Router m. usb 3 som NAS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Router m. usb 3 som NAS?

Jag har två usb 3.0 externa hårddiskar (western digital, my passport tror jag de hette) liggandes.

Jag har funderat på att koppla dem till den här routern (ASUS rt-n65u) som har två usb 3.0 anslutningar, och på så sätt få en enkel NAS-lösning:

http://www.dustinhome.se/product/5010646658/asus-rt-n65u-giga...

Någon som har testat detta och kan säga om det är en ok lösning? Det jag helst vill använda den till är att ha mina filer på den externa hårddisken och kunna arbeta med dom på den dator jag för tillfället har igång (mest diverse programmering, photoshop, och lite 3d-grafik, m.m), men att spela upp filmer osv. kommer det inte att bli tal om. Tillförlitlighet är alltså viktigast, och gärna att den är tillräckligt snabb för att klara av det.

Nä, nu börjar Big Bang (nya avsnitt) så måste kila

Bro!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Banananana
Registrerad
Apr 2008

Det ska inte vara några problem alls! Har själv usb diskar i min router här hemma. Enkelt och smidigt, pga usb 3 så klarar de 1080p filmer med. 3d film funkar bra med. förutom en som var extremt dåligt kodad.. men annars e de lugnt.

"Ladda ner och spela upp multimedia var som helst
Download Master DLNA-kompatibilitet gör att du kan ladda ner och spela upp multimediafiler lagrade på en routeransluten USB-lagringsenhet på DLNA-kompatibla enheter som datorer, surfplattor, PS3, Xbox eller en smart-tv. Download Master kan även ladda ner filer medan datorn är avstängd och ger möjlighet att fjärrövervaka och hantera nedladdningen. "

Så står det om routern till och med på sidan du länkade

http://www.dustinhome.se/product/5010548980/asus-rt-n56u-giga...

sen finns de billigare med med samma lösning lite mer specifierat

Vill du ha snabbt svar? Citera mitt inlägg.
acer x34 + cb290c +eizo 2331, 6700k+2 980ti classified(97 och 95% ascii)+massa annat bröte m2 diskar osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Beroende på routerns belastning ca 20 - 30 MB/sek dvs den kan inte nyttja USB3 alls. Funkar gör det iaf.

Läs mer i tråden http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2005

Köpte en Asus n65u med 2 usb 3.0 utgångar, och kan bara instämma i att det var fullständigt onödigt att ha usb 3. Maxar 30 mb/s (om jag har tur) både i läs och skriv.

Dessutom så fungerar det inte att alls att använda den med en mac om man vill att en av hårddiskarna ska backa upp via time machine, eftersom den formateringen som krävs av hårddisken inte stöds av routern. Det står inget om denna begränsning i produktbeskrivningen på dustin där jag köpte den, så jag ska försöka returnera den. Återkommer med en rapport om hur de hanterar ärendet.

I övrigt så gillar jag interfacet, och den är enkel och snabb att sätta igång. Inga krångligheter alls.

Snygg också, men de har valt att inte ha några hål för upphängning baktill vilket innebär att man måste ha den ståendes någonstans istället för hängandes på en vägg (vilket jag föredrar). Störig detalj.

Bro!