Permalänk

Ny fläktar till FT02 och D14..

Tjenare, jag skulle behöva lite tips och råd om ny fläktar!
Nu i lov tider så har jag äntligen kommit för mig att installera min fläktkontroll Schythe Kaze Master Pro, som införskaffades för ett år sen, i min Silverstone FT02 låda och då tänkte jag att jag skulle slå på stort och införskaffa lite nya fläktar till dels lådan (3x 180mm, 1x 120mm) och till min Noctua D14 kylarn(1x 120mm, 1x 140mm?).

Jag är framförallt ute efter att kunna sänka ljudnivån på datorn när jag kollar på film, spelar musik och liknande saker som inte kräver nån vidare prestanda så fläktar som är tysta och effektiva på lågt varvtal vore bra. Sen är det självfallet uppskattat att de kan vara effektiva på höga varvtal också då jag har tänkt attkomma för mig att överklocka datorn nån gång! (annars känns Noctua D14:en rätt onödig kan tyckas).

Tanken är ju att styra fläktarna med Kaze Master Pro:n och den verkar inte tycka om PWM fläktar så dem kan vi hoppa.

Förslag?

Tack på förhand

Edit: Alla fläktar jag har just nu är orginal.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk

Hej

Corsairs fläktar brukar få bra kritik just för att de flyttar mycket luft vid låga decibel.
Nedan har du två test, dels för lågvarviga fläktar och dels för högvarviga fläktar.
I båda testen rekommenderas Corsairfläktarna med följande kommentarer.

"As for the best fan in this roundup, we'd choose the Corsair SP120 High Performance Edition. It is worthy of joining the ranks of such remarkable products as the Noiseblocker, be quiet! SilentWings and Scythe Kama Flow 2. The new fan from Corsair is undoubtedly our Editor's Choice"
Test av lågvarviga fläktarl

"That said, we are proud to announce the winner of our today’s race - Corsair SP120 Quiet Edition. This superb product definitely deserves our Editor’s Choice award. Corsair has come up with yet another fan which is superior to its competitors"
Test av högvarviga fläktar

Ett test med 140 fläktar. Även där utmärker sig Corsair
"The only product that stands out in our today’s test session is the Corsair AF140 Quiet Edition. This is the absolute best fan of all tested today!"
Test 135-150 fläktar

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått det som så undervoltar Corsairs AP/AF-serier relativt dåligt och orsakar ett tickande ljud.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Vad jag har förstått det som så undervoltar Corsairs AP/AF-serier relativt dåligt och orsakar ett tickande ljud.

Du har ingen källa. Vore intressant att läsa om detta.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Du har ingen källa. Vore intressant att läsa om detta.

Hej!
Det tog ett tag för mig att hitta videon och sedan stället i den, men http://www.youtube.com/watch?v=ckSiHccoLUA&t=6025
Jag hittar inte övriga ställen för tillfället.

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Hej!
Det tog ett tag för mig att hitta videon och sedan stället i den, men http://www.youtube.com/watch?v=ckSiHccoLUA&t=6025
Jag hittar inte övriga ställen för tillfället.

Det där väldigt intressant, då åker ju Corsair ut genom fönstret. Om jag inte hörde fel så rekomenderade han Gentle Typhoon, Gelide Fan, Air Penetrator och Nocuta S-Series (vilken nu det är).
Funderar på att gå för Gentle Typhoon, dock så har jag läst lite om att de har lite problem med kvalitekontrollen på sina fläktar, nån som vet något mer om det?

För 180mm fläktarna verkar det inte finnas särskilt många alternativ så där kommer jag nog köra på de jag.

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"