Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2012

Dåligt med mycket utblås?

År det dåligt att ha 1 intake fan och 4 exhaust fans?

Skickades från m.sweclockers.com

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Feb 2011

Vad jag har läst och hört, så ska man helst ha övertryck än undertryck.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Intel Core i7 4790K @ Stock

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3

Grafikkort: Palit GeForce GTX 1080 JS @ +200/+580

Ram: Corsair Vengeance XMS3 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Ja det kan det vara. Du skapar undertryck i chassit = luft (och därmed damm) sugs in genom varenda liten springa.

Nu vet jag inte hur fläktarna sitter för dig, men jag hade försökt satsa på 2-3 in, 2-3 ut.
Man vill helst ha ett litet övertryck, då det är svårt att skapa absolut balans.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Minsc S2:

Ja det kan det vara. Du skapar undertryck i chassit = luft (och därmed damm) sugs in genom varenda liten springa.

Nu vet jag inte hur fläktarna sitter för dig, men jag hade försökt satsa på 2-3 in, 2-3 ut.
Man vill helst ha ett litet övertryck, då det är svårt att skapa absolut balans.

Sitter med ett cm storm scout, har 1 i fram, sen en back och top. (utsug)
Men jag kan ha 2 120mm så sidan, om jag ska köpa 2 till ska ja ha båda som insug elr 1 utsug och den andra insug?

Skickades från m.sweclockers.com

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Ha sidofläktarna som insug.

Jag har 4 in:
1 in framtill som blåser mot hårddiskarna.
1 in undertill som blåster mot det undre grafikkortet.
2 in i sidan, där den ena blåser in luft mellan de båda grafikkorten, och den andra blåser in luft som hjälper till att kyla ner luften som sugs igenom radiatorn.

Och 3 ut:
2 ut upptill
1 ut baktill (egentligen två fläktar, 1 på varje sida om radiatorn.)

Man vill ju ha ett bra kretslopp i chassit. Varm luft stiger, så ha ut-fläktarna högt upp och bak, och ha in-fläktarna lågt ner, fram och i sidan.

CPU: I7-3930k@4,2 GHz + Noctua NH-D14 // GPU: EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ // RAM: 16 GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz // MoBo: Asus P9X79 Pro // PSU: NZXT HALE90 1000w 80+ Gold // SSD: Samsung 830(128GB) + Crucial M500(240GB) + Crucial MX300(525GB) // HDD: 2 TB Seagate Barracuda 7200 rpm // Chassi: Fractal Design Define XL R2 // OS: Win 10 Pro // Skärm: AOC g2460Pg + BenQ GL2450.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Minsc S2:

Ha sidofläktarna som insug.

Jag har 4 in:
1 in framtill som blåser mot hårddiskarna.
1 in undertill som blåster mot det undre grafikkortet.
2 in i sidan, där den ena blåser in luft mellan de båda grafikkorten, och den andra blåser in luft som hjälper till att kyla ner luften som sugs igenom radiatorn.

Och 3 ut:
2 ut upptill
1 ut baktill (egentligen två fläktar, 1 på varje sida om radiatorn.)

Man vill ju ha ett bra kretslopp i chassit. Varm luft stiger, så ha ut-fläktarna högt upp och bak, och ha in-fläktarna lågt ner, fram och i sidan.

Ok tack, då kör jag på 2 insug på sidan!

