AMD Fusion (E350) tillräcklig för FreeNAS med ZFS Raid-Z?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

AMD Fusion (E350) tillräcklig för FreeNAS med ZFS Raid-Z?

Har en liten FreeNAS burk nu som har ett Zotac Atom moderkort, 4GB RAM och 3st 1tb diskar, kör en mjukvaru R5, den har fungerat perfekt i dom 2-3 åren jag har kört den men har egentligen växt ut utrymmet för längesen så tänkte bygga ihop en ny liten burk, denna gången med ZFS.

Har knåpat ihop ett litet paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2454731/2012-10-24

På min nuvarande burk så behöver CPU:n inte slita nämnvärt, streamar jag film från burken så är det mellan 0-1% CPU användning och överför jag filer till burken så ligger CPU användningen på mellan 12-15% och använder max 20% av mitt RAM. MEN nu när jag skall köra ZFS så har jag ingen aning om ifall en AMD Fusion moderkort är en bra idé, ZFS är väl snäppet mer krävande än en mjukvaru R5? Tex så vill väl ZFS ha rejält med RAM men jag borde ju klara mig gott och väl med 16GB RAM, så enda egentliga är väl om CPU:n mäktar med?

Kommer ju inte bli alltför intensivt, typ streamar lite film, 3-4 datorer som gör backuper via TimeMachine, flyttar över lite filer osv osv, vill ju kunna göra allt samtidigt utan att den går på knäna eller droppar streamingen medans man backupar osv, så vad tror ni, en AMD Fusion borde väl räcka?

Sen en bonusfråga: Kommer flytta över allt från den gamla NAS:en till den nya, så funderar på att lägga in ZFS på den gamla också, och använda den som snapshot lagring för TimeMachine backuperna, och förvara denna burken någon annanstans och bara ta hem den 1 gång i månaden för att göra snapshots, men på det mobot är det 4GB RAM som gäller, eller ja, får nog ut max 3.3GB då den delar RAM:et med GPU:n, så 3.3GB, är det för snålt för ZFS? Rekomendationerna http://www.freenas.org/features/item/feature-chart?category_i... säger ju åtminstonde 6GB så ja, 3.3GB RAM kanske är lite snålt?

(Ja jag har Googlat och fått ungefärliga svar på mina frågor, men alltid roligare/bättre med personliga erfarenheter)

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001

3.3/4GB är fullt tillräckligt. Speciellt om du bara ska den att offsite-backupa till. Det skulle fungera med 1GB ram också, prestandan skulle kanske bli lite lidande bara.

Tycker mig sett en del på [H]ardforum.com köra Supermicro Atom-brädor utan problem så en Zacate borde räcka. Förutsatt att du inte ska köra några riktigt stora pooler eller dylikt.

Argaste

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götelaborg
Registrerad
Apr 2003

Du behöver inte alls oroa dig för prestandan på processorn förrän du möjligen behöver bygga upp nya paritetstabeller pga att en disk har failat, men det är ju bara när du kör RAIDZ, det är ju inte säkert att du kommer kanske.

Det är inget krav att ha en massa RAM, det är bara för att prestandan inte ska lida, och är det en maskin för att bara ta rsync eller vad du nu ska så klarar du dig bra.

Det är bra nätverkskort, mycket ram som gäller i en FreeNAS server. Jag har kört min freenas i 1½ år nu på den hårdvaran som finns i min signatur. Dock är det 8.20 jag kör nu.

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Oj, glömde av denna tråden, tack för svaren

Har inte köpt hårdvaran ännu, kollar på ett annat moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902373/asus-c60m1-i

Vad tror ni om det? Det mobot har 2 extra SATA kontakter jämfört med moderkortet i första posten så kan klämma in 6st diskar men 2x1Ghz CPU kanske är lite väl snålt, kommer ju inte ha någon överdriven belastning som sagt men som eonic nämnde, om jag behöver bygga upp paritetstabbeller om jag kör RAIDZ2 på 6x3tb diskar så kanske det är i klenaste laget? Går det uppskatta hur lång tid en rebuild skulle ta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götelaborg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av JesperA:

Oj, glömde av denna tråden, tack för svaren

Har inte köpt hårdvaran ännu, kollar på ett annat moderkort: http://www.inet.se/produkt/1902373/asus-c60m1-i

Vad tror ni om det? Det mobot har 2 extra SATA kontakter jämfört med moderkortet i första posten så kan klämma in 6st diskar men 2x1Ghz CPU kanske är lite väl snålt, kommer ju inte ha någon överdriven belastning som sagt men som eonic nämnde, om jag behöver bygga upp paritetstabbeller om jag kör RAIDZ2 på 6x3tb diskar så kanske det är i klenaste laget? Går det uppskatta hur lång tid en rebuild skulle ta?

Du bör kolla på vad det är för kontroller till alla SATA-portarna. Det kan vara så att det är två olika kontrollers och den andra inte stöds av FreeBSD. Jag har fem portar på mitt och den femte porten kontrolleras av en marvellkrets som gör att mycket av datan som skrev till den hårddisken som satt på den porten blev korrupt. Vid en snabb titt så verkar det vara en enda kontroller för de sex portarna, men vet inte säkert.

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Japp det verkar vara en enda kontroller, hittar ingen annan info om att det skulle vara 2 så det bör vara en, men kan kontakta Asus för säkerhetsskull.

Men är lite oroad över CPU:n, inte roligt om det tar 1 vecka att rebuilda RAIDZ2 om en disk failar, kanske är dumsnålt att välja det mobot.