Egentillverkad vattenkylning, temperaturfrågor

Permalänk
Medlem

Egentillverkad vattenkylning, temperaturfrågor

Hej!

Kortfattat, jag har tänkt att bygga ett eget vattenkylningssystem, dels för eventuellt lägre kostnad och dels för att det är kul att bygga eget Jag skulle behöva lite indata från er experter för att kunna se om systemet kommer klara av sin uppgift. Tanken är att hela systemet skall vara passivt och till en början endast kyla CPU. GPU kommer senare om första försöket går bra.

Det jag behöver veta är ungefär vilken temperatur vattnet håller i ett system när det har stått på med belastning ett tag i förhållande till rumstemperaturen, dvs hur många grader högre? Är det ca 1 grad, eller pratar vi om 10?

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av cheben:

Hej!

Kortfattat, jag har tänkt att bygga ett eget vattenkylningssystem, dels för eventuellt lägre kostnad och dels för att det är kul att bygga eget Jag skulle behöva lite indata från er experter för att kunna se om systemet kommer klara av sin uppgift. Tanken är att hela systemet skall vara passivt och till en början endast kyla CPU. GPU kommer senare om första försöket går bra.

Det jag behöver veta är ungefär vilken temperatur vattnet håller i ett system när det har stått på med belastning ett tag i förhållande till rumstemperaturen, dvs hur många grader högre? Är det ca 1 grad, eller pratar vi om 10?

Tack för hjälpen

Beror på hur bra värmeavledning du har via radiatorer samt hur mycket värme energi du pumpar in i systemet via processorn. Mitt passiva system ger en processortemp på ~70 grader, vatten temp (i kyltornet) på 57 grader, och det är 20 grader i rummet.

Hade jag haft mer radiatoryta hade jag självklart fått lägre vattentemp och en överklockad processor tex hade gett högre.

Permalänk

ett normal vattenkylningssystem med fläktar siktar man på 10c skillnad mellan vatten och rumstemp för en vettig avvägning mellan volym och kylning..

Hur hade du tänkt bygga systemet? Om du är beredd att kompromissa med ett par riktigt långsamma fläktar kommer det kyla väldigt mycket bättre.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

och hur fan gör man en egen radiator?
block osv är väl en sak men nog behövs det speciella grejjer för radiatorn

lycka till och gör en bygglogg

eller menar du bara köpa sakerna å stoppa ihop själv? problemet med helt passivt är ju att man behöver enorm yta för att det ska funka...
lättast är väl att fixa en fläkt kontroller och några tysta låg rpm fläktar som du kan slå av om du vill.

Permalänk
Medlem

@lanbonden
OJ! 57 grader, det lät väldigt högt, men gör det iofs väldigt mycket enklare att kyla bort i form av radiatoryta. Trodde inte att det gick att kyla cpu:n vettigt med så varmt vatten. Kyltorn säger du? Är det med avdunstning då?

@inveramsay
Ok, men då har jag lite data att mata in sen. Tanken är att jag skall ha ett aluminiumblock på 400*150*40mm. Skall leda vattnet i en fräst slingrande kanal genom den och ha flänsar på både under och översidan. Hela det paketet skall sitta ovanpå chassit, antingen någon cm ovanför taket så luft kan flöda fritt. Visar det sig att det behövs skall jag lägga den på taket och använda mina 2 takfläktar som insug som drar luft genom den. Helst vill jag slippa det, men behövs det så behövs det.

edit@saven
Två stycken aluminuimplattor som jag fräser ett spår i, dessa skruvas ihop för att forma ett rör innuti. sedan fräser jag flänsar i både över och undersida av materialet

Lite surt, kör/körde simuleringar på 1 grad skillnad för det är siffror jag hört och fick ur CADen på cpu blocket. Får göra om, synd att dem tar ca 30min-5 timmar styck ^^
Finns intresse kan jag försöka fixa bilder, skall ev göra en bygglogg sen när jag vet att det blir av
edit: bild på rad för er som undrade:

Permalänk
Medlem

En till grej som jag kom på att jag behöver veta, är det någon som vet ungefär hur varmt undersidan på kylblocket är om en 120W CPU håller ca 60?

Permalänk

Jag tillverkade en egen kylarlösning. Förutom radiatorn som kommer ifrån en cross.
Jag kyler två stycken hd 6870 och en fx 8120.
Min vattentemperatur stiger som mest 10 grader.
Hela systemet rymmer drygt 5 liter vatten.
Allt är byggt i aluminium.

Du kan se mer på följande länk:
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Skrivet av cheben:

En till grej som jag kom på att jag behöver veta, är det någon som vet ungefär hur varmt undersidan på kylblocket är om en 120W CPU håller ca 60?

Det beror ju helt på hur bra du kan avleda värmen

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Menar att du kan kyla den så pass bra att den håller ca 60 grader. Men som referens kan vi väll säga en noctua NH-D14?

Permalänk
Skrivet av cheben:

@lanbonden
OJ! 57 grader, det lät väldigt högt, men gör det iofs väldigt mycket enklare att kyla bort i form av radiatoryta. Trodde inte att det gick att kyla cpu:n vettigt med så varmt vatten. Kyltorn säger du? Är det med avdunstning då?

Använder en zalman resserator plus en extra passiv radiator. Ett stort torn enligt nedan.

Systemet är helt passivt förutom en "ohörbar" pump (nedvoltad Swiftech MCP350). Visst är 57 grader högt och 70-71 grader i load är också högt, men det kräver mycket att kyla processor + grafikkort utan oljud.

Permalänk
Medlem

Hade en bilkylare förut. Gick att köra passivt. Det tar dock rätt bra med plats.
Men jag montera några fläktar som gick med riktigt lågt varvtal iaf. Lät inget men förbättrade prestandan. (Vattnet hade rumstemp, när det gick in i burken)

Permalänk
Medlem

Ok, fint med lite info, då skall jag testa