Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Även fast det kostar mer och har sämre prestanda?

Jag skrev att jag kan rekommendera ett 680 eftersom jag har ett sånt och är väldigt nöjd med det. Men jag kan inte rekommendera honom att låta bli att köpa ett 7970 eftersom jag inte har ett sånt och aldrig testat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Boombastic:

Jag skrev att jag kan rekommendera ett 680 eftersom jag har ett sånt och är väldigt nöjd med det. Men jag kan inte rekommendera honom att låta bli att köpa ett 7970 eftersom jag inte har ett sånt och aldrig testat det.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma som att jag inte kan säga något emot ett 680-köp då jag inte har ett sådant. Men jag kan länka till de grafer som påstår att 7970 är vassare.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Samma som att jag inte kan säga något emot ett 680-köp då jag inte har ett sådant. Men jag kan länka till de grafer som påstår att 7970 är vassare.

Jag antar att det finns väldigt många grafer som visar väldigt olika, ibland är röda laget snabbast och ibland är gröna laget snabbast. men jag har för mig att när swec testade 680 så sa de att det var det snabbaste singelkortet på marknaden men men. Jag jag hört om de nya amd drivisarna också och om de funkar bra så är det bara att gratulera, jag håller mig fortfarande till nvidia om det inte händer något riktigt extremt med 8000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Boombastic:

Jag antar att det finns väldigt många grafer som visar väldigt olika, ibland är röda laget snabbast och ibland är gröna laget snabbast. men jag har för mig att när swec testade 680 så sa de att det var det snabbaste singelkortet på marknaden men men. Jag jag hört om de nya amd drivisarna också och om de funkar bra så är det bara att gratulera, jag håller mig fortfarande till nvidia om det inte händer något riktigt extremt med 8000-serien.

Skickades från m.sweclockers.com

Notera dock att det hänt otroligt mycket med AMD:s drivrutiner sedan de testade det i SweClockers testlabb. Det är inte längre en parentes i AMD:s grafikkortshistoria. Det har dessutom otroligt mycket mer potentiell kraft än 680, då det bygger på en ny arkitektur som inte testats förut, till skillnad från Nvidia:s Kepler, som är i stort sett samma sak som Fermi, fast i 28nm.

Tycker att det är ett plus för AMD denna generation då de vågar testa nytt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Om du vill maxa alla spel så får du nog köpa ett GTX690, även om GTX680 klarar av dom flesta så klarar den inte av alla spel flytande med fps över 60, tex Farcry3 i dx11

Skrivet av Slaktardej:

Nej. RadeonPro.

jo det gör dom oavsett program, finns flera tester som visar det, även 6000serien är drabbad vilket jag märker på mina 6970m kort.

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Om du vill maxa alla spel så får du nog köpa ett GTX690, även om GTX680 klarar av dom flesta så klarar den inte av alla spel flytande med fps över 60, tex Farcry3 i dx11

jo det gör dom oavsett program, finns flera tester som visar det, även 6000serien är drabbad vilket jag märker på mina 6970m kort.

Ja, det finns ju stuttering, det märker jag med, men om man använder Dynamic Vsync så försvinner den tillsammans med Tearing. Och Dynamic Vsync påverkar inte prestandan för mig iaf. Som Nvidiaboys påstår.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Notera dock att det hänt otroligt mycket med AMD:s drivrutiner sedan de testade det i SweClockers testlabb. Det är inte längre en parentes i AMD:s grafikkortshistoria. Det har dessutom otroligt mycket mer potentiell kraft än 680, då det bygger på en ny arkitektur som inte testats förut, till skillnad från Nvidia:s Kepler, som är i stort sett samma sak som Fermi, fast i 28nm.

Tycker att det är ett plus för AMD denna generation då de vågar testa nytt!

Ja det har hänt mycket med amds drivrutiner vilket det också har hänt med nvidias senaste 3 drivrutiner där vissa spel kan tjäna över 30% prestanda, så GTX680 och AMDs överklockade 7970 ghz kort ligger i samma nivå, ingen är väldens snabbaste singelkort då det beror på vilket spel det handlar om.

Vadå otroligt mer potentiell kraft

Det handla om hur dom optimerar drivrutinerna, amd satsar inte på stabila drivrutiner utan dom försöker mjölka ut så mycket prestanda dom kan då dom vill vara snabbast,vilket också visa sig när dom blev tvingade till att överklocka sin kärna för att konkurrera med GTX680 och dom tog då även boost idèn som Nvidia använder sig av :P.

Världens snabbaste singelkort är väldigt viktigt för Amd när dom har tappat så mycket som dom gjort under 2012, dom inte ens släppte ett 7990 kort, Nvidia har redan världen snabbaste kort i GTX690 så det är inte lika viktigt för dom.
Så eftersom Amd inte har det snabbaste kortet i världen vill dom åtminstonde ha det snabbaste singelkortet, men pga att Nvidia gjorde ett såpass bra jobb med Kepler som inte är samma chip som fermi, utan den är totalt omarbetad optimerad kärna för att få ut mer prestanda som drar mindre ström,
GTX680 är inte ens det riktiga GTX680 kortet utan det var menat som GTX660 men pga att prestandan dom fick ut av Kepler chipet var såpass hög och då Amds kort var såpass slöa valde dom att vänta med det "riktiga" GTX680 kortet tills 2013.

Skrivet av Slaktardej:

Ja, det finns ju stuttering, det märker jag med, men om man använder Dynamic Vsync så försvinner den tillsammans med Tearing. Och Dynamic Vsync påverkar inte prestandan för mig iaf. Som Nvidiaboys påstår.

Nvidia boys.
Jag använder mig av både Ams och nvidia så jag vet exakt hur dom korten är, mer studdering på Amd korten är det,har varit och kommer förmodligen fortsätta va så om inte Amd börjar göra bättre rutiner vilket dom sa att dom skulle börja med, vilket jag också väntar på-

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

Ja det har hänt mycket med amds drivrutiner vilket det också har hänt med nvidias senaste 3 drivrutiner där vissa spel kan tjäna över 30% prestanda, så GTX680 och AMDs överklockade 7970 ghz kort ligger i samma nivå, ingen är väldens snabbaste singelkort då det beror på vilket spel det handlar om.

Vadå otroligt mer potentiell kraft

Det handla om hur dom optimerar drivrutinerna, amd satsar inte på stabila drivrutiner utan dom försöker mjölka ut så mycket prestanda dom kan då dom vill vara snabbast,vilket också visa sig när dom blev tvingade till att överklocka sin kärna för att konkurrera med GTX680 och dom tog då även boost idèn som Nvidia använder sig av :P.

Världens snabbaste singelkort är väldigt viktigt för Amd när dom har tappat så mycket som dom gjort under 2012, dom inte ens släppte ett 7990 kort, Nvidia har redan världen snabbaste kort i GTX690 så det är inte lika viktigt för dom.
Så eftersom Amd inte har det snabbaste kortet i världen vill dom åtminstonde ha det snabbaste singelkortet, men pga att Nvidia gjorde ett såpass bra jobb med Kepler som inte är samma chip som fermi, utan den är totalt omarbetad optimerad kärna för att få ut mer prestanda som drar mindre ström,
GTX680 är inte ens det riktiga GTX680 kortet utan det var menat som GTX660 men pga att prestandan dom fick ut av Kepler chipetar såpass hög och då Amds kort var såpass slöa valde dom att vänta med det "riktiga" GTX680 kortet tills 2013.

Om du menar GK110 så blev de ju inte klara med den. Dessutom kommer den att dra grymt mycket ström, då det bara är en större GK104.

Det jag menade med "Mer potentiell kraft" är att GCN, som är en ny arkitektur, fungerar bra för mer än bara spelande, och har mycket mer beräkningskraft än GK104.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vill knappast testa det när SLi inte har någon stuttering alls. Varför skulle jag vilja testa det?

Skickades från m.sweclockers.com

då ska du inte komma med lögner om att radeonpro inte är bra eller något sånt, testa innan du snackar.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vozzen:

Beror på vad du ska spela för spel.

Beror på hur står E-penis du vill ha.

Vilken storlek önskas?

Permalänk

Fyra siffror inget mer: 7970 FTW!

