Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Problem efter bios flash

Hej!

Har ett msi p67a gd55 ms7681.

Flashade det till senaste bios idag genom live update 5. Deras egna mjukvara. Den genomförde flashen i Windows läge och det funkade sen skulle datorn startas om och nu vägrar Windows starta. Den kommer till att Windowsloggan syns och sen säger den att något är fel. Automatisk reparation hjälper inte och jag kan inte heller komma in i felsäkert läge. Windows8-skit som det är.

Tackar och bockar för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Tryck på DEL vid kallstart eller omstart så kanske du hittar felet.

| Corsair Graphite Series 600T Mesh | Corsair Pro Series Gold AX850W | Gigabyte GA-Z77X-UD5H | Intel Core i7-3770K + Corsair Hydro Series H80 | Corsair Dominator Platinum PC3-17066 16GB (4X4) | Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition (X2) + EKWB EK-VGA Supremacy/EK-DCP 4.0 | Corsair Air Series AF140 Quiet Edition (X4) | Lite-On Blu-ray Writer IHBS-112 (X2) | Intel 525 60GB mSATA | Corsair Force Series 3 120GB + 240GB | Seagate Barracuda 1TB + 3TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av Uslingen:

Tryck på DEL vid kallstart eller omstart så kanske du hittar felet.

Märkte nu också att jag inte kommer in i bios övh.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

Har du testat att cleara cmos?

| Corsair Graphite Series 600T Mesh | Corsair Pro Series Gold AX850W | Gigabyte GA-Z77X-UD5H | Intel Core i7-3770K + Corsair Hydro Series H80 | Corsair Dominator Platinum PC3-17066 16GB (4X4) | Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition (X2) + EKWB EK-VGA Supremacy/EK-DCP 4.0 | Corsair Air Series AF140 Quiet Edition (X4) | Lite-On Blu-ray Writer IHBS-112 (X2) | Intel 525 60GB mSATA | Corsair Force Series 3 120GB + 240GB | Seagate Barracuda 1TB + 3TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Tommenchini:

Märkte nu också att jag inte kommer in i bios övh.

Beskriv.
Trycker du på rätt knapp?
Blinkar tangentbordets lampor vid uppstart?

Låter annars som om dina BIOS-inställningar är felaktiga efter flashningen, AHCI-läge eller liknande.

| Intel Q9650 @ 4 GHz | Scythe Mugen 3 | Club3D HD6870 1GB | Asus Rampage Extreme | Corsair 4x2GB 1600MHz CL9 | Intel 520 180GB | Seagate 640GB | Nexus 600W | CoolerMaster 690 | BenQ GL2440 | HP Compaq nw8440 & 8510w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2005

Vid BIOS flashning nollas dina gamla inställningar.
Tryck på DEL så kommer du in i BIOS annars får du göra CLEAR CMOS, en liten jumper som flyttas 1 hack o sen tillbaka.
Står även i manualen om du råkar äga den.
Lycka till!

Milk is life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

fick det att fungera efter många om och men. Skrev en tråd på MSi forumet och fick hjälp av en moderator där. Fick göra en Clear CMOS och sen fixa ett PS/2 tangentbord. Sen också fixa en USB sticka med annat Bios på så jag flashade tillbaka några versioner. Verkade som att Live update gav mig fel version.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2005

Man skall alltid manuellt kolla vilken version som finns till just ditt moderkort, även vilken rev. man har på moderkortet . tex rev 1.1
Sen litar jag inte på windows versioner av BIOS updates, bäst o köra i DOS eller genom BIOS flasher.
Gött att det löste sig för dig
GOD JUL!

Milk is life

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009

Jo, har lärt mig nu att inte pilla med Bios. Alls. Men om man absoluta ska göra det så kolla allt själv! Det var riktigt svettigt där ett tag när jag trodde jag pajat hela moderkortet.

God Jul!