Moderkort till en AMD cpu för ESXi

Permalänk

Moderkort till en AMD cpu för ESXi

Hej!

Jag har lite prylar som "ligger" Tänkte se om man kunde installera ESXi 5.1

ASUS M4A87TD USB3 AM3 ATX
AMD PHENOM II X6 1055T 2.8GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (2X4GB)

Min tanke är att byta ut moderkortet, för att få fler PCIe, gärna med 4 PCIe 16, tanken är att denna ska bli en lagringsmaskin samt att man ska kunna dra igång lite vm's. gärna ett kort med integrerad grafik så PCIe slots kan användas till raidkort osv. NIC blir Intel PCIe eller PCI, beror på moderkortet.

Skulle övrig hårdvara fungera att köra ESXi 5.1 på?

Tacksam för funderingar och svar.

/Patrik

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett M4A88TD-V EVO/USB3 och en 1090T samt några Intel NICs men det uppfyller tyvärr inte dina krav (saknar också stöd för IOMMU). Onboard NICen har heller inte stöd för jumboframes (iaf inte i ESXi) så den använder jag för management.

Här kan du kanske hitta en lämplig bräda.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Har ett ASRock 970 Extreme4 i min ESXi-burk som skall vara bra till virtualisering enligt allehanda "whitebox-trådar", stödjer IOMMU och VMDirectPath I/O. Billigt moderkort med en vettig layout och gott om kortplatser, det inbyggda nicet fungerar bra i ESXi. Har dock inte testat jumboframes på det, kör det också som management. Det vill man ju ändå helst ha separat.

Det enda som inte är bra är att det saknar inbyggt grafikkort så ett sådant måste man peta dit. Moderkortet har ju dock några vanliga pci-platser så har du ett pci-kort på hyllan passar det ju utmärkt.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Har ett ASRock 970 Extreme4 i min ESXi-burk som skall vara bra till virtualisering enligt allehanda "whitebox-trådar", stödjer IOMMU och VMDirectPath I/O. Billigt moderkort med en vettig layout och gott om kortplatser, det inbyggda nicet fungerar bra i ESXi. Har dock inte testat jumboframes på det, kör det också som management. Det vill man ju ändå helst ha separat.

Det enda som inte är bra är att det saknar inbyggt grafikkort så ett sådant måste man peta dit. Moderkortet har ju dock några vanliga pci-platser så har du ett pci-kort på hyllan passar det ju utmärkt.

Det där kortet ser nice ut, ett pci grafikkort är inga problem, det har jag. priset var vettigt också. Samt att det fungerar i esxi, ser ut att bli en liten julklapp till mig själv snart då

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrüeHead:

Det där kortet ser nice ut, ett pci grafikkort är inga problem, det har jag. priset var vettigt också. Samt att det fungerar i esxi, ser ut att bli en liten julklapp till mig själv snart då

Lite by hårdvara är ju en alldeles utmärkt julklapp till sig själv! God Jul!

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!