byta ut vatten mot olja (vattenkylning)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

byta ut vatten mot olja (vattenkylning)

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

1. Kommer jag få sämre kylning?
2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?
3. Hur ska jag göra rent om jag vill gå tillbaka till vatten?
4. Vilken olja ska man använda?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Jun 2004

Jag skulle inte rekommendera alls att välja olja, din pump lär inte må bra av detta då olja är trögare att pumpa runt. Om sonen drar i slangarna oavsett vad du har i systemet lär det bli tomt och datorn slå av pga överhettning. Kör du med avjoniserat vatten så leder detta inte ström heller så ingen större katastrof för delarna men värre för den lilla sonen om han får för sig att dricka vattnet, vilket inte hade vart bra med olja heller iofs.

| I7 6700K | Asus Z170 Pro | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | Gainward GTX 1080 GLH | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Sthlm
Registrerad
Sep 2009

Flytta datorn.

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av Ten:

Jag skulle inte rekommendera alls att välja olja, din pump lär inte må bra av detta då olja är trögare att pumpa runt. Om sonen drar i slangarna oavsett vad du har i systemet lär det bli tomt och datorn slå av pga överhettning. Kör du med avjoniserat vatten så leder detta inte ström heller så ingen större katastrof för delarna men värre för den lilla sonen om han får för sig att dricka vattnet, vilket inte hade vart bra med olja heller iofs.

Fast så fort vattnet blandas med partiklar som släpper från vattenblock/slangar och ev. damm så förblir det inte avjoniserat, och leder då ström.

Edit: TS borde bara låta sidan sitta på och skruva fast den med ordentliga tumskruvar.

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | Custom loop | i5-3570k@4,8Ghz/65° (NAKED)
ASUS GTX680 DCII@1215/6008Mhz/45° | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
HP LP3065 (2560x1600) | Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2
ASUS N56VZ - i7-3610QM | GT650M | 2x4GB 1600Mhz | Arch/W10 | 1080p Matt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av GreenPotatis:

Hej jag sitter just nu med vattenkylning och jag funderar på att byta ut vattnet mot olja, men har lite funderingar angående det.

2. Är det svårt att göra rent hela loopen om jag vill ha vatten igen ist för olja?

Det som kyls i loopen just nu är prollen (core2duo E8400) ett grafikkort (RadeonHD 5750 1gb) ska även sätta in mitt andra 5750 i loopen sen när jag har vattenblock till den, ska även lägga till nordbryggan i loopen (eventuellt mosfet och ram minnen också om jag bestämmer mig för att börja överklocka mer än vad jag redan gjort).
Pumpen pumpar 500L/h, sitter med en enkel 120mms radiator (har ej råd med en till eller en större atm då jag är nybliven farsa
Anledningen till att jag funderar på att byta till olja är för att jag inte vill ha problemet att datorn går åt skogen om sonen min skulle få för sig att dra i slangarna när han blir äldre x) skulle inte vara kul om han döda speldatorn min x)

Olja tar inte upp lika mycket värmeenergi som vatten. Någon typ av mineralolja brukar väl rekommenderas? Prova och kom tillbaka och berätta hur pass mycket sämre dina temps blir, jag väntar med spänning, det finns nog ingen som kan säga på förhand exakt hur mycket sämre det blir.

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av GreenPotatis:

Om du rengör loopen först så kommer vattnet inte leda någon ström skadligt på ett bra tag,

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

okay, kommer skippa oljan då, eventuellt fixa avjoniserat vatten, eller köpa kylmedie som inte är elektriskt ledande.

AMD phenom II 965, DDR3 10gb corsair xms3, MSI 970A-G46, radeon hd 6970 bfbc2 edition, 1.5tb wd hdd, axp supernova 600W, cooler master haf xb, vattenkylning på gpu och cpu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006

Kylningen kommer bli sämre eftersom oljan inte kan transportera lika mycket värme, och pumpen kommer få jobba hårdare med den trögflytande oljan. Tror det är bättre att titta på alternativ som gör att lillknodden inte kommer in i datorn istället. Rekommenderar isåfall inte tummskruvar som någon annan skrev, det kan ju barn få upp, bättre med riktiga skruvar isåfall. Det är barnsäkert.

Desktop: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 980ti@Stock | EK HF på CPU/GPU + 3.140 rad.
Frugans: i7 920@3,2GHz | 3x2GB@1600MHz | GTX 580 @Stock
Server: AMD 3850 @Stock | 2x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2009

Okay, kommer göra mitt chassie barnsäkert till 100% blir med vanliga skruvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av GreenPotatis:

använd sidoplåt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kungälv
Registrerad
Aug 2010

Som ovan sa använd sidoplåt å när han blir äldre sätt hänglås på:)

Skickades från m.sweclockers.com

Moddat 700D | MSI Mpower |I5 3570k ~4,62Ghz | Corsair Dominator 1600MHz 16GB | XFX 6970 2GB CF | AX 850w | Phobia watercooling

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Dec 2007

Piska-morots-inlärning funkar också...om man börjar tidigt! Lillknodden lär dock aldrig bli IT-tekniker om du går den vägen...

MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, SSD 500GB Samsung + lite fler HDDs, Fractal Design R2, Zalman reserator (passiv), G15 tangentbord, G9 mus, BenQ 27" skärm, Win 7 64 BIT