Permalänk

Problem efter bios flash

Hej!

Har ett msi p67a gd55 ms7681.

Flashade det till senaste bios idag genom live update 5. Deras egna mjukvara. Den genomförde flashen i Windows läge och det funkade sen skulle datorn startas om och nu vägrar Windows starta. Den kommer till att Windowsloggan syns och sen säger den att något är fel. Automatisk reparation hjälper inte och jag kan inte heller komma in i felsäkert läge. Windows8-skit som det är.

Tackar och bockar för hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tryck på DEL vid kallstart eller omstart så kanske du hittar felet.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

Tryck på DEL vid kallstart eller omstart så kanske du hittar felet.

Märkte nu också att jag inte kommer in i bios övh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du testat att cleara cmos?

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Tommenchini:

Märkte nu också att jag inte kommer in i bios övh.

Beskriv.
Trycker du på rätt knapp?
Blinkar tangentbordets lampor vid uppstart?

Låter annars som om dina BIOS-inställningar är felaktiga efter flashningen, AHCI-läge eller liknande.

Permalänk
Medlem

Vid BIOS flashning nollas dina gamla inställningar.
Tryck på DEL så kommer du in i BIOS annars får du göra CLEAR CMOS, en liten jumper som flyttas 1 hack o sen tillbaka.
Står även i manualen om du råkar äga den.
Lycka till!

Visa signatur

Milk is life

Permalänk

fick det att fungera efter många om och men. Skrev en tråd på MSi forumet och fick hjälp av en moderator där. Fick göra en Clear CMOS och sen fixa ett PS/2 tangentbord. Sen också fixa en USB sticka med annat Bios på så jag flashade tillbaka några versioner. Verkade som att Live update gav mig fel version.

Permalänk
Medlem

Man skall alltid manuellt kolla vilken version som finns till just ditt moderkort, även vilken rev. man har på moderkortet . tex rev 1.1
Sen litar jag inte på windows versioner av BIOS updates, bäst o köra i DOS eller genom BIOS flasher.
Gött att det löste sig för dig
GOD JUL!

Visa signatur

Milk is life

Permalänk

Jo, har lärt mig nu att inte pilla med Bios. Alls. Men om man absoluta ska göra det så kolla allt själv! Det var riktigt svettigt där ett tag när jag trodde jag pajat hela moderkortet.

God Jul!