Podcast 10: "Grafikkort och lussebullar"

Trädvy Permalänk
Robot
Registrerad
Dec 1999

Podcast 10: "Grafikkort och lussebullar"

Med termometern långt under nollan fattar redaktionen mikrofonerna och värmer själen med en podcast i grafikkortens tecken. På agendan hamnar också lussebullar, pepparkakor och Dune i webbläsaren.

Läs artikeln

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Jan 2012

äntligen och nice med nya spelaren med html5
Den fungerar med internet Explorer 10 beta utan problem

Chassi NZXT Switch 810 Svart CPU Intel Core i7 4770k GPU Gigabyte Radeon 7990 6GB 1150 MHz RAM Corsair Vengeance DD3 16 GB 1600MHz SSD Samsung 830 128 GB HDD Samsung HD103SJ 1TB Moderkort Gigabyte G1 Sniper 5 Nätaggregat Corsair HX 850W CPU Kylning Noctua NH-C12P SE14 Skärm BenQ G2222HDL 23 Lur Sasmsung Galaxy S3 4G Onyx Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Oj... Sicken häftig bild. Vem knäppte den måntro?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Kalas fint med podcast såhär i tok kylan.

Desktop|Intel I7 2600k|Asrock extreme3|Nvidia GTX 770|DDR3 8GB|SSD 120GB|HDD 1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad mk50|Monitor|BenQ xl2420t|BenQ g2010w
HTPC|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|Raspberry Pi 2
NAS|Synology 411j 10TB|Tablet|Nexus 7 2013 16GB|Phone|Iphone 5S 16GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Apr 2011

Kör på denna spelaren i fortsättningen! : )

Man bör använda citat funktionen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2012

Tack för en bra podcast! bra att ni tog upp det här med genomgång av grafikkort, hoppas att folk förstår vilken tid det läggs ner på alla tester ni gör, inte bara grafikkorten (vilket som ni säger tar lite längre tid). Bra gjort!

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2001

Tycker det ser ut att vara Norrköping på bilden? Pluggade där så miljön känns bekant..

- 2500k @ 4.4GHz | EVGA 780 Ti SC 3GB | Intel 320 120GB | 8GB ram -

Trädvy Permalänk
Redaktör
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Chris_Kadaver:

Oj... Sicken häftig bild. Vem knäppte den måntro?

Det är min bild, så inga konstigheter.

Skrivet av Schluug:

Tycker det ser ut att vara Norrköping på bilden? Pluggade där så miljön känns bekant..

Visst är det Norrköping! Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras - Kontakta redaktionen - Jag finns på Twitter
▪ Gaming -> 4770K @ 4,3 GHz - Z97-A - 16 GB DDR3 - GTX 780 Ti - 768 GB SSD
▪ Jobb -> Thinkpad Yoga - Core i7-4500U - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Media -> Core i3-4330 - B85M-ITX - GTX 960 - 8 GB DDR3 - 240 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 - Wii U - Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Dec 2011

Perfekt timing! Precis när man skulle börja med läxorna så tänkte jag kolla förbi här först, det lönade sig! Nu kommer det säkert gå mycket bättre!

Chassi: FD R4 Titanium Gray | Moderkort: Asus Sabertooth x58 | SSD: Crucial m4 128Gb | CPU: Intel Core i7 960 | Kylning: Antec KÜHLER H2O 620 | Ram: Corsair 8GB 1600MHz | GPU: Asus R9 290x | PSU: Corsair TX 650W 80+ Bronze | Skärm: BenQ xl2420t | Lur: Iphone 5s 16gb vit

Citera för respons!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Spelaren fungerade mycket bra, fortsätt med den

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Citat:

Problem Playing Media.
You may need to update your browser or update your Flash plugin or the media format may be unsupported by this player.

Poängen med HTML5 är att man inte ska behöva Flash.

Jag kör Firefox nightly utan Flash.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Jan 2011

Bästa Pris på: OBH Nordica 6682 Hercules (Matberedare) Hahaha.

Alltid bra att ha så slipper man få ont i armen under bakning.

FD Define R4 | MSI Z77A-G45 ATX | Intel i5 3570k OC 4.2GHz | Be quiet! Dark Rock Pro 2 | Gigabyte Radeon HD7950 3GB | 8GB VENGEANCE LP 1600MHz | Samsung SSD Basic 830 256GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Be quiet! PP L7 730W 80+B | Samsung TFT 23'' S23A750D LED 120Hz | - .:CITERA FÖR SVAR:.
FraktFritt - Inet
Svenska Husgruppen

Trädvy Permalänk
Redaktör
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av rektor:

Poängen med HTML5 är att man inte ska behöva Flash.

Jag kör Firefox nightly utan Flash.

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras - Kontakta redaktionen - Jag finns på Twitter
▪ Gaming -> 4770K @ 4,3 GHz - Z97-A - 16 GB DDR3 - GTX 780 Ti - 768 GB SSD
▪ Jobb -> Thinkpad Yoga - Core i7-4500U - 8 GB DDR3 - 256 GB SSD
▪ Media -> Core i3-4330 - B85M-ITX - GTX 960 - 8 GB DDR3 - 240 GB SSD
▪ Konsol -> Playstation 4 - Wii U - Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Emil B:

Det är min bild, så inga konstigheter.

Visst är det Norrköping! Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

Norrköping, en sådan himla fin stad. Nästan så man önskar att man är född där.

Wait a minute...!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2006

Spelaren fungerar utmärkt på senaste firefox. Bättre än vlc-plugin som jag hade innan i alla fall.

Fortsätt med den!

Fractal Design Arc | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

bra spelare! fungerar perfekt i chrome och mycket bra podcast

CPU: i7 3770k + Noctua U12P SE2 @ stock Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance LP 4x4gb 1600mhz GPU: Gainward GTX 780 Ti Phantom SSD: Samsung 840 Pro 256gb Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Ljudkort: Asus Xonar DX Chassi: Define XL / Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Reyintaz:

Norrköping, en sådan himla fin stad. Nästan så man önskar att man är född där.

Wait a minute...!

Plats: Linköping.

Du bor ju i södra Norrköping

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Bra spelare, men om ni kan, byt bakgrunden till transparent

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Sep 2011

Ja skulle verkligen vilja se "Fligh Simulator X" i era speltester Säg vad ni vill om det spelet. Men ja måste nästan säga att det kräver mer än BF3 i många fall. För er som känner till spelet och kanske spelar det. Gå in på custom settings och dra upp alla inställningar ni kan hitta till max, samt ändra fps:en till unlimited. Sitter på ett 7950 och kan säga att jag droppar under 50 i vissa fall

| OS: Windows 8.1 64bit | CPU: Intel Core i5 3570K | GPU: ASUS Radeon 7970 TOP
| MB: MSI Z77MA-S01 | RAM: Corsair Vengeance 16GB | SSD: Samsung 850 Pro 256GB
| Chassi: Fractal Design Define Mini | PSU: Corsair AX650 | CPU-Kylare: Corsair H80i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Spelaren fungerar fint men den är inte det snyggaste jag sett

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

när alla andra ändå snackar spelare så kan jag flika in att det funkar på WP8 men den var inte speciellt imponerande. Går inte att spola fram eller bak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Emil B:

Märkligt.

något som ni måste tänka på om ni gör två separata grafikkortstest är att man måste kunna jämföra dem emellan, ex ha med både 7870/7850 och gtx650/660 i båda testerna. Då detta gör det enkelt att se prestandaskillnaden mellan de olika testen.

Html-spelaren funkade bra i chrome, dock inte för IE (9 tror jag) för mig

Edit: skulle vara kul att se ett frametime trifire/tri-sli test, då det snackas att frametimen skulle vara bra i dessa konfigurationer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2008

Super som vanligt!
Kan ni inte släppa outrot som nedladdning? Perfekt ringsignal ju!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Xwerty:

Super som vanligt!
Kan ni inte släppa outrot som nedladdning? Perfekt ringsignal ju!

använd mp3 cutter för det

|-I7 5820K | Corsair SSD 60 GB | | OCZ Vector 4 SSD 256 GB | 2x 1 tb RAID | Nvidia GTX 980 OC 4GB VRAM |Corsair DDR4 2400mhz | Corsair H90i | 1000w GOLD | Asus Rampage V Extreme Intel X99 | Thermaltake Level 10 GT Svart l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Ni gjorde ett riktigt utförligt test med frametimes och microstuttering för ett bra tag sedan. Om jag inte missminner mig visade det att ett singelkort från HD 7000-serien hade ojämnare framtimes än vad en SLI konfiguration ut GTX600-serien hade.
Vad jag har hört ryktesvägen är att microstuttering för CF med dessa kort har förbättrats avsevärt med nya drivrutiner. Det vore intressant att se om det verkligen stämmer, men också hur det ser ut med frametimes för singelkort. Skulle ni kunna ha med det på nästa grafikkortstest vore det kanon. Det behöver dock inte vara lika utförligt som förra testet då jag kan tänka mig att det är rätt tidskrävande, men bara så man får ett hum om det är åtgärdat eller ej.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jan 2010

Kul med podcast!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping/PERTH(AUS)
Registrerad
Nov 2011

min skola är ju med!!!!
prolympia i norrköping!
den stora brun-röda tegelbyggnaden halvt i vattnet!

Canon 600D, 18-55 Canon EFS, Canon 50mm 1.8f, SIGMA 70-300mm f5.0-6.5, Amaran HC100.
Asus Ultrabook (Reser med mig) ,Kraftpaketet (Reser inte med mig) AMD Fx8320, GTX660, 8gb RAM, ett ikea som lagring.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/aselerud/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping/PERTH(AUS)
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Emil B:

Bilden är från 2010, innan den där bron över vattnet fanns. Jag pluggade också där i ett par år.

vilken skola gick du på?

Canon 600D, 18-55 Canon EFS, Canon 50mm 1.8f, SIGMA 70-300mm f5.0-6.5, Amaran HC100.
Asus Ultrabook (Reser med mig) ,Kraftpaketet (Reser inte med mig) AMD Fx8320, GTX660, 8gb RAM, ett ikea som lagring.
Flickr: https://www.flickr.com/photos/aselerud/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Mar 2007

Ahahaha Comaclockers Gillar era olika inledningar skarpt!

Crummy laptop DeLux!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Emil B:

Märkligt. Jag testade spelaren i Chrome utan Flash, och vi har även kört på en iPhone (där Flash absolut inte fungerar). Problemet kan vara att Firefox inte klarar av mp3 med HTML5, vilket aktiverar en Flash-fallback. I så fall inte mycket vi kan göra åt det, tyvärr, med nuvarande lösning kan vi endast använda ett filformat.

Firefox verkar använda en kombination av Flash och HTML 5 för spelaren. Där själva uppspelningen använder flash och gränsnittet HTML 5.

Själva spelaren i sig fungerar utmärkt med Fx 17

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu Intel i7 4960X @ 4.5 GHz : GPU [strike]Zotac GTX 970 3.5 GB[/strike] HD 7850 2 GB : MB ASUS ROG IV Black Edition : Ram Corsair 4x4 @ 1.5v 1866 mhz : SSD 512+256 GB : HDD 2+2+4 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/