Fractal Design lanserar Define XL R2

Permalänk

Den är helt klar stilren. Jag gillar inte stilrent.

Visa signatur

- Dyrast saker i signaturen vinner -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Hett tips: Prova skippa att koppla in den kabeln istället.

Själv har jag tejpat över LEDen med maskeringstejp. Vill att det lyser, men inte att det lyser så starkt.
Problem: Tejpen lossnar efter ett tag. Man kanske kan måla något över lysdioden istället?
Nagellack?

Mitt XL Rev 1 saknar också hårddisk-LED. Visserligen är det skönt att slippa ytterligare en LED som blinkar dessutom men ibland kan det vara praktiskt att se om det pågår någon diskaktivitet. Mitt förslag är att ha lysdioderna innanför luckan, behöver man kolla status om den är igång eller om hårddiskar jobbar så kan man öppna luckan men att man döljer det vid normal drift.

Permalänk
Medlem

Jahapp, här hade jag hoppats på ett nytt Define Mini R2... Aja, den som väntar, väntar ju alltid för länge :/

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Tycker de snöat in sig för mycket på denna design :/

Passande nu när det är vinter
Usch, den var låg...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför tillverkarna envisas med dessa 5.25"-fack! Vem behöver fyra stycken? Sure fläktkontroller å ljudpaneler och allt möjligt dravel men i ärlighetensnamn.. hur många är de som behöver de? Jag skulle mycket hellre se en stilren design utan allt detta bortslösade utrymme till något vettigare.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Detta är do want på högsta nivå. Perfekt för framtida vattenkylning...

Skrivet av radx:

Fattar inte varför tillverkarna envisas med dessa 5.25"-fack! Vem behöver fyra stycken? Sure fläktkontroller å ljudpaneler och allt möjligt dravel men i ärlighetensnamn.. hur många är de som behöver de? Jag skulle mycket hellre se en stilren design utan allt detta bortslösade utrymme till något vettigare.

För mig är det utmärkt utrymme för mig att ha hårddiskarna(eftersom en stor radiator kommer ta upp all plats där hårddiskburarna är nu), pumpen/reservoaren och eventuel fläktkontroller men samtidigt ändå ha plats för 4 st 3,5 tums hårddiskar sidan om radiatorn.

Det finns gott 5,25 till 3,5 adaptorer.

Kan dock förstå hur andra som inte är intresserade av samma sak som jag kan tycka det är slöseri på utrymme, men är man bara kreativ så kan de utrymmet bli till god använding.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Detta är do want på högsta nivå. Perfekt för framtida vattenkylning...

För mig är det utmärkt utrymme för mig att ha hårddiskarna(eftersom en stor radiator kommer ta upp all plats där hårddiskburarna är nu), pumpen/reservoaren och eventuel fläktkontroller men samtidigt ändå ha plats för 4 st 3,5 tums hårddiskar sidan om radiatorn.

Det finns gott 5,25 till 3,5 adaptorer.

Kan dock förstå hur andra som inte är intresserade av samma sak som jag kan tycka det är slöseri på utrymme, men är man bara kreativ så kan de utrymmet bli till god använding.

Förstår hur du tänker men jag tycker ändå man kan utnyttja utrymmet mer effektivt än att slösa bort 1x5.25" på bara 1x3.5" hårddisk. Det hade varit bättre om de satt ett stort fläktgaller där med exempelvis en mer komprimerad hårddiskvagga så man inte behövde använda en massa onödiga 5.25 -> 3.5 adaptrar. Naturligtvis ska hela hårddiskvaggan vara löstagbar också.. Eller något helt annat smart. Allt hade varit bättre än som det är nu.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Hej P182 rip-off

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marcusk:

Varför skulle det inte sitta på botten? Det kommer fungera perfekt i botten. Om något är det värre att ha det i taket när värmen stiger från komponenterna.

Du kanske inte har sett att det finns en grill på taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som Arc, Arc mini och Core 1000/3000. Mer perforerat och rundade hörn (akta så inte Apple kommer på dem med rundade hörn bara)?

Coreserien kände jag faktiskt inte till. Dock tycker jag det är lite klent med bara 3 olika design val på ATX.
Tycker dock att de gör bra chassin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du kanske inte har sett att det finns en grill på taket.

Anledningen till varför detta inte är bra är enkel.

PSU börjar dra in kall luft uppifrån/utifrån och skjuter ut via baksidan (tillsammans med allt annat i datorn). Men den ut-skjutna luften kommer att stiga dvs att nätdelen drar in den igen och värmer up den mer och skjuter sedan ut den på baksidan som sedan...

För att inte nämna att undersidan på PSU värms upp av den varma luften i chassit/CPU. Och undersidan på PSU är precis vart kretskortet sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Kör ett passivt platinum certat nätagg. De ska absolut inte sitta på botten.

Om det är passivt kylt så är det väl än större anledning till att vilja montera det i botten för att få markant svalare luft = svalare och då förmodligen stabilare/effektivare och mer långlivat nätagg. Så jag ser ingen poäng eller logik bakom det du just skrev.

Jag ser inte någon poäng öht för standarddatorer att ha nätagget i toppen, det är sååå 1990-tal!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Fattar inte varför tillverkarna envisas med dessa 5.25"-fack! Vem behöver fyra stycken? Sure fläktkontroller å ljudpaneler och allt möjligt dravel men i ärlighetensnamn.. hur många är de som behöver de? Jag skulle mycket hellre se en stilren design utan allt detta bortslösade utrymme till något vettigare.

Man kan alltid sätta i ett hårddiskrack i 5,25-tums-platserna så finns det 3 stycken lediga får jag in min "4 i 3 modul". Men det är klart jag hade hellre sett att det var hårddiskplatser där från början. Men ibland kan man behöva en optisk enhet så med 4 lediga platser kan man klämma i optisk enhet plus en "4 i 3" modul. Men jag installerar oftast Linux från USB-minne nu för tiden och alla program drar man ju ner som paket eller källkod från nätet så det är inte ofta man behöver optisk enhet. Det är väl om man vill bränna en skiva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exodeus:

Your photoshopping impresses me! (inte sarkasm)

Men jag tror det är för att intel z77 t.ex. bara stöder 6 sata enheter. Dvs 12 3.5 och 3 5.25 skulle enbart tilltala en väldigt liten skara användare

Jo men deras förra modell hade ju en väldans massa 3.5 platser, jag är glad att jag köpte den nu när jag ser på 2an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jo men deras förra modell hade ju en väldans massa 3.5 platser, jag är glad att jag köpte den nu när jag ser på 2an.

Enligt din sig har du 1x F2 750GB // 2x F3 1TB // 1x Barracuda 1TB // 1x Ecogreen 2TB för totalt 5 diskar. Detta chassi håller 8 diskar utan att du använder 5.25 facken. Du skulle alltså ha plats för 3 diskar a la 2tb (eller mer) dvs minst 6tb villket skulle dubbla din nuvarande uppsättning

Det finns dock 5.25 adaptrar och hdd med större kapacitet är intågande.

När (om) du träffar väggen så kan du börja byta ut de äldre diskarna till nya med bättre densitet.

just saying

Permalänk
Medlem

Gick och tänkte på just en uppföljare till XL. Dock så blev jag lite ledsen nu för att den inte hade något som avskiljde Moderkortet och dess tillbehör från nätaggregatet som i föregångaren. Vet inte varför jag vill ha en sådan avskiljare, men jag vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cassius666:

Snacka om klasskillnad på Fractal Designs presentation och Bitfenix. Riktigt professionellt och snyggt presenterat.

håller med dig..

Förväntade mig mer av detta chassit men icke!

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Kör ett passivt platinum certat nätagg. De ska absolut inte sitta på botten.

Mitt agg fungerar utmärkt i botten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du kanske inte har sett att det finns en grill på taket.

Jodå, det har jag sett. Dock kommer inte mycket luft att kunna stiga från kylflänsen när den sitter mot ett galler, det måste vara väldigt fritt för passivt luftflöde. Att sätta den i botten skulle ge den tillgång till relativt sval luft med fritt luftrum, och skulle fungera perfekt, vilket var vad jag reagerade på att du skrev tidigare. (Att den absolut inte skulle sitta i botten.) Varm luft inifrån chassit kommer dessutom att gå in via sidorna i nätagget för att sedan dras ut i bakkant.

Permalänk

Ser asbra ut! det jag tyckte saknades med det gammla var vattenkylningsmöjligheterna!!!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Ser asbra ut! det jag tyckte saknades med det gammla var vattenkylningsmöjligheterna!!!

Jag har en 140x3 i taket o en 140x2 i fronten på mitt XL o behöver inte ens tömma systemet för att byta komponenter. Tycker det är kanon.

Permalänk
Medlem

Jag som precis sågade upp taket och modiferade mitt Define XL, för att få dit min nya H100i..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det här ser riktigt bra ut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, den är stilren men jag är less på att se den men jag förstår varför många gillar Define serien för när jag själv stod i valet o kvalet
på ny burk så stod det mellan define r4/ xl eller Nxzt 810 switch så blev det den sist nämnda dock i färgen gunmetal och fi fasen vad nöjd jag är

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Själv har jag tejpat över LEDen med maskeringstejp. Vill att det lyser, men inte att det lyser så starkt.
Problem: Tejpen lossnar efter ett tag. Man kanske kan måla något över lysdioden istället?
Nagellack?

Mitt XL Rev 1 saknar också hårddisk-LED. Visserligen är det skönt att slippa ytterligare en LED som blinkar dessutom men ibland kan det vara praktiskt att se om det pågår någon diskaktivitet. Mitt förslag är att ha lysdioderna innanför luckan, behöver man kolla status om den är igång eller om hårddiskar jobbar så kan man öppna luckan men att man döljer det vid normal drift.

Avsaknad av Hårddisk-LED problemet har jag löst, kopplade hårddiskaktiviteten till LEDen istället så den blinkar vid aktivitet. Sover dock i samma rum som jag har datorn vilket gör att den kan vara rätt störande då LEDen känns väldigt stark i ett mörkt rum. Lyser ju upp väggarna så det märks även om man blundar. Men det löste jag genom att lägga en mörk socka över LEDen varje natt

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

shit va stiligt. kanske kolla på den som nästa dator låda då.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd

För mycket stora öppningar vid fläktarna, fram för något som blockerar ljudet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Entusiast

Så en större version av Define R4 fast utan ett par av de trevliga funktionerna? Varför inga platser för SSD bakom moderkortsplåten? Det är ju en uppgradering som nästan är gratis. Att borra och gänga ett par extra hål i en plåt som redan ska borras och gängas massa lär inte kosta många ören.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Ser verkligen bra ut dock anser jag att stora lådor börjar bli lite förläget och gammalt. Själv ska jag nog köpa mig en liten mATX låda så man kan sitta och klappa på den Nä men allvarligt talat så är det för klumpigt med midi- och fulltower. Man kan ju bygga ett riktigt monster i en liten låda nu ju så varför köpa en stor om man ändå inte ska köra riktigt wc?

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Blir säkert bra men jag föredrar nog mitt XL som det är.