Byte av kylare - Värt eller bortkastade pengar?

Permalänk
Inaktiv

Byte av kylare - Värt eller bortkastade pengar?

Tjena,

Såhär i juletid vill man ju gärna unna sig själv något fint till datorn. Har snöat in lite på att jag vill skaffa ett slutet vattenkylningssystem till processorn. Det som verkar mest intressant just nu är Corsair H80i. Skulle gärna tagit en H100i men mitt chassi tillåter tyvärr inte det. Finns det något bättre alternativ än en H80i?
Har idag en Phanteks ph-tc14pe tornkylare med 3 st thermalright TY-140 PWM fläktar i push/pull. Processorn når idag ca 68-70 grader i 4.8GHz på varmaste kärnan i OCCT, vilket kanske är lite i varmaste laget?

Skulle jag tjäna något i temperaturväg genom att byta till en vattenkylare eller är det som rubriken säger bortkastade pengar?
Hur mycket skulle man kunna tjäna i grader tros?

Permalänk
Medlem

njae. 70 grader är helt okej temp.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon172162:

Tjena,

Såhär i juletid vill man ju gärna unna sig själv något fint till datorn. Har snöat in lite på att jag vill skaffa ett slutet vattenkylningssystem till processorn. Det som verkar mest intressant just nu är Corsair H80i. Skulle gärna tagit en H100i men mitt chassi tillåter tyvärr inte det. Finns det något bättre alternativ än en H80i?
Har idag en Phanteks ph-tc14pe tornkylare med 3 st thermalright TY-140 PWM fläktar i push/pull. Processorn når idag ca 68-70 grader i 4.8GHz på varmaste kärnan i OCCT, vilket kanske är lite i varmaste laget?

Skulle jag tjäna något i temperaturväg genom att byta till en vattenkylare eller är det som rubriken säger bortkastade pengar?
Hur mycket skulle man kunna tjäna i grader tros?

Det är absolut inte bortkastat, utan en utmärkt investering. Köp, tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifall du inte har pillat med spänningen en del så är 70 grader ingen fara alls. Du skulle nog inte tjäna jätte mycket på en ny kylare för du har redan en bra kylare men det är klart att du kan få ner den lite men somsagt så är 70 grader inte mycket.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag tycka det är bortkastade pengar. Men du kan väl sälja phanteken också och få tillbaka lite pengar där.

68-70 grader är för övrigt helt lugnt, jag själv skulle inte haft några problem med att låta kärnorna gå upp i kanske 80-83, kanske t.o.m lite högre, eftersom det bara är OCCT, jag pressar dem aldrig så högt annars.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kollar man lite på sweclockers tester så kommer du antagligen inte ner mycket mer än gissningsvis ett par grader om ens det! I sweclockers test kördes bara de två originalfläktarna i pnp, och du har ju tre! Så jag skulle säga bortkastade pengar! Tycker inte heller att tempen är något att oroa sig för.

http://www.sweclockers.com/testcenter/kylning det översta och det tredje testet.

Permalänk
Medlem

Med ditt chassi och befintliga CPU-kylare är det nog snarare troligt att du skulle få sämre temperaturer än bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foxzox7:

njae. 70 grader är helt okej temp

Dold text

.

Skrivet av anon99339:

Det är absolut inte bortkastat, utan en utmärkt investering. Köp, tycker jag.
[size="1"]Skickades från [url]m.sweclockers.com

Dold text

[/url][/size]

Skrivet av GurreX:

Ifall du inte har pillat med spänningen en del så är 70 grader ingen fara alls. Du skulle nog inte tjäna jätte mycket på en ny kylare för du har redan en bra kylare men det är klart att du kan få ner den lite men somsagt så är 70 grader inte mycket.

Dold text
Skrivet av Rydisen:

Personligen skulle jag tycka det är bortkastade pengar. Men du kan väl sälja phanteken också och få tillbaka lite pengar där.
68-70 grader är för övrigt helt lugnt, jag själv skulle inte haft några problem med att låta kärnorna gå upp i kanske 80-83, kanske t.o.m lite högre, eftersom det bara är OCCT, jag pressar dem aldrig så högt annars

Dold text

.

Skrivet av kerbo:

Kollar man lite på sweclockers tester så kommer du antagligen inte ner mycket mer än gissningsvis ett par grader om ens det! I sweclockers test kördes bara de två originalfläktarna i pnp, och du har ju tre! Så jag skulle säga bortkastade pengar! Tycker inte heller att tempen är något att oroa sig för.
http://www.sweclockers.com/testcenter/kylning det översta och det tredje testet

Dold text

.

Skrivet av Yrch:

Med ditt chassi och befintliga CPU-kylare är det nog snarare troligt att du skulle få sämre temperaturer än bättre

Dold text

Tack för alla svaren hittills. Att döma av dom svaren jag fått verkar det nästan som att det är onödigt att byta kylare för någon enstaka grad mindre. Ja, jag har pillat endel med spänningen och på 4.8GHz ligger den runt 1.32-1.33V. Tänkte försöka klocka till 5Ghz men det lär väl gå åt en betydligt högre spänning för det Kanske borde ta och mäta hur hög tempen blir i något krävan spel istället såsom BF3 eller liknande eftersom det mer speglar ett vardagligt användande än vad OCCT gör. Finns det någon särskild temp man "bör" hålla sig under?
Kanske även stämmer det som Yrch skrev att med mitt chassi blir det snarare sämre än bättre. Alla varm luft kommer ju dras genom radiatorn eftersom de 3 180mm fläktarna i botten trycker all varm luft uppåt där radiatorn kommer sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för alla svaren hittills. Att döma av dom svaren jag fått verkar det nästan som att det är onödigt att byta kylare för någon enstaka grad mindre. Ja, jag har pillat endel med spänningen och på 4.8GHz ligger den runt 1.32-1.33V. Tänkte försöka klocka till 5Ghz men det lär väl gå åt en betydligt högre spänning för det Kanske borde ta och mäta hur hög tempen blir i något krävan spel istället såsom BF3 eller liknande eftersom det mer speglar ett vardagligt användande än vad OCCT gör. Finns det någon särskild temp man "bör" hålla sig under?
Kanske även stämmer det som Yrch skrev att med mitt chassi blir det snarare sämre än bättre. Alla varm luft kommer ju dras genom radiatorn eftersom de 3 180mm fläktarna i botten trycker all varm luft uppåt där radiatorn kommer sitta.

Jag sitter själv med FT02 med 3 penetrators i botten på lägsta effekt och det blir inte mycket värme i det chassit hur man än bär sig åt. Så där tror jag han har fel. Silverstones Raven och FT02 är jäkligt effektiva på att pytsa ut den varma luften. Jag kör annars själv med H80 på mitt chassi och det fungerar utmärkt, jag har dock AMD-system.

Edit: Finns ju de som hävdar att skorstens effekten upprätthålls bättre med lyftkylare än med en radiator. Jag var själv inne på den linjen tidigare, men jag upplever det som att det inte betyder så mycket. Luften får en rakare väg ut med H80 i toppen och den bjuder inte på så farligt motstånd heller. Samt att övertrycket har andra passager i toppen. Jag tror det fungerar lika bra vilket som, men hade varit roligt med ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för alla svaren hittills. Att döma av dom svaren jag fått verkar det nästan som att det är onödigt att byta kylare för någon enstaka grad mindre. Ja, jag har pillat endel med spänningen och på 4.8GHz ligger den runt 1.32-1.33V. Tänkte försöka klocka till 5Ghz men det lär väl gå åt en betydligt högre spänning för det Kanske borde ta och mäta hur hög tempen blir i något krävan spel istället såsom BF3 eller liknande eftersom det mer speglar ett vardagligt användande än vad OCCT gör. Finns det någon särskild temp man "bör" hålla sig under?
Kanske även stämmer det som Yrch skrev att med mitt chassi blir det snarare sämre än bättre. Alla varm luft kommer ju dras genom radiatorn eftersom de 3 180mm fläktarna i botten trycker all varm luft uppåt där radiatorn kommer sitta.

http://ark.intel.com/products/61275/ 72.6 grader specificerad som max Tcase.
Sen är frågan hur pass max det där är, jag menar, överklockar man tänjer man ju redan på gränserna.

Jag hade som sagt känt mig säker med att släppa upp den i 85 grader under stresstest, vilket borde göra att den landar runt 70-75 i BF3 väl.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för alla svaren hittills. Att döma av dom svaren jag fått verkar det nästan som att det är onödigt att byta kylare för någon enstaka grad mindre. Ja, jag har pillat endel med spänningen och på 4.8GHz ligger den runt 1.32-1.33V. Tänkte försöka klocka till 5Ghz men det lär väl gå åt en betydligt högre spänning för det Kanske borde ta och mäta hur hög tempen blir i något krävan spel istället såsom BF3 eller liknande eftersom det mer speglar ett vardagligt användande än vad OCCT gör. Finns det någon särskild temp man "bör" hålla sig under?
Kanske även stämmer det som Yrch skrev att med mitt chassi blir det snarare sämre än bättre. Alla varm luft kommer ju dras genom radiatorn eftersom de 3 180mm fläktarna i botten trycker all varm luft uppåt där radiatorn kommer sitta.

edit. oj såg inte att det var 2700k, trode det var 3770k så mitt svar var inte direkt passande men som sagt Phanteken presterar ungefär som en h80i i balanced mode så känns inte direkt värt att köpa nytt.

Permalänk
Inaktiv

Blir nog att spara slantarna till något annat istället. En ny SSD kanske eller varför inte ett till gtx680 om det kommer upp något billigt på mellandagsrean. Då borde man ju klara sig 2013 ut iaf

Ska lägga ett par timmar istället på att finslipa inställningarna i bios så kanske man kan få ner spänningen samt temperaturen en bit till.
Funderar på om man skulle stänga av HT för att enklare nå en klock på 5Ghz+. Mig veterligen använder väl spel knappast mer än 4 kärnor idag? Så 4 kärnor a' 5Ghz+ borde vara att föredra framför 4/8 kärnor i 4.8Ghz. Dessutom får man kanske ner spänningen ytterligare med HT avstängd

Edit: Lyckades nå 5GHz idag men det krävdes en relativt hög spänningsökning för att uppnå detta. Maxtemp på kärnorna låg på mellan 72-78 grader. Inte helt fy skam med tanke på att det bara är luftkylning =). Här kommer en validering från CPU-z
http://valid.canardpc.com/2623073

Tack igen för svaren

Permalänk
Medlem

Jag tror liksom många andra i denna tråden att byta till en H100i inte kommer medföra en alltför stor justering av dina temperaturer. Spara tusenlappen och köp något annat istället.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rydisen:

http://ark.intel.com/products/61275/ 72.6 grader specificerad som max Tcase.
Sen är frågan hur pass max det där är, jag menar, överklockar man tänjer man ju redan på gränserna.

Jag hade som sagt känt mig säker med att släppa upp den i 85 grader under stresstest, vilket borde göra att den landar runt 70-75 i BF3 väl.

Tcase är något helt annat än max temp på processorn.
Max temp är 105°C för SB och IB. Dock kanske inte hälsosamt.
Alla andra temperaturer som folk säger är "max" är rekommendationer.
SJälv vill jag ligga under 70°C i 24/7 klock och Ska jag bencha så kan jag väl lägga mig runt 90-95°C.

Skrivet av llrobbanll:

Blir nog att spara slantarna till något annat istället. En ny SSD kanske eller varför inte ett till gtx680 om det kommer upp något billigt på mellandagsrean. Då borde man ju klara sig 2013 ut iaf

Ska lägga ett par timmar istället på att finslipa inställningarna i bios så kanske man kan få ner spänningen samt temperaturen en bit till.
Funderar på om man skulle stänga av HT för att enklare nå en klock på 5Ghz+. Mig veterligen använder väl spel knappast mer än 4 kärnor idag? Så 4 kärnor a' 5Ghz+ borde vara att föredra framför 4/8 kärnor i 4.8Ghz. Dessutom får man kanske ner spänningen ytterligare med HT avstängd

Edit: Lyckades nå 5GHz idag men det krävdes en relativt hög spänningsökning för att uppnå detta. Maxtemp på kärnorna låg på mellan 72-78 grader. Inte helt fy skam med tanke på att det bara är luftkylning =). Här kommer en validering från CPU-z
http://valid.canardpc.com/2623073

Tack igen för svaren

Se det så här. En vattenkylare flyttar på värmen och radierar ut det på en 120mmx120mmx40mm radiator eller vad det nu är för storlek.
Hur stor är din torn kylare?
140mmx140mmx80mm?
Troligen ganska mycket högre area att radiera värmen ut i luften.

Sedan har man redan visat att PnP med Högtrycksoptimerade fläktar är onödigt och inte ger mer än 2-3°C at best,
Har man icke högtrycks fläktar så är det såklart en annan femma med PnP.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tcase är något helt annat än max temp på processorn.
Max temp är 105°C för SB och IB. Dock kanske inte hälsosamt.
Alla andra temperaturer som folk säger är "max" är rekommendationer.
SJälv vill jag ligga under 70°C i 24/7 klock och Ska jag bencha så kan jag väl lägga mig runt 90-95°C.

Så här står det om tcase i intels dokumentation iaf "To allow the optimal operation and long-term reliability of Intel processor-based systems, the processor must remain within the minimum and maximum case temperature (TCASE) specifications as defined by the applicable thermal profile." (vilket är 72.6 för 2700k) Det här är den enda siffran intel ger som riktlinje för "säker" temperatur, allt annat är rena spekulationer. Problemet är ju bara att det inte går att veta vilken tcase man ligger på så vitt jag vet för det är väl hur varm IHS är och inte kärnorna, hur som helst så lär kärnorna ligga över 72.6 då dom borde vara varmare än IHSn. Kan det vara så att 72.6 tcase=~105C coretemp? Låter rätt rimligt att processorn stänger av sig INNAN det är skadligt och inte efter, isf borde allt under 105 ses som en säker temperatur. Detta stämmer även med IHS problemet hos IB då de har en lägre max tcase temp (5C eller nått) men fortfarande samma max coretemp.

Den här frågan om "säkra" temperaturer kommer ju upp rätt ofta så om nån vet hur mycket tcase temp motsvarar i coretemp så hade det ju vart strålande så slipper folk spekulera i det varje gång frågan tas upp

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d... dokumentationen för IB iaf ifall nån vill kolla närmare på det.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sKRUVARN:

Så här står det om tcase i intels dokumentation iaf "To allow the optimal operation and long-term reliability of Intel processor-based systems, the processor must remain within the minimum and maximum case temperature (TCASE) specifications as defined by the applicable thermal profile." (vilket är 72.6 för 2700k) Det här är den enda siffran intel ger som riktlinje för "säker" temperatur, allt annat är rena spekulationer. Problemet är ju bara att det inte går att veta vilken tcase man ligger på så vitt jag vet för det är väl hur varm IHS är och inte kärnorna, hur som helst så lär kärnorna ligga över 72.6 då dom borde vara varmare än IHSn. Kan det vara så att 72.6 tcase=~105C coretemp? Låter rätt rimligt att processorn stänger av sig INNAN det är skadligt och inte efter, isf borde allt under 105 ses som en säker temperatur. Detta stämmer även med IHS problemet hos IB då de har en lägre max tcase temp (5C eller nått) men fortfarande samma max coretemp.

Den här frågan om "säkra" temperaturer kommer ju upp rätt ofta så om nån vet hur mycket tcase temp motsvarar i coretemp så hade det ju vart strålande så slipper folk spekulera i det varje gång frågan tas upp

http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/d... dokumentationen för IB iaf ifall nån vill kolla närmare på det.

TCase är Pakettemperatur. Dvs på hela Kislet och IHS.

Core Temp är temperatur på varje individuel Kärna. Två helt olika saker. Du kan inte ha ett värde på temperaturerna på kärnorna som har ett motsvarande värde i Pakettemp.

Tcase är mer beroende av högbelastning under längre tid varvat med dålig värme absorption av kylfläns (observera inte dålig kylningsförmåga)

Allt under 105°C Core temp bör kunna ses som "Säker" i den bemärkelsen att processorn inte går sönder. Dock kommer den oundvikligen att åldras snabbare vid höga temperaturer. Hur mycket låter jag någon som utför empiriska försök svara på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är inte bortkastade pengar.

Visa signatur

Fractal Design Define S || ASUS PRIME Z390-A || Intel Core i7-9700K || ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB || Corsair Hydro H100i RGB Platinum || Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

TCase är Pakettemperatur. Dvs på hela Kislet och IHS.

Core Temp är temperatur på varje individuel Kärna. Två helt olika saker. Du kan inte ha ett värde på temperaturerna på kärnorna som har ett motsvarande värde i Pakettemp.

Tcase är mer beroende av högbelastning under längre tid varvat med dålig värme absorption av kylfläns (observera inte dålig kylningsförmåga)

Allt under 105°C Core temp bör kunna ses som "Säker" i den bemärkelsen att processorn inte går sönder. Dock kommer den oundvikligen att åldras snabbare vid höga temperaturer. Hur mycket låter jag någon som utför empiriska försök svara på.

Jo men "long-term reliability" tolkar jag som en riktlinje för säker 24/7 temperatur iaf. Det går alltså inte att veta vad 72.6 tcase temp motsvarar ungefär i core temp?

Men ja hur som helst lär 70-75C vara en säker temperatur för 24/7 iaf.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sKRUVARN:

Jo men "long-term reliability" tolkar jag som en riktlinje för säker 24/7 temperatur iaf. Det går alltså inte att veta vad 72.6 tcase temp motsvarar ungefär i core temp?

Men ja hur som helst lär 70-75C vara en säker temperatur för 24/7 iaf.

Du kan inte omvandla Core Temp till TCase nej.
75°C - Core motsvarar inte samma TCase alltid utan det varierar beroende på hur länge dator har varit igång. Lika så är det olika beroende på Kylare och vilken pasta man använder (Hur bra värmen överförs från IHS till kyllösningen).

75°C är dock garanterat en säker temp 24/7. Skulle inte för våna mig om även 85°C är mer eller mindre lika säker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag har en H80 ifall du vill byta? ;p

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ett byte är värt det då du har bra kylning nu men om du byter så byter du ju iaf inte till något sämre.

Visa signatur

Server ↴
unRaid 6.1.9 | ASRock - C2750D4I | 4x8GB Kingston ECC | 7x3TB WDred, Kingston 120GB cache