Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Nätverkskort - Drivrutiner

Jag skaffade ett nätverkskort idag pga porten på moderkortet inte fungerar längre. Ett Realtek PCI GBE Family Controller. Drivrutinerna som följde med står att dom inte är kompatibla med Win 7 trots att dom från Kjell & co sa det. Jag provade iallafall och det står att dom blir installerade korrekt. När jag kollar i enhetshanteraren får jag "This device cannot start. (Code 10)". Jag provade då med en Win 7 version från Realteks hemsida och får samma resultat. Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu, jag är verkligen trött på allt krångel så är det någon här som vet vad jag ska göra för att få det att funka?

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det skulle även kunna vara så att problemen beror på nåt annat än nätverkskortet, hur vet du att det gamla är trasigt, hur har du felsökt dig till den slutsatsen?
Har du testat via en livelinuxs så du vet att det inte är nått mjukvarufel som påverkar ?
Har du inaktiverat det inbyggda nätverkskortet i bios och sedan försökt avinstallera ev programvara till det och sedan testat med det nya kortet?

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle även kunna vara så att problemen beror på nåt annat än nätverkskortet, hur vet du att det gamla är trasigt, hur har du felsökt dig till den slutsatsen?
Har du testat via en livelinuxs så du vet att det inte är nått mjukvarufel som påverkar ?
Har du inaktiverat det inbyggda nätverkskortet i bios och sedan försökt avinstallera ev programvara till det och sedan testat med det nya kortet?

Det slutade bara funka, lampan lyser inte och datorn registrerar inte att jag trycker i sladden. Jag har provat nya drivrutiner utan lycka.
Hur ska jag felsöka då? Jag ville ha så lite krångel som möjligt så jag köpte ett nytt för 150 kr, det blev ju ännu mer krångel så då kan jag lika gärna försöka få ordning på det.

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du kollat kabeln och porten på routern ?
Stäng av den gamla nätverkskretsen i bios om den är trasig innan du provar med ett nytt kort.
En linux du kör live är bra för att utesluta mjukvarufel i win.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat kabeln och porten på routern ?
Stäng av den gamla nätverkskretsen i bios om den är trasig innan du provar med ett nytt kort.
En linux du kör live är bra för att utesluta mjukvarufel i win.

Jag har provat olika datorer och olika routers, det är datorn det är fel på.
Hur funkar det där med linux? Jag är helt ny på det här.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du laddar ner linux och lägger över den på ett usbminne eller bränner en skiva, den kan du boota från och köra utan att installera nånting, det är bra vid felsökning och div reparationer eftersom de inte påverkar diskarna innan man väljer att installera, du kan ladda ner ubuntu eller mint och testa, du skulle även kunna försöka med att starta win i felsäkert läge med nätverk
http://www.ubuntu.com/download/help/try-ubuntu-before-you-ins...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av mrqaffe:

Du laddar ner linux och lägger över den på ett usbminne eller bränner en skiva, den kan du boota från och köra utan att installera nånting, det är bra vid felsökning och div reparationer eftersom de inte påverkar diskarna innan man väljer att installera, du kan ladda ner ubuntu eller mint och testa, du skulle även kunna försöka med att starta win i felsäkert läge med nätverk
http://www.ubuntu.com/download/help/try-ubuntu-before-you-ins...

Går det inte att göra på något enkelt sätt? Det där låter väldigt krångligt.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zer0x:

Går det inte att göra på något enkelt sätt? Det där låter väldigt krångligt.

Det är bara att ha ett installationsmedium för linux och boota från det, inte krångligt alls.
Men har du provat att stänga av det gamla kortet i bios och sedan installera det nya ? Om det är ett fysiskt fel på det gamla så kan det kanske skicka "skit" på databussarna i datorn så man bör stänga av det om det inte fungerar, du bör avaktivera allt du inte använder, det kan vara diskkontroller, ljudkort och grafik och kanske annat som man inte använder, stäng av de delarna i så fall, datorn kommer att start lite snabbare om inte annat.