Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Hjälp Gunnar klocka sin i5 2500k

Hejsan sweclockare, jag är en nybörjare.

Jag har msi z68 gd55 moderkort samt intel i5 2500k.

Har klockat min i5 2500k till 4.2 ghz
Vcore är på 1.225

Kör Prime95 30 minuter, inga problem
Men blåskärm vid vanligt användande. Senast tog det någon timme innan det hände. Går det att se någonstans varför det händer? Jag hinner inte läsa meddelandet.

Bör jag höja eller sänka vcore? Är det någon annan inställning i bios jag bör ändra?

Hittils har jag bara rört cpu klocken samt vcore.

Någon här med en i5 2500k klockad till 4.2 ghz eller liknande som kan rekommendera en vcore eller inställningar som funkar?

Tack
/Gunnar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Hur mycket Vcore som behövs för en viss hastighet är olika för olika processorer. Testa dig fram istället, du får nog resultat snabbare då.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008

Ska fråga Jörgen om detta återkommer strax!

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Slaktardej:

Hur mycket Vcore som behövs för en viss hastighet är olika för olika processorer. Testa dig fram istället, du får nog resultat snabbare då.

Så mycket har jag förstått.

Jag antar att det jag egentligen försöker fråga är om det går att ta reda på om jag ska höja eller sänka vcore, eller ändra någon annan inställning? Kan man läsa av meddelandet som kommer fram vid blåskärm? Jag hinner inte läsa det i nuläget. Kanske är jag för gammal,vem vet.

Målet är att ha en stabil intel i5 2500k vid 4.2 GHz.

Tack
Gunnar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Max 1.35 volt är en bra tumregel för då riskerar man inte att processorn långsamt dör pga elektromigration effekten.

Kör själv 4,5 ghz på 1,32 volt.

Tror du får öka volt lite till runt 1.25-1.27 kanske. Prova dig fram. Jag kör med offset. Manuell funkar också bra.

Ibland får man också öka Load Line Calibration, från Regular till tex Medium-High för att de ska bli stabilt i Prime95.
LLC är ett sätt att kompensera för Vdroop när processorn belastas (volten sjunker lite, om för mkt, då hänger datorn sig)
Eller så behöver man inte ställa om den om den inställningen är inställd på Auto.

Kolla temperaturerna. Med stock kylaren får man lätt 75-80C i Prime95 på standard frekvens inställningen.
Överklockad till 4,2 ghz får man högre temperatur, kolla den med RealTemp. HWMonitor är bra också.

Rek är man ska komma under 80-85C, men processorn tål max 95C innan den själv börjar "throttla" dvs sänker farten, datorn blir långsammare, för att minska värmen. Oftast då har man för dålig kylning då.

Oftast om man har 80C i Prime95 som jag har på 4,5 ghz, så är det annat i spel, där har jag typ 60C max.

Kanske behövs köpa en bättre kylare om du inte har nån annan än stock kylaren (den som följer intel processorn)

Kan rekommendera en som är bra, och billig, Cooler Master Hyper 212+ EVO.

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, Gainward GTX 570 1.25GB, Intel 2700K @4.5, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4gbgb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB, NVIDIA 540M, Bluray) batteriladdningen slutade funka efter 15 mån :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av MW2 FANBOY:

Jörgen här, försök att bocka av allt ifrån auto till manuela volt. Ju mer manuellt du ställer in ju mindre risk för att det ballar ur och att du får en stabilare klock. Du kan se olika volt i uefi och försöka setta de som manuellt. Du kan börja att endast höja bclk till det säger stopp när du använder prime95 och sedan höja vcore och andra volt så du får själv jämna ut det. Höj aldrig för mycket, då du riskerar cpuns död.

BCLK ska man då inte ändra, det är ganska onödigt då han också har K-versionen, vilket gör att han kan ändra multipel. Och att bocka av allt från auto till manuellt är bra, om man förutsätter att man vet vad man grejar med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av hejkk:

BCLK ska man då inte ändra, det är ganska onödigt då han också har K-versionen, vilket gör att han kan ändra multipel. Och att bocka av allt från auto till manuellt är bra, om man förutsätter att man vet vad man grejar med.

Det är så han kan börja därefter justera bclk, så han kan få ut det sista ur cpun.

| Dustin Expo: Jonas// (Angående nuc:en) "Kommer vi se några mer högpresterande modell för oss som behöver lite mer oommph", Tomas Intel// "Det kommer mer oommph". Jonas// "Mycket trevligt" http://www.youtube.com/watch?v=Ur0V9ZsrQls

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Verkar stabilt nu vid (enligt programmet CPU-Z) 1.232 V. Har ställt till 1.24 V i bios. Gunnar tackar för hjälpen. Hoppas detta inte skadar min dator. Om någon har invändningar så hör gärna av er på telefon 0706613865.

God jul
Gunnar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Alle22:

Det är så han kan börja därefter ändra bclk.

Varför ska man ändra BCLK?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2009

Kan inte annat än att småle lite när jag läser denna tråden

Min e-penis är inte lång, men s m a l ...
Speldatorn: Corsair 500R | GA-Z77X-UD3H | 3570K@4.4GHz | Kühler 620 | Vengeance 8GB | 7970 CF | Intel 330 120GB | Crucial C300 64GB | FD Newton R2 800W | Xonar DGX | BenQ GL2450
HTPC: Intel NUC DC3217IYE | 4GB | Crucial m4 64GB
NAS: HP Proliant N54L | NAS4FREE 9.2 | 2+2TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av GunnarJohansson3:

Verkar stabilt nu vid (enligt programmet CPU-Z) 1.232 V. Har ställt till 1.24 V i bios. Gunnar tackar för hjälpen. Hoppas detta inte skadar min dator. Om någon har invändningar så hör gärna av er på telefon 0706613865.

God jul
Gunnar

Hahaha, jo du var mig en rolig typ du!
Du heter ditt fulla namn på en slumpmässig sida på Internet och ger ut ditt telefonnumer utan att tveka.

Norrlänningar!

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av hejkk:

Varför ska man ändra BCLK?

jag menade justera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skånes mitt
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Uzanar:

Du heter ditt fulla namn på en slumpmässig sida på Internet och ger ut ditt telefonnumer utan att tveka.

Norrlänningar!

Glöm inte att man pratar om sig själv i tredje person.

Btw, var det bara dimman som tänkte: "Det är inte så att Gunnar har en OCZ SSD i datorn?"

Citera mig för svar.
Arch Linux

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

Bra tips där....
Att höja BCLK är ett av de snabbare sätten att ta död på 2500K i BIOS :/

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av iSw3de:

Bra tips där....
Att höja BCLK är ett av de snabbare sätten att ta död på 2500K i BIOS :/

dock är det vid finjustering man höjer eller sänker bclk, multiplier höjs först därefter justeras bclk.

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

dock är det vid finjustering man höjer eller sänker bclk, multiplier höjs först därefter justeras bclk.

Vet du ens vad BCLK gör?!

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Hd själv konstiga problem med min i5 2500k, körde Auto volt + 4.3 GHz, funkade klockrent, stallde ner den till 1.34 v med 0.7v offset, då bluescreenade den vid surfning men klarade spel och annan påfrestning utan problem... ? kan det vara att offset gör att den går på för låg spänning när den idlar? eller är är det att jag inte använder LLC?

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Strikez:

Hd själv konstiga problem med min i5 2500k, körde Auto volt + 4.3 GHz, funkade klockrent, stallde ner den till 1.34 v med 0.7v offset, då bluescreenade den vid surfning men klarade spel och annan påfrestning utan problem... ? kan det vara att offset gör att den går på för låg spänning när den idlar? eller är är det att jag inte använder LLC?

Får jag bara fråga varför du inte använder LLC?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Vet inte riktigt exakt vad den gör eller när den behövs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av MW2 FANBOY:

Att ändra Bclk (Base clock) ska du INTE! göra med en "K"märkt processor ifrån Intel. Det är det säkraste sättet att döda din processor. Lämna den på 100.
Finns ingen anledning att röra bclk (ifall du inte satsar på en extrem klock, 5ghz+) då det klockar upp CPU, PCI-E, RAM vilket kan göra datorn väldigt instabil.

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz @ 4.5ghz + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 660 OC SLI - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3 - RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 8.1 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av FreddieT:

Att ändra Bclk (Base clock) ska du INTE! göra med en "K"märkt processor ifrån Intel. Det är det säkraste sättet att döda din processor. Lämna den på 100.
Finns ingen anledning att röra bclk (ifall du inte satsar på en extrem klock, 5ghz+) då det klockar upp CPU, PCI-E, RAM vilket kan göra datorn väldigt instabil.

Freddie

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

har överklockat 3570k till 5,6ghz utan bekymmer, bclk är för att få ut det sista utav det du kan få ut.

vad kör du för vCore och BCLK på dina 5.6GHz då??

