Permalänk
Medlem

Temperatur, OC?

Hejsan,Jag är ny här och undrar om mina temperaturer är normala. Mitt system:
-Amd Phenom x6 1055t(stock)
-Gtx 560ti
-8gb 1333 mhz ram
-620 watt power supply.
-msi 870a-g54 moderkort

Jag kör helt stock nu och temperaturen på CPU:n i prime95 ligger på 44c max.
Är detta normala temperaturer. Min kylare är Cooler master Hyper 212 Evo.

Jag provade att bumpa upp CPU:n till 3.4 ghz genom att ändra FSB i bios till 243 och det var stabilt. Temperaturen gick max till 47 c i prime95 men efter 10 minuter fick jag bluescreen. Vet inte varför. Hoppas ni kan hjälpa mig för jag vill verkligen överclocka.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk

kleta på mer kräm

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@oskar5140 Jag tyckte jag hedde på nästan för mycket

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är din CPU låst, dvs du kan inte ändra multiplen. Då måste man ändra FSBn, precis så som du har gjort. Då blir det genast lite klurigare - men även roligare!

Du kan inte säga att den gick stabilt, eftersom du fick bluescreen. Blueescren är INTE stabilt :). (dock nästan aldrig farligt).

Lite saker att tänka på:

Ökar du FSBn ökar du även frekvensen på dina minnen, så då kan de balla ur.
När du ökar klockfrekvensen kan det vara så att din CPU får för lite ström, då måste du öka vcore (då går den dock genast varmare).

Dina temperaturer ser helt ok ut.

Hoppas jag nu inte famlat bort mig i julaftons-luddet.

God jul!

Permalänk
Medlem

Men jag minskade på klocken på minnena till runt 1300 mhz. Jag vill bara veta varför jag fick bluescreen. vågar jag försöka öveklocka igen?P