Intel NUC som HTPC och mediadator

Permalänk

Mycket, mycket intressant tråd. Tack för den

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

fast Raspbmc har under nov/dec 2012 kommit ut med nya versioner och det är mycket mycket snabbare idag, idag släpar inte mus och tangentbords input som de gjorde tidigare, de flyter på helt å hållet nu samt 1080p mkv filer är inga problem häller. givetvis krävs det TP kabel för det, med Wi-fi sticka i USBn suger hårt fortfarnde när man stream:ar från NAS / Filserver.

Jo jag såg det i någon video men det verkar fortfarande vara ett väldigt enkelt GUI och det är huvudsakligen på grund av prestanda. Folk har efterfrågat det enklare Aeon skinnet som kallas Aeon Nox men det ser inte ut att vara aktuellt just på grund av prestanda skäll (finns ett par trådar om det på XBMC forumet).

Än så länge har jag inte sett någon Raspbmx köra moviewall men har du en film på hur det funkar så får du gärna skicka över.

Visst kan jag åter igen hålla med om att prisskillnaden är stor bara för att få ett GUI som är lite mer flashigt men för min del vill jag även kunna komma ut i Windows och göra vanliga saker där.

Idag har jag en ZBOXHD-ND22 och visst fungerar den men det går ganska segt med Aeon Nox skinnet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

När du spelar upp via XBMC har du då DXVA2 aktiverat? Hört att intel ska vara lite sämre på det, och en I3 ska klara av att köra "software" istället. Vilket ska hjälpa mot 23.976 fps-problem.

Jag har en i3 3225 i min HTPC och det blev väldigt stor skillnad när man skippade DXVA2. Märker inga fel alls när det görs feta panoreringar i filmer.

Kör med DXVA på, och har noll problem med bildkvalite.
Har även samma CPU som dig (i3-3225) i en dator och inte heller den har problem.
Kör du med senaste drivrutinerna ? det har ju kommit flera nya versioner sista tiden.

Körde innan på en i3-2120T (HD2000) och den hade länge stora problem med t.ex remuxade blurays.
Men Intel har gjort stora framsteg med sina drivrutiner det senaste året och numera funkar det perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

du har den som HTPC för film surf å musik?

Inte surf, har andra datorer till det.
Men väl webtv, film och musik.

Permalänk
Inaktiv

Någon anledning till att ha en mSATA SSD istället för en "vanlig" SSD? Får en vanlig SSD inte plats i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Någon anledning till att ha en mSATA SSD istället för en "vanlig" SSD? Får en vanlig SSD inte plats i lådan?

Inte en chans, en 2.5" enhet får inte plats i lådan.
Den är ju bara drygt 10x10cm.
Men en vanlig sata plats hade den blivit betydligt större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Inte en chans, en 2.5" enhet får inte plats i lådan.
Den är ju bara drygt 10x10cm.
Men en vanlig sata plats hade den blivit betydligt större.

Tack då vet jag varför.
Nästa fråga är, pallar den med att köra HD streaming i Silverlight via exempelvis Netflix o Viaplay? Silverlight verkar ju kräva lite mer än en vanlig 1080p semesterfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Tack då vet jag varför.
Nästa fråga är, pallar den med att köra HD streaming i Silverlight via exempelvis Netflix o Viaplay? Silverlight verkar ju kräva lite mer än en vanlig 1080p semesterfilm.

Utan att ha testat så kan jag nästan garantera det.
Då det funkar ju med betydligt slöare system.

Det sitter alltså en riktig i3'a i den, inget atom/e-serie skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör med DXVA på, och har noll problem med bildkvalite.
Har även samma CPU som dig (i3-3225) i en dator och inte heller den har problem.
Kör du med senaste drivrutinerna ? det har ju kommit flera nya versioner sista tiden.

Körde innan på en i3-2120T (HD2000) och den hade länge stora problem med t.ex remuxade blurays.
Men Intel har gjort stora framsteg med sina drivrutiner det senaste året och numera funkar det perfekt.

När jag testade onboard HD2000 på min i3 2100T i windows såg jag utan problem hur dålig bildkvalité den gav på Bluray, dessutenom fungerade inte 23.96 på HD2000 eller HD3000, har dom fixat det? Om dom har fixat det vet du om det fungerar like bra på Openelec/linux?

Perfekt annars, fast känner mig lite skeptisk till Intel grafik till film..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

När jag testade onboard HD2000 på min i3 2100T i windows såg jag utan problem hur dålig bildkvalité den gav på Bluray, dessutenom fungerade inte 23.96 på HD2000 eller HD3000, har dom fixat det? Om dom har fixat det vet du om det fungerar like bra på Openelec/linux?

Perfekt annars, fast känner mig lite skeptisk till Intel grafik till film..

Finns vad jag vet inga grafikkort som fixar perfekt 24.976.
Och jag anser inte att det är nåt större problem om den ligger 0.002 fel, en frame fel i halvtimmen är ingenting som sabbar en film
Min NUC ger varken bättre eller sämre kvalitet än mina ex E-450 och ion2 (som båda prisats för just sina filmegenskaper).

Men HD2000 räcker inte till bluraytittande, den är helt enkelt för klen för att orka med alla DXVA funktioner i höga bitrates.
Med HD4000 är det en helt annan sak, betydligt snabbare och med mycket modernare finesser.

Permalänk
Medlem

Kanske som surfdator men inte HTPC då grafikdelen är för klen.
Sitter ett "HD Graphics" i den, d.v.s snäppet under HD2000 som redan den är i klenasta laget.
Som salt i såren så stöder inte "HD Graphics" hårdvaruaccelerering av video.
Och som om inte det vore nog så stöds inte heller flerkanalsljud.....................

Verkar som Intel missat varför NUC'en säljer så bra

Permalänk
Medlem

Jag hade beställt från 2 olika företag och tyvärr så drog Dustin ut på leveransen vilket resulterade i att jag lika bra kunde avbeställa deras order(SSD och strömkabel). Istället kommer jag välja snabbare SSD ex A-Data eller möjligen Crusal m4, båda ska komma in i lager i nästa vecka ju.

Såg nämligen att OCZ var ganska långsam på att flytta filer jämfört med konkurrenterna och ändå hade den mer eller mindre samma prislapp.

Så mitt utlåtande lär dröja ett tag till.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kör med DXVA på, och har noll problem med bildkvalite.
Har även samma CPU som dig (i3-3225) i en dator och inte heller den har problem.
Kör du med senaste drivrutinerna ? det har ju kommit flera nya versioner sista tiden.

Körde innan på en i3-2120T (HD2000) och den hade länge stora problem med t.ex remuxade blurays.
Men Intel har gjort stora framsteg med sina drivrutiner det senaste året och numera funkar det perfekt.

Problem är kanske ett för starkt ord, men jag märker en skillnad i alla fall. Fördelen med software (om cpun är tillräckligt kraftig) är att man kommer närmre 23.976 fps. Eftersom 3225 klarar software utan problem (remuxade blurays) kör jag på det istället. Kan ju även kolla om det kommit någon ny uppdatering, men ser inte riktigt poängen eftersom det fungerar bra nu.

Källa till software vs dvxa:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=135309

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har nu provat köra openelec från USB stick och visst flyter själva systemet men vid laddning fryser den sig ett tag så antingen har jag för långsamt USB minne eller så är det helt enkelt SSD som gäller.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Måste säga så här efter ett par dagar att jag är lite impad.
Noll problem so far, och då har jag plågat den med allehanda tungrivna saker.
Den vaknar fint från sleep via min USB IR mottagare.
Och är rapp som attan i XBMC's menyer, oavsett vilket skin man använder.

Såklart så blir den lite dyr innan man fått i alla komponenter som behövs, men det är ju en helt unik produkt !
Man kan ju bara hoppas att Intel säljer konceptet till en massa fler tillverkare så vi får se varianter på den.
En aningens större modell med plats för en 2.5" disk vore inte helt fel.

Men Intel har kommit bra nära idealet som det är, idel kvalitet rakt igenom !

Vilka komponenter tänker du på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vilka komponenter tänker du på då?

Nätverkskort, minne och SSD.
NUC'en är ju en barebone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Nätverkskort, minne och SSD.
NUC'en är ju en barebone.

Hmm, har jag missat. Vad köpte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hmm, har jag missat. Vad köpte du?

Står ju på första sidan? http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1169156-fick-min-nuc-idag-post13019287/

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Slutade ju bevisligen läsa där jag citerade TS.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en igår, hälften från Inet och hälften från Dustinhome. Inets paket borde landa i morgon och Dustinhome har skjutit fram datumet på hårddisken så det borde skickas först den 17:e och nå mig efter helgen.

Sure, man kan köra den via USB-sticka, men tror ni inte jag snålade in 3kr på att köpa strömkabeln från Dustin? Suck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänkte att det nog finns fler som är intresserade av denna lilla sak.
Har inte kommit längre än uppackandet just nu men första intrycket är wow !, sicken välbyggd liten sak !
Kan inte minnas att jag läst nåt om att chassit skulle vara i metall, men bara locken (ovan och under) är i plast.

Återkommer såklart när det finns lite mjukvara på den

Hej Svensktiger!

Tack för bra info ang NUC! Det ledde till att jag sålde min gamla HTPC, (mATX burk) och köpte denna istället, så nu inväntar jag bara att få delarna hem från dustin/inet/photoshop. (Delar som fattades från respektive leverantör, så de fick komplettera varandra).

Jag köpte de delarna du har förutom fjärrkontrollen. Funderar på en Harmony Touch där, dock lite osäker.
Tänkte nämligen gömma undan allt i en tv möbel, men hört rykten om att Harmony Touch inte klarar av att sända mottagning genom möbler, så får se hur jag gör där.

Min fråga till dig var ifall du märker någon skillnad på att köra xmbc eller mpc-hc? Alltså blir filmen av "bättre" kvalité att köras i xmbc eller kvittar det egentligen vilken jag använder?

Testade idag xmbc på min stationära, men jag tycker det är lättare att bara starta filerna direkt i katalogen, dock om xmbc fungerar bra med dts-hd, så är väl den att föredra.

/Peter

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Hej Svensktiger!

Tack för bra info ang NUC! Det ledde till att jag sålde min gamla HTPC, (mATX burk) och köpte denna istället, så nu inväntar jag bara att få delarna hem från dustin/inet/photoshop. (Delar som fattades från respektive leverantör, så de fick komplettera varandra).

Jag köpte de delarna du har förutom fjärrkontrollen. Funderar på en Harmony Touch där, dock lite osäker.
Tänkte nämligen gömma undan allt i en tv möbel, men hört rykten om att Harmony Touch inte klarar av att sända mottagning genom möbler, så får se hur jag gör där.

Min fråga till dig var ifall du märker någon skillnad på att köra xmbc eller mpc-hc? Alltså blir filmen av "bättre" kvalité att köras i xmbc eller kvittar det egentligen vilken jag använder?

Testade idag xmbc på min stationära, men jag tycker det är lättare att bara starta filerna direkt i katalogen, dock om xmbc fungerar bra med dts-hd, så är väl den att föredra.

/Peter

Halva poängen med XBMC (i min mening) är ju library funktionerna.
När man väl fått ordning på sina mappar går ju resten i princip automatiskt.
XBMC är ju även till 100% gjort så att man aldrig behöver plocka fram ett tangentbord.
Enda gångerna min HTPC är i windows-läge är när det är dax för lite windows update (stänger av automatiska updateringar på min HTPC) och eventuellt nån ny drivrutin.

På mina "riktiga" datorer kör jag ju såklart inte XBMC, där är MPC vettigare.

Vad gäller fjärr så har ju NUC'en ingen IR mottagare.
Så valet blir ju fritt hur du vill placera den.

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig ... var i valet o kvalet gällande denna eller en passiv Streacom-låda men formatet är ju grymt bra på NUC:en. Bra tag sedan man pillade ihop en dator ... lite som julafton

Försökte prispressa så gott det gick. Hoppas all lirar som det ska: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2248676

Permalänk

Vet någon om det finns överklockningsmöjligheter på cpun alternativt gpun?

Edit: Antar att det är låst som det brukar vara i tex laptops...

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Halva poängen med XBMC (i min mening) är ju library funktionerna.
När man väl fått ordning på sina mappar går ju resten i princip automatiskt.
XBMC är ju även till 100% gjort så att man aldrig behöver plocka fram ett tangentbord.
Enda gångerna min HTPC är i windows-läge är när det är dax för lite windows update (stänger av automatiska updateringar på min HTPC) och eventuellt nån ny drivrutin.

På mina "riktiga" datorer kör jag ju såklart inte XBMC, där är MPC vettigare.

Vad gäller fjärr så har ju NUC'en ingen IR mottagare.
Så valet blir ju fritt hur du vill placera den.

Testade XMBC Frodo som har DTS - HD stöd, men får det inte att fungera bra varken på min stationära eller i min NUC. Filmerna går i mega slowmotion och ljudet försvinner. Kör jag dem i MPC-HC så funkar det bra, dock utan DTS-HD för jag har inte orkat pilla än med att få MPC-HC att fungera med DTS-HD.

Dock gillar jag XMBC gränssnitt och att jag kan stänga av samt starta datorn direkt ifrån den. Ett litet problem är bara att datorn kräver lösenord i windows 8 om jag stängt av från XMBC vid uppstart vid senare tillfälle. Lite synd, med tanke på att jag har gjort det automatiskt, så stänger jag av datorn vanligt så behöver jag inte logga in. Samt det verkar som om mitt nätverk spökar. Gjorde lite olika tester samt uppdaterade, grafikkortet, biosen, LAN, rapid, etc etc. Allt som jag kudne uppdatera på min NUC. Det verkar vara bättre, men är inte hundra än ska testa mer ikväll. Det som händer är att HTPC:n verkar förlora kontakten med min stationära, samt bredbands tpest inte startar direkt när jag ber den göra det. Dålig ms eller nått vet inte...

Förutom detta, så är jag mycket nöjd med NUC, tack så mkt för tipset Svensktiger, t.o.m. flickan här hemma är gladare för "mindre" saker samt "färre" sladdar.

Btw vilken fjärrkontroll har du hört/tycker är bättre att använda för XMBC samt går att konfiguera med övrig teknik, såsom förstärkare och tv?

Skrivet av stoffeboffe:

Vet någon om det finns överklockningsmöjligheter på cpun alternativt gpun?

Stoffeboffe jag har sett i bios att det går att justera/ändra en del med cpu:n, dock inget jag gör med tanke på att allt fungerar bra, samt original delar sitter i.

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.

Permalänk
Medlem

Har någon testat att styra denna utifrån med t ex med t ex remote desktop i Windows 8?
Läste nåt om att denna versionen ej har Intel vPro (släpps dock en med Core i5 i april som ska göra det) men det är iofs inte ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Har någon testat att styra denna utifrån med t ex med t ex remote desktop i Windows 8?
Läste nåt om att denna versionen ej har Intel vPro (släpps dock en med Core i5 i april som ska göra det) men det är iofs inte ett måste.

Måste man ha vPro för remote desktop? Låter konstigt. Känns mer som om remote desktop inte är påslaget eller någon brandvägg som strular kanske? Vilken version av windows 8 har du? Tydligen så stödjer bara PRO och ENTERPRISE remote desktop (om jag inte missminner mig helt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnis:

Ett litet problem är bara att datorn kräver lösenord i windows 8 om jag stängt av från XMBC vid uppstart vid senare tillfälle. Lite synd, med tanke på att jag har gjort det automatiskt, så stänger jag av datorn vanligt så behöver jag inte logga in.

Google hittade detta:
http://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-8&faq=31

..vet inte om det funkar då jag inte har Win 8 ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av POiSwe:

Google hittade detta:
http://www.softwareok.com/?seite=faq-Windows-8&faq=31

..vet inte om det funkar då jag inte har Win 8 ännu.

A toppen, tack! Det blir lite lättare dåja

Visa signatur

Jag är en tunn liten människa.