måste fläkten vid radiatorn på Antec Kuhler vara på?

Permalänk

måste fläkten vid radiatorn på Antec Kuhler vara på?

Hej

Jag köpte en pc som jag lät Inet bygga åt mig. Processorkylaren är Antec Kühler 620 (mestadels för att de inte fick installera tunga cpu-kylare). När jag provtestade den ikväll så lät radiatorn som en kaffebryggare men ljudet tystnade efter några minuter. Däremot hörs ett resonansljud som jag inte kan lokalisera. Ej från fläktarna (de kan jag reglera på min Fractal Design R4) och ej från grafikkortet (passivt).

MEN hur jag än reglerar fläktarna via fläktkontrollen på chassits framsida så snurrar inte 120 millimeters fläkten som ska vara skruvad mot radiatorn. Jag frågar då någon vänlig själ om den bör snurra eller kommer den igång automatiskt vid en viss temperatur? För säkerhets skull stängde jag av datorn ifall det inte finns någon spärr på Antec Kuhler vid höga temp. Tacksam för svar.

PS Jag har INTE öppnat chassit utan jag avvaktar svar här innan jag pillar i innandömet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Självklart skall kylarfläkten snurra, gör den inte det så skall du ta kontakt med Inet och inte köra igång datorn.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Självklart skall kylarfläkten snurra, gör den inte det så skall du ta kontakt med Inet och inte köra igång datorn.

Misstänkte det. Å andra sidan hade jag datorn igång i nästan 10 minuter innan jag stängde ner den. Jag surfade lite och försökte komma underfund med hur Win 8 funkar. Hoppas alla komponenter är OK. Jag ska ta en sväng till deras butik i Malmö och snacka med dem. Jag hoppas att jag slipper släpa det tunga chassit till butiken igen för jag fick ont i armarna (har ingen bil och hade ett par hundra meter hem).

Tack för svaret.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Misstänkte det. Å andra sidan hade jag datorn igång i nästan 10 minuter innan jag stängde ner den. Jag surfade lite och försökte komma underfund med hur Win 8 funkar. Hoppas alla komponenter är OK. Jag ska ta en sväng till deras butik i Malmö och snacka med dem. Jag hoppas att jag slipper släpa det tunga chassit till butiken igen för jag fick ont i armarna (har ingen bil och hade ett par hundra meter hem).

Tack för svaret.

Ja det var ju lite av ett mysterie att den inte stängde ner sig pga överhettning då, men det kan ju hända att du inte gjorde så mycket CPU-intensiva saker just då. Det enda som egentligen kan skadas är CPU:n själv, så resten av datorn behöver du inte oroa dig för. Och om den inte fungerar som den ska och något går sönder så får ju Inet stå för det så du kan vara lugn:) Kör bara inte igång den igen innan du pratat med dem:)!

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk
Skrivet av jerseph:

Ja det var ju lite av ett mysterie att den inte stängde ner sig pga överhettning då, men det kan ju hända att du inte gjorde så mycket CPU-intensiva saker just då. Det enda som egentligen kan skadas är CPU:n själv, så resten av datorn behöver du inte oroa dig för. Och om den inte fungerar som den ska och något går sönder så får ju Inet stå för det så du kan vara lugn:) Kör bara inte igång den igen innan du pratat med dem:)!

Ingen risk att jag kör igång den innan fläkten snurrar. Visst, det jag gjorde var inte cpu-intensivt och jag hade inte heller kopplat högtalarna. Maximalt 1 minuts surf, sedan lite bläddrande bland mappar, svårt att avgöra hur länge jag hade datorn igång men mer än 5 minuter och under 10 min.

Jag bör tillägga at tjag bad Inet att byta ut originalfläkten till Antec Kühler och montera dit en Noctua istället. http://www.inet.se/produkt/6308771/noctua-nf-p12-pwm-120mm

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Ja det var ju lite av ett mysterie att den inte stängde ner sig pga överhettning då, men det kan ju hända att du inte gjorde så mycket CPU-intensiva saker just då. Det enda som egentligen kan skadas är CPU:n själv, så resten av datorn behöver du inte oroa dig för. Och om den inte fungerar som den ska och något går sönder så får ju Inet stå för det så du kan vara lugn:) Kör bara inte igång den igen innan du pratat med dem:)!

