Permalänk
Medlem

Corsair H60 Problem!

Hej! Har precis införskaffat Corsair Carbide Series 200R chassi och även en Corsair H60 för kylning av min Q6600 som är har klockat lite lätt till 3.0ghz.
När jag körde med stock-kylning så låg jag mellan 30 - 40 grader idle och runt 81 grader vid prime95 torture-test. Men iom att jag har planer på att ta den högre än 3.0ghz, så vart det då H60 som ska vara hyffsat bra om man kolla tester och recensioner.

Efter en massa pill och don, så har jag nu fixat ihop allt, men till min förtvivlan och irritation så går knappt datorn att köra, ligger runt 60 grader idle, minsta lilla belastning på CPUn så drar graderna iväg direkt. Torture-test är inte att tänka på då den drar iväg upp till 100 grader direkt.

Jag läste att det kan vara så att pumpen får för lite kräm för moderkortet, så jag var iväg och köpte en 4pins -> 3 pins-kontakt så jag skulle kunna köra pumpen direkt mot nätagget, men desvärre så är det samma sak även där.

Jag var även väldigt noga med att göra rent cpun innan jag satte på det nya kylblocket. Och det fanns kylpasta redan på blocket. (som jag har hört ska vara okej).

Så nu börjar tyvärr irritationen ta över, så vänder mig till er för att kanske få någon svar om man vad som kan vara fel. Jag har även tagit bort kylblocket(pumpen) och satt tillbaka det igen för att dubbelkolla så jag inte hade satt det fel.

Snälla rara, kom men någon underbar universallösning!

Mvh: Ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk

låter som kylaren inte ligger mot ordentligt,går fläktar o allt annat som det ska?hade nog monterat ner allt igen,rengjort o lagt på ny fin fräsh pasta.

lycka till

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethnic:
Skrivet av ARAGON_GBG:

låter som kylaren inte ligger mot ordentligt,går fläktar o allt annat som det ska?hade nog monterat ner allt igen,rengjort o lagt på ny fin fräsh pasta.

lycka till

Skulle vilja instämma med ovan då jag hade samma problem med stockkylningen som kom med min 2500k. Den låg inte emot ordentligt så var bara att plocka bort och montera om så löste det sig.