Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kloon:

Jag har läst att det blir värmeproblem mellan wifi & Msata SSD.

Fixat med en ny BIOS enligt techreport.

Permalänk
Medlem

Vad har du/ni fått ge totalt för en fungerande liten guding? Allt inräknat. Jag får det till nästan 6k om man inte får tag på windows gratis vilket jag anser är en helt galen summa jämfört med tex Mac Mini.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vad har du/ni fått ge totalt för en fungerande liten guding? Allt inräknat. Jag får det till nästan 6k om man inte får tag på windows gratis vilket jag anser är en helt galen summa jämfört med tex Mac Mini.

Min totalkostnad då jag hade valt utan wifi, och har tillgång til Dreamspark Premium:
Intel DC3217IYE 2349:-
Crucial m4 mSATA 128GB 842:-
Corsair Vengeance SO-DIMM DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB 429:-

Totalt 3620:-

Men jag tror jag väntar, och kör på en i5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vad har du/ni fått ge totalt för en fungerande liten guding? Allt inräknat. Jag får det till nästan 6k om man inte får tag på windows gratis vilket jag anser är en helt galen summa jämfört med tex Mac Mini.

Corsair Vengeance 4GB DDR3 1600MHz 416 kr
INTEL DC3217IYE NUC NO-OS Barebone chassis 2490 kr
OCZ NOCTI SERIES 60GB MSATA SSD 650 kr
Strömkabel 50 kr

Totalt ca 3600 kr

Vill du inte köra openelec eller liknande så får du såklart betala för operativet vilket blir ca 1400 kr för Windows 8 så totalt 5000 kr

Den Imac mini jag jämförde med 5700 kr, den har då hälften så mycket minne och vad jag kan se ingen SSD(vilket gör stor både pris och prestanda skillnad). Sen har den en I5a och då får du fråga dig själv om du kommer ha behov av en I5a. Slutligen är Nuc mycket mindre och vad jag förstår mycket tystare.

Kan man ens köra Windows 8 på en iMac mini? i vilket fall som helst får du räkna med ytterligare 1400 kr även där om det är Windows du vill åt annars borde du väll kunna installera något annat operativ även på Nuc:en?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

En Mac mini kör windows via bootcamp om man så vill men OS X ingår så det finns ingen större anledning till att trycka in något annat. Den är också ganska mycket snabbare men saknar mycket riktigt en SSD disk (tyvärr). Att den skulle låta mycket har jag aldrig hört men det kanske är ett nytt problem med den senaste modellen.

En sådan sak att NUC`en saknar trådlöst nätverk och bluetooth irriterar mig något maximalt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

En Mac mini kör windows via bootcamp om man så vill men OS X ingår så det finns ingen större anledning till att trycka in något annat. Den är också ganska mycket snabbare men saknar mycket riktigt en SSD disk (tyvärr). Att den skulle låta mycket har jag aldrig hört men det kanske är ett nytt problem med den senaste modellen.

En sådan sak att NUC`en saknar trådlöst nätverk och bluetooth irriterar mig något maximalt.

Wifi kostar 200-300 kr till Nuc och bluetooth låter som en ganska specifik sak att kräva, det är inget en normal dator har (om det inte är en bärbar dator). Men det finns USB så jag antar att du kan koppla in någon extern bluetooth adapter.

Sen har vi som sagt storleken som skiljer en hel del.

Att Mac mini är mycket snabbare har jag ingen aning om men det låter också då som att den kräver mer kylning? För XBMC vill man ha en ganska light lösning för att få den tyst. Jag är ganska säker på att Intel Nuc låter mindre än en Mac mini men har du andra underlag så får du gärna bifoga.

För mig är Intel NUC och Mac Mini helt olika produkter. Är man ute efter XBMC i diskret format så har iallafall inte jag hittat något som löser det bättre än Intel NUC.

Slutligen är inte OS X ett alternativ för många användare och då tillkommer 1400 kr (om det nu är Windows man vill köra). Är det så att OS X är ett krav för just dig så finns det kanske hopp : http://www.tonymacx86.com/network/81449-intel-nuc-dc3217iye-os-x-10-8-2-success.html men det låter som en strulig väg att gå som vanligt med OS X.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ser att Misco prispressar Nuc'en nu.
2238:- (versionen med trådat nätverk)

Permalänk
Skrivet av kloon:

Ser att Misco prispressar Nuc'en nu.
2238:- (versionen med trådat nätverk)

Haha, riktigt nice.
Jag tyckte ärligt talat redan Nuc'en hade ett bra pris med tanke på att CPU'n är väldigt gångbar för typ ALL video oavsett Hi10P eller 4K, samt i stort sett allt annat man kan tänkas vilja göra med en dator (förutom spel, om man inte köper ett thunderbolt grafikkort), och detta på oförskämt låg strömförbrukning o tyst drift. Den kombinationen går ju inte att finna i konkurrerande lösningar.
Ska nog dock oxå vänta på i5 eller Haswell för att få deras fördelar, samt USB3.
Tanken är att denna ska agera min 24/7 desktop (pga av låg ljudnivå o elräkningar) i väldigt många år framöver, så ja hoppas dom tweakar designen på WLAN/SSD slotsen så man slipper överhettning utan ökad fläkthastighet. Får väl modda med lite extra kylflänsar annars - ska ju tydligen ha kommit ut nån kylpasta som går att klistra med.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med den (ö)kända Intel-buggen, d.v.s "24p"? Är det samma trassel på NUC:en som för resten av alla Intel-grafikchip?

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Hur funkar det med den (ö)kända Intel-buggen, d.v.s "24p"? Är det samma trassel på NUC:en som för resten av alla Intel-grafikchip?

Om du kollar upp detta idag så har alla samma problem och det är väldigt litet. Tydligen ska en tidigare update ha fixat till Intel rätt bra men ingen verkar fixa det 100%-igt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Hur funkar det med den (ö)kända Intel-buggen, d.v.s "24p"? Är det samma trassel på NUC:en som för resten av alla Intel-grafikchip?

Min Nuc funkar relativt smärtfritt. 4k har jag inte fått fungera i XMBC bra, (det laggar) har inte testat MPC -HC eller något annat, jag styr min NUC bara med fjärrkontroll, så kanske något de uppdaterar inför framtiden.

DTS HD funkar fint genom att jag använt mig utav båda hdmi utgångarna, ena för ljud andra för bild.

Jag har fixat lite med inställnignarna, så det är inga problem alls för tillfället flyter på perfekt, (peppar peppar)

Så i det stora hela är jag mkt nöjd!. Den är tyst, kör den i xmbc, DTS HD funkar perfekt med mkt rent ljud, andra format förutom 4k funkar även det klockrent, inga fps drops, inga uppdateringssträck på skärmen.

Jag är nöjd, klart billigt skulle jag nog inte säga att det är, men vill man ha det litet smidigt och snyggt så är denna klockren.

Jag har ssd disk på 60gb, wifi/blåtand, 8gbram windows 7 från dreamspark, köpt till remote från Hauppauge, köpt till en Harmony Touch.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Skrivet av Tunnis:

4k har jag inte fått fungera i XMBC bra, (det laggar) har inte testat MPC -HC eller något annat

Ivy bridge ska officielt sett ha stöd för 4K (men frågan är om detta även gäller ovanligt höga bitrates)..

Om XBMC kan använda DirectShow codecs så kan du prova denna ovanliga lilla "QuickSync" accelerade codec, som förhoppningsvis bjuder på 4k:
http://sourceforge.net/projects/qsdecoder/

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Wifi kostar 200-300 kr till Nuc och bluetooth låter som en ganska specifik sak att kräva, det är inget en normal dator har (om det inte är en bärbar dator). Men det finns USB så jag antar att du kan koppla in någon extern bluetooth adapter.

Eller så köper man ett wifi-kort med inbyggd bluetooth, t ex Intel 6235.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Eller så köper man ett wifi-kort med inbyggd bluetooth, t ex Intel 6235.

Ännu bättre!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Nu behöver jag er hjälp.
Jag har tagit ner Win 8 Pro på erbjudandet för 279:- som jag aktiverat på min Asus 1215B.

Och jag har samtidig byggt mig en HPTC av Intel NUC där jag installerat Win 8 med hjälp av USB-download i samband med 279:- kr köpet.

Eftersom jag redan tweekat/fixat med min HTPC vill jag inte installera om, så frågan är kan jag låta min installation ligga kvar på HTPC och köpa Win 8 paket/licens och bara skriva in nyckeln ???
Och är detta det billigaste alternativet av Win 8 Pro som skulle passa mig:
http://www.prisjakt....t.php?p=1406713

Eller finns det något billigare lagligt sätt ?

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Ivy bridge ska officielt sett ha stöd för 4K (men frågan är om detta även gäller ovanligt höga bitrates)..

