Permalänk
Medlem

Panzer Pi

Skaffade mig en Raspberry Pi för ett tag sedan, utan att egentligen ha någon aning om vad jag ska ha den till. Tog med den ombord förra törnen (jobbar på sjön) för att se om det gick att använda den för att skicka NMEA-data från GPS:en över nätverket. Det projektet föll tyvärr på att jag inte lyckades få usbip-modulerna att lira som de skulle av något konstigt skäl. Ska göra lite mer efterforskningar på saken.

Hursomhelst, när jag ändå hade den ombord, tyckte jag att jag kunde bygga en liten låda till den också. Vi har det som finns i vilken fartygsverkstad som helst; svarv, pelarborrmaskin, svetsaggregat, handverktyg hit och dit och lite annat smått och gott. Några coola CNC-frästa grejer kan jag dock tyvärr inte bjuda på.

Det grundläggande konceptet var att jag ville ha lådan så liten som möjligt, samtidigt som en extra USB-hub jag råkade ha hemma skulle få plats i den. Jag ville också dölja det utstickande SD-kortet, för att minska risken att det bryts av vid ovarsam behandling. Utöver det skulle det gå snabbt; smackade ihop lådan under min nattvakt, då jag är ensamt befäl utan biträde i maskin, vilket gör att man har fullt upp med driften också.

Materialvalet blev ganska enkelt, både stålplåt i olika dimensioner och verktyg att bearbeta den med fanns till hands. Därav kom också det ganska ostiga namnet Panzer Pi. Det var kort sagt det första som ploppade upp i skallen på mig, och det fastnade.

Över till bilderna!

Panzer Pi

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Är det sant att varje sjöman har en fru i varje hamn?

skämt å sido..

Hur är internet ombord? går det över Satelit och kostar skjortan?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Är det sant att varje sjöman har en fru i varje hamn?

skämt å sido..

Hur är internet ombord? går det över Satelit och kostar skjortan?

Haha, du skulle bara veta hur många gånger jag fått den frågan Det mesta av det roliga har ISPS satt stopp för, det är väl egentligen bara i Sydamerika allt är som det alltid varit med den saken. Som en gammal kollega uttryckte sig; "Får man inget här kan man lika bra ta livet av sig, om man bygger ett tak över hela landet får man världens största horhus".

Det är satellit som gäller, och det är otroligt slött i meningen att det är hiskeliga responstider. När man väl fått igång en transfer så pinnar det väl dock på helt okej, säg 100 kB/s i bästa fall. Om det är dyrt vet jag inte, det är rederiet som står för den notan, men jag gissar på att prisbilden är lite humanare nu än den var för bara några år sedan, när det var nackskott på att göra nåt annat än att maila

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

panzer var det, ser ut att kunna överleva ett atomkrig. riktigt snyggt resultat.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, du skulle bara veta hur många gånger jag fått den frågan Det mesta av det roliga har ISPS satt stopp för, det är väl egentligen bara i Sydamerika allt är som det alltid varit med den saken. Som en gammal kollega uttryckte sig; "Får man inget här kan man lika bra ta livet av sig, om man bygger ett tak över hela landet får man världens största horhus".

Det är satellit som gäller, och det är otroligt slött i meningen att det är hiskeliga responstider. När man väl fått igång en transfer så pinnar det väl dock på helt okej, säg 100 kB/s i bästa fall. Om det är dyrt vet jag inte, det är rederiet som står för den notan, men jag gissar på att prisbilden är lite humanare nu än den var för bara några år sedan, när det var nackskott på att göra nåt annat än att maila

hehe, jag visste det, därför jag "frågade"

Min pappas kusin var sjöman, han har grymt många historier från sina resor

Segt! måste vara ganska lite och göra på sjön? eller har jag fel?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

panzer var det, ser ut att kunna överleva ett atomkrig. riktigt snyggt resultat.

Tack, det värmer att höra! Lite av meningen med att posta detta projekt var att visa att man kan göra nåt ganska vettigt, även utan all tid i världen och CNC-verktyg.

Atomkrig kanske den inte klarar, men den känns minst sagt gedigen. Vägde den på skoj, 0,35 kg

Skrivet av Rawet:

hehe, jag visste det, därför jag "frågade"

Min pappas kusin var sjöman, han har grymt många historier från sina resor

Segt! måste vara ganska lite och göra på sjön? eller har jag fel?

Åhå, vill du skriva vad han heter såhär på nätet? Branschen är ganska liten, det kanske är någon jag känner. Och jo, historier finns det mängder av!

Näe, segt är det inte, man sysselsätter sig alltid. Man kan jobba över, göra hemarbeten, sitta och snacka skit med kollegorna, glo nån rulle, you name it. Det finns fler ljuspunkter i livet än att slösurfa Sweclockers, tro det eller ej. Jag har i alla fall det aldrig tråkigt ombord

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Åhå, vill du skriva vad han heter såhär på nätet? Branschen är ganska liten, det kanske är någon jag känner. Och jo, historier finns det mängder av!

Näe, segt är det inte, man sysselsätter sig alltid. Man kan jobba över, göra hemarbeten, sitta och snacka skit med kollegorna, glo nån rulle, you name it. Det finns fler ljuspunkter i livet än att slösurfa Sweclockers, tro det eller ej. Jag har i alla fall det aldrig tråkigt ombord

Samuel, Norrlänning
Fast det var väldigt väldigt länge sen han jobbade som sjöman

Hehe, hemarbeten, som Panzer Pi'n?
Känns som ett rätt chill jobb! men jobbigt och vara borta från familj mycket kanske jobb för folk som gillar och resa för man brukar ha några dagar i hamn

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skaffade mig en Raspberry Pi för ett tag sedan, utan att egentligen ha någon aning om vad jag ska ha den till. Tog med den ombord förra törnen (jobbar på sjön) för att se om det gick att använda den för att skicka NMEA-data från GPS:en över nätverket. Det projektet föll tyvärr på att jag inte lyckades få usbip-modulerna att lira som de skulle av något konstigt skäl. Ska göra lite mer efterforskningar på saken.

Hursomhelst, när jag ändå hade den ombord, tyckte jag att jag kunde bygga en liten låda till den också. Vi har det som finns i vilken fartygsverkstad som helst; svarv, pelarborrmaskin, svetsaggregat, handverktyg hit och dit och lite annat smått och gott. Några coola CNC-frästa grejer kan jag dock tyvärr inte bjuda på.

Det grundläggande konceptet var att jag ville ha lådan så liten som möjligt, samtidigt som en extra USB-hub jag råkade ha hemma skulle få plats i den. Jag ville också dölja det utstickande SD-kortet, för att minska risken att det bryts av vid ovarsam behandling. Utöver det skulle det gå snabbt; smackade ihop lådan under min nattvakt, då jag är ensamt befäl utan biträde i maskin, vilket gör att man har fullt upp med driften också.

Materialvalet blev ganska enkelt, både stålplåt i olika dimensioner och verktyg att bearbeta den med fanns till hands. Därav kom också det ganska ostiga namnet Panzer Pi. Det var kort sagt det första som ploppade upp i skallen på mig, och det fastnade.

Över till bilderna!

Panzer Pi

Solklar fempoängare, del pga riktigt schysst utseende men till viss del att den är gjord på ett av de sju haven
Själv har jag bara nöjeskorsat några hav men att jobba på en båt vore nog riktigt schysst

Och om du får/kan fota lite ombord på båten, typ lite mer bilder i verkstan/maskinrum eller så, då lovar jag att
alltid ge dig högsta poäng på vad du än lägger upp (är lite av båtfreak, oavsett storlek)

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Samuel, Norrlänning
Fast det var väldigt väldigt länge sen han jobbade som sjöman

Hehe, hemarbeten, som Panzer Pi'n?
Känns som ett rätt chill jobb! men jobbigt och vara borta från familj mycket kanske jobb för folk som gillar och resa för man brukar ha några dagar i hamn

Träffat en Samuel till sjöss, och han kallas Sampa Tattare. Han är dock något yngre än jag kan tänka mig din farbror är, så har svårt att tro att det är samma kille.

Jo, den sortens hemarbeten ja. Inga problem att slå ihjäl fritid som sagt

Chlii och chill, du ska ju inte tro att vi åker runt på de sju haven och käkar god mat som German lagat, som alla som sett Landgång tror. Det finns alltid något att göra vill jag lova, om inget strular kan man alltid förbättra båten, det finns ingen båt som är klar när den kommer ut från varvet.

Personligen hatar jag att resa, att komma nånstans med en båt är en helt annan sak. Ingen stress, inga tider att passa, ingen förnedring i säkerhetskontrollen på fllygplatsen, bara trevligt och mysigt. Och dessutom får man betalt för det

Har inga barn, och nu är jag dessutom singel, så det där med familj är inget jätteproblem för mig direkt. Det där med att ha några dagar i hamn är något från en svunnen tid, nu är allt det där så effektivt, att man i bästa fall har ett dygn på sig att göra ställena osäkra.

Skrivet av Kristerj:

Solklar fempoängare, del pga riktigt schysst utseende men till viss del att den är gjord på ett av de sju haven
Själv har jag bara nöjeskorsat några hav men att jobba på en båt vore nog riktigt schysst

Och om du får/kan fota lite ombord på båten, typ lite mer bilder i verkstan/maskinrum eller så, då lovar jag att
alltid ge dig högsta poäng på vad du än lägger upp (är lite av båtfreak, oavsett storlek)

Haha, snacka om märkliga bonuspoäng! Men det vore ju dumt att klaga

Klart jag får fota om jag vill det, men gör det enkelt för mig. Vi hade en grabb ombord som driver en hemsida, som var runt och fotade lite för ett par år sedan; http://www.fartygssidan.se/Finntrader_Maskinrum.html

Det ser väl ungefär likadant ut nu, dock något uppfräschat

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Du e KUNG

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Träffat en Samuel till sjöss, och han kallas Sampa Tattare. Han är dock något yngre än jag kan tänka mig din farbror är, så har svårt att tro att det är samma kille.

Jo, den sortens hemarbeten ja. Inga problem att slå ihjäl fritid som sagt

Chlii och chill, du ska ju inte tro att vi åker runt på de sju haven och käkar god mat som German lagat, som alla som sett Landgång tror. Det finns alltid något att göra vill jag lova, om inget strular kan man alltid förbättra båten, det finns ingen båt som är klar när den kommer ut från varvet.

Personligen hatar jag att resa, att komma nånstans med en båt är en helt annan sak. Ingen stress, inga tider att passa, ingen förnedring i säkerhetskontrollen på fllygplatsen, bara trevligt och mysigt. Och dessutom får man betalt för det

Har inga barn, och nu är jag dessutom singel, så det där med familj är inget jätteproblem för mig direkt. Det där med att ha några dagar i hamn är något från en svunnen tid, nu är allt det där så effektivt, att man i bästa fall har ett dygn på sig att göra ställena osäkra.

Samuel är 43 år och min pappas kusin så inte min farbror tror du läste fel någonstanns, skitsamma!

hehe, men chill som i som du säger, inga tider och passa osv och man åker säkert med samma typer som ensjälv, så tror man enkelt kan ha kul med kollegorna
Låter som ett roligt jobb och jag får grattulera att du har hittat ett speciellt yrke (ett väldigt gammalt sådant också!) som du verkar trivas med

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Samuel är 43 år och min pappas kusin så inte min farbror tror du läste fel någonstanns, skitsamma!

hehe, men chill som i som du säger, inga tider och passa osv och man åker säkert med samma typer som ensjälv, så tror man enkelt kan ha kul med kollegorna
Låter som ett roligt jobb och jag får grattulera att du har hittat ett speciellt yrke (ett väldigt gammalt sådant också!) som du verkar trivas med

Hirr, det kan ha blitt en och annan byggwhisky under förmiddagen medans jag pysslade med ett litet sidoprojekt, därav en viss förrvirring kring ditt släktskap till denne Samuel :>

Speciellt yrke vettefan om jag vill kalla det, det är väl egentligen som vilket jobb som helst, men trivs gör jag! Kan faktiskt inte riktigt tänka mig att jobba med något annat för att vara ärlig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Någon som inte har med PI att göra är att de där Fujitsu Siemens skärmarna har kass bild, men fan vad välbyggda de var! Inte en mm plast där inte!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fy satan va grym låda du gjort!

Tänk bara på att Pin har lite svårt att driva strömkrävande USB-prylar. Om du kopplar till många som kräver ström kan du få problem och det brukar rekommenderas att man kör en USB-hubb med extern strömmatning. Men det märker du.

Vidare funkar inte alla USB-prylar så bra. Chippet på PIn som styr USB samt nätverk är inte det fetaste. Han jag hörde detta ifrån hade försökt koppla till ett USB-ljudkort och det funkade inge bra. Kan va värt att ha i åtanke bara, ifall det uppstår problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Awesome pajbakande!

Är det bara jag som har Sabaton - Panzer Battalion som mentalt soundtrack till detta galleri? ^^

Visa signatur

Här är internet.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt hantverk 5/5.
Kom att tänka på en sak, hur bra fungerar ett vattenpass ute på sjön, eller håller fartyget sig rakt?

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fy satan va grym låda du gjort!

Tänk bara på att Pin har lite svårt att driva strömkrävande USB-prylar. Om du kopplar till många som kräver ström kan du få problem och det brukar rekommenderas att man kör en USB-hubb med extern strömmatning. Men det märker du.

Vidare funkar inte alla USB-prylar så bra. Chippet på PIn som styr USB samt nätverk är inte det fetaste. Han jag hörde detta ifrån hade försökt koppla till ett USB-ljudkort och det funkade inge bra. Kan va värt att ha i åtanke bara, ifall det uppstår problem.

Det är inget problem annat än med den första revisionen egentligen, de senare revisionerna har ingen strömbegränsning för USB-portarna. Det är bara matningen det hänger på, något jag löst genom att hitta en 5v/2A-nätdel till någon gammal router eller nåt i grovsoprummet, och byta sekundärkabel på den. Mer än tillräckligt med kräm till både Pi och allsköns USB-grejer man vill koppla på

Skrivet av Nanger:

Riktigt snyggt hantverk 5/5.
Kom att tänka på en sak, hur bra fungerar ett vattenpass ute på sjön, eller håller fartyget sig rakt?

Vattenpass är som du misstänker fullständigt oanvändbara till sjöss, båten har alltid lite trim eller slagsida, som alltid ändrar sig lite, hur väl förtöjd man än råkar vara. Det är som det där med att passa tider; den enda tid du garanterat inte kan komma på är exakt den tid du avtalat. Hur mycket du än anstränger du kommer du alltid komma några milli-, mikro- eller nanosekunder för sent eller för tidigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Riktigt snyggt jobbat! Det blev väldigt mycket bättre än min inköpta plastlåda iaf. :>

Koromantskär, är det en typ av skär eller kan det vara Sandvik Coromantskär du menar?

Klar femma!

Permalänk
Medlem

snyggt! 5/5

Permalänk
Medlem

Shit, hur mycket väger chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Riktigt snyggt jobbat! Det blev väldigt mycket bättre än min inköpta plastlåda iaf. :>

Koromantskär, är det en typ av skär eller kan det vara Sandvik Coromantskär du menar?

Klar femma!

Ah, slarvigt av mig, skrev det bara av ren reflex. Jupp, det är Sandviks varumärke för hårdmetallgrejer för skärande bearbetning, det har väl blivit lite att man kallar den sortens skär för det, ungefär på samma sätt som folk kallar all polystyrencellplast för Frigolit. Mer korrekt hade varit att skriva wolframkarbidskär.

