Windows 8 ÄR oanvändbart, på riktigt

Permalänk
Medlem

Herregud.....

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

Såg att dem flesta verkar gilla videon? :S

Kolla in kommentaren jag la på videon

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Varför skulle dom inte? Om motsvarande program portas över och blir Microsoft Store kompatilbelt så är det väl ingen ide att ha kvar desktop? Hur många program tror du en medelanvändare har på sin dator? Webbläsare, Office och kanske enkel bildredigering.
Microsoft har insett att det inte är hållbart att tillverka ett OS vart tredje år och tjäna perngar på det. Apple och Google har tydligt visat att pengar tjänar man på att sälja tjänster. Därav att Microsoft nu kallar sig ett "device och services company" och inte "software company" längre.
Så visionen är Windows och Windows Store skall finnas på alla plattformar för att nå ut med tjänster och man binder sin egen hårdvara (Surface) till det.
Varför tror du Valve och alla andra som bedriver samma typ av verksamhet klagar? Inte är det över att det saknas Startknapp, utan att man antingen måste dela med sig av kakan eller försvinna ur ekosystemet.

Företag som sysslar med utveckling och dylikt kommer behöva ha legacy appar fortfarande och där kan jag tänka mig att stöd för detta kommer finnas i form av VMoch moln.

Och därför kommer desktop inte finnas längre? Jäklar så trångsint man kan vara då

Permalänk
Medlem

Det ända jag stör mig på är att jag var tvungen att betala 40kr för att få en bakgrundsbild i metro UI :p......
Tycker annars att det är bra. Kan störa mig lite på att metro UI inte är så vänligt vid customization

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Och därför kommer desktop inte finnas längre? Jäklar så trångsint man kan vara då

Konsten att föra konstruktiva diskussioner...

Microsoft som alla andra börsförtag har skyldighet gentemot aktieägarna att tjäna pengar annars blir dom stämda. Om Microsoft har möjlighet att skapa en kontrollerad miljö där man tjänar pengar på olika tjänster, varför ska man då forsällta dekstop linjen när den inte genererar vinst när folk använder det?

Permalänk
Skrivet av downup:

Det ända jag stör mig på är att jag var tvungen att betala 40kr för att få en bakgrundsbild i metro UI :p......
Tycker annars att det är bra. Kan störa mig lite på att metro UI inte är så vänligt vid customization

Hmm visste jag inte, vanligt desktop läge så går det bra.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

tittade i 2 minuter och stängde av. En person som hävdar att något inte går att använda och att det inte är personliga preferenser han baserar det på.....när det uppenbarligen finns finns många många som tycker att win8 fungerar super håller dåligt för mig.

hur kan du stoppa klippet efter 2 minuter då hela klippet är 22 minuter ? han använde mycket humor på sitt sätt som han beskrev problemen och om man ser hela klippet förstår man vad det är som är dåligt och vad som borde vara bättre att byta ut. det är exakt som spel, inget OS är perfekt i början, efter några patcher så borde de se något bättre ut. och sedan frågan han ställde i videon, hur stänger man av en applikation från start panelen, det finns inget kryss, måste man skaffa en task killer till det också som man fick göra i mobilen xD?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Det som är lite utav ett misstag av Microsoft (fast ändå inte) är att de bygger exakt samma operativsystem för surfplattor och datorer. Jag har nyligen köpt en Surface RT för att jag tänkte mig att här är ju det Windows 8 faktiskt var designat för och Windows Phone var ju jävligt bra förutom att de saknade appar. Problemet är att eftersom att det är exakt samma OS så tvingas jag på ett liknande sätt ut i desktop ibland (för att t. ex. vissa inställningar inte är tillgängliga i Metro interfacet), eller t. ex. det faktum att någon tyckte att det skulle vara en bra idé att som defaultinställning tvinga mig mata in mitt 16 tecken långa Live lösenord, på ett touchscreentangentbord.

Samtidigt så finns det ju en anledning till det här beslutet. Microsoft vill ta sig in på tablet marknaden, en marknad där appar är erhört viktigt och där iPad har fått härska utan (riktig) konkurrens i nära 2 år. Skulle de ha lanserat ett separat OS för tablets så skulle de hamnat i en situation där ingen utvecklar appar för Windows surfplattor för att kundbasen är nästintill oexisterande och inte kommer att växa mycket på grund av bristen på appar. Nu så har de däremot skapat en marknad som består utav nästintill alla PC datorer som säljs värden över. Det kommer att skapa en mycket större motivation för utvecklare att publicera sina appar på Windows Store då det finns en enorm massa av användare, som defenitivt kommer att växa sig större än både iPad och Android-tablet marknaden tillsammans inom en snar framtid i takt med att folk köper nya datorer.

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Förlåt men jag kan inte låta bli. 108 ig låter inte så bra. Du borde plugga mer. Menar du också att microsoft har skärpt sig när de gjorde windows 8? Det låter positivt imo.

Jag förstår såklart att det bara är felstavningar men när du skryter om dina 108 IQ så borde du se till att du stavar rätt.

Själv kör jag windows 8 på min bärbara och windows 7 på min stationära. Tycker det är bra faktiskt. Jag gillar inte modern UI men det behöver jag sällan använda. Känns som de flesta som inte gillar windows 8 har hoppat på hattåget och dissar det på grund av en liten detalj som kan fixas med ett tredjepartsprogram. Visst är det onödigt men det betyder inte att hela OSet är helt värdelöst.

ja dumma finne som jag är ,spelar inget roll stav fel där och där ,har prövat win 8 och står vad jag sa innan ,jag skiter fullständigt vad någon har iq,
tycker att win 8 är SKIT, hur punkt knullare än man är

Permalänk
Medlem
Skrivet av intel&nvidia fan:

ja dumma finne som jag är ,spelar inget roll stav fel där och där ,har prövat win 8 och står vad jag sa innan ,jag skiter fullständigt vad någon har iq,
tycker att win 8 är SKIT, hur punkt knullare än man är

... ok.... men jag måste tyvärr vara lite av en grammatik nasse just nu..
Men man ska ha mellanslag efter ett komma, inte före. Och när du avslutar en mening, så använder du punkt.

Stav fel händer.. men det blir vanligtvis enklare för andra att läsa, om man formulerar meningarna korrekt.
Och man framstår inte lika så korkad heller, om man skriver ett snyggare inlägg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

... ok.... men jag måste tyvärr vara lite av en grammatik nasse just nu..
Men man ska ha mellanslag efter ett komma, inte före. Och när du avslutar en mening, så använder du punkt.

Stav fel händer.. men det blir vanligtvis enklare för andra att läsa, om man formulerar meningarna korrekt.
Och man framstår inte lika så korkad heller, om man skriver ett snyggare inlägg.

Men lägg av, orka bry sig om hur finnen stavar. Ge han lite space.

Permalänk
Medlem

Känns mest bara som en sörja, hela windows 8.
Trevligt att se en video med någon som med om än kissig humor lyfte fram tekniska aspekter av tekniska aspekter.
Man kan ju förstås räkna på det själv:
TV: Meny-inställningar-kanalsökning
W7 Start-Kontrollpanelen-Nätverk och delning center (eller vart du nu ska)
3 steg.
Ska du ta dig till Kalmar central från Folkungagatan behöver du inte byta svänga (ändra bilens riktning i förhållande till vägen du färdas på) 6 gånger.

Snabbt enkelt och vettigt, intuitivt dessutom.
Det kan förklaras i enkla och avgränsade steg, musrörelser och gestikulerande är inte lika lätt att överföra i text.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Känns mest bara som en sörja, hela windows 8.
Trevligt att se en video med någon som med om än kissig humor lyfte fram tekniska aspekter av tekniska aspekter.
Man kan ju förstås räkna på det själv:
TV: Meny-inställningar-kanalsökning
W7 Start-Kontrollpanelen-Nätverk och delning center (eller vart du nu ska)
3 steg.
Ska du ta dig till Kalmar central från Folkungagatan behöver du inte byta svänga (ändra bilens riktning i förhållande till vägen du färdas på) 6 gånger.

Snabbt enkelt och vettigt, intuitivt dessutom.
Det kan förklaras i enkla och avgränsade steg, musrörelser och gestikulerande är inte lika lätt att överföra i text.

W8, om du överhuvudtaget har läst på lite små tips och tricks som finns om du vill in i kontrollpanelen, vilket de flesta brukar göra för användare såsom min mor aldrig är inne i kontrollpaneln

Win + x (Högerklicka nere i högra hörnet) - Kontrollpanel -> Nätverk och delning center
Var det så svårt?

Innan ni börjar med att man behöver läsa sig till det, så vill jag bara nämna att man oftast behöver läsa sig till allt. Hur vet jag att nätverk är i kontrollpanelen? Hur vet jag att nätverk är i startmenyn i Windows 7?

Borde inte korrekt sätt för att komma in i nätverks inställningar vara att klicka på uttaget i datorn för nätverket!

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

... ok.... men jag måste tyvärr vara lite av en grammatik nasse just nu..
Men man ska ha mellanslag efter ett komma, inte före. Och när du avslutar en mening, så använder du punkt.

Stav fel händer.. men det blir vanligtvis enklare för andra att läsa, om man formulerar meningarna korrekt.
Och man framstår inte lika så korkad heller, om man skriver ett snyggare inlägg.

jag kan också vrida järn tråd ,om man fattar bättre, god jul allesammans anyway (:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av toxicstone:

Glömde jag bort vad jag svarade på, inte menat att det är nytt bara att man inte behöver använda programen som Windows 8 associerar med filerna utan att man kan ändra dem själv och därpå frångå problemet, så där finns ingen anledningen att gnälla för det.

Och jag förstår mig inte på folk som hellre stannar kvar än att flytta framåt, Windows 8 buggar ju inte, det är bara dem små sakerna man lätt kan ändra själv, sen så ger det ett prestandalyft, även i den grafiska delen.

Windows 7 buggar inte för mig heller - faktum är att de program och drivrutiner jag använder, beter sig bättre i Windows 7 än i Windows 8. Skulle utan tvekan vilja påstå att det har med dåligt utvecklade programvaror och drivrutiner för just Windows 8 att göra - och då lämpar sig Windows 7 sig mycket bättre för mitt användande. Gällande prestandan anser jag inte att Windows 8 är bättre, det finns ju en uppsjö av tester som ger olika resultat beroende på valet av operativsystem - ibland vinner Windows 7, ibland vinner Windows 8. Att sen ändra Windows 8 till att se ut som Windows 7...det vill jag inte ens kommentera.

...och då faller jag tillbaka på smak, funktionalitet och stabilitet.

Permalänk
Medlem

Visst tar han upp saker som kanske stämmer men genom att vara en sådan dramaqueen blir hela filmen löjlig. Inte ens som en parodi skulle den vara rolig. Om han nu vill klargöra en ståndpunkt kunde han presenterat den på ett betydligt professionellare sätt. Han är inte ett dugg bättre än alla de W8-förespråkarna med sina långa listor med förbättringar över W7.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

ärligt talat, vem fan använder startmenyn?!

ALLA.

Permalänk
Medlem

Bara för att också visa att det är normala reaktioner att hata Windows 8

Kolla vad jag hittade från 2009 om Windows 7
http://gizmodo.com/5150284/7-things-we-hate-about-windows-7

Finns lite mer också, men exakt samma sak som händer nu hände 2009.

