Permalänk
Medlem

Vattenkylning

Tjena!

Är det någon prestandaskillnad mellan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769223 och http://www.inet.se/produkt/5321950/corsair-hydro-h70-core

Förutom fläktarna!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Ja, H70 är mycket tjockare och därmed mer anpassad till att använda två kraftfullare fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Ja, H70 är mycket tjockare och därmed mer anpassad till att använda två kraftfullare fläktar.

okej, så ljudnivån kommer att vara kraftigare på en h70? Hur är det med pumpen? låter de lika mycket på båda systemen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

okej, så ljudnivån kommer att vara kraftigare på en h70? Hur är det med pumpen? låter de lika mycket på båda systemen?

Att radiatorn är tjockare betyder inte att kylningen per automatik blir mer högljudd, tvärt om ger den mer yta och därmed kan kyla mer med samma flöde och då ge möjlighet till tystare fläktar även om du å andra sidan behöver starkare tryck på fläktarna. Ingen aning hur mycket pumparna låter men jag kan anta att H70 har en kraftfullare och något mer högljudd pump för att skapa högre vattenflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att radiatorn är tjockare betyder inte att kylningen per automatik blir mer högljudd, tvärt om ger den mer yta och därmed kan kyla mer med samma flöde och då ge möjlighet till tystare fläktar även om du å andra sidan behöver starkare tryck på fläktarna. Ingen aning hur mycket pumparna låter men jag kan anta att H70 har en kraftfullare och något mer högljudd pump för att skapa högre vattenflöde.

okej tack

Jag är ju ute efter ett så tyst vattensystem som möjligt. Jag vet redan vilka fläktar jag ska använda Kan du rekommendera en radiator såhär på rak arm som du vet är väldigt tyst?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

okej tack

Jag är ju ute efter ett så tyst vattensystem som möjligt. Jag vet redan vilka fläktar jag ska använda Kan du rekommendera en radiator såhär på rak arm som du vet är väldigt tyst?

Ska du köpa ett slutet vattenkylnings system (H70) eller bygga ett eget? Så vitt jag vet så kan du inte byta radiator på dessa.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Ska du köpa ett slutet vattenkylnings system (H70) eller bygga ett eget? Så vitt jag vet så kan du inte byta radiator på dessa.

nej asså, ja kanske formulerade mig lite fel jag menar ifall du vet ett färdigt paket där pumpen låter minimalt? t.ex. är h70 tystare än Antec 620?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Varför inte en stor luftkylare som Noctua NH-D14 eller Thermalright Silver Arrow? Lite tystare, kyler förmodligen lite bättre och du eliminerar eventuella oljud från pump helt.

Permalänk
Medlem

http://www.overclockersclub.com/reviews/corsair_h70/4.htm

Skiljer 1 grad, står dock inget om ljudet men finns säkert tester på det med.

Kan bli väldigt tight med en luftkylare i Define mini:
Max höjd CPU-kylare 160 mm
NH-D14:
Höjd över moderkort 160 mm
Thermalright Silver Arrow:
Höjd över moderkort 170 mm

Går inte ens med thermalright silver arrow som du föreslog i det chassit, D14 passar väldigt precis, kommer även ta upp mycket plats av luftflödet, skulle säga att ett slutet vattensystem är ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Skulle det funka att köpa Corsair Hydro H60 (V2) och byta ut fläkten till en Fractal Design Silent Series?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless