Hittar inte 64-bit bios till Gigabytes moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Hittar inte 64-bit bios till Gigabytes moderkort?

Antagligen är det fel på mig men alla versioner av bios jag laddar för att installera klagar på att det är fel version och att jag ska kontrollera om jag kör 32 eller 64 bitars OS.

Det gäller Gigabytes moderkort, modell GA-Z68MA-D2H-B3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3855#bi...
Jag kör Win 7 Pro 64-bit.
Ingenstans på sidan ovan går det att välja mellan 32- och 64-bit.

Är det något annat som spökar? Man kanske inte alls kan uppgradera bios direkt från win? Några byglar på moderkortet?

Hjälp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gagnef
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av adamski2:

Antagligen är det fel på mig men alla versioner av bios jag laddar för att installera klagar på att det är fel version och att jag ska kontrollera om jag kör 32 eller 64 bitars OS.

Det gäller Gigabytes moderkort, modell GA-Z68MA-D2H-B3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3855#bi...

Är det något annat som spökar? Man kanske inte alls kan uppgradera bios direkt från win? Några byglar på moderkortet?

Hjälp...

Dubbelkolla revisionen först och främst.

Sen är BIOS aldrig 64 eller 32 bitar då bara en version finns.

BIOS går att uppgradera från windows om de som gör moderkortet stöder det med programvara. Om du försöker uppgradera till UEFI bör du nog läsa igenom tillverkarens manual/anteckningar. Det verkar finnas vissa regler som gäller där.

I7930@3.80 | GTX 580 | Intel 320 - 160 GB | 6 GB RAM | X58A-UDR3 (rev 1.0) | 650 WATT POWER

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av adamski2:

Hjälp...

Du uppgraderar ju från deras flash util inne i setup. Har du inte läst deras "howto"? Ladda ner filen, packa upp den, kopiera filerna till ett USB-minne, starta om datorn, gå in i UEFI, leta upp flash util i menyerna, välj ditt USB minne som källa.

Sidan 64 i manualen, på sidan som du själv länkade till

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z68m...

Citat:

4-2-1 Updating the BIOS with the Q-Flash Utility
A. Before You Begin
1. From GIGABYTE's website, download the latest compressed BIOS update file that matches your motherboard model.
2. Extract the file and save the new BIOS file (e.g. Z68MAD2H3.F1) to your USB flash drive, or hard drive. Note: The USB flash drive or hard drive must use FAT32/16/12 file system.
3. Restart the system. During the POST, press the <End> key to enter Q-Flash. Note: You can access Q-Flash by either pressing the <End> key during the POST or pressing the <F8> key in BIOS Setup. However, if the BIOS update file is saved to a hard drive in RAID/AHCI mode or a hard drive attached to an independent SATA controller, use the <End> key during the POST to access Q-Flash.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Låter som du laddar ner och försöker köra dos-versionen (som jag tror är på 16-bit)

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av adamski2:

Hjälp...

Packa up exe filen med 7-ZIP, den fil som heter Z8MAD2H3.U1B är ditt BIOS.
Lägg ditt BIOS på en USB-sticka formaterad med FAT32, gå in i BIOS och uppdatera därifrån.
Går det inte att uppdatera i BIOS, kan du testa att kära installationsprogrammet, men det brukar vara bäst och säkrast att uppgradera från BIOS.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Fixat. Tack e-lite, självklart skulle jag läst manualen först.
Jag flashade med Q-Flash som du förslog. Den finns på moderkortet (i bios?). Jag tog det senaste F10 "vanliga" bios. Vågar mig inte på den nya UEFI BIOS

MEN, jag tycker ändå att det är lite konstigt att i den bios-zippen som man laddar ner, så finns det förutom själva bios-filen en exe-fil som man givetvis tror är själva programmet för att flasha bios med. Dessutom så finns ingen instruktion med i zippen. Det innebär att man inte har en blekaste aning vad det där verktyget som följer med skall användas till. Liten känga till Gigabyte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Förresten, inga krångligheter med att flasha in UEFI BIOS? Bara att köra som jag gjorde med F10?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Googling på det du undrade gav bl a detta: http://www.youtube.com/watch?v=H8GPOCZGIvs

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av adamski2:

Förresten, inga krångligheter med att flasha in UEFI BIOS? Bara att köra som jag gjorde med F10?

kör det i felsäkert läge bara så du inte brickar moderkortet och får återställa och hålla på och krångla med jumpers och massa sånt fick själv göra det (tur att det finns dual bios på mitt moderkort heh.)
men if it aint broke dont fix it

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.