Apple störtdyker på börsen – minus sex procent på ett dygn

Permalänk
Medlem

Alla bubblor spricker så småningom.. Gött att det drabbar de självgodaste på planeten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Lycka till att bygga ihop en lika tunn laptop med samma skärm själv! Nu säger jag inte att den är prisvärd, långt ifrån, men tycker att Apple får lite väl mycket hat ibland. Folk borde inse att det finns fördelar och nackdelar med alla produkter oavsett märke, och att andra personer prioriterar olika än en själv.

Om du inte redan visste så går det inte att bygga en laptop själv, därför haltar din jämförelse krafitgt.

Fördelar med Mac:

Snygg design
Bra skärmar

Nackdelar med Mac:

Sanslöst oprisvärda
Halvtaskigt programutbud
Har blivit en statuspryl för de som vill ge sken av att ha pengar
Hopplösa att uppgradera
De bärbara har en livslängd på max 2 år eftersom man inte kan byta batteri till en rimlig kostnad
Om man köper en Mac stödjer man definitivt utnyttjande av underbetald arbetskraft i Kina
Bonusnackdel: Apple är det mest självgoda företag som existerar

Gissa om jag någonsin kommer att köpa en Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Om du inte redan visste så går det inte att bygga en laptop själv, därför haltar din jämförelse krafitgt.

Fördelar med Mac:

Snygg design
Bra skärmar

Nackdelar med Mac:

Sanslöst oprisvärda
Halvtaskigt programutbud
Har blivit en statuspryl för de som vill ge sken av att ha pengar
Hopplösa att uppgradera
De bärbara har en livslängd på max 2 år eftersom man inte kan byta batteri till en rimlig kostnad
Om man köper en Mac stödjer man definitivt utnyttjande av underbetald arbetskraft i Kina
Bonusnackdel: Apple är det mest självgoda företag som existerar

Gissa om jag någonsin kommer att köpa en Mac?

Mac repair-center vill ha 7000-9000 plus moms för att byta en moderkort... Osv
Listan kan göras lång...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Fast nej? det finns ju ingen dator som ger "mer för pengarna", om man vill ha retinaskärmen så finns det bara 2 datorer och välja på, från Apple, och troligtvis är man villig och betala för den skärmen också..

Så nej, att köpa en dator med liknande prestanda är som att köpa två bilar som går lika fort, den ena är skitful och tråkig, men världens jävla motor! medans den andra är snygg, har många smarta funktioner och mindre motor så att säga.. hoppas du förstår jämförelsen och kan hålla med om att en PC är världelös när det kommer till dom faktiskt faktastiska extragrejer Apple har (tex trackpaden som är marknadens bästa, inge snack om saken.)

Mest för pengarna som sagt... alltså mest prisvärt.

Skrivet av Rawet:

Jaa, för det är ju en dator? eller vad snackar du om?

Skrivet av Jakob.L:

Precis det behövde inte vara en bärbar dator....

Nej precis... men nu är ju visserligen INGEN av Apple's produkter "prisvärda". Så det spelar ingen roll vad man kollar på.

Permalänk
Medlem

Om nåt är prisvärt eller inte är högst personligt. Vad vissa finner rimligt anser andra helt befängt sluta gnäll och låt bli att köpa det om du inte anser det värt din veckopeng.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Om nåt är prisvärt eller inte är högst personligt. Vad vissa finner rimligt anser andra helt befängt sluta gnäll och låt bli att köpa det om du inte anser det värt din veckopeng.

Ja men det beror på vad man jämför.

Kan man få "samma sak" för mindre pengar någon annanstans så borde väl det som kostar mer vara mindre prisvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Ja men det beror på vad man jämför.

Kan man få "samma sak" för mindre pengar någon annanstans så borde väl det som kostar mer vara mindre prisvärt?

