Permalänk
Medlem

Linux och ZFS

Har länge funderat på att styra upp min lagring lite bättre. Kör för tillfället en q9550 med 8gb ram som router, nas och htpc. Kör detta på ubuntu server med xbmc ovanpå. Det funkar grymt bra men vill nu utöka och säkra lagringen. Har för tillfället en 120gb ssd, 2x2tb och 2x3tb WD green diskar i den. Dock har jag kört wdidle3 och stängt av parkeringsfunktionen. Har ju backup på det viktigaste men vill ju få till en bättre lösning.

Har länge planerat att bygga en dedikerad lagringsburk men det har inte blivit av förrens nu. Hade tänkt köpa de komponenter jag ville ha men i och med rea på dustin igår slog jag till på en FUJITSU PRIMERGY TX100. Dock kommer jag byta chassi för att få mer plats då jag även beställde 5x3tb WD RED diskar samt att min tanke är att flytta över de andra diskarna till denna burk och bara ha kvar ssd disken i den gamla burken. Kommer även komplettera med 8gb ram till så jag får sammanlagt 16gb.

Har funderat länge vad jag ska köra för OS men har kört linux i 15år och de sista 5 åren har jag kört ubuntu server så det lutar nog åt det även om jag kollat på freebsd, openindiana och freenas. Jag vill iaf köra ZFS. Har ju som sagt var läst ganska mycket i forumet och det verkar finnas några som har bra koll och erfarenhet av linux med ZFS.

Vad är lämpligaste setup för lagringen med dessa prylar? Min första tanke är att skapa en raidz1 med de 5 wd red diskarna men sen har jag inte bestämt hur jag ska göra med övriga diskar. Dessa är ju fulla så den datan vill jag ju lyfta över till de nya diskarna innan jag börjar göra något med de gamla diskar. Har ju även någon 1tb, 1,5tb + någon till disk som i dagsläget ligger och skräpar. Eftersom antalet sata portar inte kommer räcka kommer jag införskaffa ett ibm m1015 kort så snart som möjligt och flasha detta med IT firmware.

Men vad är lämpligast setup för mina gamla diskar? Vet ju att WD green inte är de bästa diskar för detta ändamål men nu är ju det va jag har. Ska jag komplettera med en en 2tb och en 3tb till för att sedan köra 2 st raidz1 även med dessa? Tex 5x3tb raidz1 med WD RED, 3x2tb raidz1 WD Green och 3x3tb raidz1 WD Green?

Eller ska jag komplettera mina 5x3tb WD RED med en av de 3tb WD Green jag har för att köra raidz2? Hur ser ni på att blanda olika typer av diskar? Kan väl isf fall kombinera ihop mina resterande diskar, dvs skapa en 3x3tb raidz1 bestående av 1tb+2tb, 1.5tb+2tb och den sista 3tb disken. Är detta en lämplig lösning?

Är det några speciella inställningar jag bör tänka på när jag sätter upp ZFS? Ashift 12 eller 13? Compression? Har ju läst den information jag hittat men tycker mycket av informationen kring ZFS i linux känns lite ouppdaterad. Har ni tips på aktuell information och gärna guider så upplys mig.

Permalänk

som jag ser på det så är raidz1 och raid5 dött. det ska inte användas. alls. raidz2 eller raid6 är den enda vägen, anledningen till det är att diskarna är så stora så man får enorm rebuild time. under denna tiden är raiden utsatt med raid5.

ashift 12 ska du ha om du kör 4k-diskar, vilket jag får förmoda att du gör rakt över. compression kan du köra på t.ex. backuper, samma sak med deduplicering. detta är dock inget jag rekommenderar på livedata som kräver prestanda.

det du ska tänka på är att inte köra zfs-fuse utan att ladda ner och kompilera en modul för inladdning i kärnan.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning