Byta fläkt på äldre (socket 478) kylare, möjligt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av thereal_twisted:

Japp, eller skruva i heatsinken, brukar gå bra mellan flänsarna

Det där korsar mina perversa gränser dock

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

lol

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av oi:

Det där korsar mina perversa gränser dock

Har du löst ditt dilemma? Jag hitta en 92mm Arctic cooling orginal fläkt som varit till en P4....

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av AkUs:

Har du löst ditt dilemma? Jag hitta en 92mm Arctic cooling orginal fläkt som varit till en P4....

Jag har redan beställt en snarlik kylare som tillsammans med 4g MX-4 pasta och frakt fick kosta 192 kr, och som har skickats iväg idag. Försent nu mao

Däremot är det så att kylflänsen som (tydligen från fabrikat) satt på nordbryggan (?) har i stort sett lossnat genom att alla "hållare"/"krokar" (de som håller flänsens på plats genom dess ben) förutom en, har "ramlat av"/lossnat. Kollar man på bilden nedan så ser man flänsen som på bilden sitter till höger om CPU sockeln:

http://www.firingsquad.com/hardware/p4pe/images/01.jpg

När jag googlade bilder så hittade jag denna tråd:

http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=1871366

Han har (hadde) liknande problem, så jag kommer läsa där lite. Men den som kan hjälpa mig med namn på vad det är som jag ska leta efter och om dessa finns att köpa separat kan gärna svara.

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Kyllim eller Kyltape bör funka till Nordbryggan.
http://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är troligen bara en metallbygel som är fastlödd på moderkortet, är det genompläterade hål så borde du kunna löda dit nått annat, som en bygel du klipper till av pianotråd eller du kanske kan få tag på ett skrotat kort och ta byglarna från det.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Jo, jag skulle ha lött dit nya byglar. Men jag skulle kunna ta lim eller tape med, då jag har det liggandes hemma.
Fast antagligen hade jag bytt kort, då jag har några 478 liggande.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Tejp lär nog inte fungera, det kanske går med lim, men kolla hur de gamla satt fast.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Många kylare sitter med värme ledande dubbelhäftande tejp från fabriken och det funkar.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Vad gäller lödning så uppkommer ett par frågor:

1) För länge sedan gick jag elprogrammet (med inriktning på elektronik) i gymnasiet, därför har jag glömt nästan allt. Jag köpte en lödkolv för några år sedan för att kanske återuppta elektronik som hobby, men tyvärr har jag inte haft tid. Jag kommer ihåg att man för att löda "korrekt" skulle hålla spetsen mot kompnentens och PCB's yta några sekunder för att värma upp så lödtennet gämnde ut sig istället för att klumpa ihop och även ibland leda dåligt. Men jag kommer också ihåg att man fick acta siig (elektronik kompnenterna) för uppvärmningen, vilket ju är uppenbart. Men alltså, hur skall man löda för att både löda bra samtidigt som man undviker värme-skador på komponenterna ?

2) Använder ni ESD-armband när ni löder (datrorkomponenter) ?

3) Var hittar man sådana metallbyglar då, för jag har inte tillgång till någon skrotad mobo.

Riktigt irriterande när asus implementerat monteringen med riktigt kraftfulla elastiska ben på kylflänsen och lödda byglar som skall hålla dem !!!

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Angående tejp. Vad jag kan se så sitter det nån brun teip-liknande grej på övre vänstra delen av "värmespridaren". Både tejpad och monterad med byglar ? Är det vanligt ?

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det skulle ju kunna gå att limma/tejpa fast kylaren om du limmar mot kretsen men att tejpa fast fästena lär inte hålla.
Det kan vara så att man monterat med något som leder värme men det är i nån sorts dukform istället för lös (kladdig) kylpasta, eller så viste man kanske att öglorna inte orkade med och har använt både tejp och fjädrar för att fästa flänsen.

Du får löda rätt, övning ger färdighet och framförallt ha bra (tillräckligt stark men med tempkontroll) lödutrustning så eldar du inte upp saker.

