Permalänk
Medlem

Vad ligger frakten på från swedx?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ligger frakten på från swedx?

500kr leverans till dörr. Enda alternativet för frakt.

Permalänk
Medlem

Jag lånade hem en dator med en gtx 970 och jag fick 60hz att fungera med hjälp av custom resolution. Det var väldigt viktigt att ha EDID Mode EDID 2.0 på skärmen för att få 60hz att fungera. Aspect ratio måste vara PointToPoint för att få chroma 4:4:4 att fungera. Var även lite pill i nvidia control panel för att få färgerna att fungera korrekt. Om man inte pillar runt ser det väldigt tragiskt ut färgmässigt.

Efter jag fått det att fungera på den lånade datorn kopplade jag magiskt in min egna dator med displayportadaptern och allt rullade på utan problem i 60hz med club3d adaptern. Till och med Kjells adapter klarade det med bravur :O. Dessutom fungerade mina sketna jula kablar att driva runt 60hz, så inget problem med kablar i slutändan.

Antar EDID 2.0 spelade stor roll i detta 60hz mysterium men när jag testade runt med min egna dator först fick jag alltid ingen signal i EDID 2.0. Om jag nu går ner till EDID 1.4 eller Auto så får jag ingen signal igen. När man kör i 30hz får man tydligen bild med EDID 1.4. Vid övergång till 60hz är det endast 2.0 som gäller. Är bombsäker att jag slog om till EDID 2.0 när signalen tappades vid försök till 60hz via custom resolutions men fick ingen bild då. Nu efter jag fick den att rulla i 60hz på 970n så kommer 60hz magiskt som standardalternativ för mitt 7950 utan att bråka med egna upplösningar.

Checklist 4k 60hz chroma 4:4:4
1. Aspect Ratio: PointToPoint
2. EDID Mode: EDID 2.0
3. Se till att skärmen körs i 3840x2160 och inte 4096x2160
4. Pilla med grafikkortets inställningar för att få färgerna rätt (främst nvidia)
5. Använd en sekundär skärm under inställningsfasen om signal tappas från swedx-skärmen för att underlätta.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur är 49"-modellen när det gäller ghosting/eftersläpningar? Hunnit bilda er någon subjektiv uppfattning om inputlag? Hur är svärtan? Back light bleeding? Funderar på att köpa en i väntan på att någon HDR-variant blir standard på riktigt.

Någon guide jag kan använda mig för att göra ordentligare mätningar? Har laddat batterierna på systemkameran för att göra lite simpla tester. Back light bleedingen är inte så farlig på mitt exemplar. Inget hörn som lyser igenom mer än den andra. Ska väll kunna ta en bild på detta också för att visa upp? Det ända jag märker mycket är tendenser till inbränningar som försvinner efter ett tag. Ska ta bilder på detta. När vi inte fått svar från @jimmpah vet vi ej om det endast är mitt exemplar som lider av detta eller alla skärmar. Har för mig att även Philips BDM4350UC led av inbränningar.

Skrivet av Nardds:

undrar också hur bra/illa inputlag är på dessa 28/49" 4k swedx monitorer är

Har dragit igång lite csgo och visst känner man att det är lite inputlag. Det är ingen skärm jag skulle rekommendera för riktigt inbitna spelare som kommer från låglatens skärmar. Jag själv kommer från en Dell U2515h och tycker mig känna att det är lite mer inputlag på denna 49" swedx. Kan detta program användas för att jämföra inputlagen hos dessa två skärmar måntro? Inputlagen på u2515h'n ska väll vara väl känd så jag kan räkna ut vad swedx'n har för inputlag? Det är då inte 6ms som det står på sidan
Jag som bara spelar för skojs skull kan aboslut sitta och spela med denna skärm (mitt första intryck).

Skrivet av Creative Clarence:

@Tfuzer: Gå in i inställningarna (TV:n) - EDID läge och ändra till EDID 2.0.

Innan jag fick 60hz att fungera fick jag bara "ingen signal" med EDID 2.0.
I slutändan visade det sig att det var väldigt viktigt med denna inställning för 60hz =).

Skrivet av Chris_Kadaver:

Vad ligger frakten på från swedx?

Frakten gick på 411kr för mig hit upp till Umeå. Jag la beställningen kl 22:00 2 januari och hade skärmen utanför dörren hos mig kl 09:00 den 5 januari. Riktig snabb och smidig leverans.

Permalänk
Medlem

@Tfuzer: Tack för ett utförligt svar. Hur är det med eftersläpningar? Nä jag vet inga tester eller så. Hur ser det ut när du rör dig i spel? Det brukar synas en hel del om det är eftersläpningar när man "panorerar runt".

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Tfuzer: Thanks for giving us detailed information on the Swedx screen. It is especially helpful since there is not much information about Swedx screens on the Internet.

