Permalänk
Inaktiv

3770K, slagit gränsen?

Hej på er!

Efter att fått hem Corsair's nya H100i blev jag ivrig att få testa dess potential. Med ett Asus Maximum V Gene och 3770K, skruvade jag upp till 4800MHz @ 1.400V

Windows bjöd på BSOD så det stod härliga till. Efter många tester hittade jag en stabil klock på 4500MHz @ 1.210V...detta med en värmeitveckling på max 57c efter 2 timmar i Prime95.

Är detta okej värden, eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vad du får för svar, då jag har samma prolle å kylare, dock ett msi mpower moderkort

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Hur har ni klockat eran CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Hur har ni klockat eran CPU?

Det finns många guider här på swec, sök bara!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Segas:

Hej på er!

Efter att fått hem Corsair's nya H100i blev jag ivrig att få testa dess potential. Med ett Asus Maximum V Gene och 3770K, skruvade jag upp till 4800MHz @ 1.400V

Windows bjöd på BSOD så det stod härliga till. Efter många tester hittade jag en stabil klock på 4500MHz @ 1.210V...detta med en värmeitveckling på max 57c efter 2 timmar i Prime95.

Är detta okej värden, eller har jag missat något?

1.400V i 4.8GHz låter lite farligt med tanke på att det är en IB? Tänkte mest på att IB är betydligt känsligare än SB när det gäller spänningen. Har även för mig att värmeutvecklingen blir skyhög me högre spänningar, även om man har en h100.
Hur som haver har jag en SB 2700k som körs i 4.8Ghz med 1.32V. Om din processor klarar 4.8Ghz, vilket inte alla gör, borde u kunna ha en spänning som är lägre än min då IB är lite strömsnålare

Permalänk
Medlem

Så länge tempen är så låg så är det inga problem. Hatar verkligen min I7 3770k ibland, det kvittar vilken kylning man har, den hoppar alltid upp till 60 grader, och detta på en sekund. Med t.ex. SB tog det iaf ett litet tag för tempen att stiga så kylaren kunde varva upp inom rimlig tid, men med IB är det instant 60 grader...

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon172162:

1.400V i 4.8GHz låter lite farligt med tanke på att det är en IB? Tänkte mest på att IB är betydligt känsligare än SB när det gäller spänningen. Har även för mig att värmeutvecklingen blir skyhög me högre spänningar, även om man har en h100.
Hur som haver har jag en SB 2700k som körs i 4.8Ghz med 1.32V. Om din processor klarar 4.8Ghz, vilket inte alla gör, borde u kunna ha en spänning som är lägre än min då IB är lite strömsnålare

Min stendör vid boot på allt över 4700MHz, konstigt nog. Kanske har jag missat några inställningar i BIOS? Jag har många gånger försökt förstå mitt BIOS och vad alla överklockningsalternativ gör, likaså blir jag långt ifrån klok på guiderna på nätet. Det står mest att man ska göra ditt- och datt, men aldrig varför...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Det finns många guider här på swec, sök bara!

jag har koll men min fråga är ställd till dom två första inläggen då dom kanske har gjort sina klockningar på fel sätt... Man tycker ju att det borde förstås utan citeringsfunktionen...

Permalänk

Ni ska nog vara glada när det gäller era temperaturer. Själv kommer min upp i 72C efter 15 minuter Prime95.
Skit tråkigt fan.