Det går nog att ta nån passande tråd och klippa till för att få fästöglor, eller kanske köpa skruvplintar för kabelanslutning för kretskortsmontage, de är rätt lika en fästögla, men du får kolla om det finns hål och i så fall vilken storlek det har.

Ja esd skydd kan vara bra, men man ska ansluta det även mot lödkolven, det brukar finnas uttag på lödstationerna för det.
Du ser uttaget för att ansluta esd skydd till höger om kontakten till lödpennan på den här bilden

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Jag har en endast en kolv och tillhörande ställ, åtminstone kolven är av märket "velleman". Kolv och dess ställ liknar mer eller mindre dessa:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-430-16&t...
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-385-58

Jag hadde givetvis gärna använt speciellt lim, men om man skulle göra fel lär det bli helvete för att korrigera sen. Dock läser jag gärna lite mer om man absolut behöver lödstation för att löda I datorn's PCB (eller de olika enheter man kan ansluta för den delen) eller om det går bra med en enkel kolv + ställ. Jag kan nämna att min kolv har en effekt på 30W.

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går oftast bra att löda med en ren lödkolv (med rätt storlek) de är bara inte lika kraftfulla eller så är de för heta och enklare kolvar saknar ofta tempkontroll, det gör att lödningen kan ta längre tid vilket ibland kan göra att värmen leds iväg och kanske smälter nån isolering eller så bränner man nån komponent och de har ofta inte heller lika mycket olika spetsar att välja mellan, att ha olika lödspetsar så det passar till det man ska löda är ganska viktigt, en 4mm spets i en dator är inte så smidigt och en 0,5mm spets om du ska löda på en 4mm^2 kabel är inte heller så lämpligt, här var det en bra samling bilder på wellerspetsar http://www.arcade-electronics.com/weller%20soldering%20iron%2...

30w är ganska mycket effekt på en "småelektronik" lödpenna, den är nog egentligen mer lämpad för kablar och andra lite större saker om den saknar tempkontroll.
Lim o värmeledande tejp finns det tex här http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c491_V-rmeledande-lim.... men visst blir det bökigt att lossa om du limmar, men frågan är om det är ett problem för det här, för antagligen så kommer du väl aldrig att ha behovet av att ta loss det igen på ett gammalt moderkort ? Däremot så leder ofta limerna/tejp värme lite sämre än ren kylpasta.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Hehe. Jag bytte 21 kondensatorer på ett gammalt A-OPEN moderkort, med en löd penna. Det funkar ännu.
Löd dit ståltråd eller liknande.
Bor du i Sundsvall kan du få ett annat kort av mig eller ett AMD 939 med cpu?
Har det mesta av värde från Sockel 7 och Slot 2.
Edit: Har ju lite vana att etsa kretskort och så sedan 1980 talet och lödde ihop en ZX81. Så antar att jag är van att köra med vanlig löd penna.
Voltmoddade kort med att byta en del komponenter också.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Ursäkta mig, jag har har inte hunnnit läsa svaren förren nu då jag var upptagen med annat. Då kör vi.

Skrivet av mrqaffe:

Det går oftast bra att löda med en ren lödkolv (med rätt storlek) de är bara inte lika kraftfulla eller så är de för heta och enklare kolvar saknar ofta tempkontroll, det gör att lödningen kan ta längre tid vilket ibland kan göra att värmen leds iväg och kanske smälter nån isolering eller så bränner man nån komponent och de har ofta inte heller lika mycket olika spetsar att välja mellan, att ha olika lödspetsar så det passar till det man ska löda är ganska viktigt, en 4mm spets i en dator är inte så smidigt och en 0,5mm spets om du ska löda på en 4mm^2 kabel är inte heller så lämpligt, här var det en bra samling bilder på wellerspetsar http://www.arcade-electronics.com/weller%20soldering%20iron%2...

När du skriver "bilder på wellerspetsar" så antar jag att det inte finns någon starndard för monterings-gränssnitt ? (Min är ju av märket vellerman). Förövrigt, om måttet utgörs av diametern på havklotet som utgör toppen på spetsen så ligger min någonstans på 1mm ser det ut som.

Citat:

30w är ganska mycket effekt på en "småelektronik" lödpenna, den är nog egentligen mer lämpad för kablar och andra lite större saker om den saknar tempkontroll.

Iom att diametern på spetsens topp är kring 1mm och att jag köpte den i Elfa (och inte kommer ihåg andra rena kolvar, inga stationer alltså) så borde den ju vara för elektronik ? men jag kan ha fel. Men du anser alltså att 30w är för mycket ? Vilken effekt kör du på när du löder i mobo ?

Citat:

Lim o värmeledande tejp finns det tex här http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c491_V-rmeledande-lim.... men visst blir det bökigt att lossa om du limmar, men frågan är om det är ett problem för det här, för antagligen så kommer du väl aldrig att ha behovet av att ta loss det igen på ett gammalt moderkort ? Däremot så leder ofta limerna/tejp värme lite sämre än ren kylpasta.

Nej jag menar om man exempelvis tar för mycket lim (som likt kylpasta då kommer leda värme sämre) eller för lite, eller placerar fel osv.

Skrivet av linxz:

Hehe. Jag bytte 21 kondensatorer på ett gammalt A-OPEN moderkort, med en löd penna. Det funkar ännu.
Löd dit ståltråd eller liknande.
Bor du i Sundsvall kan du få ett annat kort av mig eller ett AMD 939 med cpu?

Nej jag bor i en ort nära Göteborg. Vad är det för CPU (inkl frekvens) ?

Citat:

Har det mesta av värde från Sockel 7 och Slot 2.
Edit: Har ju lite vana att etsa kretskort och så sedan 1980 talet och lödde ihop en ZX81. Så antar att jag är van att köra med vanlig löd penna.
Voltmoddade kort med att byta en del komponenter också.

Vad för effekt brukar det vara på din(a) kolv(ar) när du löder i mobo ?

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av oi:

Massa text

Weller och Welleman är olika företag
Spetsens storlek ska passa det man vill löda på och ju mer effekt en lödpenna har desto bättre (bara den har tempkontroll) lödstationer brukar vara ganska kraftiga men de håller rätt temp och iom att de är starka så ökar de effekten för att ha konstant temp om du lägger den mot nått som leder bort värme, koppar leder värme väldigt bra, så en liten klen penna kallnar fort om du ska värma en kabel eller ett jordplan i ett kretskort, medans en bra lödstation håller den temp man ställt in oavsett om spetsen är i luften eller pressas mot en stor kopparyta.
Min wellerstation har en lödpenna på 50W men den bränner inte upp saker ändå, har jag tex ställt in 320C så har spetsen den tempen oavsett om jag löder på en kabel eller en ic. Ska man löda på en ic med en icke reglerad 50W penna så lär man smälta sönder det mesta, det är troligen lämpligare med 15-20W för datorlödning, men samtidigt så kan det vara för klent om man ska löda på nåt som är anslutet till ett stort kopparplan som leder bort värmen.

Det är faktiskt rätt länge sedan jag lödde med annat än tempstyrda verktyg, men jag kommer ihåg att det var en bra känsla att byta till dem, lödningarna blev bättre och man skadade inte isolering/komponenter på samma sätt och allt gick fortare och lättare.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av mrqaffe:

Weller och Welleman är olika företag

Jag vet. Därför jag undrade om det fanns standard på spets-granssnitt (dimentioner, mekanism osv). Men jag tolkar det som att jag alltså inte kan montera weller spetsar (exempelvis) på velleman kolvar ?

Lödstation ja, intressanta priser: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19690&name=L...

Jag tror jag avstår ._.

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Spetsar är ibland möjliga att byta mellan olika fabrikat, men det får man labba med själv i så fall och inte ta för givet.

Weller och Ersa är yrkesverktyg, men det finns enklare saker för hobbybruk om man inte kan hitta beg prylar, du lär inte ha kravet att de ska köras kontinuerligt i åratal utan att gå sönder eller kunna hantera mängder med olika spetsar så du kan kolla på de här istället:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Lodver...
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/l...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Intel korten är Abit IS-7 med P4 2,4 Ghz och agp. eller Celleron D 2,4Ghz
AMD korten är Asus A8R-MX-DP med A64 3000+.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.