This web-site - http://tft.vanity.dk/ - should be ok to test input lag, but I can also recommend this web-site - http://www.lagom.nl/lcd-test/ - since it has advanced number of tests. For example, this test - http://www.lagom.nl/lcd-test/response_time.php - assists to measure ghosting.

Try to use these tips to reduce input lag - https://www.reddit.com/r/PS4/comments/3lajwh/some_known_and_n... They are screen-specific, but maybe they will be useful for Swedx screens as well.

PS: I hope that English language is not a big deal for you.

Permalänk
Medlem

Jag innehar ej någon vidare bred kunskap om skärmar i allmänhet och kan inte garantera att testerna visar korrekta resultat
Har endast följt anvisningarna på sidorna.

Bilder från resultat av Response time - ghosting http://www.lagom.nl/lcd-test/response_time.php
Bilder på average värden. Förekom mest denna variant där det släpar efter med 16.67ms hos båda skärmar.

Swedx:

Dell:

Bild från resultat av Input lag http://www.lagom.nl/lcd-test/response_time.php
Swedx till vänster, Dell till höger
Denna variant förekom mest där det skiljde 2*16.67ms mellan skärmarna.
Swedxen har alltså cirka 30ms mer inputlag än dell skärmen? Vad ligger inputlag på för u2515h?

Bild från detta test (.exe programmet) http://tft.vanity.dk/
Även här är det en skillnad på 30ms som förekom mest av alla bilder jag tog.

Bild på swedx skärmen

Vänster swedx, Höger dell

Länk till imguralbum med fler bilder

!!Response time testet och input lag utfördes i 4k 60hz med chroma 4:4:4!!
Jag ska ta nya bilder där jag kör 4k 60hz utan 4:4:4 då input lag brukar vara mindre. Vid spelande behöver man inte ha 4:4:4.
Lite för mycket input lag för dom flesta i 4k 60hz 4:4:4
Jag ska även testa med 1080p 60hz 4:4:4 och utan 4:4:4 då denna upplösning kan vara mer aktuell för spelande. Tyckte även att den gången jag drog igång csgo 1080p 60hz innan jag lyckades med 4k 4:4:4 så var input lagen inte lika hög som i 4k 4:4:4.

EDIT: Skärmen har en inställning MEMC (Motion Estimation, Motion Compensation) men denna gjorde ingen vidare skillnad (under dessa tester). Jag kände snarare tvärtom när jag körde i 1080p 60hz för någon vecka sedan att med MEMC på blev det mindre input lag. Ska undersöka vidare med 1080p och utan 4:4:4.

Permalänk

Bra jobbat, Tackar så mycket för detta. Ser fram emot fler tester.

Ca 2 frames of lag/60hz, Det får väl nästan ses som fullt acceptabelt för en TV i 4K 4:4:4.

I ärlighetens namn så ångrar jag mig nästan ibland för att jag ens tog reda på vad input delay/lag över huvudtaget innebär.

Mitt råd är egentligen, Gällande input lag och online spel..
Testa och spela bara, Känns det bra så är det oftast tillräckligt bra.
Får man sedan i efterhand reda på att ens input lag inte riktigt är vad man hade förväntat sig att den skulle vara så kan det lätt bli som det har blivit för mig, En förbannelse som stör min koncentration ;).
Sitter lixom i bakhuvudet hela tiden speciellt om man lirar lite snabbare spel.
Kommer hela tiden på mig själv göra idiot grejer till följd av detta, speciellt i FPS spel (som i stundens hetta, för mig känns som helt livsnödvändiga "tester"). Skjuta, ladda om helt utan anledning, Snabba 180 åt vänster/höger etc.

Permalänk
Medlem

SWEDX SM-49K1-01

Jag blir smått tokig på denna skärm. Vid 4k 60hz 4:4:4 kan man direkt i menyerna på spel känna av input lagen. När man då väljer 1080p istället försvinner detta och allt flyter på betyydligt bättre. Det knepiga är dock om man går tillbaka till 4k igen med identiska inställningar som från början på skärmen så känner man inte av input lagen längre och det blir en löjligt trevlig upplevelse att spela. Man kan dock aldrig jämföra med en dedikerad gaming skärm förstås. Men den är likvärdig en dell u2515h (respons mässigt) imo när man väl får allt att fungera.

När detta konstiga fenomen uppstår börjar jag tänka om det är något mjukvarumässigt som är knas på mitt exemplar. En detalj som jag inte nämnt tidigare är att vid varje uppstart av skärmen så kommer "first time installation" upp. Trycker ok och allt vad som finns och får tillslut bort menyn men den dyker alltid upp igen vid start av skärmen.

