Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012

Få R4- strömknapp att fungera

Hej! Jag har nyss införskaffat ett Fractal Design Define R4 och all installation förutom strömknappen har gått som smort.
Nu funderar jag hur jag ska koppla mitt moderkort ( Acer RS780HVF ) till R4:an så att strömknappen börjar fungera.
I väntan på en lösning så måste jag starta datorn på nätagget.

Dator: Chassi: Define R5 CPU: i7 4770K & Noctua NH-D15Moderkort: Asus Z97-ARAM: 8 GB Corsair Vengeance Pro 2133 CL9 GPU: GTX 780 DCII Nätagg: CM V1000 OS: Windows 10 Lagring: WD Green 1TB & 3TB, Samsung 840 250GB
TB: QF Rapid -i Blue Mus: Steelseries Sensei Pro
-AKG K601, Audio Technica ATH-M50-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Dec 2007

Googlade lite angående en manual, men verkar ju vara omöjligt att hitta en för den brädan..

Men kort o gott, nere vid sata portarna sitter små pins man ska koppla den på, brukar oftast stå va dem är till för med små förkortningar, t.ex. "Power knapp = PWR", man tjonga in den i någon där o testa tills de funkar.

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Mar 2012

Om det inte står PWR eller liknande så kan du alltid testa dig fram , tar inte så lång tid!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av skibbetyskott:

Om det inte står PWR eller liknande så kan du alltid testa dig fram , tar inte så lång tid!

Och testa dig fram gör du genom att kortsluta två pinnar åt gången, vid ett par bör datorn hoppa igång och då kan du helt enkelt fästa startknappen över dessa två.

Men som tidigare nämnts så kolla på moderkortet, det brukar finnas lite info om vad de olika delarna är.

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av TEEH:

Googlade lite angående en manual, men verkar ju vara omöjligt att hitta en för den brädan..

Men kort o gott, nere vid sata portarna sitter små pins man ska koppla den på, brukar oftast stå va dem är till för med små förkortningar, t.ex. "Power knapp = PWR", man tjonga in den i någon där o testa tills de funkar.

Skrivet av skibbetyskott:

Skrivet av Droih:

Och testa dig fram gör du genom att kortsluta två pinnar åt gången, vid ett par bör datorn hoppa igång och då kan du helt enkelt fästa startknappen över dessa två.

Men som tidigare nämnts så kolla på moderkortet, det brukar finnas lite info om vad de olika delarna är.

Dold text

Hmm hittar ingen manual för mitt moderkort, jag har dock fixat så jag kan starta på knappen. Jag för pröva mig fram eller helt enkelt leva med att knappen inte lyser

Dator: Chassi: Define R5 CPU: i7 4770K & Noctua NH-D15Moderkort: Asus Z97-ARAM: 8 GB Corsair Vengeance Pro 2133 CL9 GPU: GTX 780 DCII Nätagg: CM V1000 OS: Windows 10 Lagring: WD Green 1TB & 3TB, Samsung 840 250GB
TB: QF Rapid -i Blue Mus: Steelseries Sensei Pro
-AKG K601, Audio Technica ATH-M50-

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av lintto1:

Dold text

Hmm hittar ingen manual för mitt moderkort, jag har dock fixat så jag kan starta på knappen. Jag för pröva mig fram eller helt enkelt leva med att knappen inte lyser

Det är ju två olika kablar till "av och på" och LED:en, så du får leta vidare och se om du hittar PWR-led eller vad den ev kan heta.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Har för mig att led-lampan är lite kinkig med att man vänder + och - rätt. Inte heller helt omöjligt att led-lampan är glapp/trasig. Köpte själv ett R4 chassi där led:en var glapp. Om jag lossade på fronten och lirkade i kabeln till led:en så kunde den lysa lite tillfälligt.