Skickades från m.sweclockers.com

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008

Problemet är att de fyra skapar ett betydligt högre flöde än den enda intakefläkten.
Du kommer alltså få bättre luftgenomströmning i ditt chassi om du tar bort intakefläkten helt, eftersom
den fungerar som en "broms" för luften som vill in genom den öppningen.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Foster D:

Problemet är att de fyra skapar ett betydligt högre flöde än den enda intakefläkten.
Du kommer alltså få bättre luftgenomströmning i ditt chassi om du tar bort intakefläkten helt, eftersom
den fungerar som en "broms" för luften som vill in genom den öppningen.

en possitiv kraft(fläkten) e ingen broms jämnfört med en icke existerande kraft(vanliga meshen)

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av capkekken:

en possitiv kraft(fläkten) e ingen broms jämnfört med en icke existerande kraft(vanliga meshen)

Beror ju i så fall helt på vad han har för mesh.
Oavsett så är de fyra fläktarna starkare tillsammans, och klarar av att skapa ett högre flöde genom meshen
än vad den ensamna fläkten klarar, så den blir onödig ändå.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Foster D:

Beror ju i så fall helt på vad han har för mesh..

Mjo, om meshen är så restriktiv att den sätter gränsen för flödet så ger ju till sist inte fler insugsfläktar nån större nytta. (då lär den suga in luft nån annanstans istället)
Annars gäller det som capkekken snyggt formulerade

...

Det har blivit lite väl mycket tjat om övertryck på sistone kan jag tycka. Jo, har du fläktfilter (som du faktiskt rengör då och då) framför alla insugsfläktar så är övertryck ett bra sätt att kontrollera dammet.
Men om lådan inte har filter överallt där du tar in luft så spelar det inte så stor roll: du får in dammet iallafall, så det blir ingen direkt vinst med övertryck längre.
Och det är generellt lite enklare att få ett kontrollerat luftflöde (utan värmefickor) med undertryck än med övertryck kan jag tycka. Dessutom innebär ofta övertyck fler fläktar som sitter närmre användaren, vilket riskerar ökar upplevda ljudvolymen.

Kör på någorlunda balanserat så blir det nog bra

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Seetela:

År det dåligt att ha 1 intake fan och 4 exhaust fans?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska som sagt ha ett något högre inflöde än utflöde.

På så sätt trycks hela tiden lite luft ut genom alla öppningar och hindrar dammpartiklar från att röra sig in i lådan, förutsatt att inluften går genom ett dammfilter såklart.

Att varm luft stiger är självklart i ett utrymme där luften är förhållandevis stilla, men fläktarna i ett chassi är lyckligtvis så bra på att flytta luft att det är viktigare att fokusera på bra flöde och att undvika utrymmen som fylls med stillastående luft som blir kvar a la gammal vindstrut:

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Roger W:

Mjo, om meshen är så restriktiv att den sätter gränsen för flödet så ger ju till sist inte fler insugsfläktar nån större nytta. (då lär den suga in luft nån annanstans istället)
Annars gäller det som capkekken snyggt formulerade

Fyra fläktar blåser ut ur lådan, en blåser in i lådan. Alla fem är av samma typ, och matas med samma spänning.
Låt säg att lådan inte har någon restriktiv mesh att tala om, utan istället något glest galler som inte bjuder ett motsånd
värt att nämna, då blir naturligtvis insugsfläkten en broms eftersom den inte kan blåsa lika mycket luft som de fyra tillsammans suger ut.
Luften som vill in genom den öppningen av de fyra utblåsfläktarna rör sig snabbare än vad insugsfläkten klarar av vid det varvtalet.
En del av luftens rörelseenergi går då åt att knuffa fart på insugsfläktens blad, och eftersom flödet från utsugarna inte är
så starkt att de kan knuffa så hög fart på insuget att den snurrar så fört att flödet inte bromsas upp, så blir den en "broms"
av luftflödet. Eller?

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Ur en värmeaspekt ska det vara bättre att ha undertryck enligt antecs ingenjörer. Ur dammperspektiv ska det dock vara övertryck som tidigare har nämnts.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stickholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Rydisen:

Ur en värmeaspekt ska det vara bättre att ha undertryck enligt antecs ingenjörer. Ur dammperspektiv ska det dock vara övertryck som tidigare har nämnts.

Å då kommer man ju till frågan vart köper man ett bra och effektivt luftfilter att sätta framför ALLA fläktar? Har ett Antec P280 som bara har galler på vissa(?)
(ser helst ett köpegaller då jag vet att man kan köpa ett tyg på IKEA som ska fungera som "galler".)

