Permalänk
Medlem

Överklockning för mer fps i BF3

Hej!
Jag ligger lite ostabilt med fps:en i BF3 och då har jag endå dragit ner grafiken rejält!

Specs:
AMD X6 1100T 3.3ghz
MSI GTX 560Ti OC Twin Frozr II
MSI 880GMA-355
8gb RAM Corsair XMS3
SILVER POWER 500W
FRACTAL DESIGN ARC
COOLER MASTER HYPER 212 med två SCYTHE GENTLE TYPHOON 1850RPM

Räcker nätagget till för att överklocka? Jag har läst bra recensioner om nätagget som antyder att den håller en hög kvalitivetsnivå.

Kommer det göra någon skillnad om jag överklockar processorn i spel? Eller behövs det bara med grafikkortet? http://www.youtube.com/watch?v=vJKBK48OcKQ Kan jag också överklocka till 1ghz? Är det värt det? För att klocka grafikkortet är det MSI AFterburner som gäller då eller? Och till processorn är det bäst att klocka i BIOS?

Tempsen nu är bra men jag kommer byta ut lite fractal design fläktar till bättre och köpa en 180mm fläkt till sidopanelen för att hålla grafikkortet svalare. För att klocka grafikkortet är det MSI AFterburner som gäller då eller? Och till processorn är det bäst att klocka i BIOS?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Tempsen på grafikkortet ligger på 64c ungefär när jag spelar BF3. Då har jag fläkten på auto genom MSI Afterburner. CPU ligger på ungefär 30-35c när jag spelar.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Sålänge du inte går över 95C så är det lungt.
Bara se till att hitta optimala volten.
Därremot av egen erfarenhet är BF3 väääääldigt udda när man börjar överklocka GPU.
Jag samt andra jag läst på forum får random crasher hela tiden. Öven fast överklockingen fungerar bra i MSI kombuster, 3D Mark och andra spel.

CPU spelar sisådär roll i BF3. Överklocking gör ganska lite för FPSen. Skriv in Render.PerfOverlayVisible 1 i consolen så ser du hur mycket av CPU och GPU som används

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse86:

Sålänge du inte går över 95C så är det lungt.
Bara se till att hitta optimala volten.
Därremot av egen erfarenhet är BF3 väääääldigt udda när man börjar överklocka GPU.
Jag samt andra jag läst på forum får random crasher hela tiden. Öven fast överklockingen fungerar bra i MSI kombuster, 3D Mark och andra spel.

CPU spelar sisådär roll i BF3. Överklocking gör ganska lite för FPSen. Skriv in Render.PerfOverlayVisible 1 i consolen så ser du hur mycket av CPU och GPU som används

Tack!
Vilken hastighet på grafikkortsöverklockningen ska jag sikta på?
Tror du att nätagget räcker till?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Skrivet av CSSgamer:

Hej!
Jag ligger lite ostabilt med fps:en i BF3 och då har jag endå dragit ner grafiken rejält!

Jag tror du tjänar mer på att överklocka processorn och får en jämnare fps jämfört med att klocka grafikkortet.
En av dom hungrigaste processorerna när det gäller TDP så börja med att försöka få upp den till ~4ghz, det borde nätagget palla. Om det nu stämmer att du har en temperatur på ~35 grader i spel så kan du gå upp mot närmare 60 iaf. Bara därigenom så får grafikkortet jobba mer, ger mer fps och blir varmare.
Omtyckt propp http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168191039...

Skrivet av CSSgamer:

Tempsen på grafikkortet ligger på 64c ungefär när jag spelar BF3. Då har jag fläkten på auto genom MSI Afterburner. CPU ligger på ungefär 30-35c när jag spelar.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!