Asus släpper Mini ITX-moderkort med fastlödd Sandy Bridge för 690 kronor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Scribbler:

Instämmer prestandökningen brukar oftast vara så marginell att det inte är värt det. Fast vissa kanske kör slut på sina processor genom extrem överklockning vad vet jag.

En positiv sak är att det kan spara på våra naturresurser då det inte görs femtielva olika moderkort till samma socket med väldigt små skillnader bara för att få sälja produkter som egentligen inte är nödvändiga.

Kommer inte spara några naturresurser, detta kort motbevisar ju t.o.m det då det kom YTTERLIGARE ett kort, och ska de sedan anpassas efter olika användningsområden så kommer det att finnas en uppsjö olika kort med fast CPU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

Ush, dånt här vill vi inte se. Celeron är inget att hurra över. Minst Pentium med lite den lite vassare HD 4000!

Gärna Fler Sata 6Gbit och USB 3.0!

Gärna passiv!

Bara som en upplysning så är Celeron inte en dålig CPU längre, det är inte som för 10 år sedan...sen spelar det ingen roll då den gör det den ska för de den riktar sig mot och även detta moderkort, det är ju inte direkt riktat till den som vill bygga den ultimata speldatorn, Celeron är en kontors/surf CPU men duger numer till mer än det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Bara som en upplysning så är Celeron inte en dålig CPU längre, det är inte som för 10 år sedan...sen spelar det ingen roll då den gör det den ska för de den riktar sig mot och även detta moderkort, det är ju inte direkt riktat till den som vill bygga den ultimata speldatorn, Celeron är en kontors/surf CPU men duger numer till mer än det

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är den att det kanske inte är en dålig cpu, men den är fortfarande för klen för mig

AMD 955 är på gränsen att jag vill köra en sådan som HTPC(en Intel I3 2310 skulle funka bättre då den inte drar lika mycket ström)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

vart köpte du den skärmen, pris?

onT: blev sugen på en till min nas, men insåg att 2 sata portar är på tok för lite och en atom passar mycket bättre

Jag kommer faktiskt inte ihåg vart jag köpte den, det är en panel utan ram som var i byggsats, sökte runt på nätet relativt länge och fick betala rätt mycket för den, runt 2500kr med frakt.
Dock har jag även köpt 7-10" skärmar som kan visa upp till 1920x1080 i nerskalad form där 1280x720 ser väldigt bra ut som den här skärmen http://www.dustinhome.se/product/5010587596/lillput-7-wide-tf...
Den skärmen från dustin kan jag rekommendera skarpt för 1280x720 och den kostar inte så mycket (du kommer tro att det är 1280x720 native när du kör det).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Inte läst tråden...
Men tänk om det hade suttit ett gäng med portar för SATA på så hade det varit ett fint simpelt och fungerande kort för en hemma-NAS/server.
Hade kunnat vara en utmanare till C60M1-I

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Trevligt med att den är billig. Men synd att den har Sandy Bridge, inte Ivy Bridge.

Synd att den har 6x USB2 och 2x USB3 istället för 8x USB3.

Synd att den inte har en inbyggde jetmotor och kan kan brygga kaffe också... Vad tror du för de pengarna? Perfekt till många saker för det priset - jämnför det inte med ett 10 gånger dyrare spelsystem...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga då jag inte har koll på dess processorer (ej i3,i5 eller i7) och vad de är kapabla till. Vad räcker detta paketet till? Går det bar att bygga en liten dator och koppla till te.x projektor för att kolla film/slösurfa och funkar det bra med både Ubunto/xbmc och/eller Windows? hur mycket ram är värt att sätta i om man bara ska ha den till dessa ändamål? funderar på att bygga en ny trädator(bokstavligt) fast lite mindre än sist(hel bänk). och ungefär vilka temperaturer kommer den upp i tror ni om man kollar en eller två st HD-filmer efter varandra(om man har den i tex en öppen testbänk)
Tack på förhand för svar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gs242:

Tänkte bara fråga då jag inte har koll på dess processorer (ej i3,i5 eller i7) och vad de är kapabla till. Vad räcker detta paketet till? Går det bar att bygga en liten dator och koppla till te.x projektor för att kolla film/slösurfa och funkar det bra med både Ubunto/xbmc och/eller Windows? hur mycket ram är värt att sätta i om man bara ska ha den till dessa ändamål? funderar på att bygga en ny trädator(bokstavligt) fast lite mindre än sist(hel bänk). och ungefär vilka temperaturer kommer den upp i tror ni om man kollar en eller två st HD-filmer efter varandra(om man har den i tex en öppen testbänk)
Tack på förhand för svar!

Eftersom det inte har släppts i handeln än så får du nog vända dig till Asus med dina frågor, de är nog de enda som kan svara på dem i dagsläget

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Tyvärr verkar det som att det inte går att hitta dessa priser längre. I slutändan så tror jag inte man sparar så mycket pengar så det är värt att köpa på ebay istället för på dustin. De kostar 1290 på dustin, och kablar kan du få 63 kronor på dustin också. Jag personligen känner att det är värt att lägga de extra pengarna för att få köpa det hos en så gedigen försäljare som dustin.

http://www.dustinhome.se/product/5010313983/deltaco-sas-multi...

Nu är det inte den kabeln som passar på kortet tyvärr, utan en 8087 (http://www.dustinhome.se/product/5010373737/kabel-multilane-s...) som tyvärr är ungefär 4 ggr så dyr, och man behöver (kanske) 2st.

Som sagt, det tål att vägas iaf, nästan 1000kr kan man spara låter det som?
Men var man är fullt tillåten att göra som den behagar..