Skrivet av saturday_sun:

Shit, hur mycket väger chassit?

Jag vägde den häromdagen, vill minnas att det var dryga 0.3 kilo. Använder den tyvärr för tillfället, lite meningslöst att väga den med sladdar inkopplade.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Eller för att göra det enkelt, "Hårdmetallskär"?

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ah, slarvigt av mig, skrev det bara av ren reflex. Jupp, det är Sandviks varumärke för hårdmetallgrejer för skärande bearbetning, det har väl blivit lite att man kallar den sortens skär för det, ungefär på samma sätt som folk kallar all polystyrencellplast för Frigolit. Mer korrekt hade varit att skriva wolframkarbidskär.

Ok, kul att höra! Jag jobbar nämligen på Sandvik fast med IT så det var roligt att våra produkter även letat sig ut i svenska fräsar.

Permalänk
Medlem

Lätt snyggaste chassit jag sett!!

Tar du beställningar

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

0.3kg, riktigt snyggt. Tur att du inte gav dig på att bygga ett metallchassi till vanliga PCn.
Riktigt kul att svetsa och bygga, men 78Kg chassi var inte så praktiskt.. *facepalm*

Sitter just nu och skissar på ett Pi chassi, med plats för strömförsörjd USB-hub. Ska dock göras i acryl...

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt !

Permalänk
Medlem

Hittade just detta på Kickstarter, vem inspererades av vem... Varkar va prisvärt chassi iaf.

Lata människor tryckte här

Dold text
Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Ok, kul att höra! Jag jobbar nämligen på Sandvik fast med IT så det var roligt att våra produkter även letat sig ut i svenska fräsar.

Ah, där ser man. Jo, Sandvik Coromant är väl det som räknas som "the shit" där ute på det blå, dock är det väl mest era svarvstål vi använder, och inte så mycket fräsar

Skrivet av atriix:

Lätt snyggaste chassit jag sett!!

Tar du beställningar

Huhu, det skulle nog kosta mer än det smakade. Det må vara quick & dirty, men det tog nog i alla fall 6-7 timmar aktiv arbetstid

Är det förresten något jag ångrar såhär i retrospekt var det att jag inte planerade det mer. Byggde allteftersom, framförallt borde jag inte vart så jäkla lat och orkat göra distanser med invändig gänga och nästa fast i chassit istället för att göra genomgående gängande hål att sätta kretskorten i. Apropå att inte planera saker och ting alltså.

Skrivet av grynnan:

0.3kg, riktigt snyggt. Tur att du inte gav dig på att bygga ett metallchassi till vanliga PCn.
Riktigt kul att svetsa och bygga, men 78Kg chassi var inte så praktiskt.. *facepalm*

Sitter just nu och skissar på ett Pi chassi, med plats för strömförsörjd USB-hub. Ska dock göras i acryl...

Oh nice! Antar man kan räkna med galleri? Kommer nog skaffa mig en till Pi att ha som PVR-backend till HTPC:n, tänkte bygga det chassit i plexi, så kan ju vara nice att låta någon annan göra en del av misstagen först

Skrivet av atriix:

Hittade just detta på Kickstarter, vem inspererades av vem... Varkar va prisvärt chassi iaf.

Tror ju knappast den där kickstartern är inspirerad av mig i alla fall, det finns ju inte så värst många sätt att bygga en box till Pi. Portarna sitter där de sitter, det är väl egentliigen bara en fråga om materialval. Behövs det bevis på att mitt bygge inte är en ripoff av det där, så postade jag min bygglogg nästan en vecka innan de drog igång sin kickstarter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tror ju knappast den där kickstartern är inspirerad av mig i alla fall, det finns ju inte så värst många sätt att bygga en box till Pi. Portarna sitter där de sitter, det är väl egentliigen bara en fråga om materialval. Behövs det bevis på att mitt bygge inte är en ripoff av det där, så postade jag min bygglogg nästan en vecka innan de drog igång sin kickstarter

Var inte menat ont mot dig, bara en look-a-like

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch