Permalänk
Medlem

Fläktar varvar upp i viloläge.

Hej, jag har en dator som jag använder främst som htpc och fildelning, jag kör win 8 på den. Det konstiga är att när jag stänger av tv eller när datorn stänger av bildskärmen(tv) för energispar så varvar fläktarna upp och låter som ...... Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på vad som helst... Men tills du länkar lite specifikationer på hårdvaran, te.x moderkort, etc. Så kan vi bara gissa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Det är klart,

Gigabyte GA75N -usb3, moderkort
AMD A8 3870K
Corsair vengaence 2x4gb
OCZ 60 gb SSD
2tb western digital hdd
Lian Li PC-Q16B inbyggt nätagg.

Funderar på att byta ut nätagget till ett passivt externt så att jag eventuellt får plats med en vattenkylning eller större CPUkylare

Permalänk
Medlem

Har du några chassie fläktar kopplat till moderkortet? Och har du provat Gigabytes egna styr program för fläktarna?

Och är det alla fläktar eller bara CPU fläkten som drar upp sig?

Läste din tråd lite närmare.. och det är indeed konstigt att fläktarna drar upp sig, enbart från att stänga av skärmen.. skit skumt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Nånting som är konstigt minsann En lösning vore nog Msi afterburner. Det jag kan rekommendera.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Ska testa det ni rekommenderar, jag tror att det är alla fläktar som varvar upp, men det är rätt trångt i lådan och det låter som att det är alla.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bilen:

Ska testa det ni rekommenderar, jag tror att det är alla fläktar som varvar upp, men det är rätt trångt i lådan och det låter som att det är alla.

Slutar fläktarna efter en stund, eller öser de på konstant tills du väcker datorn igen?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dom öser på tills att jag startar tvn igen.

Glömde skriva att jag provat ändra min "power management" inställning till: att datorn aldrig ska somna men att skärmen ska stängas av efter 10 minuter. Och problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av Bilen:

Dom öser på tills att jag startar tvn igen.

Glömde skriva att jag provat ändra min "power management" inställning till: att datorn aldrig ska somna men att skärmen ska stängas av efter 10 minuter. Och problemet kvarstår.

Jag har självt haft problemet att när datorn gick in i störmspararläge(vila), så drog fläktarna på för fullt. Dock löste det sig för mig att stänga av strömsparar läget så att den inte vilade.

Om det händer när din tv skärm blir svart testa att sätta "Stänga av skärmen efter: Aldrig" lite tråkigt att ha igång skärmen hela tiden men bättre än fullvarvade fläktar.
Testa även om det spelar något roll om du stänger av TV/har en annan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Jag har självt haft problemet att när datorn gick in i störmspararläge(vila), så drog fläktarna på för fullt. Dock löste det sig för mig att stänga av strömsparar läget så att den inte vilade.

Om det händer när din tv skärm blir svart testa att sätta "Stänga av skärmen efter: Aldrig" lite tråkigt att ha igång skärmen hela tiden men bättre än fullvarvade fläktar.
Testa även om det spelar något roll om du stänger av TV/har en annan skärm.

Provade men det fungerade inte
Det går fortfarande för fullt så fort jag stänger av tvn. Har tyvärr ingen annan skärm att testa med för tillfället.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Bilen:

Provade men det fungerade inte
Det går fortfarande för fullt så fort jag stänger av tvn. Har tyvärr ingen annan skärm att testa med för tillfället.

Långsökt kanske, men finns det några inställningar i TVn som skulle kunna tänkas göra nån skillnad? Vad händer om du rycker ur HDMI(?)-sladden?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Långsökt kanske, men finns det några inställningar i TVn som skulle kunna tänkas göra nån skillnad? Vad händer om du rycker ur HDMI(?)-sladden?

Samma sak, fläktarna rusar. Däremot märkte jag att när jag anslöt hdmi-sladden igen så plingade datorn till som om jag anslöt ny hårdvara, inget man hinner se då det tar en liten stund innan bilden kommer upp igen.

Permalänk
Skrivet av Bilen:

Provade men det fungerade inte
Det går fortfarande för fullt så fort jag stänger av tvn. Har tyvärr ingen annan skärm att testa med för tillfället.

Surt, testa att sätta en egen fläktkurva i speedfan/msi afterburner och see om det gör något.(Långsökt men varför inte ^^)

Permalänk
Medlem

Installerade speedfan, utan att göra några inställningar verkar det fungera som vanligt igen. Men jag Ska köra lite tester innan jag är helt säker på att det fungerar perfekt.

Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är problemet tillbaka, när jag stänger av bldkällan så varvar fläktarna upp. Startade aktivitetskanteraren och ser där att CPU användningen går upp till ca 100% och håller sig där när man stänger av skärmen och går direkt tillbaka till 1% när man startar skärmen igen.

CPU ökar till 100% på ena kärnan..
Permalänk
Medlem

Tänkte vara smart och ansluta med teamviewer till datorn när skärmen var avstängd, men det visar sig att den beter sig exakt lika. så fort jag ansluter med teamviewer så varvar fläktarna ner igen. detta har nog inget med kylning/överklockning att göra börjar jag misstänka.