EDIT:
Kablar - (http://www.ebay.com/itm/Mini-SAS-cable-mini-SAS-36pin-Host-SF...)

Korten verkar ligga lite högre nu, men om man inte har nån större brådska så kan man absolut göra såna klipp som jag verkar hittat.

EDIT 2:
107 USD betalade jag totalt, med fri frakt på både kort och kablar. Ca 750kr totalt alltså.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har köpt och testat detta moderkort? Är lite intresserad av den för ett projekt, men hittade detta i manualen:

Due to the CPU limitation, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for hte oS can be about 3GB or less. For effetive use of memory, we recommend that you use a maximum of 3GB system memory.

Någon som kan bekräfta detta? Enligt Intel ARK har processorn stöd för 64-bitar, så där ska det inte vara några problem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Due to the CPU limitation, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for hte oS can be about 3GB or less. For effetive use of memory, we recommend that you use a maximum of 3GB system memory.

Kan någon bekräfta det som Kr^PacMan tar upp?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Downloathe:

Due to the CPU limitation, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for hte oS can be about 3GB or less. For effetive use of memory, we recommend that you use a maximum of 3GB system memory.

Kan någon bekräfta det som Kr^PacMan tar upp?

Det gäller 32-bit OS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Downloathe:

Due to the CPU limitation, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for hte oS can be about 3GB or less. For effetive use of memory, we recommend that you use a maximum of 3GB system memory.

Kan någon bekräfta det som Kr^PacMan tar upp?

Jag samlade modet och köpte moderkortet plus en 8 GB SO-DIMM-sticka från Corsair. Fungerar utmärkt!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Jag samlade modet och köpte moderkortet plus en 8 GB SO-DIMM-sticka från Corsair. Fungerar utmärkt!

Så du har köpt det, kan du ge en snabbrecension på den?
testat 1080p? vilket os? osv.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Hur står sig denna processor mot ex Celeron G530? Är det typ lika bra el bättre som blir det nog ett köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bourne94:

Så du har köpt det, kan du ge en snabbrecension på den?
testat 1080p? vilket os? osv.

Tyvärr har jag inte haft så roligt, jag har bara installerat Windows 2008 R2 Enterprise på den och installerat Apache samt Telldus Center (för TellStick). Jag har stabilitetstestat det med det klassiska programmet WinStress nu under helgen (ca 48 timmar) och den verkar stabil. Hela datorn förbrukar dock enligt min wattmätare cirka 60 watt, vilket är mer än jag trodde, då processorn i sig ligger på maximalt 20 watt. Möjligen är det min mätare som inte mäter riktigt rätt, måste labba lite mer med den.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Tyvärr har jag inte haft så roligt, jag har bara installerat Windows 2008 R2 Enterprise på den och installerat Apache samt Telldus Center (för TellStick). Jag har stabilitetstestat det med det klassiska programmet WinStress nu under helgen (ca 48 timmar) och den verkar stabil. Hela datorn förbrukar dock enligt min wattmätare cirka 60 watt, vilket är mer än jag trodde, då processorn i sig ligger på maximalt 20 watt. Möjligen är det min mätare som inte mäter riktigt rätt, måste labba lite mer med den.

Okej, men 60W låter ju väldigt mycket, hur många diskar kör du med?
Men den verkar ju annars ganska stabil, lär ju bli en perfekt uppdatering till min nas (nu/om den blir av...)

Tack för svaret, och återkom gärna när du testat lite mer!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Någon som har köpt och testat detta moderkort? Är lite intresserad av den för ett projekt, men hittade detta i manualen:

Due to the CPU limitation, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for hte oS can be about 3GB or less. For effetive use of memory, we recommend that you use a maximum of 3GB system memory.

Någon som kan bekräfta detta? Enligt Intel ARK har processorn stöd för 64-bitar, så där ska det inte vara några problem.

Skrivet av Downloathe:

Kan någon bekräfta det som Kr^PacMan tar upp?

Den klarar 16 GB enligt Asus. Tror att var med vissa Atom processorer som Intel strulade med drivrutinerna för x64 så trots att CPU fungerade med mer än 4 Gb i tex. Linux så fick man med windows nöja sig med 32-bitar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Atom#64-bit_support

La till länk som beskriver Atom 64-bit problematiken
Permalänk
Snusfri

Här även jag beställt detta kort och en 8GB ramsticka.
Kommer förmodligen att hämta ut grejerna idag och bygga min första dedikerade HTPC beståendes av:

Detta moderkort
8GB Ram
Cooler Master Elite 120
Chieftec 400w PSU (hade hemma)
500GB SATA HDD (hade hemma)
Windows 8 x64

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta kort med 1080p?

Är win 8 väldigt segt eller flyter det på normalt?

Permalänk
Medlem

Köpte detta för et tag sedan med 4ggb ram, funkar utmärkt med 1080.

Problemet är bara att processorfläkten låter utav h-e och jag hittar ingen som passar, någon som har nått förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skaunski:

Köpte detta för et tag sedan med 4ggb ram, funkar utmärkt med 1080.

Problemet är bara att processorfläkten låter utav h-e och jag hittar ingen som passar, någon som har nått förslag?

Jag har samma problem... Har läst att folk bytt till valfri 40mm-fläkt, men det roligaste hade varit att byta ut hela kylaren.
Scythe mini-Kaze verkar populär.
Läst på ett annat internet-ställe: "The only thing was you have to turn off fan monitoring in the bios since the fan speed is lower otherwise it will stop at the boot and give you a cpu fan falure notice."

Massa extra-allt.
Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...