Kan tänka mig ett visst försämrat flöde men såklart ingen blocker.

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7-3770K | Be-Qiet Straight Power 680W | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II | Antec P280 | Noctua NH-U12B SE2 | Samsung SSD 840 256GB (os) , Samsung SSD 830 128GB (speldisk)|

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Foster D:

Fyra fläktar blåser ut ur lådan, en blåser in i lådan. Alla fem är av samma typ, och matas med samma spänning.
Låt säg att lådan inte har någon restriktiv mesh att tala om, utan istället något glest galler som inte bjuder ett motsånd
värt att nämna, då blir naturligtvis insugsfläkten en broms eftersom den inte kan blåsa lika mycket luft som de fyra tillsammans suger ut.
Luften som vill in genom den öppningen av de fyra utblåsfläktarna rör sig snabbare än vad insugsfläkten klarar av vid det varvtalet.
En del av luftens rörelseenergi går då åt att knuffa fart på insugsfläktens blad, och eftersom flödet från utsugarna inte är
så starkt att de kan knuffa så hög fart på insuget att den snurrar så fört att flödet inte bromsas upp, så blir den en "broms"
av luftflödet. Eller?

Nää. Tror det fungerar lite annorlunda.
Visst, insugsfläktens hastighet blir högre än utblåsfläktarnas, men det beror inte på att utsuget drar insugsfläkten. Insugsfläkten kommer förbruka lika mycket effekt fortfarande men gå på ett högre varvtal då den får "medvind" av utblåsfläktarna.
Det som begränsar likströmsfläktars varvtal är främst luftmotståndet (och spänningen såklart) och minskar detta så ökar varvtalet. Insugsfläkten kommer alltså att snurra så snabbt att den till sist också börjar skopa luft.
Alltså hjälper insuget till snarare än att bromsa.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av P-son78:

Å då kommer man ju till frågan vart köper man ett bra och effektivt luftfilter att sätta framför ALLA fläktar? Har ett Antec P280 som bara har galler på vissa(?)
(ser helst ett köpegaller då jag vet att man kan köpa ett tyg på IKEA som ska fungera som "galler".)

Kan tänka mig ett visst försämrat flöde men såklart ingen blocker.

Fast det är ju ingen mening med dammfilter på utblåsfläktarna - där kommer ju inget in.

När det gäller köpefilter finns det många, här är ett exempel

Om du inte hittar färdiga dammfilter som passar trots allt så:

Jag gillar materialet som man gör solskydd till bilfönster av när jag vill tillverka eget dammfilter - jag brukar klippa till en kvadrat, spänna över fläktramen och dra i skruvarna och klippa till lite efteråt

| CPU : FX-8120 | GPU : XFX R9 nano | PSU : Corsair HX750i | MOBO : CH IV | RAM : 8GB 1600mhz Corsair | SSD Samsung 840 Pro 128 GB | Asus MG279Q | Custom loop |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2008

Kör själv en mer pragmatisk inställning.
Är jag nöjd med tempsen i burken så skiter jag i om det är över eller undertryck, en eller tio fläktar. Varför krångla till saker om det funkar?

Ser hellre ett flöde från front till bak än en massa sidofläktar som riskerar att skapa turbulens i chassit med sämre kylning som följd. Undantaget riggar med luftkylda SLI/CF gpuér som faktiskt vinner på sidofläktar.

Bara min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Söderbäck:

Nää. Tror det fungerar lite annorlunda.
Visst, insugsfläktens hastighet blir högre än utblåsfläktarnas, men det beror inte på att utsuget drar insugsfläkten. Insugsfläkten kommer förbruka lika mycket effekt fortfarande men gå på ett högre varvtal då den får "medvind" av utblåsfläktarna.
Det som begränsar likströmsfläktars varvtal är främst luftmotståndet (och spänningen såklart) och minskar detta så ökar varvtalet. Insugsfläkten kommer alltså att snurra så snabbt att den till sist också börjar skopa luft.
Alltså hjälper insuget till snarare än att bromsa.

