Söker tips för en billig allt-i-ett XBMC-HTPC, ZFS-NAS, Pfsense-router

Permalänk

Söker tips för en billig allt-i-ett XBMC-HTPC, ZFS-NAS, Pfsense-router

Jag har en hel del hårdvara liggande, men kan tänka mig uppgradera (24/7 el är dyrt). Det är inget monster jag söker men det vore trevligt om den klarar av att hantera 2-3 använadare på LAN och 1-2 externa användare (jag på resa) som kan ta emot streamat material via Plex mediaserver i 1080P, sitter på BBB 100/10 (muliti-wan?) men kan får 100/100 eller bättre snart.

Funkar Intel x38 + Intel q9450, de jag redan har ska ha stöd för VT-D, VT-X

Funkar "alla" Intel Pro gigabit NIC

Vilken ESXI-version skall jag välja?

Ska jag skippa Windows server 2008/2012 och köra på ett slimmat Win XP 32, Kanske WHS 2011 i Viritualiserad miljö för bättre pris/prestanda?

Hur mycket RAM kan jag klara mig på för de behov jag har (detta är inte en LAB-burk med många OS)

Kan jag få till en diskpool som kan växa?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför så många verkar vilja köra ESXi? Inte för att jag tror ESXi är dåligt på något sätt om man virtualisera men det är väl inte alltid nödvändigt att virtualisera alltihopa.

Man kan köra Linux med XBMC och ZFS-NAS (med ZFS on Linux) som hostsystem och så virtualiserar man pfsense och eventuellt windows server (om man nu måste ha det också). Jag skulle kört de virtuella maskinerna i KVM, Virtualbox eller något sådant och ZFS-lagringen samt XBMC "bare metal". Då tror jag man klarar sig utan VT-d. Förutom processor med stödet krävs även moderkort som stödjer VT-d om man ska köra virtualisering mad direkt hårdvaruåtkomst. Inte omöjligt att din hårdvara fixar VT-d i och för sig men det kanske är onödigt om man vill ha bästa prestanda för pengarna.

Kör man ESXi måste man väl virtualisera allting? Det är inte särskilt optimalt i mina ögon. Särskilt ZFS-servern ger bättre prestanda att köras "bare metal" och då kanske det räcker med moderkortets SATA-portar. De som virtualiserar ZFS-server brukar väl köra med dedikerat kontrollerkort med passthrough men detta ger en merkostnad i onödan tycker jag och troligen även något sämre prestanda. Nu har jag i och för sig ändå ett separat kotrollerkort som komplement till moderkortets SATA-portar men det beror på att jag behövde mer än de 8 stycken interna SATA som sitter på mitt moderkort.

Varför måste du ha Windows överhuvudtaget? Linux ger både bra prestanda och lågt pris. Men det kanske är någon särskild funktion du behöver som endast finns i Windows?

När det gäller ZFS brukar man rekommendera sisådär 6 GB RAM för att få det att fungera med fullt flyt plus 1GB per TB lagringsutrymme. Jag har kört 10 TB lagringsutrymme och 4 GB RAM och det funkade bra det med så rekommendationen är nog mer för servermiljöer. Men ska du samtidigt virtualisera ett par virtuella maskiner så skadar det nog inte med åtminstone 8 GB RAM, gärna mera. Jag har 16 GB RAM i min filserver och 16 TB lagringsutrymme (11 stycken 2TB-diskar i ZFS raidz3). Jag virtualiserar ännu inget och det hade nog funkat bra även med 8 GB RAM men jag kommer nog att leka lite med virtuella maskiner så småningom.

Själv har jag separerat XBMC från lagringsmaskinen. XBMC körs på en disklös dator (nätverksbootar med all lagring på filservern, inklusive operativsystemet). Så det är bara nätagg, moderkort, minne, grafikkort och processor i den datorn. Jag har flyttat TV-korten till filservern så jag kör tvheadend där och det funkar jättebra i XBMC Frodo med PVR-tillägg att titta på live-tv i alla mina datorer via nätverket (kan dessutom spela in och titta på inspelade program).

Plex mediaserver har jag inte testat.

När det gällar att växa en diskpool i ZFS så är det möjligt genom att lägga till en vdev i taget. Man kan exempelvis börja med två speglade diskar och senare lägga till ytterligare två speglade diskar och så vidare. Det går även att fylla på med raidz i olika varianter (raidz1, raidz2 eller raidz3) men man vill alltid fylla på med redundans annars kan hela poolen paja om en disk pajar. Men man kan inte bygga ut en raidz med en ytterligare disk utan man lägger på hela vdevs till sin pool. Naturligtvis kan man backupa alltihop på annat lagringsmedium, förstöra sin pool och bygga upp den på nytt och sedan återställa filerna från backup. Så har jag gjort när jag byggt ut ZFS då jag vid båda dessa tillfällen önskat ändra min layout. Gick från raidz1 till raidz2 och nu raidz3. Ju fler diskar man har desto mer redundans vill man ha. Men har man backup på allting så är det ingen katastrof när det pajar.

Permalänk

Tack Ronny för det utförliga svaret, jag har som sagt lite äldre prylar som kan få lite nya arbetsuppgifter.

P4 Northwood 2,8 GHZ 2x1024 RAM 2 x intel gigabit NIC kan få agera pfsense-router och se om den kan skyffla

Intel x38 med endera Intel Core2duo e4300 eller en Intel core to quad q9450 kan få agera Windows-server har en hel del disk och kontrollerkort

HTPC har jag flera med Nvidia Cuda GPU

Känns som jag skippar ZFS, bygga en ny burk med 16 GB ECC-RAM etc är för dyrt enligt mig och håller mig till Windows 8 alt Windows server 2012 med diskpool

Lite try before you buy

Permalänk
Medlem

16 GB om du samtidigt virtualiserar flera operativsystem. Annars räcker 8 GB långt med ZFS. Jag kör heller inte ECC, det är inget måste även om det ofta föredras i servermiljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Känns som jag skippar ZFS, bygga en ny burk med 16 GB ECC-RAM etc är för dyrt enligt mig och håller mig till Windows 8 alt Windows server 2012 med diskpool

Jag kör min OpenIndiana server på endast 2GB icke ecc ram. Fungerar fint! Servern lagrar filer, delar ut filer och sköter backup till molnet av viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodiakonline:

Jag har en hel del hårdvara liggande, men kan tänka mig uppgradera (24/7 el är dyrt). Det är inget monster jag söker men det vore trevligt om den klarar av att hantera 2-3 använadare på LAN och 1-2 externa användare (jag på resa) som kan ta emot streamat material via Plex mediaserver i 1080P, sitter på BBB 100/10 (muliti-wan?) men kan får 100/100 eller bättre snart.

Funkar Intel x38 + Intel q9450, de jag redan har ska ha stöd för VT-D, VT-X

Funkar "alla" Intel Pro gigabit NIC

Vilken ESXI-version skall jag välja?

Ska jag skippa Windows server 2008/2012 och köra på ett slimmat Win XP 32, Kanske WHS 2011 i Viritualiserad miljö för bättre pris/prestanda?

Hur mycket RAM kan jag klara mig på för de behov jag har (detta är inte en LAB-burk med många OS)

Kan jag få till en diskpool som kan växa?

Tack på förhand

Angående elpriset så kan jag säga följande: Jag kör en E5200 dual core med två diskar och den drar max 50W under användning (mätt vid eluttaget). 50W=0,05kW
0,05x24(timmar per dygn)=1,2kWh/dygn
1,2x365=438kWh

438x1,10:- = 481,8:- / år.
Räknade med ett högt elpris, går lätt att få fast pris för under kronan i dagsläget.

Dvs, för att ha igång min dator kostar det runt femhundralappen, med det får jag: XBMC,VPN,NAS,HTPC, allmänserver.
Utan att verka nedlåtande så vill jag bara ge ett räkneexempel på vad det kan kosta att ha igång datorn 24/7. Alldeles för många nojjar över elpriset utan att räkna vad det egentligen kostar.

Ett tips som jag själv råkat ut för. När du köper chassi, köp inte det snyggaste utan ta ett som har plats för fler diskar och utbyggdnad i framtiden! Så slipper du köpa ny låda.

//Ridder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Angående elpriset så kan jag säga följande: Jag kör en E5200 dual core med två diskar och den drar max 50W under användning (mätt vid eluttaget). 50W=0,05kW
0,05x24(timmar per dygn)=1,2kWh/dygn
1,2x365=438kWh

438x1,10:- = 481,8:- / år.
Räknade med ett högt elpris, går lätt att få fast pris för under kronan i dagsläget.

Dvs, för att ha igång min dator kostar det runt femhundralappen, med det får jag: XBMC,VPN,NAS,HTPC, allmänserver.
Utan att verka nedlåtande så vill jag bara ge ett räkneexempel på vad det kan kosta att ha igång datorn 24/7. Alldeles för många nojjar över elpriset utan att räkna vad det egentligen kostar.

Ett tips som jag själv råkat ut för. När du köper chassi, köp inte det snyggaste utan ta ett som har plats för fler diskar och utbyggdnad i framtiden! Så slipper du köpa ny låda.

//Ridder

Dessutom ger servern go värme inomhus så här års.
Jag har elvärme hemma så det kvittar om en server eller om elementen bränner värmen.
Så jag brukar dra bort minst en tredjedel av ekostnaden från datorn med tanke på värmenyttan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Dessutom ger servern go värme inomhus så här års.
Jag har elvärme hemma så det kvittar om en server eller om elementen bränner värmen.
Så jag brukar dra bort minst en tredjedel av ekostnaden från datorn med tanke på värmenyttan.

Helt rätt tänkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Angående elpriset så kan jag säga följande: Jag kör en E5200 dual core med två diskar och den drar max 50W under användning (mätt vid eluttaget). 50W=0,05kW
0,05x24(timmar per dygn)=1,2kWh/dygn
1,2x365=438kWh

438x1,10:- = 481,8:- / år.
Räknade med ett högt elpris, går lätt att få fast pris för under kronan i dagsläget.

Dvs, för att ha igång min dator kostar det runt femhundralappen, med det får jag: XBMC,VPN,NAS,HTPC, allmänserver.
Utan att verka nedlåtande så vill jag bara ge ett räkneexempel på vad det kan kosta att ha igång datorn 24/7. Alldeles för många nojjar över elpriset utan att räkna vad det egentligen kostar.

Ett tips som jag själv råkat ut för. När du köper chassi, köp inte det snyggaste utan ta ett som har plats för fler diskar och utbyggdnad i framtiden! Så slipper du köpa ny låda.

//Ridder

Glöm inte att ifall man betalar uppvärmningen själv (typ bor i hus) så får man ju under den kallare årstiden igen elkostnaden i värme istället. Kanske inte rakt av beroende på vilken uppvärmningsform man använder men ändå - det är inte ren förlust.

Edit: Ronnylov hann före

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Bra tänkt med burkar som värmer, man kan slå ännu fler flugor om man ställer sin server uppe på en villa-vind, där är det ofta fuktigt och rått om man bytt ut sin villapanna mot bergvärme, fjärrvärme etc och inte har någon värmetransport i skorstenpipan längre.

Ridder vad kör du för mjukvaror etc i din uppsättning?