Permalänk
Medlem

RAM <-> VRAM?

Hallå swec!

Nu är det så att jag passade på att köpa till 2x4GB ram till min stationära dator för att jag kände att endast 4GB ströp lite när man spelade, lyssnade på musik och hade google chrome uppe samtidigt.

Helt nöjd efter uppgraderingen och jag känner skillnad utan tveckan. Gick in på Systemrequirmentslabs och kollade om jag kunde spela Metro 2033. Passerade testet utan problem - det förvånade mig, för jag har ett 4770 med 512mb ram. Men i Systemreq. labs så står det att jag har 4GB vram.

Kör förövrigt Windows 8!

Är det så att datorn delar upp överblivet RAM till GPUn? Kunde nämligen spela det utan problem med helt okej inställningar. Har också märkt att jag kan gå ifrån allra lägsta till Medium på planetside 2 utan att märka någon prestanda skillnad!

Någon som har ett vettigt svar på det här? Eller är det bara placebo eller nya (super)drivrutiner jag inte lagt märke till?

edit:
gick in lite snabbt och gjorde ett test:

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Tror bara att systemrequirementslab visar fel. Säger att jag har 1,6GB VRAM.

Permalänk
Medlem

hmm all right, då måste det bara varit jag som hade lite ram sen tidigare som måste ha strypt mitt gameplay

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Tror de flesta kort börjar använda ramminnet som sekundärt VRAM ifall de märker att du har mycket ramminne i systemet. Känns dumt att datorn skulle lämna massa utrymme tomt på ramminnet istället för att använda det.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollol7:

Tror de flesta kort börjar använda ramminnet som sekundärt VRAM ifall de märker att du har mycket ramminne i systemet. Känns dumt att datorn skulle lämna massa utrymme tomt på ramminnet istället för att använda det.

Ja jag känner lite så, Nordbryggan är ju lika lätt att nå från sydbryggan som ifrån CPUn. Sen om det är möjligt eller inte vad har jag ingen aning om!

RAM minnen kanske inte är snabba nog :/ Minnesklockorna hos dagesn Gpuer ligger ju över 5Ghz Mina ram ligger i 1,7Ghz!

edit: gick in och kollade mem klockan på min GPU (4770) och de ligger ju endast i 800Mhz så det borde vara möjligt tycker man!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Ja jag känner lite så, Nordbryggan är ju lika lätt att nå från sydbryggan som ifrån CPUn. Sen om det är möjligt eller inte vad har jag ingen aning om!

RAM minnen kanske inte är snabba nog :/ Minnesklockorna hos dagesn Gpuer ligger ju över 5Ghz Mina ram ligger i 1,7Ghz!

edit: gick in och kollade mem klockan på min GPU (4770) och de ligger ju endast i 800Mhz så det borde vara möjligt tycker man!

Hade det funkat hade ingen haft problem med för lite VRAM idag, men det är det ändå en hel del som har.
När kortet behöver minnet så finns det ju nära tillhands i vanliga fall.
Men om man ska använda RAM också så blir det nog en lite för mycket fördröjning.

För övrigt så ska du ha 3,2 Ghz på din minnesklock. Du kanske kollade när det var nedklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Ja jag känner lite så, Nordbryggan är ju lika lätt att nå från sydbryggan som ifrån CPUn. Sen om det är möjligt eller inte vad har jag ingen aning om!

RAM minnen kanske inte är snabba nog :/ Minnesklockorna hos dagesn Gpuer ligger ju över 5Ghz Mina ram ligger i 1,7Ghz!

edit: gick in och kollade mem klockan på min GPU (4770) och de ligger ju endast i 800Mhz så det borde vara möjligt tycker man!

Om det är GDDR5 minnen så är det ggr 4 alltså 3,2GHz