Om XBMC kan använda DirectShow codecs så kan du prova denna ovanliga lilla "QuickSync" accelerade codec, som förhoppningsvis bjuder på 4k:
http://sourceforge.net/projects/qsdecoder/

Ska testa det lastninja, tack för tipset!

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk

Vad har ni för temp i på CPU i era NUCs, uppgraderade just BIOS från ver 20 => 36 där man bl.a. skruvar upp fläkten till att alltid gå på 30% fart
( org 1500 => 2500 rpm ), min temp ligger nu på ca 70 grader efter 1h XBMC körande.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk

Vad har ni för temp i på CPU i era NUCs, uppgraderade just BIOS från ver 20 => 36 där man bl.a. skruvar upp fläkten till att alltid gå på 30% fart
( org 1500 => 2500 rpm ), min temp ligger nu på ca 70 grader efter 1h XBMC körande.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Nån som har testat nån 3D mkv film i xbmc ?

Permalänk
Medlem

Någon som kör med openelec xbmc på den?
Hur är hårdvarostödet?
Fungerar 1080p eller blueray smärtfritt?

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som äger en NUC som provat att köra sketchup? Kommer det att fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Någon som kör med openelec xbmc på den?
Hur är hårdvarostödet?
Fungerar 1080p eller blueray smärtfritt?

Jag körde openelec från USB minne i början, segt såklart men det fungerade fint. Jag tycker dock att om man köper en så flexibel maskin som denna så är det ju synd att inte utnyttja det med en desktop.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av SnowJim:

Om du kollar upp detta idag så har alla samma problem och det är väldigt litet. Tydligen ska en tidigare update ha fixat till Intel rätt bra men ingen verkar fixa det 100%-igt.

Kan flika in och säga att problemet ligger på hårdvarunivå i styrkretsen som har hand om videoanslutningarna. Så en "100 procentig fix" kommer nog aldrig till Sandy/Ivy-baserade system, utan det är bara hålla tummarna att det är löst med Haswell

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Kan flika in och säga att problemet ligger på hårdvarunivå i styrkretsen som har hand om videoanslutningarna. Så en "100 procentig fix" kommer nog aldrig till Sandy/Ivy-baserade system, utan det är bara hålla tummarna att det är löst med Haswell

Ta en titt på första posten i denna tråden : http://www.avsforum.com/t/1333324/lets-set-this-straight-no-one-can-do-24p-consistently-well

Det spelar mindre roll vilket system du väljer, du kommer ändå inte få det 100%

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Fråga, någon som har problem med Black screen efter boot ?
Jag kör min NUC via reciver så NUC=>Reciver=>TV via HDMI.
Efter ett par timmars felsökning kom jag fram till att Grafik driv från Jan 2013 var boven, efter att ha backat till
Grafik driv från Dec 2012 bootar maskinen bra igen.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Fråga, någon som har problem med Black screen efter boot ?
Jag kör min NUC via reciver så NUC=>Reciver=>TV via HDMI.
Efter ett par timmars felsökning kom jag fram till att Grafik driv från Jan 2013 var boven, efter att ha backat till
Grafik driv från Dec 2012 bootar maskinen bra igen.

Jepp detta problemet har jag uppmärksammat på sissta tiden men det är endast när den varit i standby. Enda viset att komma runt det är att starta om datorn helt. Så du menar att den äldre versionen av grafik driver löser problemet helt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Ja det verkar så iaf, finns en del trådar om detta ( inte just med NUC men ) om problem med Intel grafik HDx000.
Verkar vara mest problem när man kör via reciver i dessa fall, HDMI-handskaknings problem eller så har Intel inte tolkat HDMI specen rätt

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Ja det verkar så iaf, finns en del trådar om detta ( inte just med NUC men ) om problem med Intel grafik HDx000.
Verkar vara mest problem när man kör via reciver i dessa fall, HDMI-handskaknings problem eller så har Intel inte tolkat HDMI specen rätt

Men min receiver har inte HDMI så min går via en automatisk HDMI swtich och sen in till TVn. Men visst det kan fortfarande vara switchen ställer tilld et för NUC:en

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Kan även vara HDMI kabeln, Intel har skrivit svar där kabeln bör uppfylla HDMI 1.4 men vet inte hur mycket sanning det är i det svaret.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Jag körde openelec från USB minne i början, segt såklart men det fungerade fint. Jag tycker dock att om man köper en så flexibel maskin som denna så är det ju synd att inte utnyttja det med en desktop.

Jag tycker den verkar vara perfekt som en HTPC maskin