Filserver för 1080p

Permalänk

Filserver för 1080p

Nu har det äntligen blivit dags att införskaffa sig en filserver. Den ska användas till att dela filmer i 1080p över det lokala nätverket. Jag har en samsung smart tv som kan hitta filer i det lokala nätverket.

Vet dock inte vad jag ska ha för server för att dela 1080 filmer. Har kollat lite på dessa två: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656488#extra
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=616808#extra
Hade den funkat? finns det några bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt anti ReadyNAS. Jag rekommenderar startk Synology istället.

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag är väldigt anti ReadyNAS. Jag rekommenderar startk Synology istället.

Något förslag på en bra Synology i samma prisklass som ska uppfylla mina krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Jag är väldigt anti ReadyNAS. Jag rekommenderar startk Synology istället.

Jag har inget av dem, men är väldigt nygfiken på varför du är så anti ReadyNAS.
Vad har den för stora nackdelar jämfört med Synology, och vad gör just den så bra?

Permalänk
Medlem

Då Synology inte är ett budgetmärke är det svårare att hitta saker i samma prisklass. Deras billigaste modell är denna http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-disksta...
Rekommenderar ju dock att lägga på en peng och få ett bättre NAS.

Jag har i alla tider alltid (även alla jag känner) haft problem med dem. Rättigheter fungerar inte. Domänstödet fungerar inte. Den har ihjäl filsystemet. Tar sönder behörigheter på filer osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Då Synology inte är ett budgetmärke är det svårare att hitta saker i samma prisklass. Deras billigaste modell är denna http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-disksta...
Rekommenderar ju dock att lägga på en peng och få ett bättre NAS.

Jag har i alla tider alltid (även alla jag känner) haft problem med dem. Rättigheter fungerar inte. Domänstödet fungerar inte. Den har ihjäl filsystemet. Tar sönder behörigheter på filer osv osv.

Jag har denna NAS dock är mjukvaran inte färdig än, den startar helt random fastän inte en enda dator är på/aktiv, väldigt frustrerande.

Om man bortser från det är är webgränssnittet helt underbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jag har denna NAS dock är mjukvaran inte färdig än, den startar helt random fastän inte en enda dator är på/aktiv, väldigt frustrerande.

Om man bortser från det är är webgränssnittet helt underbart.

Har också den enheten, och har inte haft samma problem som du. Jag slängde in den senaste mjukvaran som fanns tillgänglig i slutet av augusti, så de kanske hade fixat det då?

Enda problemet jag har är att utrymmet börjar ta slut ^^

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Har också den enheten, och har inte haft samma problem som du. Jag slängde in den senaste mjukvaran som fanns tillgänglig i slutet av augusti, så de kanske hade fixat det då?

Enda problemet jag har är att utrymmet börjar ta slut ^^

Intressant, hade senast firmwaren som släpptes 11/15 dock släpptes det en ny igår som jag just nu installerar.

Jag har stora problem med min den startar upp från strömspararläget lite när den vill. Har du några third-party program installerade på din? Har nämligen Transmission "appen" på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Intressant, hade senast firmwaren som släpptes 11/15 dock släpptes det en ny igår som jag just nu installerar.

Jag har stora problem med min den startar upp från strömspararläget lite när den vill. Har du några third-party program installerade på din? Har nämligen Transmission "appen" på min.

Har bara Media server paketet installerat.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Har bara Media server paketet installerat.

Okej får nog kolla mer på detta på jullovet, måste ändå göra en firmware uppdatering på min 2TB hårddisk i Nasen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Jag har denna NAS dock är mjukvaran inte färdig än, den startar helt random fastän inte en enda dator är på/aktiv, väldigt frustrerande.

Om man bortser från det är är webgränssnittet helt underbart.

Min 212j gjorde också det - men har du verkligen INGET annat igång på nätet? Smartphone? Brödrost?

För att svara trådskaparen så rekommenderar även jag Synology:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584&t=2420

212j är som sagt väldigt prisvärd just nu. Sålänge man inte tänker strömma flera filmer samtidigt ska det inte vara några problem. Jag provade aldrig mer än en åt gången på min men det funkade galant. Förmodligen hade den grejat flera också men det är som sagt inte verifierat.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Min 212j gjorde också det - men har du verkligen INGET annat igång på nätet? Smartphone? Brödrost?

För att svara trådskaparen så rekommenderar även jag Synology:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=584&t=2420

212j är som sagt väldigt prisvärd just nu. Sålänge man inte tänker strömma flera filmer samtidigt ska det inte vara några problem. Jag provade aldrig mer än en åt gången på min men det funkade galant. Förmodligen hade den grejat flera också men det är som sagt inte verifierat.

Ja, jag har oftast ingenting igång när den startar, brukar bara vara min SII som är igång men jag förstår inte hur den ska lyckas väcka NASen till liv bara sådär.

Permalänk
Medlem

Jag har en Netgear ReadyNAS Ultra 4 sedan ett par år tillbaka, använder mig utav 4x 2TB Seagate hårddiskar i X-RAID2 (Raid 5) och det har fungerat felfritt. Prestandamässigt så klarar den av allt, streama okomprimerad blu-ray till tre olika enheter via trådad nätverk är inga problem. Skrivhastigheter runt 60MB/s - godkänt enligt mig.

Det jag vill påpeka är att Ultra 2 säkerligen är en bra produkt den med.