Vettig plattform för router

Permalänk
Medlem

Vettig plattform för router

Tjena!

Jag funderar på att migrera min nuvarande (virtuella) pfSense till en fysisk burk. Jag har några 1u-servrar som står och dammar, men de låter förjävligt och är inget man vill ha i sin 34 kvadratmeter stora studentlägenhet.

Den storslagna planen är att skaffa en tyst burk och köra routing på, och då tänker jag att man borde göra det på "rätt" sätt.
Idag har jag ett antal VLAN, som inte är separerade NICs för, vilket gör prestanda lite lidande. Men bara lite.
NIC #1 har två VLAN:
* ISP#1 (100/100)
* ISP#2 (100/10)

NIC #2 har idag fyra VLAN:
* KLIENT
* MOBIL
* GÄST
* SERVER

Jag skulle behöva ha en pryttel med gärna fyra Gbit/s-portar, vart fall 2 stycken Gbit/s och 2 stycken 100 Mbit/s-portar. (Varje ISP ska ha dedikerat NIC, KLIENT ska ha eget NIC, resten kan dela då det är marginell trafik på MOBIL och GÄST.

Följaktligen behöver prytteln ha tillräckligt med kräm för att routa Gbit/s. Jag FUNDERAR på att eventuellt, kanske, kanske, sätta upp en site-to-site-VPN-tunnel från mitt kontor också, så att palla VPN vore gott. Det är inget krav, i värsta fall kan jag fullösa genom att köra PPTP mot en VM.

Vad finns det för prylar? Den ska som sagt inte låta nämnvärt, och ska gärna inte kosta skjortan. Den ska ha minst 4 ethernetportar, varav 2 ska vara gbit/s.
Den får gärna vara strömsnål, och jag tycker det bara är kul att mecka med konstiga prylar så en ARM-baserad burk fungerar fint. Jag har bråkat med sånna förr, så det är inte nåt nytt.

Tips mottages tacksamt!
/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Kanske en Atomplatta med 2xIntel: http://www.mullet.se/product.html?product_id=333048
Komplettera med ett DualPort nätverkskort så har du 4 portar till ett anständigt pris.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]