Vid tester av inputlag på olika upplösningar får jag ej något annat resultat än tidigare. Men man känner dock stor skillnad i spel när man fifflat runt och ändrat aspect ratio och resolution tills skärmen ger med sig och känns rappare. Väldigt konstigt att det känns som en smet från början i 4k och att det sedan känns mycket rappare efter man pillat runt och åter är på samma inställningar som från början.

En yttligare detalj som förstärker mjukvaru misstankarna är att vid andra aspect ratios än PointToPoint så tenderar skärmen att fokusera likt en kamera och detta löses genom att stänga av mpeg noise reduction. Problemet dyker dock upp igen när man går vidare med andra aspect ratios även om mpeg är på off. Om jag då väljer on igen och sedan off så är allt åter frid och fröjd igen. Det är som att vid varje ändring av antingen en inställning eller upplösning på skärmen kan vissa egenskaper återställas utan användarens medgivande.

Jag har startat en mailkonversation med swedx förra veckan om "first time installation"-rutan och den image retention jag upplever men har inte hunnit svara tillbaka. Kanske kan jag få någon annan firmware att testa.

@jimmpah vore väldigt trevligt om du kunde dela med dig med dina upplevelser med skärmen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Tfuzer: Följer med spänning. Uppdatera oss gärna på vad swedx återkopplar med. En sån här sak skulle kunna bli dealbreaker i mitt fall om det inte finns någon vettig lösning. I annat fall skulle en 49" skärm passa rätt bra till dess att en HDR-standard satts.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om deras 65" klarar HDR?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

@KulanZ: Tror inte att dom har några HDR prylar alls ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tfuzer:

Jag blir smått tokig på denna skärm. Vid 4k 60hz 4:4:4 kan man direkt i menyerna på spel känna av input lagen. När man då väljer 1080p istället försvinner detta och allt flyter på betyydligt bättre. Det knepiga är dock om man går tillbaka till 4k igen med identiska inställningar som från början på skärmen så känner man inte av input lagen längre och det blir en löjligt trevlig upplevelse att spela. Man kan dock aldrig jämföra med en dedikerad gaming skärm förstås. Men den är likvärdig en dell u2515h (respons mässigt) imo när man väl får allt att fungera.

När detta konstiga fenomen uppstår börjar jag tänka om det är något mjukvarumässigt som är knas på mitt exemplar. En detalj som jag inte nämnt tidigare är att vid varje uppstart av skärmen så kommer "first time installation" upp. Trycker ok och allt vad som finns och får tillslut bort menyn men den dyker alltid upp igen vid start av skärmen.

Vid tester av inputlag på olika upplösningar får jag ej något annat resultat än tidigare. Men man känner dock stor skillnad i spel när man fifflat runt och ändrat aspect ratio och resolution tills skärmen ger med sig och känns rappare. Väldigt konstigt att det känns som en smet från början i 4k och att det sedan känns mycket rappare efter man pillat runt och åter är på samma inställningar som från början.

En yttligare detalj som förstärker mjukvaru misstankarna är att vid andra aspect ratios än PointToPoint så tenderar skärmen att fokusera likt en kamera och detta löses genom att stänga av mpeg noise reduction. Problemet dyker dock upp igen när man går vidare med andra aspect ratios även om mpeg är på off. Om jag då väljer on igen och sedan off så är allt åter frid och fröjd igen. Det är som att vid varje ändring av antingen en inställning eller upplösning på skärmen kan vissa egenskaper återställas utan användarens medgivande.

Jag har startat en mailkonversation med swedx förra veckan om "first time installation"-rutan och den image retention jag upplever men har inte hunnit svara tillbaka. Kanske kan jag få någon annan firmware att testa.

@jimmpah vore väldigt trevligt om du kunde dela med dig med dina upplevelser med skärmen!

Sorry, jag glömde bort den här tråden lite. Först och främst är jag ingen direkt kräsen människa när det kommer till skärmar så man kanske får ta min upplevelse med en nypa salt. Jag har samma problem som dig med en av skärmarna när det gäller "First time installation" varje gång den startar från viloläge men trycker bara exit på fjärrkontrollen så försvinner den.

När det gäller inputlag så har jag ingen dator som orkar driva spel ordentligt i 4K så jag spelar bara i 1080p men surfar och ser film i 4K utan problem.

När jag ställer in PointToPoint i Aspect Ratio så täcker bilden bara en liten del av skärmen och jag lyckas inte få fullskärm, vet inte om det går att justera i NVidias drivrutiner eller liknande men jag har inte hittat hur så jag kör bara med mpeg noise reduction avstängt.

Edit: Bråkade lite mer och fick igång 4k i PointToPoint över hela skärmen men bara i 30Hz, inte när jag kör custom resolution för att köra 60 Hz.

