Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Noctua NH-U12P SE2 PWM

Tjenare,

Byggde nyss min första burk med en Noctua NH-U12P SE2. Den kyler bra och så men jag kan inte sätta vilken RPM jag vill ha på den då det är 3 pin (heter det så?) sladdar till den. Undrade om det finns 3 till 4 pin konverterare så jag kan sätta vilken RPM jag vill på fläkten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Man kan styra hastigheten på 3-pins fläktar också, testa med typ speedfan

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Har redan ett program som jag fick med moderkortet som jag ska kunna kontrollera fläktarna med, AI Suite. Men jag kan bara kontrollera vilken RPM chassi fläktarna har. Jag borde kunna ändra CPU fläkten med de är grå markerat och går ej och klicka på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Billström:

Har redan ett program som jag fick med moderkortet som jag ska kunna kontrollera fläktarna med, AI Suite. Men jag kan bara kontrollera vilken RPM chassi fläktarna har. Jag borde kunna ändra CPU fläkten med de är grå markerat och går ej och klicka på.

Sätt Cpu fläkten i chassi fläktens urtaget då?

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 780 Ti |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | Creative Soundblaster X-FI Titanium F4tality | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat Tyon | Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vasa, Finland
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Billström:

Tjenare,

Byggde nyss min första burk med en Noctua NH-U12P SE2. Den kyler bra och så men jag kan inte sätta vilken RPM jag vill ha på den då det är 3 pin (heter det så?) sladdar till den. Undrade om det finns 3 till 4 pin konverterare så jag kan sätta vilken RPM jag vill på fläkten?

Det går inte att "konvertera" från 3 till 4-pinnars, det är som att lägga en gräsklippare i baksätet på en bil och förvänta sig att bilen går hårdare...

Som tidigare sagts, det måste _inte_ vara 4-pinnars för att kunna styra varvtalet.

Skrivet av Billström:

Vad visar programmet för varvtal på CPU fläkten/ visar den något alls?

Det kan också finnas inställningar i BIOS/UEFI för fläktarna.

| Intel Q9650 @ 4 GHz | Scythe Mugen 3 | Club3D HD6870 1GB | Asus Rampage Extreme | Corsair 4x2GB 1600MHz CL9 | Intel 520 180GB | Seagate 640GB | Nexus 600W | CoolerMaster 690 | BenQ GL2440 | HP Compaq nw8440 & 8510w |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

CPU fläktarna går ungefär i 1344 RPM hela tiden.