Är det verkligen skilnad på stressprogram ?

Permalänk

Är det verkligen skilnad på stressprogram ?

När jag kör Prime95 en timme då får jag cirka 67C på CPUn. Kör jag därimot OCCT i en timme då kommer tempen upp i cirka 73C. Hur kan det skilja så mycket ? Stressar inte programmen lika ?

Permalänk
Medlem

Programmen stressar väldigt olika då programmen även kan stressa ram och omkringliggande komponenter.
Vill du verkligen stressa CPUN så kör Intel Burn test och ta extreme.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Skrivet av lindbergski:

Programmen stressar väldigt olika då programmen även kan stressa ram och omkringliggande komponenter.
Vill du verkligen stressa CPUN så kör Intel Burn test och ta extreme.

Hehe, då går väl prollen sönder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

När jag kör Prime95 en timme då får jag cirka 67C på CPUn. Kör jag därimot OCCT i en timme då kommer tempen upp i cirka 73C. Hur kan det skilja så mycket ? Stressar inte programmen lika ?

Även om endast processorn belastas används olika matematiska algoritmer. De kan alla belasta processorn till 100% men arbetsmönstret i uträkningen varierar beroende på vad som skall utföras.
Orthos, Prime95, OCCTs vanliga cputest ger väl rätt liknande värden. Intel burn test och OCCT linpack ger en hel del mer hetta.

Skrivet av lindbergski:

Programmen stressar väldigt olika då programmen även kan stressa ram och omkringliggande komponenter.
Vill du verkligen stressa CPUN så kör Intel Burn test och ta extreme.

Han har redan OCCT installerat. Kan testa linpack där. Som jag förstått det är det samma typ av algoritm som används i båda testerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Även om endast processorn belastas används olika matematiska algoritmer. De kan alla belasta processorn till 100% men arbetsmönstret i uträkningen varierar beroende på vad som skall utföras.
Orthos, Prime95, OCCTs vanliga cputest ger väl rätt liknande värden. Intel burn test och OCCT linpack ger en hel del mer hetta.

Han har redan OCCT installerat. Kan testa linpack där. Som jag förstått det är det samma typ av algoritm som används i båda testerna.

Vad är det för skilnad på det vanliga och linpack ?

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Vad är det för skilnad på det vanliga och linpack ?

Linepack där är mer liknande Inte Burn Test så det kör ännu hårdare på CPUn än vad det vanliga testet gör!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Vad är det för skilnad på det vanliga och linpack ?

Linpack är inte specifikt för OCCT. Lianpack används efter att jag kollat upp det även i intel burn test. Wikipedia har mer om detta.
Antar att processorer är väldigt bra på att räkna på denna typ av algoritm och kan göra dessa beräkningar mer effektivt än krångligare uträkningar och då blir det mer aktivitet i processorn som leder till mer värme.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled