Datorn stänger av sig pga överhettning.

Permalänk

Har du satt dit kylarpastan rätt? Sitter cpu kylaren fast ordentligt? Den ska knappt gå att rubba,.

Visa signatur

| Gigabyte B550M DS3H | AMD Ryzen 5600 | NZXT Kraken X73 | MSI RTX3070 | Corsair Vengeance 16x2GB 3200MHZ DDR4 | Kingston KC3000 M.2 SSD 1024GB | Coolermaster CMP510 | Corsair RM750X v2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laggzor:

världens lättaste vet jag inte fick trycka för kung och fosterland när jag skulle ha på en i syrrans dator, trodde jag skulle spräcka moderkortet <.< tröck på atta 4 "pinnarna" men var bara 3/4 nere samtidigt skitlänge tills det gick <.<

Edit: spräcka inte spränga ._.

Det kan ju bero på att du monterade kylaren med moderkortet svajande i lådan, något som inte alls är lämpligt med en pushpins-kylare. Nej, kortet ska ligga på ett fast underlag, annars riskerar man att pinsen inte låser ordentligt och i värsta fall kan man skada moderkortet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

världens lättaste vet jag inte fick trycka för kung och fosterland när jag skulle ha på en i syrrans dator, trodde jag skulle spräcka moderkortet <.< tröck på atta 4 "pinnarna" men var bara 3/4 nere samtidigt skitlänge tills det gick <.<

Edit: spräcka inte spränga ._.

hade samma problem, fick trycka för kung o fosterland, trodde moderkortet skulle gå av när jag satt ditt stock kylaren, innan jag köpte nytt!

Permalänk
Medlem

anledningen är att du skruvade på push-pinsen, då släppte den lite från moderkortet. Sen kylpastan som blir som du beskrev den är också ett problem som andra sagt, det bildas luftbubblor. Och i dom där luftbublorna samlas all värme och kan inte ledas bort.

Så, på med ny kylpasta, montera dit den UTAN att rucka på kylaren eller skruva på push-pins..

Sen tempen 35-40 grader i IDLE är inte det som är intressant egentligen, det är temp under LOAD som är det viktiga..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det kan ju bero på att du monterade kylaren med moderkortet svajande i lådan, något som inte alls är lämpligt med en pushpins-kylare. Nej, kortet ska ligga på ett fast underlag, annars riskerar man att pinsen inte låser ordentligt och i värsta fall kan man skada moderkortet.

det var dock utanför chassit på moderkortslådan jag skulle ha på den :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F