Inte så konstigt att den inte stängde av sig egentligen.
Den klarar sig väldigt länge utan att fläkten/fläktarna till radiatorn går så länge man inte gör något CPU intensivt med datorn, pumpen drar ju ändå runt vattnet som passerar genom radiatorn oavsett om fläkten till denna går eller ej och det tar ganska lång tid innan den blir såpass varm att processorn skulle bli överhettad.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Inte så konstigt att den inte stängde av sig egentligen.
Den klarar sig väldigt länge utan att fläkten/fläktarna till radiatorn går så länge man inte gör något CPU intensivt med datorn, pumpen drar ju ändå runt vattnet som passerar genom radiatorn oavsett om fläkten till denna går eller ej och det tar ganska lång tid innan den blir såpass varm att processorn skulle bli överhettad.

efter att ha googlat runt lite så hittade jag snarlika uppgifter precis som du skriver. Hur som helst så vill jag vara på den säkra sidan och tala med Inet först. Det kan vara en så enkel sak som att det är glapp eller att en sladd har lossnat till fläkten pga frakten. Alternativt kansker Inets datorbyggare är så stressade i julatider att de inte "testar" datorerna ordentligt utan bara sätter igång den i en minut och sedan stänger av den och OK-märker datorn och skickar den sedan till butik för avhämtning till kund.

PS - att jag inte har öppnat chassit beror på att jag inte orkar leta efter en stjärnskruvmejsel i skrivande stund. Är trött och ska sussa.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Inte så konstigt att den inte stängde av sig egentligen.
Den klarar sig väldigt länge utan att fläkten/fläktarna till radiatorn går så länge man inte gör något CPU intensivt med datorn, pumpen drar ju ändå runt vattnet som passerar genom radiatorn oavsett om fläkten till denna går eller ej och det tar ganska lång tid innan den blir såpass varm att processorn skulle bli överhettad.

Jo, det har du rätt i:) men om fläkten inte går kommer den ju bli överhettad förr eller senare, så självklart skall han inte starta den.

Visa signatur

Nostalgidator: Intel Core i7 3820 @ 4.3 ghz | 2 x XFX 7970 Black Editon OC | MSI X79A-GD45 | Corsair HX 850W | Corsair Cooling Hydro H80 | Corsair Force 3 SSD | Corsair Vengeance RAM 16 GB | Fractal Design Arc Miditower |

Permalänk

Ska du inte bara kolla så sladden från fläkten sitter inkopplad någonstans innan du börjar släpa tillbaka datorn? Behöver du verkligen skruvmejsel för att komma i chassit? De flesta kör ju men tumskruvar eller någon slags handtag att öppna med.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Ska du inte bara kolla så sladden från fläkten sitter inkopplad någonstans innan du börjar släpa tillbaka datorn? Behöver du verkligen skruvmejsel för att komma i chassit? De flesta kör ju men tumskruvar eller någon slags handtag att öppna med.

Jag tyckte det var tumskruvar på R4-chassit men jag kunde inte skruva av dem med fingrarna. På min gamla P180 var det inga problem.

Är på jobbet nu så jag har varken kollat datorn eller kontaktat Inet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerseph:

Jo, det har du rätt i:) men om fläkten inte går kommer den ju bli överhettad förr eller senare, så självklart skall han inte starta den.

Nej självklart ska han låta bli att använda den innan fläkten snurrar.
Ville bara påpeka varför den inte överhettat
Glömde själv att plugga in radiatorfläktarna vid ett tillfälle processorn blev inte en märkbart varm förens efter några timmars spelande, märkte då att den blev varmare än normalt så kollade genast varför.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Var i Inet-butiken idag och visade lite bilder och de kunde inte se något fel så de bad mig ta med chassit för att kolla på plats. Eftersom jag i skrivande stund jobbar i Helsingborg så hinner jag inte hem till Malmö idag innan butiken stänger. Jag får väl släpa dit skiten imorgon. Eventuellt kanske jag testar att starta datorn ikväll och ser ifall fläkten på något mystiskt sätt har vaknat till liv så att jag inte släpar chassit i onödan. Som ni skriver så bör inte processorn bli överhettad efter 3 minuters användning (vilket jag planerar att testa).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]