Edit #2: Jag fick inspiration att bråka mer med skärmarna nu, tror det är en kombo av Nvidias drivrutiner och skärmarna som spökade. Efter att ha aktiverat EDID 2.0 och avaktiverat MEMC så lyckades jag prutta igång 60Hz i 4K. Fick först välja att köra i 30Hz sen kunde jag helt plötsligt ställa högre frekvens under "Adjust desktop size and position".

Permalänk
Medlem

@jimmpah: Fick du någon information om "first time installation", jag finner det mycket störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av afulm:

@jimmpah: Fick du någon information om "first time installation", jag finner det mycket störande.

Jag har inte blivit av med "First time installation", det var väl någon som mailat SwedX om det?

Permalänk
Medlem

@jimmpah: Whoops, trodde det var du. Jag läste slarvigt.

Permalänk
Medlem

How do you like the screen after using it for some time?
What do you think about colors and viewing angle? There is not much information about S-MVA panels on the internet.
@Tfuzer: How are the colors and viewing angle of the Swedx screen comparing to Dell U2515H?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tfuzer:

Jag lånade hem en dator med en gtx 970 och jag fick 60hz att fungera med hjälp av custom resolution. Det var väldigt viktigt att ha EDID Mode EDID 2.0 på skärmen för att få 60hz att fungera. Aspect ratio måste vara PointToPoint för att få chroma 4:4:4 att fungera. Var även lite pill i nvidia control panel för att få färgerna att fungera korrekt. Om man inte pillar runt ser det väldigt tragiskt ut färgmässigt.

Efter jag fått det att fungera på den lånade datorn kopplade jag magiskt in min egna dator med displayportadaptern och allt rullade på utan problem i 60hz med club3d adaptern. Till och med Kjells adapter klarade det med bravur :O. Dessutom fungerade mina sketna jula kablar att driva runt 60hz, så inget problem med kablar i slutändan.

Antar EDID 2.0 spelade stor roll i detta 60hz mysterium men när jag testade runt med min egna dator först fick jag alltid ingen signal i EDID 2.0. Om jag nu går ner till EDID 1.4 eller Auto så får jag ingen signal igen. När man kör i 30hz får man tydligen bild med EDID 1.4. Vid övergång till 60hz är det endast 2.0 som gäller. Är bombsäker att jag slog om till EDID 2.0 när signalen tappades vid försök till 60hz via custom resolutions men fick ingen bild då. Nu efter jag fick den att rulla i 60hz på 970n så kommer 60hz magiskt som standardalternativ för mitt 7950 utan att bråka med egna upplösningar.

Checklist 4k 60hz chroma 4:4:4
1. Aspect Ratio: PointToPoint
2. EDID Mode: EDID 2.0
3. Se till att skärmen körs i 3840x2160 och inte 4096x2160
4. Pilla med grafikkortets inställningar för att få färgerna rätt (främst nvidia)
5. Använd en sekundär skärm under inställningsfasen om signal tappas från swedx-skärmen för att underlätta.

Någon guide jag kan använda mig för att göra ordentligare mätningar? Har laddat batterierna på systemkameran för att göra lite simpla tester. Back light bleedingen är inte så farlig på mitt exemplar. Inget hörn som lyser igenom mer än den andra. Ska väll kunna ta en bild på detta också för att visa upp? Det ända jag märker mycket är tendenser till inbränningar som försvinner efter ett tag. Ska ta bilder på detta. När vi inte fått svar från @jimmpah vet vi ej om det endast är mitt exemplar som lider av detta eller alla skärmar. Har för mig att även Philips BDM4350UC led av inbränningar.

Har dragit igång lite csgo och visst känner man att det är lite inputlag. Det är ingen skärm jag skulle rekommendera för riktigt inbitna spelare som kommer från låglatens skärmar. Jag själv kommer från en Dell U2515h och tycker mig känna att det är lite mer inputlag på denna 49" swedx. Kan detta program användas för att jämföra inputlagen hos dessa två skärmar måntro? Inputlagen på u2515h'n ska väll vara väl känd så jag kan räkna ut vad swedx'n har för inputlag? Det är då inte 6ms som det står på sidan
Jag som bara spelar för skojs skull kan aboslut sitta och spela med denna skärm (mitt första intryck).

Innan jag fick 60hz att fungera fick jag bara "ingen signal" med EDID 2.0.
I slutändan visade det sig att det var väldigt viktigt med denna inställning för 60hz =).

Frakten gick på 411kr för mig hit upp till Umeå. Jag la beställningen kl 22:00 2 januari och hade skärmen utanför dörren hos mig kl 09:00 den 5 januari. Riktig snabb och smidig leverans.

Får man fråga vad du kör med för färginställningar, blir inte riktigt nöjd med min hur jag än gör