Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008

Ny dator - hög temp?

Har precis byggt ihop en dator, spec:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2514181/2012-11-08

Jag kör med stock-kylare.

Nu till problemet:
Innan jag ens installerat Windows gick jag in i UEFI och kollade temp, reagerade då över att CPUn i vila låg på 58 grader. Jag installerade dock Windows och sedan direkt efter HWmonitor, och där står att "Temperatures Package" ligger mellan 40-80 grader (min-max).

Nu tänkte jag att jag kanske misslyckats på något sätt när jag monterade CPUn så jag tog bort den och applicerade ny kylpasta, men fortfarande visar både UEFI och HWmonitor samma temperaturer. Dock testade jag nyss att köra Core Temp och där står att tempen ligger på 0 grader. Vad ska jag tro?

För övrigt har jag passat på och mätt hur mycket effekt datorn drar ur väggutttaget, och av någon anledning ligger den på ca 130W i UEFI men bara 35W i Windows (i vila). Varför drar den så hög effekt i UEFI?

Jag kan ordna screenshots om det underlättar...

Tackar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

jag vet inte hur AMDs processorer brukar ligga i temperaturer. men kylpastan på kylaren tar lite tid att få helt kontakt på CPU:n. så temperaturen kommer nog att sänka sig om några dagar.

4690K @ 4.8 Ghz 1.333 V Powered by Asus Ranger, Cooled by Corsair H100i
Mitt problem: Bra kisel, dålig kylning|Simon253s problem : Dåligt kisel, bra kylning.
Citera för svar|Fraktfritt
Flickr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002

58 grader är ju inte skadligt, men ger ju knappast utrymme för överklocking. Gissar på att dina temperaturer har att göra med att du har en rätt så energistark processor och rätt så kass kylare.

Skrivet av EvilWord:

jag vet inte hur AMDs processorer brukar ligga i temperaturer. men kylpastan på kylaren tar lite tid att få helt kontakt på CPU:n. så temperaturen kommer nog att sänka sig om några dagar.

Mjo, men med pastor som tex Arctic Silver så snackar vi ändå om runt 5 grader i skillnad efter burn in (på 200 timmar).

jag lovar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av john_heden100:

För övrigt har jag passat på och mätt hur mycket effekt datorn drar ur väggutttaget, och av någon anledning ligger den på ca 130W i UEFI men bara 35W i Windows (i vila). Varför drar den så hög effekt i UEFI?

Kan vara att strömsparfunktioner inte är aktiverade innan datorn POSTat klart.

jag lovar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ja, om CPU'n ligger på 0 grader är det något fel..
Bor du i en iglo? Det går inte att få lägre temp än vad det är i rummet.

Skaffa Dropbox o gör ditt liv lättare: https://db.tt/XSPktIcl
Specs: ASUS Radeon HD7950 3GB DCII, G.Skill 16GB CL9 1600Mhz, Intel Core i5 3570K 4.2 Ghz, Crucial m4 128GB, Intel 520 180GB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze, ASRock Z77 EXTREME4, ATX. Kringutrustning Ducky Shine 5, Qpad 5k
Laptop HP Pavilion DV6 Kamera Nikon D3100 Telefon One Plus 3 Surfplatta Nexus 7 32GB 2012

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av john_heden100:

Har precis byggt ihop en dator, spec:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2514181/2012-11-08

Jag kör med stock-kylare.

Nu till problemet:
Innan jag ens installerat Windows gick jag in i UEFI och kollade temp, reagerade då över att CPUn i vila låg på 58 grader. Jag installerade dock Windows och sedan direkt efter HWmonitor, och där står att "Temperatures Package" ligger mellan 40-80 grader (min-max).

Nu tänkte jag att jag kanske misslyckats på något sätt när jag monterade CPUn så jag tog bort den och applicerade ny kylpasta, men fortfarande visar både UEFI och HWmonitor samma temperaturer. Dock testade jag nyss att köra Core Temp och där står att tempen ligger på 0 grader. Vad ska jag tro?

Jag kan ordna screenshots om det underlättar...

Tackar!

