Hur mycket vågar jag överklocka min Athlon X2?

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Att språket utvecklas stämmer ju men i detta fallet har det inte utvecklats så som det används i den här tråden. Lika lite som "hen" är ett riktigt ord. Fast å andra sidan får jag lite spykänsla när jag ser någon skriva "jos" eller "dom" trots att det är allmänt accepterat idag.

Nej, man behöver inte gilla det, och jag har aldrig velat skriva jos heller, men det är fortfarande viktigt att man vet att det är oundvikligt att språket utvecklas, och betydelsen av ord ändras.

Det är rätt vanligt att lagg används för både och, både för problem med egna hårdvaran och med uppkopplingen. Hack däremot hört jag sällan ens i detta sammanhang, är väl snarare om man glor på ett youtube klipp som buffrar långsamt så säger folk att det hackar, eller om de kollar på en 1080p film på en dator som inte klarar att spela upp dem.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Nej, man behöver inte gilla det, och jag har aldrig velat skriva jos heller, men det är fortfarande viktigt att man vet att det är oundvikligt att språket utvecklas, och betydelsen av ord ändras.

Det är rätt vanligt att lagg används för både och, både för problem med egna hårdvaran och med uppkopplingen. Hack däremot hört jag sällan ens i detta sammanhang, är väl snarare om man glor på ett youtube klipp som buffrar långsamt så säger folk att det hackar, eller om de kollar på en 1080p film på en dator som inte klarar att spela upp dem.

Vi måste dock se till att det utvecklas på rätt sätt! Och det är viktigt att skilja på dessa olika delay, det har vi på Swec varit överens om så länge forumet har funnits.
Att lagg beror på uppkoppling och hack beror på någonting med den lokala hårdvaran trodde jag att alla var överens om vid det här laget, men tydligen inte.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Fast, nej... Hur mycket folk på forum än skriver mb, så kommer varken SI-prefixet Mega eller enheten Byte att ändras, det funkar inte så... Inte heller kommer lagg och hack någonsin vara samma sak, eller något utav de vara fel ord för att beskriva respektive situation.

Så vitt jag vet är "lagg" inte en vetenskaplig term, så blir en väldigt fånig jämförelse. Har jag någonsin sagt att de är samma sak? Nej. Har inte sagt något om vad hack betyder ens. Att säga att ett ord aldrig någonsin kommer ändra betydelse är i mina ögon en rätt naiv inställning, men men

Trodde att denna diskussion var över för ett par inlägg sen, men så var det tydligen inte, så varför inte avsluta den nu?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

Så vitt jag vet är "lagg" inte en vetenskaplig term, så blir en väldigt fånig jämförelse. Har jag någonsin sagt att de är samma sak? Nej. Har inte sagt något om vad hack betyder ens. Att säga att ett ord aldrig någonsin kommer ändra betydelse är i mina ögon en rätt naiv inställning, men men

Trodde att denna diskussion var över för ett par inlägg sen, men så var det tydligen inte, så varför inte avsluta den nu?

Varför skulle orden ändra betydelse?

Att folk säger lagg istället för "hack" gör ju inte att ordet "hack" har ändrat betydelse, bara att folk börjat säga fel så mycket att få bryr sig om att säga rätt längre.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Varför skulle orden ändra betydelse?

Att folk säger lagg istället för "hack" gör ju inte att ordet "hack" har ändrat betydelse, bara att folk börjat säga fel så mycket att få bryr sig om att säga rätt längre.

Det är precis så språk utvecklas...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Lasergurka:

Det är precis så språk utvecklas...

Nej...

Det kan komma synonymer eller ytterliggare betydelser, men kan du säga något ord som helt ändrat betydelse?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Nej...

Det kan komma synonymer eller ytterliggare betydelser, men kan du säga något ord som helt ändrat betydelse?

Har jag sagt att det helt ändrat betydelse? För guds skull, du skriver att det kan få ytterligare betydelser, och det är precis det jag har sagt hela tiden, emellan de gånger jag har nämnt att detta är en helt ointressant och orelevant diskussion.

Finns rätt många ord som ändrat betydelse, inte helt kanske, men till stor del. Dåre var ju förut någon som satt på psykhem, någon som var psykiskt sjuk, numera är det ju mer som ett skällsord, som man säger om någon som är dåraktig. Fitta betydde tidigare våtmark, är ju inte direkt så att ungdomarna går runt och är sjukligt intresserade av våtmarker. Kärring var ju förut något ganska kärleksfullt att säga, ungefär som älskling, är få kvinnor som ser det på samma sätt idag. Stackare var ursprungligen ett ord för tiggare med käpp, som stakade sig fram. Runka betydde tidigare att man vaggade en båt fram och tillbaka för att få färskt vatten över fisken man fångat, när man hade lagt till i hamn, en så kallade sumprunkare.

Att gå från att gunga båtar till en sexuell akt som utövas på män är väl ett bra mycket större hopp än att gå från latensproblem till hårdvaruproblem, tycker du inte?

Det mest använda ordet jag kan komma på är väl rolig, som förut var motsatsen till orolig, dvs lugn och stillsam, även om det också kunde betyda lustig och underhållande har den ena betydelsen helt fallit bort. Hos våra skandinaviska grannar har det gått åt andra hållet om jag minns rätt, där betyder det bara lugn.

Slut på historielektionen där, och hoppas att denna diskussion kan vara över, även om det är trevligt att prata är det rejält off topic

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

Dags för nytt ord kanske ? Det lattar på nätet och laggar i grafiken ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säger det igen:

LAGG = LATENSPROBLEM
HACK = FRAMEDROP/FPSDROP eller vad man nu vill kalla det.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk

Ni kom på slutspurten och tilldelas priset thread of the year 2012

GÄSTSPEL AV CAPS LOCK

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waste:

Säger det igen:

LAGG = LATENSPROBLEM
HACK = FRAMEDROP/FPSDROP eller vad man nu vill kalla det.

Helt rätt

Här vill vi inte ha några ändringar utav våra mycket tekniska termer, inte.

Skrivet av m1n1h0p:

Ni kom på slutspurten och tilldelas priset thread of the year 2012

GÄSTSPEL AV CAPS LOCK

Man tackar, man tackar. Får jag prispokalen på posten?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.