Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Dec 2011

Problem med överklockning!

Tjena!

Har nyss börjat klocka upp min Phenom II 960t och hittills kommit till 3.6 ghz stabilt med core volten ca 1.33. Har bara behövt öka mycket lite under "resans gång", men nu har jag kommit till en punkt där jag (på 3.7ghz> ) fått blue screens i prime trots att jag ökat med ca 0.03 volt. Frågan är om det är normal att man kommer till ett ställe i sin överklockning där man måste öka volten avsevärt för att komma upp ett steg till stabilt, och att jag därmed borde fortsätta öka volten tills jag får ett stabilt läge.
Eller om det är något annat problem som gör att jag inte kan komma högre i min överklockning.

Varje gång jag har ökat volten har jag kunnat stresstesta en lite längre stund men vad som får mig att misstänka något annat problem är att BSODen har haft ett nytt felmedelande varje gång.

Detta är felmeddelandena.

On Fri 2012-12-14 18:59:09 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121412-17875-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0)
Bugcheck code: 0xA (0xFFFFF8002366E6C8, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002EDB099)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Dold text

On Fri 2012-12-14 19:07:38 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121412-17484-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x7EFC0)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFFFF9C8B8FCF, 0x1, 0xFFFFF80002EED544, 0x5)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Dold text

On Fri 2012-12-14 19:33:19 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: atikmdag.sys (atikmdag+0x6E6C4)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFFA805B9181D0, 0xB, 0x1, 0xFFFFF880072D66C4)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\atikmdag.sys
product: ATI Radeon Family
company: Advanced Micro Devices, Inc.
description: ATI Radeon Kernel Mode Driver
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmdag.sys (ATI Radeon Kernel Mode Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).
Google query: Advanced Micro Devices, Inc. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Dold text

Frågan är alltså om jag kommer sluta få dessa om jag ökar volten mer, eller om problemet ligger någon annan stans.
Lessen för dåligt organiserad tråd, men jag vore mycket tacksam för svar!

Cpu phenom ii 960t. Mb asrock m3n78d

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Ja, du kommer till en punkt då du måste dra på ganska mycket mer spänning för att nå nya resultat. Det är ofta här värme blir ett problem. Kolla även så att det inte är ram-minnen, HT-bussen eller minneskontrollern som förstör för dig genom att underklocka dessa medan du överklockar processorn.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning