Vad är det för skillnad mellan dessa MX-2 pasta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Vad är det för skillnad mellan dessa MX-2 pasta ?

1) http://www.dustin.se/product/5010129504/arctic-cooling-mx-2-t...
2) http://www.dustin.se/product/5010643181/arctic-cooling-mx-2-t...

Samma pris när ena innehåller dubbelt så mycket, och ett helt olikt artikelnummer:

1) OR-MX2-AC-01
2) ORACO-MX20001-BL

Samma olikheter i tillverkar-artikelnummer finns för MX-4 också. De varianter som börjar med "ORACO-" i artikelnummer är billigare (gäller även MX-4). Så frågan är; vad är det för skillnad ?

Tack på förhand!

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Skillnaden är att du inte får kartong.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av LemonIllusion:

Skillnaden är att du inte får kartong.

Förhoppningsvis skämtar du, då helt olika tillverkar-artikelnummer inte är logiskt på något sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åled
Registrerad
Feb 2003

Antagligen ligger det något i det. Den ena har 4 gram och snygg förpackning, den andre 8 gram och bara sprutan. Kan vara olika försändelser från fabriken och nu kanske dem bara säljer i förpackning. Jag har inte en aning, bara en gissning. Du får nog mejla Dustin eller ARCTIC COOLING om du vill veta.

-==- Intel Core i7 3770K -==- AsRock Z77-e ITX -==- 8GB Kingston HyperX Predator 2400Mhz -==- Gigabyte 7970 3GB -==- OCZ Agility 120GB -==- Corsair P3 128GB -==- Intel 80GB SSD -==- Antec Kuhler H2O 620 -==- Chieftec A80 650W -==- Fractal Design Node 304 -==-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av '[¿:

Gangster;12978604']Antagligen ligger det något i det. Den ena har 4 gram och snygg förpackning, den andre 8 gram och bara sprutan. Kan vara olika försändelser från fabriken och nu kanske dem bara säljer i förpackning. Jag har inte en aning, bara en gissning. Du får nog mejla Dustin eller ARCTIC COOLING om du vill veta.

Jag, jag fick helt enkelt göra så. Får se vad de svarar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av oi:

Förhoppningsvis skämtar du, då helt olika tillverkar-artikelnummer inte är logiskt på något sätt.

Det var mest menat som ett skämt, men det skulle mycket väl kunna vara så att man inte får en snygg kartong och det blir då billigare.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009

Jag tolkar det så med, -BL på slutet av den större står nog för "bulk".

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012

Nu fick jag svar. Citerar:

Citat:

Märkligt kan tyckas men det enda som skiljer dem är mängden.

Då löste vi det mysteriet.

De av er som köpt någon av Arctic Coolings kartonglösa pastor, sitter det på någon slags propp som man sätter på efter man är klar, för att försäkra sig att det inte kommer ut/torkar/osv ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av oi:

De av er som köpt någon av Arctic Coolings kartonglösa pastor, sitter det på någon slags propp som man sätter på efter man är klar, för att försäkra sig att det inte kommer ut/torkar/osv ?

Enligt bilden sitter där en kork på. Vilket är logiskt, annars skulle ju allt kunna kletas ut i frakten.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Akalla
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av oi:

Jag har Arctic MX-2 eller MX-3 hemma, samt Arctic Silver 5, och båda har kork så det känns som att de borde vara standard. En tub räcker ju trots allt ganska länge.

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helvetet Centrum
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Rydisen:

Enligt bilden sitter där en kork på. Vilket är logiskt, annars skulle ju allt kunna kletas ut i frakten.

Jag visste inte vad jag skulle tolka den svarta delen som, men du väl rätt antar jag.

Skrivet av Phukkitt:

Jag har Arctic MX-2 eller MX-3 hemma, samt Arctic Silver 5, och båda har kork så det känns som att de borde vara standard. En tub räcker ju trots allt ganska länge.

Då var det bekräftat.

Nu var det så att jag hadde beställt en kylare över helgen från Compless, till min gamla PC som skall tjänstgöra som server eller brandvägg snart, och då passade jag på att ändra beställningen till att innefatta en MX-4 då fraktkostnaden kunde utnyttjas. Därför ber jag Dustin om ursäkt :\

På tal om min gamla PC, det känns bra att det sitter en Asus (P4PE) mobo i, för även om den är från 2002 så innehåller den en funktionalitet som heter Q-Fan (står för Quiet-Fan antar jag) vilket innebär att moderkortet själv (då Q-Fan är aktiverat i BIOS) reglerar spänningen till fläkten för att hålla en nödvänig varvtal (men inte mer) för att hålla CPUn "sval".

I "traditionella" moderkort, när en viss kylares fläkt inte har/hadde tempreglerat varvtal så fick man helt enkelt nöja sig med an fast varvtal. Då den enda sockel 478-kompatibla tysta kylare med acceptabel pris jag kunde hitta var en Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (min förra var Arctic Cooling Super Silent 4 Ultra TC, med tempsensor för reglering) som inte är tempreglerat, så betyder det att jag kan utnyttja moderkortets Q-Fan funktion för ändamålet. Skall bli intressant att jämföra beteendet.

EDIT

jo, Q-Fan regleringens "ratio" för varvtal dentemot uppphättning kan väljas i en lista bestående av 6-7 olika nivåer. Så Q-Fan är en bättre metod än enkel tempreglering. Lite informatiion för den som orkar gäspa sig igenom tänkte jag