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

"On Ivy Bridge overclocking is done through the CPU Multiplier on a “K” series SKU like the 3770K and 3570K and the multiplier is multiplied by the base clock. When you overclock the base clock(BCLK) you are overclocking the DMI and PCI-E busses as well, so you might damage or corrupt the devices hooked up to these busses such as your HDDs/SSDs and GPUs on the PCI-E bus. That been told, please don’t overclock the Base Clock, but CPU Multiplier instead."

Och även här, första meningen på sidan: http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB + Clear View Cover | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av xpanterx:

"On Ivy Bridge overclocking is done through the CPU Multiplier on a “K” series SKU like the 3770K and 3570K and the multiplier is multiplied by the base clock. When you overclock the base clock(BCLK) you are overclocking the DMI and PCI-E busses as well, so you might damage or corrupt the devices hooked up to these busses such as your HDDs/SSDs and GPUs on the PCI-E bus. That been told, please don’t overclock the Base Clock, but CPU Multiplier instead."

Och även här, första meningen på sidan: http://www.overclock.net/t/1247413/ivy-bridge-overclocking-gu...

MEN.

Sedan när går komponenter sönder av höjda frekvenser?
Du kan till exempel inte förstöra en processor genom att endast höja multipels (frekvens) men om du går lös på dess spänning så riskerar du en död processor.

Visst att kommunikationen mellan hårddiskar och sånt blir instabil vid höjning av baseclocken men lycka till att faktiskt ha sönder något på detta vis

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
{@Custom H2O Loop}
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

En ivy bridge i 5,6GHz, utan bekymmer dessutom...hmm?

Vill inte säga att du ljuger men har du lust att dra en printscreen och visa under load?

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MW2 FANBOY:

Inte en chans. Ivybridge till 5,6 i load stabilt (stablit då du inte har några bekymmer) så är det bara skitsnack så vida du använder dig av luftkylning eller vattenkylning i normal rumstemperatur.
Såvida du inte använder LN2 eller sitter mitt ute i skogen...

Skulle gissa på att du behöver minst 1.5v för det och temperaturerna lika höga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av iSw3de:

Inte en chans. Ivybridge till 5,6 i load stabilt (stablit då du inte har några bekymmer) så är det bara skitsnack så vida du använder dig av luftkylning eller vattenkylning i normal rumstemperatur.
Såvida du inte använder LN2 eller sitter mitt ute i skogen...

Skulle gissa på att du behöver minst 1.5v för det och temperaturerna lika höga.

Det är nog bara ett vanligt jultroll

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Uzanar:

Norrlänningar!

Det är norrlänningar och göteborgare som kan lyfta ens dag genom sin blotta existens ^^

Skrivet av Jekean:

Sedan när går komponenter sönder av höjda frekvenser?

Den första transistorn uppfanns 1947, så ungefär sedan dess
Att köra BCLK på sådär 101-103 MHz skulle jag dock inte påstå är något problem då jag själv kör på 103 och har gjort det sedan jag köpte min 2500K för snart ett år sedan.

Fractal Design Define R3 | Corsair RM750i | ASUS Z97-E | Intel Core i5 4690K @ 4.6 GHz + Corsair H100i GTX & 2 x Noctua NF-F12 PWM | 32GB HyperX DDR3 1866MHz | XFX DD R9 280 3GB & Sapphire Dual-X R9 280X 3GB CFX | Intel 600p M.2 256 GB + Samsung 840 PRO & 850 PRO 128 GB RAID0 + Spinpoint F3 1 TB + NETGEAR ReadyNAS RN204 2x3 + 2x6 TB RAID5 | BenQ XL2411T + AOC E2461FWH+ AOC E2476VWM6 | Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red + Logitech G502 | NETGEAR beta tester (Stolt ägare av 2 överdödande R8500 beta HW rev 1 & 2 + mycket annat skoj)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av ZaInT:

Det är norrlänningar och göteborgare som kan lyfta ens dag genom sin blotta existens ^^

Den första transistorn uppfanns 1947, så ungefär sedan dess
Att köra BCLK på sådär 101-103 MHz skulle jag dock inte påstå är något problem då jag själv kör på 103 och har gjort det sedan jag köpte min 2500K för snart ett år sedan.

Källa på att saker går sönder när man höjer bclk(?)
Or it didn't happen

{@Custom H2O Loop}
Garage Band komposition!