Domän till ip och port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011

Domän till ip och port

Först och främst så är jag osäker om detta är rätt tråd, men fann ingen lämpligare för mitt ämne.

Jag har 2 minecraftservrar rullandes på en och samma server. Ena använder minecrafts standardport och fungerar därför med direkt ip/domän utan att skriva port.

Min andra server ligger på port 25566 och därav måste jag skriva "domänen":25566

Finns det något sätt jag kan få en Subdomän att direkt gå till denna porten? så jag skriver tex "vanilla.Domänen utan att behöva skriva porten?

Har testat att peka domänen mot IP med port men det tillåter inte Loopia.. Annat alternativ är att slänga en av servrarna på annan burk och lina men det är inte heller ett alternativ att tänka på just nu.

Någon som vet något sätt som kan fungera? eller kanske en programvara som kan redirekta?

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Feb 2003

Vad jag vet kan man inte peka domäner mot portar, utan bara rakt på en ipaddress eller liknande.
Domänuppslaget säger bara vilken ip klienten skall gå mot och inget om var på den.

Burken: i5 7600k @ 4.6GHz , 16GB DDR4, GTX 1070 Strix, 512GB Samsung 950 PRO. Dell u2713hm.
ESXi: HP DL380G6, 2x Xeon 6 core 2.8GHz, 60GB ECC DDR3, 2x 120GB SSD, 4x 1TB 2.5" WD-Red, 2x Seagate 3TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skene
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Ipzen:

Först och främst så är jag osäker om detta är rätt tråd, men fann ingen lämpligare för mitt ämne.

Jag har 2 minecraftservrar rullandes på en och samma server. Ena använder minecrafts standardport och fungerar därför med direkt ip/domän utan att skriva port.

Min andra server ligger på port 25566 och därav måste jag skriva "domänen":25566

Finns det något sätt jag kan få en Subdomän att direkt gå till denna porten? så jag skriver tex "vanilla.Domänen utan att behöva skriva porten?

Har testat att peka domänen mot IP med port men det tillåter inte Loopia.. Annat alternativ är att slänga en av servrarna på annan burk och lina men det är inte heller ett alternativ att tänka på just nu.

Någon som vet något sätt som kan fungera? eller kanske en programvara som kan redirekta?

Hejsan, kan väl nästan säga med min kunskap att det inte går, iaf inte i DNS systemet.
Är isåfall om det finns nån brandvägg eller liknande som kan göra om ett dns namn till annan port på insidan sen.

Detta är min erfarenhet bara. Kanske finns någon som har något annat svar.

Vintage computer hoarder
.:http://www.infania.net:.
.:Infania PrintWorks:.
.:info@infania.net:.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2008

Utan att ha testat det själv så skulle jag kolla närmare på: http://www.gcd.org/sengoku/stone/

En enkel "TCP/IP repeater" (same, same but different som en proxy/squid)

Borde fungera

BTW: berätta gärna om det fungerar, för det är onekligen ett intressant problem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Aug 2011

Har sökt en hel del på vårt heliga google, Enda jag hittar var EN domainprovider som erbjöd den tjänsten.. Har ju dock inte så lust att byta ut hela domänen.

Det som Kalle1024 skrev, är grekiska för mig som aldrig arbetat med sådana saker, rätt svårt att förstå hur detdär fungerar..

Någon borde skapa en programvara som känner av vilken domän någon ansluter ifrån och tilldelar den till den porten man vill till

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004

DNS har den funktionaliteten men det kräver att klienten använder den vilket få om några gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjo
Registrerad
Sep 2010

Skapa en host på www.no-ip.com. Dom fixar de, ja har själv den setup på min cs server, ip : port = csserver.no-ip.org. Din blir ju så klart dittnamn.no-ip.org eller liknande.
Add host --> Restricted Host. Tror de är där inne om ja inte minns fel.

GAME Windows 7 Pro x64 i5 3470 3.2GHz 8Gb@1600MHz MSI GTX 560TI 120GB SSD
HTPC Windows XP Pro x86 Pentium 3.0GHz 3Gb@800MHz 160Gb
NAS NAS4Free x64 i3 550 3.2GHz 4Gb@1333MHz 4x500Gb + 1x2tb

Speedtest: Down 90.01Mbps Up 91.29Mbps

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

I våran brandvägg som kör pfsense så kan vi göra så. Vi gör det med DNS forward

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Det bästa sättet är att tilldela 2 ip-adresser till minecraft-servern. Beror ju lite på hur den är hostad om det är möjligt iofs.

Jobbar som nätverkskonsult på PWNY.
Flerårig erfarenhet från ISP-branchen och Linux-nörd.
Favoritdist: Arch linux. Datarymden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

Har inte testat detta, men kan va värt ett försök , du skriver ju i din server properties vilken IP det ska vara.
Kan du inte skriva en annan domän på den andra servern?
Och ha 2 st domäner pekade på din IP.

Annars har jag för mig att de finns ett linux baserat MinecraftOS som erbjuder denna möjligheten.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.