Win Server 2012/2008(WHS2011) ESXI Pfsense--> iScsi Freenas/Nas4free

Permalänk

Win Server 2012/2008(WHS2011) ESXI Pfsense--> iScsi Freenas/Nas4free

Någon begåvad tekniker som testat att köra en Win Server 2012/2008 alt (WHS2011) ESXI&Pfsense--> iScsi Freenas/Nas4free-burk i sitt hemunderhållningssystem, gärna med ZFS på NAS, dvs ett dedikerat Intel pro giga-nic för iscsi

Permalänk
Medlem

Jag har testat och den slutgiltliga resultatet är att om du över huvud raget bryr dig om prestandan så ska du INTE para ihop ZFS och NFS. De är i det närmaste inkompatibla. Vi pratar om skrivhastigheter på 2-5MB/s utan SSD ZIL och du kan komma upp i 10-20MB/s beroende på tur med SSD som ZIL.

Problemet är att NFS, och i synnerhet från ESXi inte fungerar på det sättet ZFS designerserna ville att program skulle fungera. ZFS är helt okej när man bara belastar det med asynkrona skrivningar då det kan skriva till sin ZIL enhet och sedan vänta några sekunder på att kunna skriva ut datat till permanent lagring i sin egen takt, vilket gärna dröjer några sekunder. Problemet med NFS ifrån ESXi är att det försöker skriva synkront, vilket tvingar ZFS att först skriva ut datat till sin ZIL, sedan åter läsa samma data och skriva det till slutlagring direkt. Har du inte en SSD så kommer det att gå horribelt långsamt då den måste skriva samma data två gånger till samma disk innan den rapporterar att det är klart.

Jag tittar själv på att byta utt FreeNAS och ZFS mot Openfiler och Ext4 för min ESXi burk. Visst lovar folk inte lika underbar prestanda med Openfiler, men å andra sidan så kan jag tro att jag får den förväntade prestandan med Openfiler, vilket man bara får lokalt ellet över Samba (skriver asynkront) i FreeNAS.