Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

kolla Sweclockers egna test av R4, ångrar mig inte en minut att jag köpte den.
iofs så tittade jag på R4 mini som var jäkligt tjusig oxå.

http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Jag har kollat på den men frågar även dom som faktist köpt den då mer feedback är bättre .

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal kan aldrig bli en ultimat låda, alldeles för låg kvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag personligen är sjukt nöjd med min coolermaster cosmos s.. bra med plats samt att priset är bra då man inte byter låda så ofta massa möjligheter för vatten kylning om så önskas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Jag har kollat på den men frågar även dom som faktist köpt den då mer feedback är bättre .

absolut! slänger man ut pengar så vill man ju känna att man har gjort ett bra köp.
som du ser i min signatur så har jag en R4. Och jag verkar inte vara ensam över att
vara störtnöjd över mitt köp

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

FD R4
800D
Cosmos 2
Bitfenix Prodigy
Phantom 820

Allt beror på vad du har för krav, ska den vara tyst? Ska den vara liten? Ska du ha vattenkylning? Etc etc, det beror på en själv, men ovanstående chassin är nog av de mest populäraste med hög kvalitet .

Visa signatur

HAF 922|i5 3570K @ stock|EVGA GTX670 @ stock|G.SKILL 8GB 2133mhz cl11 ripjaws gaming|3.5TB HDD (flera st)
Corsair CX 600w v2 80+| Asus Xonar DX|Skärmar: Dell u2711 27"|Benq XL2420T 24"|Samsung Syncmaster S27B350H 27"|

Permalänk
Medlem

Lian li PC75B Plexi

mitt förra chassi, har nu ett Cooler Master 690 II Advanced.
men med min nästa dator ska jag gå tillbaka till min lian li.

saknar den <3

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är det bästa chassit jag kan tänka mig i dagsläget.

Bra luftgenomströmning och låg ljudnivå med stor flexibilitet.

Permalänk

fractal design arc gillar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fractal kan aldrig bli en ultimat låda, alldeles för låg kvalitet.

En perfekt låda måste ju kunna prestera mot det priset den kostar.
Fractals bra prissatta lådor blir då svåra att slå.

Permalänk
Medlem

Silverstone Temjin TJ07B-W om insidan hade varit lackerad svart från fabrik, men tack vare att där inte finns nitar som bygger upp chassit så var det galet lätt att demontera och måla

Visa signatur

O11-D XL || MSI Tomahawk B350 || Ryzen 1600X || 16Gb Corsair Vengance LED 2600MHz || 3080 H2O || Samsung 960EVO 256GB ||

Permalänk
Medlem

Caselabs Merlin SM8, bra storlek otroligt bra för att luftkyla eller vattenkylning, grymt stilren samt en massa plats inuti :)!

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naab007:

Cosmos 2 av Cooler master är väl alltid en topnotch låda om du e villig att betala, full tower som har rum med det mesta och är även bra för att flasha componenterna på LAN.

Cosmos 2...LAN

Chassit väger 22kg tomt och är stort som bara satan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Fractal kan aldrig bli en ultimat låda, alldeles för låg kvalitet.

Hur kan du se på det viset?

Fractal designs plåt och andra material är i god kvalité och därmed kan man även justera ifall om man vill ha hög ventilation eller tystnad. Även Jonas Thörnqvist rekomenderade chassit.

http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paratroper:

Bytte igår från mitt Fractal Design R4 till Bitfenix Prodigy.

Jag kommer aldrig gå tillbaka till atx igen. Jag är dundernöjd. :]

LIKE!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Define R4 har lite problem med vibrationsdämning. Vibrerar dina diskar mycket så kommer det låta mycket.
I övrigt ett riktigt bra chassi, om än aningen stort.

Permalänk

Jag röstar på Silverstone TJ08-E. Sjukt snyggt och kompakt µATX (kanske inte passar alla) men väldigt rymlig för sin storlek.
Spana gärna på mitt med vattenkylning (CPU, GPU, 180+120 rad) i mitt galleri om ni funderar!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lanbonden:

kan bara hålla med, ända nackdelen är att den är för liten för att få riktigt tyst...

Mitt bitfenix låter ingenting bara att välja rätt delar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Jag gillar ju HAF 912 Plus, tufft utseende och lätt att jobba i, mycket rymligt och trots alla lufthål så är det väldigt tyst iom de två stora 200mm-fläktarna som ligger på max 700rpm.

Sambons bror hade ett R3 och det var verkligen ingen hit, det dammade igen lättare och iom ljuddämpningen så hade det sämre luftflöde vilket gjorde att fläktarna varvade upp istället. Han bytte också till samma som jag när han tröttnade på oljudet.

Vill man ha lite mer stilrena så är väl Corsairs chassin bra vad jag har sett, men jag ser verkligen ingen charm i fönster på sidan, så man ser allt damm som virvlar runt X)

HAF har plast för de "tuffa detaljerna" och rejäl plåt i grundkonstruktionen, så det är både lätt att bära och stabilt för övrigt. Man kan dessutom sätta 240mm-radiator istället för antingen fronten eller takets 200mm-fläkt om man vill köra H100 eller liknande.

EDIT: Det jag inte gillar med R3/R4 är den helsläta tråkiga fronten och att uttagen sitter ovanpå istället för på fronten, de blir så svåra att nå när man har chassit på skrivbordet... av dammskäl har jag inte haft en dator på golvet sen vi körde Amiga 600 framför TVn och knappt då heller X)

Håller med dig, Har detta Chassit själv och kan inte ge något minus. Riktigt snyggt är det med svart/rött <3 ^^

Visa signatur

Datorn: NZXT Noctis 450 | Asus Hero VII | Intel Core i7 4790K / NZXT Kraken X61 | 2st Kingston HyperX 8Gb 2400Mhz | Corsair AX 760W | Asus Strix 1080ti | WD Black 6Tb 7200 rpm + WD Blue 1Tb 7200 rpm + Samsung 850 Pro 256Gb |
Monitor: BenQ ZOWIE XL2540 24,5" 240Hz Headset: Xtrfy H1 + Creative Sound BlasterX G6 Mus: ASUS ROG Gladius Tangentbord: Corsair K70 RGB

Permalänk
Medlem

Ni som listar fractal define, det var inte prestanda per krona utan ett ultimat chassi. Define chassit duger men kan inte alls mäta sig med de dyrare lådorna från lian-li/silverstone. Personligen har jag inte fattat varför det är så populärt. Det är ett av de sämsta lådorna jag byggt i och skulle aldrig rekommendera det till nån som har råd med en riktig låda för 2k+ alla är inte studenter och om jag lägger 15+k för en dator varför snåla på det som syns mest av allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Lian-Li's chassin är nog det närmsta, det finns massor av tillbehör och prylar du kan köpa till för att ändra layot på det mesta i chassiet. Extremt anpassningsbara så sett.

Kör ett fractal XL fulltower som har fått smaka endel på dremel och moddning. Är mkt nöjd med det faktiskt, håller låg ljudnivå och rymligt.

Permalänk
Master of Overkill
Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Lian-Li brukar göra bra chassin. Har själv ett miditower som funkar. Inget att flasha med kanske men stilrent. Dock har jag börjat luta år m-itx. Ett bra chassi som har plats för det mesta är BitFenix Prodigy (http://www.inet.se/filter?CategoryId=417&properties.Index=0&p...).

Mitt nästa bygge blir i en Streacom F1C evo. En del moddning lär dock krävas

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ignostic:

Cosmos 2...LAN

Chassit väger 22kg tomt och är stort som bara satan

Jag lanar med mitt Cosmos 2 är inga problem
Bara att bära det lungt så att du inte skakar sönder det eller tappar det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HonouredShit:

Jo, det finns det.
Den ultimata lådan är Corsair Obsidian 800D

Mvh

False

Beror på ändamålet, dvs det kommer bara bli för och mot argument gg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det finns absolut ingen ultimat datorlåda. Bara en som är nästan ultimat för ett område. För mig är onsidian 650D det bästa chassit för mig just nu. Lagom stort, grymt bra luftflöde, möjlighet till att ha en 240mm radiator vilket jag planerar. Dock låter det ganska mycket men det är r inget man märker av alls om man inte tänker efter. Jag tror inte att det finns ett bättre/snyggare chassi för mig just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Corsair Graphite 600T White. <3 Underbart chassi, och blir inte mer stormtrooper än så.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

NZXT Switch 810 ska ju vara väldigt anpassningsbart inte vidare ljudtätt däremot.

Permalänk

Tar det inte E-ATX så går det bort by default..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alle22:

Hur kan du se på det viset?

Fractal designs plåt och andra material är i god kvalité och därmed kan man även justera ifall om man vill ha hög ventilation eller tystnad. Även Jonas Thörnqvist rekomenderade chassit.

http://www.sweclockers.com/recension/15620-fractal-design-def...

Rubriken är "Ultimat"

Ultimat betyder:

"så perfekt som det kan bli" från latinets "det yttersta"

Det har alltså ingenting med prisvärdhet eller annat att göra. Det ska vara bäst på alla punkter, något Fractal inte uppfyller alls enligt min erfarenhet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fractal Design ARC för dess möjligheter att montera en 240mm rad i taket, utan att det tar i moderkortet om man ska ha 4 fläktar, och det vill man ju.
Define R4 går det inte i, för den har för lite utrymme oanför moderkortet.
Har båda. så jag vet.
Så den ultimata lådan skulle vara en Define R4 med ARCs hålmönster i taket, samt filter
Eller en ARC med dämpmattor och frontdörr.
Annars så är ju Corsair 800D klockren.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...