Ja om du kan köpa samma sak ja då är det inte prisvärt . T ex är det inte prisvärt att betala 2000 kronor för en säg Samsung 830 256gb ssd när du kan få samma Samsung disk på annat ställe för 1500 kronor. Men att sitta och jämföra en Acer modell tex med samma cpu frekvens och lika mycket ram samma grafik kort kontra en Macbook t ex om du nu finns med exakt samma setup är inte samma sak. För det är 2 helt skiljda produkter visst så är hårdvaran den samma men det är inte mjukvaran och det är inte samma skärm och inte heller samma skal. Att man får mer prestanda för pengarna om man köper en Acer som nu mitt exempel var så kommer man ju billigare undan men istället sitter du där med windows av nån modell. Medans Macbooken kommer med säg Mountain Lion eller Lion etc. Samma hårdvara annan produkt därav inte en i min mening korrekt jämförelse att säga att den ena eller andra kostar oskäligt mycket. Jag tror nog att samtliga företag hade gett väldigt mycket för att ha den efterfrågan och möjligheten till prisbild som apple har. Men det är nåt dom saknar. För det mesta är det att dom samtliga kastar ut dussintals olika modeller i olika segment som alla håller en sådär nivå.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil Peter:

För iPhone 4S var så mycket mer speciell? En kraftfullare kopia av 4:an. 5:an hade åtminstone en av de största enskilda hårdvaruupgraderingarna någonsin i iPhone-serien, en större skärm med ett modernt aspektratio.

I övrigt har det väl skrivits otaliga spaltmeter om hur iPhone 5 är den sista prylen som är länkad till Jobs.

Och varför skulle saker inte kunna vara felaktiga när Jobs var med? Har du redan glömt det enorma felet med antennen hos iPhone 4? Problemet Jobs personligen viftade bort med "just don't hold it that way" när en kund mailat honom. Hela grejen med "bara funkar" är ju dessutom mycket marknadsföring när oberoende test visade att det förekommer fler appkrascher på iOS än på Android, trots det senare systemets fragmentering.

Det var stor skillnad på 4 & 4S...och vad menar du med "kopia" av 4?! Det var en uppföljare av den precis som många andra gjort tidigare med tillägget "i" efter modellnamn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sanslöst oprisvärda

En personlig åsikt. Jag anser definitivt inte att de är "sanslöst oprisvärda" men jag har förmodligen andra prioriteringar än dig.

Skrivet av Ceji:

Halvtaskigt programutbud

Nej, bortsätt från spel så håller jag inte med för fem öre.

Skrivet av Ceji:

De bärbara har en livslängd på max 2 år eftersom man inte kan byta batteri till en rimlig kostnad

Skämtar du? Jag har en 2008 13" MBP som fungerar utmärkt fortfarande. Visst är inte batteritiden lika bra som när den var ny men fortfarande helt ok.

Skrivet av Ceji:

Om man köper en Mac stödjer man definitivt utnyttjande av underbetald arbetskraft i Kina

Det tyder bara på okunskap från din sida. Jag tar för givet att du har varken TV, dator eller mobil hemma då så gott som alla tillverkare använder Foxconn eller själva har fabriker i låginkomstländer. Apple är inte värre än andra tillverkare på denna punkt. De är exempelvis med i Fair Labor Association och gjort en hel del för arbetarna hos Foxconn de senaste åren. Vilket är mer än många andra tillverkare har gjort.

Nä, hatet mot Apple är löjligt. Gillar man inte deras produkter eller inte tycker om deras sätt att styra sitt mobila ekosystem, fine. Låt bli att köpa deras produkter då, inte mer med det. Men att snacka som om Apple är det mest onda företaget på vår jord är rent löjligt. Tror ni andra företag är så mycket bättre?

Läs exempelvis TheVerge artikel, "King of Samsung: a chairman's reign of cunning and corruption" om Samsungs topskikt. De är definitivt inga änglar de heller: http://www.theverge.com/2012/11/30/3709688/samsung-25-years-l...

Permalänk
Medlem

Fortsätter dom så här, lär steve jobs uppstår från dom döda och piska tim cook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag förutspå en konkurs inom 5-6 år.