Permalänk
Medlem

Har använt windows 8 sedan RP och jag är nöjd. Om jag skall vara ärlig så känner jag mig handikappad i windows 7 med vanlig startmeny. Jag använder mig av kortkommandon, modern UI's sökfunktion. Netflixs app är störtskön. Värt att nämna att jag var väldigt anti modern ui men nu älskar jag det. Windows 8 flyter på bättre än W7 känns det som fast kan vara placebo. Det känns som att folk ger W8 en oärlig chans då folk installerar det och har en förbestämd uppfattning om att det är dåligt fast det inte är det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av deilwynna:

jag tycker windows 8 är bättre än windows 7, har till och med mer fps på flesta ställen i vissa spel med windows 8 jämfört med windows 7, till exempel så hade jag 30 fps i ett befolkat orgrimmar innan jag bytte till windows 8, nu har jag 45+ med nästan samma mängd folk i området, inte ändrat något med mina inställningar eller något sånt

Eller så är det så att du installerade senare grafik drivrutiner samt inte har 200 processer i bakgrunden då det är ny installerat, Samt att windows blir segt efter ett tag som vanligt.
-------------------------------------------------------

Sen varför tycker varken Blizzard eller Steam om MS8 ?

While Microsoft is hard at work trying to sell the idea of Windows 8 as a great gaming platform, some developers are still not convinced.

Just last month at the Casual Connect conference, Valve cofounder Gabe Newell called the operating system a “catastrophe for everybody in the PC space.” Newell wasn’t referring only to Windows for gaming. He was talking about the operating system as a whole. Much of his worry stems from concerns of Windows losing its openness. “I think there’s a strong temptation to close the platform,” Newell said, though his comments could be clouded by Valve’s announcement today that its digital distribution service Steam will begin selling nongame software in September.

Shortly after Newell called Windows 8 a catastrophe, Blizzard executive vice president of game design Rob Pardo tweeted the quote, adding, “not awesome for Blizzard either.“

Despite the criticism from developers, Microsoft is going to make a strong push for gaming with Windows 8. For starters, it’s already chosen to brand their built-in software, such as Minesweeper and Solitaire, as Xbox Windows, tying these to their popular console gaming platform. Its mobile Windows Phone 8 OS is getting a boost in the gaming department as well.

Dold text
Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

W8, om du överhuvudtaget har läst på lite små tips och tricks som finns om du vill in i kontrollpanelen, vilket de flesta brukar göra för användare såsom min mor aldrig är inne i kontrollpaneln

Win + x (Högerklicka nere i högra hörnet) - Kontrollpanel -> Nätverk och delning center
Var det så svårt?

Innan ni börjar med att man behöver läsa sig till det, så vill jag bara nämna att man oftast behöver läsa sig till allt. Hur vet jag att nätverk är i kontrollpanelen? Hur vet jag att nätverk är i startmenyn i Windows 7?

Borde inte korrekt sätt för att komma in i nätverks inställningar vara att klicka på uttaget i datorn för nätverket!

Först tänkte jag svara men sen kom jag på andra tankar, så jag tänker istället ställa upp ett precis lika fejrelevant resonemang där jag precis som du utgår ifrån att ordförståelsen hos en vuxen människa ligger på samma nivå som hos ett Leca-block.

"Hur vet man att man inte ska dricka öl när man stöter på en stop-skylt?"

Att bara peka på ett resonemang och dra upp ett marginalfels scenario är ingen replik.

nu blev det ju dock inte den metoden du tog upp om vi nu ska jämföra intuitivitet utan:

Slå på datorn, dra igång webläsaren, plita in sweclockers i adress fältet, tryck på citat, scrolla ned och sen "Win + x (Högerklicka nere i högra hörnet) - Kontrollpanel -> Nätverk och delning center" Kanske inte svår men det var två broar till vattnet.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Problemet är som det alltid har varit. Folk ger inte systemet en chans, och dömer ut det på förhand, utan att ens suttit ned med det och verkligen försökt förstå de nya funktionerna, och varför MS valt att byta bort de gamla.

Har kört W8 nu i typ en vecka, och jag kan verkligen inte säga att jag saknar Windows 7. Det är såklart min subjektiva uppfattning, men jag anser verkligen att folk inte ger det ens EN ärlig chans.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Först tänkte jag svara men sen kom jag på andra tankar, så jag tänker istället ställa upp ett precis lika fejrelevant resonemang där jag precis som du utgår ifrån att ordförståelsen hos en vuxen människa ligger på samma nivå som hos ett Leca-block.

"Hur vet man att man inte ska dricka öl när man stöter på en stop-skylt?"

Att bara peka på ett resonemang och dra upp ett marginalfels scenario är ingen replik.

nu blev det ju dock inte den metoden du tog upp om vi nu ska jämföra intuitivitet utan:

Slå på datorn, dra igång webläsaren, plita in sweclockers i adress fältet, tryck på citat, scrolla ned och sen "Win + x (Högerklicka nere i högra hörnet) - Kontrollpanel -> Nätverk och delning center" Kanske inte svår men det var två broar till vattnet.

Japp det går att förstora hur mycket som helst

Men poängen är att alla funktioner måste man lära sig, och det inkluderar nya i en familj med operativsystem som man använt hela livet. Kontrollpanelen är egentligen inte till för svensson svensson, som ska använda datorn till att uträtta bankärenden och kolla nyheter (Extremt exempel) utan till folk som faktiskt vet att dom vill ändra något. Jag blev tvungen att spendera hela 5 sekunder att ta reda på det snabbaste sättet för att komma in i startmenyn (Okej nu ljuger jag, jag kom på det av ett misstag, men poängen är kvar) så har jag lärt mig en funktion för resten av min tid då den finns kvar. Alla (Några finns möjligheter till) nya funktioner som kommer, kommer aldrig vara "Aha, så gör man" direkt, utan någon efterforskning. Men folk är för lata för att hitta information för att fortsätta vara lat, eller latare.

Btw, om jag någonsin skulle sätta mig med Linux och bli tvingad att lära mig systemet UTAN att använda internet, så tror jag inte att jag skulle lyckas, var samma med Mac OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Japp det går att förstora hur mycket som helst

Men poängen är att alla funktioner måste man lära sig, och det inkluderar nya i en familj med operativsystem som man använt hela livet. Kontrollpanelen är egentligen inte till för svensson svensson, som ska använda datorn till att uträtta bankärenden och kolla nyheter (Extremt exempel) utan till folk som faktiskt vet att dom vill ändra något. Jag blev tvungen att spendera hela 5 sekunder att ta reda på det snabbaste sättet för att komma in i startmenyn (Okej nu ljuger jag, jag kom på det av ett misstag, men poängen är kvar) så har jag lärt mig en funktion för resten av min tid då den finns kvar. Alla (Några finns möjligheter till) nya funktioner som kommer, kommer aldrig vara "Aha, så gör man" direkt, utan någon efterforskning. Men folk är för lata för att hitta information för att fortsätta vara lat, eller latare.

Btw, om jag någonsin skulle sätta mig med Linux och bli tvingad att lära mig systemet UTAN att använda internet, så tror jag inte att jag skulle lyckas, var samma med Mac OS X.

Där har du ju problemet, ett knappkommando är lika icke intuitivt som att styra en bil med låsvredet på handskfacket.
De flesta behöver inte använda kontrollpanelen men den är inte exklusiv för entusiaster, det finns absolut ingen anledning att göra saker krångligare bara för att, ingen tjänar på det, ingen blir mer effektiv och inget blir bättre.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Här min egna (långa) story om mina Windows 8-upplevelser...

Själv betalade jag för två uppgraderingslicenser till Windows 8, en för Thinkpaden och en för bordsdatorn. Gav det en ärlig chans och vande mig på ett par dagar, gillade Metro-startskärmen starkt, och jag installerade aldrig någon ersättare för startknappen. Tyckte allt gick att styra bra med traditionell mus och tangentbord. Jag håller alltid mina installationer "fräscha" med säkerthetspaket från ESET och ganska sparsamt med extra program. Tyvärr började laptopen krascha ganska jämt, verkade ibland ha att göra med Lenovos drivrutiner för fingeravtrycksläsaren.

Bordsdatorn (custom bygge, några år gammalt) började efter ett par veckor ge mig en minut att spara allt arbete på, sedan skulle det startas om. Hängde sig sedan vid Windows Update; "Reverting changes, please don't restart your computer...". Installerade om bordsdatorn 2 gånger men det fungerade inte ordentligt vid tredje installationen heller. Windows Update hängde sig ofta.

Snart märkte jag att Skype-appen inte gick att använda på någondera datorerna. Försökta avinstallera och installera om i Microsoft Store men det fungerade inte, sade att jag måste ge mitt Microsoft Account-lösenord. Men det gick inte att klicka på "Sign In", inloggningsrutan öppnades inte längre, allt bara laddade. Man kunde dock konvertera till ett lokalt användarkonto och sen tillbaka till Microsoft Account men samma fel uppstod vid nästa omstart. Samma fel på både bordsdatorn och laptopen... Till slut fungerade ingenting som hade någon koppling med Microsoft Account, och "butiken" gick överhuvudtaget inte att öppna.

Alla program installerade på datorerna var i princip ESET Smart Security, Mozilla Firefox, diverse Adobe-program (de flesta CS6), båda datorerna har fingeravtrycks- och kortläsare... Inget skit eller bloatware alltså. Senaste drivrutiner till allt.

Tillslut gav jag upp, hittade mängder av buggar i Metro-gränssnittet som gjorde mig så förbannad så nu använder jag Fedora (Linux) på båda burkarna och startar upp Windows 8 endast vid behov.

Om någon har en aning om vad felet var, berätta gärna :). Jag gillade Windows 8 till stor del i början men har nu övergivit det skeppet, fungerade helt enkelt inte hemma hos mig. Man ska inte behöva bli förbannad på sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

det finns absolut ingen anledning att göra saker krångligare bara för att, ingen tjänar på det, ingen blir mer effektiv och inget blir bättre.

Nej, men de ville ta bort startmenyn och därav kontrollpanel ikonen i den, och därmed skapade en annan meny (som jag älskar) för lite mer avancerade saker. Det har inte blivit krångligare för mig, utan mycket lättare att komma åt allt jag vill komma åt genom en lista. Man får sluta tänka på att det är enbart kontrollpanelen som har fått ett negativt slag, utan med allt gemensamt så är det mycket positivt.

Istället för att lära ut att:

  • Kontrollpanelen är i startmenyn

  • Device Manager är under egenskaper i Den här Datorn

  • Event Viewer är ... (Vart fan fanns den i 7:an?)

  • Disk managment är ... (Samma här, vart var den i 7:an?

  • Avinstallera program är i kontrollpanelen som är i startmenyn

Så behöver man bara lära ut

  • Kontrollpanelen är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Device Manager är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Event Viewer är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Disk managment är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Avinstallera program är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Innan ni börjar med att man behöver läsa sig till det, så vill jag bara nämna att man oftast behöver läsa sig till allt. Hur vet jag att nätverk är i kontrollpanelen? Hur vet jag att nätverk är i startmenyn i Windows 7?

Ursäkta, men måste poängtera. Hela videon handlar just om detta! I W7 och tidigare OS är det ganska bra markerat hur du tar dig dit. Du behöver inte läsa på för att lära dig "win+x", utan trycker helt enkelt på den stora och utmärkta start-menyn som lätt visar dig överallt (närverk ligger för övrigt direkt i start-menyn på W7 som standard). Du behöver inte forska, det är bara att följa anvisningarna - därför vet du det!

Det är skillnaden som gör MUI till en flopp. Som tidigare beskrivits så skulle MUI säkert funka fin-fint med en uppdatering där t.ex. fönster inte körs i helskärm och ett enkelt kryss för programmen återvänder, etc.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Dum fråga kanske, men vet nån var shutdown/reboot/hibernate knappen finns i vanilla windows 8? Går via logout, alt+f4 eller hårdvaruknappen dock. Kanske är blind, men jag hittade inte den iaf.

Classicshell löser många problem jag hade med 8 men jag gillar den fortfarande inte.

Hade samma problem Gjorde en .bat fil som körde programmet shutdown -s.
Det fungerar superbra

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

hur kan du stoppa klippet efter 2 minuter då hela klippet är 22 minuter ? han använde mycket humor på sitt sätt som han beskrev problemen och om man ser hela klippet förstår man vad det är som är dåligt och vad som borde vara bättre att byta ut. det är exakt som spel, inget OS är perfekt i början, efter några patcher så borde de se något bättre ut. och sedan frågan han ställde i videon, hur stänger man av en applikation från start panelen, det finns inget kryss, måste man skaffa en task killer till det också som man fick göra i mobilen xD?

man KLICKAR och drar musen UPPÅT man får då programmets SHORTCUTS - MAN TRYCKER DÅ PÅ AVSLUTA "X" där X är programmets namn...

och då det inte finns någon start panel längre så vet jag inte vad du pratar om alls, utan nu antar jag att du menar program-bar i desktop mode.

verkar som att jag - 18 år, har lättare att förstå, jag tycker att det är LÄTTARE att ha alla program som shortcuts - precis som mac os x eller med ROCKETDOCK på program-bar och om det är ett program som inte används så ofta så CTRL + F eller musen upp i högra hörnet tryck på sök och BOM! du har programmet framför dig...

ps : sen NÄR FANNS DET ETT KRYSS PÅ START PANELEN?

Skrivet av reflect:

Hade samma problem Gjorde en .bat fil som körde programmet shutdown -s.
Det fungerar superbra

musen UPP i högra hörnet, settings, power, ............profit.

och låt mig quota någon som förstår...

Skrivet av Reyintaz:

Nej, men de ville ta bort startmenyn och därav kontrollpanel ikonen i den, och därmed skapade en annan meny (som jag älskar) för lite mer avancerade saker. Det har inte blivit krångligare för mig, utan mycket lättare att komma åt allt jag vill komma åt genom en lista. Man får sluta tänka på att det är enbart kontrollpanelen som har fått ett negativt slag, utan med allt gemensamt så är det mycket positivt.

Istället för att lära ut att:

  • Kontrollpanelen är i startmenyn

  • Device Manager är under egenskaper i Den här Datorn

  • Event Viewer är ... (Vart fan fanns den i 7:an?)

  • Disk managment är ... (Samma här, vart var den i 7:an?

  • Avinstallera program är i kontrollpanelen som är i startmenyn

Så behöver man bara lära ut

  • Kontrollpanelen är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Device Manager är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Event Viewer är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Disk managment är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

  • Avinstallera program är under Win + X (Högerklick nedre vänstra hörnet)

Otrevligt språk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ursäkta, men måste poängtera. Hela videon handlar just om detta! I W7 och tidigare OS är det ganska bra markerat hur du tar dig dit. Du behöver inte läsa på för att lära dig "win+x", utan trycker helt enkelt på den stora och utmärkta start-menyn som lätt visar dig överallt (närverk ligger för övrigt direkt i start-menyn på W7 som standard). Du behöver inte forska, det är bara att följa anvisningarna - därför vet du det!

Det är skillnaden som gör MUI till en flopp. Som tidigare beskrivits så skulle MUI säkert funka fin-fint med en uppdatering där t.ex. fönster inte körs i helskärm och ett enkelt kryss för programmen återvänder, etc.

Första delen av videon handlade om hur han failade med andra saker och inte kontrollpanelen, orkade inte se hela för han var så himla irriterande.

Spelar inte roll om MUI är en flopp eller inte, resten är bra och jag använder aldrig MUI.