Helgsnack: Den ultimata datorlådan

Permalänk
Medlem

Kan bara ge mina egna nuvarande erfarenheter.

Min stationära är Antec Solo. Miditower och äldre chassi. Det är tyst men jäkligt! trångt att bygga i. Så i nuläget skulle jag aldrig köpa det.

Köpte nyligen Fractal Design mini. För mini atx kort. Till storleken så är det nästan lika stort som Antec chassit.
Men jäklar vad lätt att bygga i och tyst. Och medföljande fläktkontroller för 3 fläktar som monteras på baksidan.
Så kan tänka mig att övriga nyare fractal större chassin är minst lika bra!

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

de var så jag tänkte göra i framtiden vid nästa bygge när jag ska lacka chassit och modda det för vattenkylning, blir enthusiast plattformen nästa gång och SLI/CF allt jag behåller från min nuvarande rigg blir väl nätagget som jag ska köpa färdigsleevade kablar till från corsair!

tänkte trycka in 280mm radiator i fronten, 360mm i taket och vattenkyla dubbla gpu's + processor, pumpen och reservoaren får väl gömmas vid 5.25 platserna och jag hoppas verkligen det finns plats över för min fläktkontroller när jag e klar köpte en sådan fläktkontroller som fractal design släppte för ett tag sen med upp till 6 fläktar

3,5mm borr till nitarna passar perfekt, plockade bort 5,25 platserna helt nu, satte dit en 180mm fläkt. Skall dock byta den mot en Silverstone airpenetrator tror jag.

Diskarna sitter bakom moderkortsplåten, det mekaniska eländet till disk plockade jag bort tillfälligt, ska nog montera den i taket långt fram, kommer knappt synas då. Eller så skrotar jag den helt enkelt och köper MOAR SSD!

Permalänk
Medlem

Jag skall testa Nanoxia Deep Silence 2 i nästa bygge, 1an har fått bra kritik, 2an är dock lite annorlunda men tror den blir bra också.

Vet inte när den släpps ännu, den finns på prisjakt hos cdon men inget datum.

http://www.nanoxia-world.com/cases/deep-silence-2.html

Permalänk
Medlem

Vänta på Corsair Obsidian 900D

Permalänk

800D tycker jag, föredrar man mindre så säger jag 650D

Alla går få utan fönster om man inte gillar det..:)

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk

På tiden...

Skrivet av Aje:

Kika på Lian Li.
Fina produkter

Det var på tiden att någon nämnde Lian Li.
För 5-6 år sedan var dom helt överlägsna tycker jag.
Senaste tiden har de dock ballat ur och konkurrensen har blivit hårdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av HonouredShit:

Jo, det finns det.
Den ultimata lådan är Corsair Obsidian 800D

Mvh

Försök gå och lana med den

Enligt mig är den ultimata lådan något i stil med Lian-Li's PC-A55B

En liten låda men fortfarande plats för ATX och bra kylning (För oss som gillar mindre lådor )

Annars förbannat nöjd med min Silverstone Precision PS07

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Corsair Obsidian 800D elller en cosmos 2

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

För mig är den "ULTIMATA" datorlådan en datorlåda som jag kan utnyttja för flera system i framtiden. Moderkort, processor och grafikkort åldras fort och behöver bytas ut ofta om man vill ha ett modernt system. Kylsystem i form av pumpar, radiatorer och fläktar behöver inte uppgraderas lika ofta. Jag vill ha en stor låda som det är lätt att jobba i. Därför kör jag med Corsair Obsidian 800D. Jag använder Noctuas fläktar eftersom jag tror att de har längst livslängd. Initialt blir det kanske lite dyrt men i längden tror jag att det blir billigare med det här upplägget.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

Lian Li PC-X500F är min favorit.

För precision, utseende, kvalitet och för kärlek. En juvel i den tråkiga PC-världen.

När man klämt fast ett grafikkort med Lian Lis "spännen" upptäcker man att alla andra misslyckats.

http://www.lian-li.com/v2/en/product/product06.php?pr_index=5...

Håller med .... Den är allt annat än en vanlig tråkig låda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Bitfenix Prodigy var den bästa lådan (för mig) när jag köpte ny dator nyligen.

Hade jag velat ha ett större Chassi så hade SilverStone FT02 varit mitt förstaval med en R4 som pris/prestanda alternativ.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Vänta lite här nu...
Du föredrar mATX och jag antar att det är för det går att bygga mindre, smidigare datorer med den. Det jag dock inte förstår är att du valde en låda som är gigantisk i förhållande till formfaktorn?

Jag antar att du menar mITX.

Jag känner inte att lådan är gigantisk, den är tillräckligt stor/lagom/liten för att stå på skrivbordet tillsammans med skärmarna, samt lätt att flytta med om man ska iväg.

Det som gjorde att jag valde just Prodigy var för att jag smidigt kunde använda mig av H100i PnP, 230mm fläkt + 140mm fläkt. Sen att chassit är en fröjd för ögat skadar ju inte heller

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Cosmos 2 eller fortress ft03

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt relativt från person till person vad kriterierna för ett ultimat chassi är. Någon vill ha ett chassi som ser ut som sajjberrtrånn, någon vill ha ett gigantiskt chassi där du får plats med vad som helst och kanske t.o.m. kan bo i, någon vill ha ett chassi som kan flyga. Med andra ord finns det inget chassi som är ultimat i allas ögon utan ett chassi som är ultimat i den enes ögon kan vara ett halvdant chassi i någon annans.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SuperSverker:

Försök gå och lana med den

Enligt mig är den ultimata lådan något i stil med Lian-Li's PC-A55B

En liten låda men fortfarande plats för ATX och bra kylning (För oss som gillar mindre lådor )

Annars förbannat nöjd med min Silverstone Precision PS07

Asså det är inte jobbigt att lana med stor låda.

Jag tar med mig Cosmos 2 + 3 Skärmar och alla grejer och det är inte jobbigt har man tillgång till bil är det inte ens jobbigt någonstans

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Asså det är inte jobbigt att lana med stor låda.

Jag tar med mig Cosmos 2 + 3 Skärmar och alla grejer och det är inte jobbigt har man tillgång till bil är det inte ens jobbigt någonstans

Tredje våningen ingen hiss, inte jobbigt?

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Fractal kan aldrig bli en ultimat låda, alldeles för låg kvalitet.

Vad tänker du på när du säger att det är låg kvalitet på Fractals lådor?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar silverstone tj07-w kanske lite dyr med värt det!:) annars ett r4:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Vad tänker du på när du säger att det är låg kvalitet på Fractals lådor?

Plast, snabbfästen, tunn plåt...

Shall I go on?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Ska vi räkna kvalité är det ju Obsidian serien som gäller tycker jag sen finns det ju vissa enskilda chassi från andra tillverkare som sticker ut och håller hög kvalite bland annat från Silverstone och lian li.
Sen räknar man prisvärdhet får man väll säga något Fractal design chassi men långt ifrån chassi som har högst kvalité på marknaden, men det är inte heller gjort för att vara det.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cjansson:

Jag skall testa Nanoxia Deep Silence 2 i nästa bygge, 1an har fått bra kritik, 2an är dock lite annorlunda men tror den blir bra också.

Vet inte när den släpps ännu, den finns på prisjakt hos cdon men inget datum.

http://www.nanoxia-world.com/cases/deep-silence-2.html

Undra om de har samma leverantör som Fractal. Tycker jag ser vissa likheter.. XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mechersmith:

Tredje våningen ingen hiss, inte jobbigt?

Jag har DRAGIT min dator upp för 5 våningar till ett lan det är ju bara att ta det lungt och jag är inte speciellt stor precis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Ta fram den

Frågan är så allmänt ställd att det blir en fråga om tyckte och smak, istället för att kunna runas i sten.
Men ett förslag är att ett enkelt bolag bildas, där frivilliga får anmäla sitt intresse.
Syftet är att ta fram en ny datorlåda som är ultimat. Den skall vara anpassad för klockning, vara lättransporterad till LAN och vara snygg att titta på och i.
Luft- eller vattenflöden skall förenklas och utformningen anpassas därefter. Blir det då två datorlådor? En för luftkylaren och en för vattenkylaren?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk

varför datorchassie? bara att lägga moderkorter på en tiding och nätagget brevid bra kylning också

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Lian Li PC7B Plus och jag har inte känt något sug alls på att uppgradera till någon annan låda

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1093020
Vet ju inte vad Jesper tycker är snyggt, är iaf ingen steril färg som de flesta lådor är idag...även om det också har sin charm.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fnikanor:

Vad tänker du på när du säger att det är låg kvalitet på Fractals lådor?

Spröd plast, tunn plåt, rackliga HD-slädar som vibrerar, dålig kvalitet på knappar och medföljande fläktkontroller är det jag först tänker på. En del av de medföljande fläktarna håller heller inte godtagbar kvalitet. Annat är det med AP180-fläktarna som följer med Silverstone t ex.

Som sagt, ultimat ska vara det bästa. Fractal är inte det bästa på rätt många områden rent faktiskt, därför faller de bort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vill varna för Fractal Design om du vill ha acceptabel diskkylning.
Diskarna blir ca. 10C varmare än andra chassin pga usel diskkylning. Luften till frontfläktarna
hindras av 2 st luckor i fronten, den lilla luften som tas in kommer från sidorna å där finns inget luftfilter. Skall du bara ha SSD å nån enstaka grön disk så kan det funka.
Chassit är tyst men på bekostnad av diskkylningen.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Spröd plast, tunn plåt, rackliga HD-slädar som vibrerar, dålig kvalitet på knappar och medföljande fläktkontroller är det jag först tänker på. En del av de medföljande fläktarna håller heller inte godtagbar kvalitet. Annat är det med AP180-fläktarna som följer med Silverstone t ex.

Som sagt, ultimat ska vara det bästa. Fractal är inte det bästa på rätt många områden rent faktiskt, därför faller de bort.

Nu har jag ingen R3 eller R4 men i fractal XL är plåten allt annat än tunn, har aldrig känt på en tyngre sidoplåt än den på just XL.

Permalänk

Oj, jättesvår fråga! "Ultimata datorlådan" förpliktar.

Nåväl, jag känner att jag kanske är i någon form av gubbig minoritet här, men jag tycker inte att lådorna ska vara för flippade. Funktion för form och gärna väldigt stram design. Har svårt att tänka mig att köpa något som är mer flippat än ett typiskt silverfärgat Lian-Li. Aluminium känns helt givet och sakerna måste vara gedigna.

Sedan är det väl bara en fråga om hur mycket saker man vill stoppa in?

Visa signatur

NES.