/applehatare

Var väl nära ett tag, men var det Microsoft eller Intel som gick in med pengar då
men kommer nog minska i börsvärde nu när dom inte har Steve Jobs längre..

och sedan så verkar ju Nokia vara på väg tillbaka med sina Lumia telefoner
får väl se om Motorola också kommer tillbaka nu när Google köpt upp dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dealerovski:

Jag förutspå en konkurs inom 5-6 år.

/applehatare

Baserat på...?
Aktievärdet har inget att göra med det...för den delen så har aktien redan gått upp igen, men det spelar fortfarande ingen roll då aktiehandel är en helt egen marknad och styr inget i bolagsvärdet och Apples ekonomi...men det är intressant hur alla helt plötsligt tror sig bli ekonomiproffs och ekonomiska analytiker så fort det är en nyhet om aktier, ändå lyckas ni inte hålla isär de olika begreppen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Jag kan faktiskt inte ringa med min N9. Av någon anledning visas alla nummer som privata, så har ingen aning om vem som ringer och går ej att ringa upp. Lite komiskt faktiskt.

Förutom det är systemet den kör helgrymt (aldrig fattat om det är Maemo eller MeeGo) och efter att ha använt N9an i ett par månader för att sedan gå tillbaka till iPhone, så fattar man verkligen hur smart det är. Har tvivel om ifall det är tillräckligt användarvänligt för att någon tekniskt okunnig någonsin skulle kunna plocka upp telefonen bara. iPhone-hat i all ära, det går inte att inte förstå hur den fungerar.

Att fler företag inte bara kopierat meddelandefunktionen rakt av förbryllar mig dock. Aldrig stött på ett smartare sätt att hantera kontakter. WinPho må vara på rätt spår, men är ändå mil från hur Nokia gjort.

Uppenbarligen har ju aktiemarknaden övervärderat Apple utan dess like, så svårt att säga. Börsen är som ett jäkla lekhus i slutändan.

Ska bli intressant att se vad som händer ifall ryktena om att Apple vill flytta delar (hela?) sin produktionskedja tillbaka till USA stämmer. Bör krascha aktien under en tid iallafall.

Aktiemarknaden styrs av att folk köper och säljer aktier. När Applehysterin var som störst så köpte många aktier, men nu när man nått toppen och varit det högst värderade företaget så säljer man aktierna då chanserna är relativt små att Apple kommer fortsätta klättra, och därav blir det en dykning på börsen. Sen kommer samma nissar som sålde köpa nya aktier när värdet gått ner, och då kommer värdet att stiga igen. Förmodligen blir detta lagom till Apples nya produkt, vad det nu kan vara. Folk kommer vilja ha det i alla fall då det är så Apple fungerar. Dom skapar något som folk inte visste att dom ville ha förrän dom ser det.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att flera verkar upptäcka att Smartphone inte enbart är synonymt med iPhone. Själv väntar man på sin nybeställda Nexus 4 som förhoppningsvis lanseras innan jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag använder inte appleprodukter dagligen. Men det med antennen hade jag glömt... det var ju också smått misslyckat.

Om Kons var med och gjorde iPhone 5 så märks det inte. Inget är ju "nytt" med den... 4S hade inte så mycket nytt heller men Siri introducerades väl på den modellen? Alltid nå't.

Det gör inte jag heller då jag märkt att deras idéer inte riktigt är för mig.

Jag tycker nog att skärmändringen är nytt, och något som hamnar rätt långt upp på större hårdvaruändringar för den telefonserien. Det är större än Siri, som också fick en del kritik, och mjukvarumässigt kom ju kartprogrammet denna gång. Jag ser helt enkelt inte hur 4S erbjöd lika mycket nytt som 5:an.

Skrivet av Justbecause:

Det var stor skillnad på 4 & 4S...och vad menar du med "kopia" av 4?! Det var en uppföljare av den precis som många andra gjort tidigare med tillägget "i" efter modellnamn

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker att du inte läst diskussionen och har missat kontexten, vilket enbart är en jämförelse av iPhone 5 och iPhone 4S.

Den jag diskuterade med sade att det inte var något nytt med iPhone 5 och därmed antog han att Jobs inte arbetat med den. Jag påpekade då att 5:an har mycket större förändringar än 4S, då den sistnämnda egentligen "bara" är en kraftfullare version av 4:an (därav namnet 4S). Skärmändringen är bland de större hårdvaruändringar Apple gjort i iPhone-serien.

Permalänk
Avstängd

gött ! , i fåne 5 var ju ingen hitt samma skit som innan bara lite längre, hoppas det går bra för androids minidatorer

Permalänk
Medlem

det är nog marknadens cykler o "psykologi", en massa nyckfullhet, rykten och nervösa psykopater som rädds att inte göra maximal avkastning varje månad, sånt kommer att drabba även apple och jag skulle nog tro att det är dags helt enkelt, det har gått uppåt länge nu börjar folk titta efter annat att placera sina pengar på, nåt "nytt"

Permalänk
Medlem

Försäljningssiffrorna för iPhone 5 har inte släppts så man kan inte veta om det är en hit eller inte. En anledning till att de är mer revolutionerande med denna version kan vara att de inte behöver vara det. Den är tunnare, snabbare och har bättre färgåtergivning än konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peterj:

Försäljningssiffrorna för iPhone 5 har inte släppts så man kan inte veta om det är en hit eller inte. En anledning till att de är mer revolutionerande med denna version kan vara att de inte behöver vara det. Den är tunnare, snabbare och har bättre färgåtergivning än konkurrenterna.

De har visst släppt siffror, försäljningsrekord igen

http://blogg.metro.se/prylbloggen/2012/09/17/iphone-5-krossad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

De har visst släppt siffror, försäljningsrekord igen

http://blogg.metro.se/prylbloggen/2012/09/17/iphone-5-krossad...

Skickades från m.sweclockers.com

Jo visst, det indikerar att den är populär men det säger bara att de sålda många första dygnet, telefonerna tog slut ganska snabbt.
Jag menar total försäljning under ett kvartal, som är det marknaden verkligen bryr sig om. Nästa rapport Q1 2013 släpps i januari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterj:

Jo visst, det indikerar att den är populär men det säger bara att de sålda många första dygnet, telefonerna tog slut ganska snabbt.
Jag menar total försäljning under ett kvartal, som är det marknaden verkligen bryr sig om. Nästa rapport Q1 2013 släpps i januari.

Jag tror knappast att iPhone 5 sålt mindre än 4S iaf vilket då per automatik betyder försäljningsrekord. 3GS och 4S är ju mitt emellan modeller. Många som kör iphone än idag började med en 3g sen en 4g och nu en 5. Visst sen finns det ju alltid dom som prompt måste ha den senaste men jag tror ändå överlag att majoriteten tar ny telefon då deras abbonemang löper ut. Men som sagt första riktiga siffrorna får vi ju es när Q4 ´12 och Q1 ´13 rapporterna finns att läsa . Trist dock att det var brist på telefoner vid lansering annars hade det nog blivit riktigt fina siffror för dom . Likaså för Nokias Lumia 920 nu som också tycks lida rejält av för lite enheter vid lansering. Dock så har ju Apple råd med såna bekymmer till skillnad från Nokia som redan hänger på en skör tråd.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vilket skitsnack, PC-datorer med samma hårvara kostar lika mycket och då måste man ha drivrutin o massa annat mög.
Telefoner tja där är det lite annorlunda. iP4 är en telefon i fucking jävla världsklass. Femman, njae den är lite för plastig o tunn, därför har jag beställt Lumia istället.
Sen att säga aktiedyk är ett mått på att "folk börjar förstå att det finns andra telefoner" är fel. De säljer mer telefoner än någonsin så det är snarare fler människor som inte längre ser att det finns alternativ. Aktiekursen styrs av mer saker än pengar, tex känslor, idioter, mongon, konjunkturer, krig med mera.

Det känns som du inte riktigt har koll på hårdvarupriserna nu iaf...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Om du inte redan visste så går det inte att bygga en laptop själv, därför haltar din jämförelse krafitgt.

Fördelar med Mac:

Snygg design
Bra skärmar

Nackdelar med Mac:

Sanslöst oprisvärda
Halvtaskigt programutbud
Har blivit en statuspryl för de som vill ge sken av att ha pengar
Hopplösa att uppgradera
De bärbara har en livslängd på max 2 år eftersom man inte kan byta batteri till en rimlig kostnad
Om man köper en Mac stödjer man definitivt utnyttjande av underbetald arbetskraft i Kina
Bonusnackdel: Apple är det mest självgoda företag som existerar

Gissa om jag någonsin kommer att köpa en Mac?

Klart jag vet det, men du kommer fortfarade inte lyggas bygga en lika tunn dator med såpass bra skärm om du bygger själv..

Angående nackdelarna så är det högst personligt, men kan säga att min Macbook Air från 09 har inte förlorat mycket batteritid alls över åren.
Sist men inte minst, så har majoriteten av alla större företag som utvecklar produkter sin arbetskraft i Kina. Skulle gärna se att arbetarna får mer betalt dock, Apple eller ej.

Permalänk
Medlem

OBS, en liten notis bara för de som sägar att iphone 5 är snabbast i benchmarks..

Tjejens 5:a går bra i tester det är sant men jag tvivlar på att den skulle ha fått över 18k i antutu som min note 2 gör...? But who knows?

Smaksak det där med vilken lur man vill ha såvida man inte är enbart in to benchs skulle jag tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Om du inte redan visste så går det inte att bygga en laptop själv, därför haltar din jämförelse krafitgt.

Fördelar med Mac:

Snygg design
Bra skärmar

Nackdelar med Mac:

Sanslöst oprisvärda
Halvtaskigt programutbud
Har blivit en statuspryl för de som vill ge sken av att ha pengar
Hopplösa att uppgradera
De bärbara har en livslängd på max 2 år eftersom man inte kan byta batteri till en rimlig kostnad
[bOm man köper en Mac stödjer man definitivt utnyttjande av underbetald arbetskraft i Kina[/b]
Bonusnackdel: Apple är det mest självgoda företag som existerar

Gissa om jag någonsin kommer att köpa en Mac?

Lustigt nog så är Apple de ENDA företag som använder Foxconn som har gått in och ställt ultimatum på dem att deras arbetare ska ha bättre arbetsförhållanden...sen ska du inte glömma att även Dell, HP, Amazon, Motorola, Nokia och Sony använder Foxconn med och ingen av dem har gjort något för att förbättra deras arbetsförhållanden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Är inte här så ofta men skrev SweC om nyligen när Google aktie dök 20% efter en dålig kvartalsrapport läckte och dom fick pausa den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Lustigt nog så är Apple de ENDA företag som använder Foxconn som har gått in och ställt ultimatum på dem att deras arbetare ska ha bättre arbetsförhållanden...sen ska du inte glömma att även Dell, HP, Amazon, Motorola, Nokia och Sony använder Foxconn med och ingen av dem har gjort något för att förbättra deras arbetsförhållanden

Skickades från m.sweclockers.com

Sant! Fast Foxconn måste väl sparka en himla massa människor nu om robotar skall ta över, lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Sant! Fast Foxconn måste väl sparka en himla massa människor nu om robotar skall ta över, lol

Sant men det har ingenting med Apple att göra utan mer att Foxconn vill tjäna mer pengar. Löjligt att gnälla på vart saker tillverkas eller hur. Finns inte många produkter här i världen som är tillverkade på ett helt schysst och moraliskt korrekt sätt. Alla företag har bara en sak i tanke och det är att köra över varandra och tjäna så mycket pengar som möjligt. Den som bara är vanlig anställd oavsett vart än i världen den befinner sig är inte mer värd än det han/hon producerar och det finns alltid 100 andra som vill ha det jobb du har.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Det stora äpplet kanske tagit sig en för stor tugga?