Fast om insugsfläkten snurrar snabbare än den hade gjort annars så har viss rörelseenergi gått åt till att åstadkomma detta. Du kan kalla det för medvind om du vill men i slutändan handlar det ju bara om energi. Det blir precis samma effekt som turbinerna i ett vattenverk.

Detta gäller dock endast om nu insugsfläkten skulle snurra snabbare än vad den gör av sig själv, vilket inte är säkert bara för att det finns fler utblås (tivlvar väldigt starkt på att detta faktiskt kommer inträffa).

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Triffid:

Fast om insugsfläkten snurrar snabbare än den hade gjort annars så har viss rörelseenergi gått åt till att åstadkomma detta. Du kan kalla det för medvind om du vill men i slutändan handlar det ju bara om energi. Det blir precis samma effekt som turbinerna i ett vattenverk.

Detta gäller dock endast om nu insugsfläkten skulle snurra snabbare än vad den gör av sig själv, vilket inte är säkert bara för att det finns fler utblås (tivlvar väldigt starkt på att detta faktiskt kommer inträffa).

Mjaa. Vi bör nog inte likställa kompressibla medier och inkompressibla medier här. Går inte att jämföra rakt av med vattenturbiner.

Men det verkar som att jag inte var så tydlig i mitt inlägg. Jag har inte påstått att det är den mest effektiva lösningen att ha en insugsfläkt och tre utblås. Det finns säkert effektivitetsproblem i denna lösning. Det jag motsatte mig var att insugsfläkten skulle bromsa utblåsfläktarna och alltså ha en direkt negativ inverkan på luftflödet. Det kommer knappast hända med likströmsfläktar i ett datorchassi.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Malmö
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Vi bör nog inte likställa kompressibla medier och inkompressibla medier här. Går inte att jämföra rakt av med vattenturbiner.

Men det verkar som att jag inte var så tydlig i mitt inlägg. Jag har inte påstått att det är den mest effektiva lösningen att ha en insugsfläkt och tre utblås. Det finns säkert effektivitetsproblem i denna lösning. Det jag motsatte mig var att insugsfläkten skulle bromsa utblåsfläktarna och alltså ha en direkt negativ inverkan på luftflödet. Det kommer knappast hända med likströmsfläktar i ett datorchassi.

Menar du att det inte har gått åt rörelseenergi för att snabba på fläkten om det nu skulle hända? Jag kan inte något om kompressibla medier vs inkompressibla medier men jag kan tillräckligt mycket termodynamik för att veta att om en fläkt snurrar snabbare än den gör av egen kraft har det tillkommit energi från annat håll, i detta fallet de andra fläktarna (rimligtvis).

Som sagt innan, håller också med om att detta inte kommer hända. Men har tänkt lite på detta innan och är intresserad av att veta hur det ligger till här så om du vet något jag inte vet, ut med det

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Triffid:

Menar du att det inte har gått åt rörelseenergi för att snabba på fläkten om det nu skulle hända?

Jag kan inte något om kompressibla medier vs inkompressibla medier men jag kan tillräckligt mycket termodynamik för att veta att om en fläkt snurrar snabbare än den gör av egen kraft har det tillkommit energi från annat håll, i detta fallet de andra fläktarna (rimligtvis).

Som sagt innan, håller också med om att detta inte kommer hända. Men har tänkt lite på detta innan och är intresserad av att veta hur det ligger till här så om du vet något jag inte vet, ut med det

Jag är nog inge vidare på att förklara det här känner jag. Lite ringrostig (och just elläran om likströmsmotorer är inge vidare vass längre). Men jag har läst 20 (eller var det 30?) poäng termodynamik på Chalmers för några år sedan.

Det är ett lite bakvänt sätt att beskriva det. Det är väl inget snack om att utblåsfläktarna konsumerar energi för att skapa luftflödet som är vid chassits ingång redan från början. Så, jo det går såklart åt energi för att skapa denna föutsättning med "medvind". Det är en del av förhållandet. Det jag säger är bara att fläkten som sätts vid insuget inte på något sätt suger upp denna energi när den är igång . Är den avstängd så kommer den suga en del av kraften, men är den igång så tillförs energi till lufttransporten på ett positivt sätt. Förutsättningen att det finns medvind finns alltså redan innan en extrafläkt placerats dit. Det man gör är att accelerera denna vind ytterligare med en fläkt i insuget. För att vara tydlig här så är det kanske inte det mest effektiva sättet att ge bra luftflöde, men det är inte en broms.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Söderbäck:

Jag är nog inge vidare på att förklara det här känner jag. Lite ringrostig (och just elläran om likströmsmotorer är inge vidare vass längre). Men jag har läst 20 (eller var det 30?) poäng termodynamik på Chalmers för några år sedan.

Det är ett lite bakvänt sätt att beskriva det. Det är väl inget snack om att utblåsfläktarna konsumerar energi för att skapa luftflödet som är vid chassits ingång redan från början. Så, jo det går såklart åt energi för att skapa denna föutsättning med "medvind". Det är en del av förhållandet. Det jag säger är bara att fläkten som sätts vid insuget inte på något sätt suger upp denna energi när den är igång . Är den avstängd så kommer den suga en del av kraften, men är den igång så tillförs energi till lufttransporten på ett positivt sätt. Förutsättningen att det finns medvind finns alltså redan innan en extrafläkt placerats dit. Det man gör är att accelerera denna vind ytterligare med en fläkt i insuget. För att vara tydlig här så är det kanske inte det mest effektiva sättet att ge bra luftflöde, men det är inte en broms.

Jag sitter ju inte på några utbildningar som kan "tävla" med din, men jag har fortfarande svårt att tro att en insugsflält
inte bromsar/förhindrar/dämpar luftflödet där den sitter.
Fläkten har ju en övre gräns för hur snabbt den kan rotera utan något luftmotstånd när den är igång.
Så om man har en "clean" box i storlek med ett Atx chassi, med 10 utsugsfläktar och 1 insugsflält i andra ändan, så borde
väl dessa skapa ett sug vid insugsfläkten som överskrider vad den är kapabel till?
Ja, den kommer ju varva upp eftersom den inte behöver anstränga sig lika mycket, men den kommer väl ändå inte tillföra
något i flödet?
Om jag håller upp en likströmsfläkt utanför bilrutan när jag kör i 110km/h som är igång och riktad så att den ska
blåsa bakåt, så kommer dennes blad inte bidra till något luftmotstånd? Utan istället skapa en (väldigt) liten kraft i färdriktningen? Det kan jag verkligen inte tro.
Men jag kanske är helt uppåt väggarna ologisk och trögfattad?

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Lådan är ju knappast helt tät heller så det lär ju sugas in luft från fler håll, jag tror absolut att den ensamma tilluftfläkten hjälper till snarare än att den skulle bromsa.
Bara att ta bort fläkten och hänga dit några plastremsor och se hur mycket de sugs in i chassiet och sen sätta dit fläkten och se om de blåser in mer.

I exemplet med bilen i 110km/h så lär ju fläkten tillföra luftmotstånd men sånt drag är det inte i ett datorchassie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Foster D:

Om jag håller upp en likströmsfläkt utanför bilrutan när jag kör i 110km/h som är igång och riktad så att den ska
blåsa bakåt, så kommer dennes blad inte bidra till något luftmotstånd? Utan istället skapa en (väldigt) liten kraft i färdriktningen? Det kan jag verkligen inte tro.

Inte riktigt en rättvis jämförelse (lite annan skala på krafterna där!)

Jag tror som söderbäck att en sån frontfläkt gör mer nytta än skada för luftflödet.
Även om man har en relativt öppen mesh i fronten vid fläktutrymmet så kommer det bildas en restriktion och undertryck som bromsar hur luften kan tas in i öppningen.
Sätter man då en fläkt där som snurrar i någorlunda vettig hastighet (även om den fortfarande är så långsam att det fortfarande totalt sett är undertryck) så tror jag då ändå den kan bidra till att minska på undertrycket vid öppningen på ett sånt sätt att luftflödet totalt sett ökar.
Dessutom kan den ju ge lite extra "punktkylning" till ev hårddiskar som är monterade bakom fläkten i de flesta normala lådor.

Ser man det från perspektivet uppfattad ljudvolym kontra effektivitet så kan den dock vara bortkastad. Dvs det lilla extra flödet man får kompenserar inte för det ökade ljudet av att ha en fläkt relativt nära sig.

if only i had an enemy
bigger than my apathy
I could have won

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av soulis:

Lådan är ju knappast helt tät heller så det lär ju sugas in luft från fler håll, jag tror absolut att den ensamma tilluftfläkten hjälper till snarare än att den skulle bromsa.
Bara att ta bort fläkten och hänga dit några plastremsor och se hur mycket de sugs in i chassiet och sen sätta dit fläkten och se om de blåser in mer.

I exemplet med bilen i 110km/h så lär ju fläkten tillföra luftmotstånd men sånt drag är det inte i ett datorchassie.

Det var en extrem jämförelse av mig, men principen är densamma tycker jag. Där luft "knuffar" (well, inte enligt er) fart på fläkten.
Fläkten har en gräns för var den gör nytta i detta sammanhanget, och för var den blir en belastning, om än en väldigt liten belastning.
Och med fyra utsugsfläktar är jag övertygad om att den ensamme insugsfläkten stjäl energi från luften istället för att tillföra.
Såvida de fyra fläktarna inte är 40mm fläktar som går i halvfart, och den ensamme är en 140mm på fullt ös.

Skulle vara väldigt intressant att reda ut hur det faktiskt fungerar, tills någon kan göra det, står jag fast vid min "teori".

God helg på er.

QC7

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2004

jag har ett define r3 chassi och ett gigabyte windforce gtx580 kort ska min sidofläkt suga ut eller blåsa in?
tänkte köpa lågvarviga tysta fläktar och ha i alla hål så tänkte att dom 2 fram och den i botten ska blåsa in och den bak och dom uppe ut så klart men jag är osäker på sidofläkten:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

ha den som insug på sidan så grafikkortet får lite fräsh luft så snart som möjligt.
det mesta av den varma luften stiger snabbt upp så som utblås är det nog ganska värdelöst

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Foster D:

Jag sitter ju inte på några utbildningar som kan "tävla" med din, men jag har fortfarande svårt att tro att en insugsflält
inte bromsar/förhindrar/dämpar luftflödet där den sitter.
Fläkten har ju en övre gräns för hur snabbt den kan rotera utan något luftmotstånd när den är igång.
Så om man har en "clean" box i storlek med ett Atx chassi, med 10 utsugsfläktar och 1 insugsflält i andra ändan, så borde
väl dessa skapa ett sug vid insugsfläkten som överskrider vad den är kapabel till?
Ja, den kommer ju varva upp eftersom den inte behöver anstränga sig lika mycket, men den kommer väl ändå inte tillföra
något i flödet?
Om jag håller upp en likströmsfläkt utanför bilrutan när jag kör i 110km/h som är igång och riktad så att den ska
blåsa bakåt, så kommer dennes blad inte bidra till något luftmotstånd? Utan istället skapa en (väldigt) liten kraft i färdriktningen? Det kan jag verkligen inte tro.
Men jag kanske är helt uppåt väggarna ologisk och trögfattad?

Ja, den här frågan är lite lurig tycker jag själv. Trögfattad tycker jag verkligen inte att du är! Jag tycker exemplet med bilen är helt OK faktiskt ;).
Ja, jag vill påstå att fläkten med likströmsmotor utanför bilen i 110km/h har luft bakom sig som rör sig snabbare än framför, hur otroligt det än må låta. Men endast under förutsättning att vi har ideala lager. en ideal elmotor och ingen "onödig" turbulens av fläktblandes utformning. Tyvärr finns varken dessa lager, denna motor eller dessa fläktblad. Det är lite andra krafter som börjar spela in i de hastigheterna så med utrustning som faktiskt finns tillgänglig i verkligheten skulle det inte fungera.
Men det vi kan titta på är chassifläktars egenskaper i ett chassi. Fläktbladen är utformade för de hastigheter vi kan tänkas komma upp i, även om insuget är en del större än utflödet eller vice versa. Och här vill jag fortfarande påstå att den ensamma fläkten adderar till luftflödet mot fyra utsug. Värt att notera. Hade det rört sig om en synkronmotor så hade det inte fungerat likadant alls. I sådant fall mitt resonemang helgalet ;).

Jag ringde faktiskt en skolkamrat efter jobbet idag för att kolla lite vad han ansåg om det här. Han jobbar som ingenjör på ett fartyg men ska snart börja en ny tjänst på ett av kärnkraftverken i landet med trycksystemen så han är rätt vass på det här också. Jag försökte ställa frågor som inte var ledande och han kom fram till samma slutsats som mig. Möjligt att mina frågor inte var så objektiva som jag själv upplevde dem, men jag hade objektiviteten i åtanke.

Såg att du står fast vid din teori i ett senare inlägg. Det förstår jag ;). Jag har inga riktigt bra "AHAA"-liknelser eller tydliga bevis för att övertyga här för det är jag i rådande kunskapskick för oslipad för helt enkelt. Väl utförda experiment hade varit intressant.
Hade kunnat diskutera det här i oändlighet känner jag, men här sätter jag nog punkt här. Börjar kanske bli lite of topic.

Tillbaka till ämnet. nilhe1´s "pragmatiska" hållning tyckte jag om.
Roger W har också bra input.
Inluft vid fronten och undersidan, utluft ovansidan och baksidan.
Lägger nog inte till nå mer då jag redan skrivit för mycket, hehe.

Bränsleförbrukning kan uttryckas i liter/mil.
Bränsleförbrukning kan också uttryckas som kubikdecimeter/mil eller kubikmeter/meter om man vill hålla sig till SI-enheter. Alltså m³/m.
m³/m = m²
Bränsleförbrukning kan alltså uttryckas i kvadratmeter...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2007

Det verkar vara en väldig övertro på hastigheten hos luften i ett chassi? Att jämföra med luftmotståndet i 110km/h?

Först och främst är det faktiskta luftflödet i ett chassi väldigt lågt. Visst får det en knuff precis bakom fläkten, men väl inne i chassit cirkulerar det omkring om hittar ut där det kan. Därför är övertrycket effektivare mot damm. Dock är detta försumbart mot trycket fläktarna ger och dammet de drar in rakt på.

Nu måste det klargöras att en fläkt aldrig kommer bromsa luftflödet om luften inte färdas fortare än vad fläktens blad gör. En fläkt som snurrar i moderata 1000 rpm har blad med en ganska hög hastighet och för att bromsas krävs att luften trycker på baksidan av dessa blad för att GE fläkten energi.

Denna lufthastighet är inte i närheten av bladens hastighet och kommer därför aldrig förlora effekt till en extra fläkt. Fler fläktar kommer fortsätta ge mer luftflöde tills dess att hastigheten är densamma som bladens hastighet i förhållande till vindriktningen.

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Vilken överdriven diskussion.

Generellt:
fram i chassit = inblås
bak + tak = utblås
Sida = inblås (jag har dock goda erfarenheter av att ha det som utblås om man har passivt kylt grafikkort)
botten = in.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."