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Ett Asus eller Gigabyte 680, köp till ett framöver om det skulle behövas. (Crysis 3 i feb)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1219713
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1203812

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Fyra siffror inget mer: 7970 FTW!

Mvh: Eric

måste dock hålla med om,

ett vanligt 7970 är bättre än 670 och ett 7970 ghz är bättre än 680, det är bevisat med tester.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

måste dock hålla med om,

ett vanligt 7970 är bättre än 670 och ett 7970 ghz är bättre än 680, det är bevisat med tester.

Här kom en lögn från dig också när du inte ens testat 670 eller 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Vänta 1 år på nästa generation, lär vara värt det.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Här kom en lögn från dig också när du inte ens testat 680.

Skickades från m.sweclockers.com

Här är en lögn från dig också när du inte ens testat ett 7970 och inte tittar på graferna.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Här kom en lögn från dig också när du inte ens testat 670 eller 680.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

http://www.hardocp.com/article/2012/11/12/fall_2012_gpu_drive...

visa motsatsen.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Här är en lögn från dig också när du inte ens testat ett 7970 och inte tittar på graferna.

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

http://www.hardocp.com/article/2012/11/12/fall_2012_gpu_drive...

visa motsatsen.

visa att jag inte har kollat på grafer.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk

Jag citerade inte dig.
Citerade Nvidia-pojken.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Vänta 1 år på nästa generation, lär vara värt det.

Så kan man säga varenda gång man funderar på att uppgradera.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

Köp helllre 2x 680 och kör SLI istället för ett 690.

690 ÄR två 680!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Notera dock att det hänt otroligt mycket med AMD:s drivrutiner sedan de testade det i SweClockers testlabb. Det är inte längre en parentes i AMD:s grafikkortshistoria. Det har dessutom otroligt mycket mer potentiell kraft än 680, då det bygger på en ny arkitektur som inte testats förut, till skillnad från Nvidia:s Kepler, som är i stort sett samma sak som Fermi, fast i 28nm.

Tycker att det är ett plus för AMD denna generation då de vågar testa nytt!

Ska inte behöva ta nästan 1år för att få ut "BRA" drivrutiner när man har köpt kort för flera tusen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Gotta love fanboiwars..

Men till TS; Kör på ett 680 med en bra kylare, DCII från Asus är riktigt tyst. Jag anser att man inte behöver ett 690 eller liknande ifall du inte kör högupplöst multiskärm i 120hz (förvisso lär man behöva ett till då..). men vill du köra dem senaste liren med 60+fps, 1080p och höga inställningar så kör 680. Är du inte nöjd så köp ett till och du har mer eller mindre ett 690.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Hmm.. okej. tar du Battlefield 3 som exempel så tar jag Dragon Age II
http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page6....

Börjar bli roligt fy fan.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Hmm.. okej. tar du Battlefield 3 som exempel så tar jag Dragon Age II
http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page6....

Börjar bli roligt fy fan.

Vilket spel spelas mest tror du?
Och vilket singelGPU-kort är snabbast i Sweclockers prestandaindex, innan AMD släppte sin 12.11 beta?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vilket spel spelas mest tror du?
Och vilket singelGPU-kort är snabbast i Sweclockers prestandaindex, innan AMD släppte sin 12.11 beta?

Är väll vilket kort som är snabbast nu och inte förr som är intressant.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av xapa112:

690 ÄR två 680!

Nej.

Permalänk
Skrivet av Citrona:

Är väll vilket kort som är snabbast nu och inte förr som är intressant.

Ja. Men i och med att AMD bättrat på sina drivrutiner samt de nyaste testerna visar att ett 7970 GHz är snabbare än ett 680, så menade jag att det har varit bättre ett tag.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Vilket spel spelas mest tror du?
Och vilket singelGPU-kort är snabbast i Sweclockers prestandaindex, innan AMD släppte sin 12.11 beta?

Spelar ingen roll vilken GPU som är snabbast, fatta. Ibland är det 680 eller vice versa (7970) Dragon Age II beroende vilka spel man spelar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Hmm.. okej. tar du Battlefield 3 som exempel så tar jag Dragon Age II
http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page6....

Börjar bli roligt fy fan.

Tycker jag med, det du visar är med gamla drivrutinerna, tycker du borde uppgradera dig själv lite.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!