Tycker det låter högt för en AMD. intels 3770K med original kylare ligger där. Har du testat att om installera kylaren med ny kylpasta och se till att du fäster dom kors aktigt i den ordningen?
1 4
3 2

Datorn 1: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX670 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro
Dator 2:Intel core 2 Quad Q6600 2,6Ghz, hemmagjord CPU kylare, moderkort: P5K, 4Gb Ram, Readon HD 7750, 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Vad den säger i i bios är helt ointressant.
Montera om kylaren och torka av samt använd ny kylpasta och kolla tempen igen i windows!

Phantek Enthoo Primo | MSI X99A Pro Carbon | Intel Core i7-6800K@4.5 | MSI GTX 1080 Sea Hawk@2126 | 32Gb Corsair Vengeance W-LED DDR4 3200MHz | Corsair RM1000i | Acer XB280HK 28" 4K G-Sync.
Watercooling: supremacy evo, D5 with res, 1x 360 rad with 5x Noiseblocker 16db, 1x 280 rad with 4x 1150rpm vardar, 2x hyper 212 evo homemade waterchillers with 2x Tec1-12710 peltiers. (Upgrade incoming)

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2008

Tusen tack för alla svar!

Jag har som sagt var redan installerat om en gång, men jag gör om det senare i veckan så får vi se. De tips jag sett på nätet talar om en mängd pasta motsvarande ett okokt riskorn, men jag tycker det var klart mer än så för-applicerat. Angående att ta bort gammal pasta så gjorde jag det minutiöst noggrant med kemiskt ren aceton (gjorde först med kemiskt ren bensin, men det blev helt klart bättre resultat med acetonet, för er som undrar).

@mecke96 - vad menar du med ordningen
1 4
3 2

@Defender - varför kan man inte lita på vad den säger i BIOS/UEFI?

Rent allmänt tycker jag det verkar som om temp-givarna beter sig skumt med tanke på att de rapporterar tre olika temperaturer i tre olika program, varför är det så? Ska programmen själva behöva TOLKA informationen från temp-sensorerna? Finns det något program som man verkligen kan lita på? Jag struntar i om tempen är 35 eller 40 grader, men jag vill inte ha en rapport som säger 0 grader och en som säger 60 grader.

Finns det anledning att misstänka defekt moderkort av någon anledning, och hur kan jag i så fall bevisa det om jag reklamerar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Dec 2003

Ett enkelt satt att testa ar ju att du tar en bordsflakt och haller mot CPU-kylaren och kor pa hogsta effekt. Hjalper detta dina temperaturer valdigt mycket sa ar det helt enkelt for dalig kylning.

4770k @ 5Ghz | H100i | EVGA 980ti | 600w SFX | Ncase M1 | Kraken X31 CPU/GPU | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 ModMic | Acer Predator Z35 35" 21:9 200hz | X52 Pro | Schiit Modi | Schiit Vali

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

För att i Bios är inte strömspar lägen och sådant igång!
Bios visar "oftast" högre temp än vad det gör i windows!

Phantek Enthoo Primo | MSI X99A Pro Carbon | Intel Core i7-6800K@4.5 | MSI GTX 1080 Sea Hawk@2126 | 32Gb Corsair Vengeance W-LED DDR4 3200MHz | Corsair RM1000i | Acer XB280HK 28" 4K G-Sync.
Watercooling: supremacy evo, D5 with res, 1x 360 rad with 5x Noiseblocker 16db, 1x 280 rad with 4x 1150rpm vardar, 2x hyper 212 evo homemade waterchillers with 2x Tec1-12710 peltiers. (Upgrade incoming)

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2008

Stock=Kass
1 4
3 2
?

Borde det inte vara 1,3 och sedan 2,4?

Chassi:Corsair 750d Moderkort:Maximus IV Gene-Z CPU:i5 2500K@4,1 Kylare:Hyper Evo 212 Nätagg:Fractal Design Newton R2, 650W RAM:Corsair 16GB LP RÖD GPU:Asus GeForce GTX660 SSD:OCZ SSD Agility 3 120GB HDD1:WD Black 500GB HDD2:Samsung Spinpoint 500GB Tangentbord:Microsoft Sidewinder x4 Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

mecke96 menar förmodligen att du ska korsdra skruvarna till cpu-fläkten, precis som när man byter däck på bilen.