Permalänk
Skrivet av Pappo:

Jättemassa text

Jag har också läst martin's test, du är medveten om att vid 1000rpm vilket är en normal fläkthastighet skiljer det 4% mellan de olika populära raddarna? Dvs 6w, mindre än skillnaden mellan en MCP655 och en MCP 350 kommer putta ut i slingan. Olika raddar kommer up olika bra i olika test, coolgateradden tex har presterat bättre än phobya g-changer i flera test men inte hos martin, det beror helt enkelt på mätfel. Alla raddarna är bra, undvik bottenskrapet så kommer det funka utmärkt.

Sen om vätskan, du tänker nog på auroravätskan och inte de vanliga uv färgerna

Slutligen, varför [valfri svordom] vill man ha en 2000rpm fläkt?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Självklart kommer det prestera bättre och vara mer problemfritt, men eftersom TS verkar vilja ha färgad kylarvätska så förslår jag bara den mer problem fria produkten. Har själv aldrig använt Feser, eftersom att jag bara hört skräckhistorier angående dom.

Har bara haft problem när jag beställt från utanför EU, så försöker att undvika det. Men det är bara min personliga åsikt.
Plus vill jag tro att det är bättre att gynna den svenska ekonomin...

Det är väl för att med vissa högvarviga fläktar så börjar dom ge av ett högfrekvent ljud på lägre varvtal. Har haft detta problem flertal gånger, och dömde enligt det. Om det är sant angående dessa fläktar vet jag inte, så nog kan jag säkerligen vara fel. Det är väl tillverkarnas siffror ? Hittar ingen ordentlig recession på dom, så undrar angående dom verkliga siffrorna.

Angående valet av radiator så är det väl för att det är lite mer anpassningsbart med slimmade radiatorer, medan du ändå kan få ut ganska mycket kylningskapacitet.

jo håller med att mayham är bättre an faser one men ingen färdig blandad coolant är bra i längden
från slutsatsen på en comparision mellan diverse coolants inclusive mayhams

"I don't recommend coolants...only plain distilled water and some biocide and possibly a killcoil.

I'm not putting my stamp of approval on any coolant on the market over regular distilled water. "

det bästa är om man vill ha färgat vatten är färgade slangar eller köpa en billig LED och montera in den i en Y koppling som lyser upp inne i slangen men inte överallt plus det är relativt snyggt om man gör det bra.

jag har handlat av frozencpu hela tiden sen jag hittade dom ungefär 2 år nu om inte mer aldrig haft problem bra support snabb leverans deras custom verk blir gjort bra och blir det inte som man tänkt eller vill så skickar man bara tillbaka så gör dom antingen om det eller får du en ny custom menar jag när dom sleevar kablar eller målar radiatorerna eller liknande. .så jag blir nyfiken vad som hänt dej?

ja många högvarvade fläktar tjuter som en tekanna men inte alla om dom byggs på rätt sätt det du har är fördommar vilket inte alls är bra plus ingen av dom låter illa om man drar ner hastigheten.
anledningen till att jag alltid kör med fläktar som ligger runt 1800 - 2500 rpm är för att jag använder men av en automatisk fläkt kontroller och en massa temp mätare så att krävs hög rpm så kan dom ge det jag tar alltid overkill 'n för lite så om kraften krävs så finns den i stället för att in handla nytt varje gång en ny cpu eller hgpu släpps som producerar mycket högre temperaturer. och nej dessa fläktar finns inte mycket info om vilket gjorde mej nyfiken om dom och jag ångrar mej inte! ^^

och gynna svenska ekonomin ja det hade jag också gjort men nästan inget av dom bättre märkena finns att inhandla här visserligen kan coolingstuff plocka in Vissa saker men inte allt som är bra.

iaf tjata inte om att alla högvarvade fläktar låter illa det beror på en massa saker. chassi ljud dämpning eller inte. hur dom är kopplade och vilken rpm du kör dom på och om du ej använt en fläkt eller dylikt bör du ej argumentera om dom är bra eller dåliga. samma som mat kanske dålig jämförelse men man kan inte säga att en mat rätt inte är god om tills man smakat. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag har också läst martin's test, du är medveten om att vid 1000rpm vilket är en normal fläkthastighet skiljer det 4% mellan de olika populära raddarna? Dvs 6w, mindre än skillnaden mellan en MCP655 och en MCP 350 kommer putta ut i slingan. Olika raddar kommer up olika bra i olika test, coolgateradden tex har presterat bättre än phobya g-changer i flera test men inte hos martin, det beror helt enkelt på mätfel. Alla raddarna är bra, undvik bottenskrapet så kommer det funka utmärkt.

Sen om vätskan, du tänker nog på auroravätskan och inte de vanliga uv färgerna

Slutligen, varför [valfri svordom] vill man ha en 2000rpm fläkt?

jo jag är medveten om att det inte är stor skillnad men stor enligt mej stor skillnad mellan alphacool och EK
i prestanda per pris. kvalitet har haft en massa ek när jag började men har alltid haft problem läckt böjda finns när dom kommit fram dåligt packeterade så dom inte tål stryk underfrakten. . ek är bra att börja med som TS MEN jag rekomenderar dom inte när han lärt sej vad han håller på med.

ingen förblandad coolant är bra prestanda mässigt inte aurora mayham. hydroX faser one . . . bättre att ta färgade slangar eller Y-koppling med en LED som lyser upp inne i slangen men inte överallt om man vill ha färg på dom. . men inte färgat vatten. .

jo jag och relativt många jag pratat med som har vatten kylning mer än bara hobby som vill ha det tyst och snyggt men så svalt som möjligt föredrar fläktar som kommer upp i 2200rpm pga iaf jag har automatisk fläkt controller och massa temp sensorer så kvrävs kraft så finns det än att ha låg varvade utan kraft i dom flesta fallen enermax tyst 15db hmm det är bra cfm 53 O.O static pressure under 1 -.- b gears 36 36db på papper inte bra i min låda på max med sidan på 18db hmm ingen stor skillnad (utan ljud dämpnings kit) cfm 110 O.O static pressure nästan 4 det är utmärkt. när dom mäter ljud nivån så är det i ett tyst rum utan låda vilket gör att dom alla låter mer än vad dom gör i en burk oftast har man ju även hörlurar eller högtalare som tar bort allt med. . plus mitt gradde kort låter mer än dessa fläktar. allt beror på omgivning och koppling. men bättre att ha snabba med hög cfm och static pressure och sedan dra ner hasigheten till den ljud nivå man vill ha och då har man det tills nästa bygge om nya cpu / gpu kräver mer

Permalänk

Fläktar är designade att snurra i det varvtalet dom har angivet på sidan vilket gör att snabba fläktar i regel har en större motor osv, större motor lämnar en större död fläck i mitten. Vill man ha jetplan i datorn så visst, kör på, vill du ha det tyst kör på fläktar som är ungefär rätt hastighet och skruva ner lite om det behövs.

Jag kan inte säga att jag förstår vad du försöker skriva ditt sista stycke, du får gärna skriva om det med riktig meningsbyggnad och använd skiljetecken. Vad du skriver dock så låter det som att du har två missuppfattningar, ett) decibelskalan är inte linjär och två) alla tillverkare mäter olika och fram för allt ljuger dom friskt.

Sen är feser skit, jag köpte en gång lite beg prylar som hade använts med feser grön, det tog en halv dag att skrubba allt rent. Du har däremot missförstått att alla färrdigblandade vätskor är sämre, vissa leder bättre än destvatten. Vill man ha looken med UV så är uv reaktiv vätska enklast och snyggast fast UV slangar funkar det med.

glömde lite
Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Fläktar är designade att snurra i det varvtalet dom har angivet på sidan vilket gör att snabba fläktar i regel har en större motor osv, större motor lämnar en större död fläck i mitten. Vill man ha jetplan i datorn så visst, kör på, vill du ha det tyst kör på fläktar som är ungefär rätt hastighet och skruva ner lite om det behövs.

Jag kan inte säga att jag förstår vad du försöker skriva ditt sista stycke, du får gärna skriva om det med riktig meningsbyggnad och använd skiljetecken. Vad du skriver dock så låter det som att du har två missuppfattningar, ett) decibelskalan är inte linjär och två) alla tillverkare mäter olika och fram för allt ljuger dom friskt.

Sen är feser skit, jag köpte en gång lite beg prylar som hade använts med feser grön, det tog en halv dag att skrubba allt rent. Du har däremot missförstått att alla färrdigblandade vätskor är sämre, vissa leder bättre än destvatten. Vill man ha looken med UV så är uv reaktiv vätska enklast och snyggast fast UV slangar funkar det med.

Jodå jag vet att dom ljuger en hel del det är därför jag säger att alla som går över 1800 rpm inte låter mycket då det beror på hur dom är byggda ta delta som ett exempel dom låter en hel del men inte alla är byggda som dom. dumt att dra ner alla hög varvade pga att vissa låter illa ja dom flesta har en större "död fläck" men inte alla återigen beror på hur dom är byggda testa alla först kommentera sen när du vet hur alla fungerar.

plus fläktarna går upp till 1800 rpm iaf dom jag har vilket är tillräckligt det är 120mm som går upp till 2200 men eftersom att TS valt en 140mm rad och en 120 rekommenderade jag mer kräm på 140mm radden då iaf jag avskyr 120mm rads och inte litar på dom så mycket prestanda mässigt. låter konstigt jag vet men det är min tvistade uppfattning :s

85% av alla pre mixed coolants är rent utsagt skit ett fåtal funkar men ingen presterar lika bra som destillerat vatten det är bevisat så många gånger att jag inte kan förstå hur du kan säga annat. . det bästa och billigaste är destillerat vatten och färgade slangar. destillerat vatten 1L 20-40kr pre mixed coolant 100-200kr stor pris skillnad och stor prestanda skillnad. och ja jag har testat dom flesta vanliga coolants inklusive faser-one aurora mayham HydroX med mera faser one klumpar mycket vanligt och som du sa en mardröm att rengöra och ingen kylde lika bra som destillerat vatten gå till vilket forum riktigt som helst och fråga vilket som är bäst coolant eller destillerat vatten ingen som vet vad han / hon pratar om skulle rekommendera coolant.

Jo det jag menade va att tillvärkarna säger en sak på papper sen är det inte sant
enermax som en annan här rekommenderade stämmer inte överens med vad dom sagt att den ska prestera
dom säger att den ska ge 53 cfm den ger 40 med en static pressure på mindre än 0.1 vilket inte gör den till en bra rad fläkt det man bör ha en bra cfm och bra static pressure dock är det ganska få i Sverige som talar om vad fläkten har för static pressure. vilket är varför jag föredrar amerikanska affärer och tillvärkare även vissa tyska som tar detta på allvar finns många jag pratat med i Sverige som inte ens vet vad static pressure är vilket är chockerande då dom kallar sej entusiaster :s kan bara säga att du har väldigt fel angående coolants / destillerat vatten men alla föredrar olika säger bara prestanda mässigt är destillerat vatten bättre och mycket billigare. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

jo håller med att mayham är bättre an faser one men ingen färdig blandad coolant är bra i längden
från slutsatsen på en comparision mellan diverse coolants inclusive mayhams

"I don't recommend coolants...only plain distilled water and some biocide and possibly a killcoil.

I'm not putting my stamp of approval on any coolant on the market over regular distilled water. "

det bästa är om man vill ha färgat vatten är färgade slangar eller köpa en billig LED och montera in den i en Y koppling som lyser upp inne i slangen men inte överallt plus det är relativt snyggt om man gör det bra.

jag har handlat av frozencpu hela tiden sen jag hittade dom ungefär 2 år nu om inte mer aldrig haft problem bra support snabb leverans deras custom verk blir gjort bra och blir det inte som man tänkt eller vill så skickar man bara tillbaka så gör dom antingen om det eller får du en ny custom menar jag när dom sleevar kablar eller målar radiatorerna eller liknande. .så jag blir nyfiken vad som hänt dej?

ja många högvarvade fläktar tjuter som en tekanna men inte alla om dom byggs på rätt sätt det du har är fördommar vilket inte alls är bra plus ingen av dom låter illa om man drar ner hastigheten.
anledningen till att jag alltid kör med fläktar som ligger runt 1800 - 2500 rpm är för att jag använder men av en automatisk fläkt kontroller och en massa temp mätare så att krävs hög rpm så kan dom ge det jag tar alltid overkill 'n för lite så om kraften krävs så finns den i stället för att in handla nytt varje gång en ny cpu eller hgpu släpps som producerar mycket högre temperaturer. och nej dessa fläktar finns inte mycket info om vilket gjorde mej nyfiken om dom och jag ångrar mej inte! ^^

och gynna svenska ekonomin ja det hade jag också gjort men nästan inget av dom bättre märkena finns att inhandla här visserligen kan coolingstuff plocka in Vissa saker men inte allt som är bra.

iaf tjata inte om att alla högvarvade fläktar låter illa det beror på en massa saker. chassi ljud dämpning eller inte. hur dom är kopplade och vilken rpm du kör dom på och om du ej använt en fläkt eller dylikt bör du ej argumentera om dom är bra eller dåliga. samma som mat kanske dålig jämförelse men man kan inte säga att en mat rätt inte är god om tills man smakat. .

Dold text

Att man har fördomar för att 9/10 högvarviga fläktar får högfrekventa ljud på lägre varvtal ? Kan inte ens kalla det en fördom, mer av ett logiskt beslut. Och jag brukar inte rekommendera grejer som inte har bra recessioner, för att personers åsikter brukar ofta vara lite "biased".

Och som sagt angående kylarvätskan, så rekommendera jag bara det mer problemfria valet. Om det står mellan Feser och Mayhems ? Inte ett svårt val exakt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Att man har fördomar för att 9/10 högvarviga fläktar får högfrekventa ljud på lägre varvtal ? Kan inte ens kalla det en fördom, mer av ett logiskt beslut. Och jag brukar inte rekommendera grejer som inte har bra recessioner, för att personers åsikter brukar ofta vara lite "biased".

Och som sagt angående kylarvätskan, så rekommendera jag bara det mer problemfria valet. Om det står mellan Feser och Mayhems ? Inte ett svårt val exakt.

som sagt beror på vilka fläktar och hur dom är byggda har haft diverse fläktar som ligger på 1800rpm inga har tjutit eller liknande. .

och TS nämnde inte ens mayham så du kan rekomendera det som är det bästa alternativet. . hade han sagt detta eller detta? så hade man bara haft två val nu är det bara skit det han valt vilket vi båda är överens om så varför inte rekomendra det som är bäst? :s

"brukar inte rekommendera grejer som inte har bra recessioner" hmm då är urvalet ganska litet då alla har olika åsikter hört en som sagt att faser one är den bästa coolant som finns och piskar mayham i både prestanda och utseende vilket bara är BS rekommendera efter dina egna åsikter och erfarenheter istället för bra recessioner vilket är vad jag gör dessa fläktar är tysta på lägre varv testa dom själv får du se som sagt kostar bara 71 kr och btw dessa har inga recessioner alls pga att dom är relativt okända och dom flesta recessenserar kända märken så dom får läsare vilket är både logiskt och smart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

som sagt beror på vilka fläktar och hur dom är byggda har haft diverse fläktar som ligger på 1800rpm inga har tjutit eller liknande. .

och TS nämnde inte ens mayham så du kan rekomendera det som är det bästa alternativet. . hade han sagt detta eller detta? så hade man bara haft två val nu är det bara skit det han valt vilket vi båda är överens om så varför inte rekomendra det som är bäst? :s

"brukar inte rekommendera grejer som inte har bra recessioner" hmm då är urvalet ganska litet då alla har olika åsikter hört en som sagt att faser one är den bästa coolant som finns och piskar mayham i både prestanda och utseende vilket bara är BS rekommendera efter dina egna åsikter och erfarenheter istället för bra recessioner vilket är vad jag gör dessa fläktar är tysta på lägre varv testa dom själv får du se som sagt kostar bara 71 kr och btw dessa har inga recessioner alls pga att dom är relativt okända och dom flesta recessenserar kända märken så dom får läsare vilket är både logiskt och smart.

Dold text

Självklart rekommendera jag efter mina egna erfarenheter, men produkter jag inte använt eller inte hittar recessioner angående rekommenderar jag självklart inte. Den fläkten du rekommendera har jag ingen erfarenhet av, och det finns ingen ordentlig recession på. Och jag har inte sagt att den är dålig i sig, bara att högvarviga fläktar brukar ha ett ganska generellt problem.

Och angående Mayhems så rekommendera jag det eftersom jag använt det själv, vet flertal till och det finns ett par bra recessioner på dom. Inget var missfärgat efter 1 månads användning. Och jag sa aldrig att han hade valen mellan Feser eller Mayhems, var mer av ett exempel angående om han skulle välja färgad kylarvätska så gör man självklart det bättre valet. Om han se använder destillerat vatten eller Mayhems är helt upp till han.

Och nej, det finns väldigt mycket recessioner därute. Visst blir urvalet lite mindre, men det försäkrar dig att du inte köper skit.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Självklart rekommendera jag efter mina egna erfarenheter, men produkter jag inte använt eller inte hittar recessioner angående rekommenderar jag självklart inte. Den fläkten du rekommendera har jag ingen erfarenhet av, och det finns ingen ordentlig recession på. Och jag har inte sagt att den är dålig i sig, bara att högvarviga fläktar brukar ha ett ganska generellt problem.

Och angående Mayhems så rekommendera jag det eftersom jag använt det själv, vet flertal till och det finns ett par bra recessioner på dom. Inget var missfärgat efter 1 månads användning. Och jag sa aldrig att han hade valen mellan Feser eller Mayhems, var mer av ett exempel angående om han skulle välja färgad kylarvätska så gör man självklart det bättre valet. Om han se använder destillerat vatten eller Mayhems är helt upp till han.

Och nej, det finns väldigt mycket recessioner därute. Visst blir urvalet lite mindre, men det försäkrar dig att du inte köper skit.

jag har en kompis som "jobbade" med att skriva recensioner på olika saker allt från kylnings komponenter till grafik kort om du bara visste hur många gånger han blev erbjuden pengar av tillvärkarna för att skriva gott om dom och inte nämna negativa saker om han hittade sådana och jag tvivlar på att han var den enda dom gjorde så med. jag läser speccs frågar på diverse forum om folk använt produkten i fråga köper en testar är det skit så byter jag. kan bli en dyr process men värt det i slutändan rekommenderar att du och dom flesta andra gör likadant mest pga det jag nyss nämnde plus att många fel uppstår inte under 1 - 2 dygn som sagt vissa coolants förlorar sin färg och UV efter en viss tid vilket dom flesta recensioner inte kollar upp om dom gör då dom flesta pumpar in det i systemet gör några test och byter. en sak är dock säker destillerat vatten med färgad slang förlorar inte sin färg eller UV om man tar uv slang inte vad jag någonsin märkt eller hört iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

Jodå jag vet att dom ljuger en hel del det är därför jag säger att alla som går över 1800 rpm inte låter mycket då det beror på hur dom är byggda ta delta som ett exempel dom låter en hel del men inte alla är byggda som dom. dumt att dra ner alla hög varvade pga att vissa låter illa ja dom flesta har en större "död fläck" men inte alla återigen beror på hur dom är byggda testa alla först kommentera sen när du vet hur alla fungerar.

En välgjord fläkt tillverkad specifikt för 1000RPM låter mindre än om den hade byggts för 2000RPM och sedan körs saktare. Det är fakta. Snabbare fläktar har generellt högljuddare motorer, det är också fakta. Om man vill ha en så tyst fläkt som möjligt till låga varvtal är det åtminstone nu bättre att välja en bra fläkt på runt 800-1200RPM över en bra på 2K RPM som man ställer ned till de varvtalen, det är också fakta. (Enligt recensioner och mina egna erfarenheter.)

Skrivet av Pappo:

85% av alla pre mixed coolants är rent utsagt skit ett fåtal funkar men ingen presterar lika bra som destillerat vatten det är bevisat så många gånger att jag inte kan förstå hur du kan säga annat. . det bästa och billigaste är destillerat vatten och färgade slangar. destillerat vatten 1L 20-40kr pre mixed coolant 100-200kr stor pris skillnad och stor prestanda skillnad. och ja jag har testat dom flesta vanliga coolants inklusive faser-one aurora mayham HydroX med mera faser one klumpar mycket vanligt och som du sa en mardröm att rengöra och ingen kylde lika bra som destillerat vatten gå till vilket forum riktigt som helst och fråga vilket som är bäst coolant eller destillerat vatten ingen som vet vad han / hon pratar om skulle rekommendera coolant.

Att påstå att alla kylvätskor är sämre än destillerat vatten stämmer inte alls, och visar bara på din okunskap inom vattenkylning. Det finns många som presterar o-relevant lika eller till och med identiskt som destillerat vatten. Det finns dessutom vätskor som är helt problemfria även trots att de är färgade, som t.ex. Mayhems vanliga vätskor. (Alltså inte Aurora som du pratar om, de är en specialvätska som inte ska användas till "vanliga" system.)

Tänk också på att man ska köpa in anti-korrosionsmedel och anti-alg medel till destillerat vatten, vilket tar upp priset och gör det krångligare. För en nybörjare är det mycket enklare att köpa in en färdigblandad vätska. Det är mindre risk för korrosion och alger etc. med en färdigblandad också, då den är optimalt blandad.

Förövrigt skulle det uppskattas om du försöker läsa igenom dina inlägg någon extra gång innan du postar de, då jag knappt kan förstå vad du skriver ibland.

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte kan citera er alla och ge enskilda svar, så får det bli så här.

Jag är väl medveten om att det är bättre med destillerat vatten. Men jag är främst ute efter utseendet och byggandet. Sen att jag får bättre temp är bara ett plus i kanten!

Fläktar har jag inte ens kollat på heller. Utan det tar jag sen. Kör med vad jag har till jag hittat några med både vettigt utseende, är lagom tysta och effektiva!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk

Har kört vattenkylt i ca 6 år nu och det finns en massa missförstånd mellan teori och verklighet.
För det första ska du inte ha ett jäkla tryck på vattnet, det kommer bli läckor förr eller senare då.
Sen om du cirkulerar det fortare så krävs det mer för att kyla ner det i dina radiatorer.
Själv kör jag med ett par gamla Zalman Resirator 1 med pumpen i vattenbehållaren.
Pumparna är Eheim akvariepumpar på 240 volt.
Att köra passivt är melodin tycker jag iom man slipper allt jäkla oväsen från fläktarna.
Har haft en Core 2 duo 8500 överklockad i 3 år nu ca utan någgra som helst problem med värme eller så.
Kör på ca: 4300Mhz och har en load temp på max 50 grader.NÅNSIN.
Grafikkortet har ett fullsize block och tempen där är ung samma.
På processorslangen kör jag även kylning till nordbryggan förresten.
En Resirator till cpu + nordbryggan och en till grafikkortet alltså.
Kör själv med vanligt jäkla destillerat vatten fast med en uvslang om man nu gillar det.
Men vattnet måste få tid att kylas av medan du kör och en radiator som kanske rymmer 1 dl vatten hinner inte kyla ner det tillräckligt om du öser på med högt flöde om du int kör med en massa störande fläktar som tar bort ALL tjusning med vattenkylningen då anser jag.
Men alla e olika.
Lycka till iaf
Lars

Permalänk
Medlem
Skrivet av _DamnIt:

Eftersom jag inte kan citera er alla och ge enskilda svar, så får det bli så här.

Jag är väl medveten om att det är bättre med destillerat vatten. Men jag är främst ute efter utseendet och byggandet. Sen att jag får bättre temp är bara ett plus i kanten!

Fläktar har jag inte ens kollat på heller. Utan det tar jag sen. Kör med vad jag har till jag hittat några med både vettigt utseende, är lagom tysta och effektiva!

ja du gör så klart som du vill det är ju ditt bygge. . fast finns färgade slangar och som nämts använd INTE faser one ska du ha färgat vatten är mitt bästa tips en annan coolant har för mej att Primochills ska vara "bra" dock har jag aldrig testat så lita inte på det för mycket eller destillerat vatten med några droppar färg aka "dye bombs" finns även i större antal färger än färdig blandat har jag för mej dock vet jag ej vart man kan få tag på det i Sverige då jag inte är intresserad men kanske finns någon annars kontakta coolingstuff så kanske dom kan plocka hem.

http://www.frozencpu.com/products/16576/ex-liq-325/PrimoChill...

Lycka till i alla fall och hoppas det blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappo:

ja du gör så klart som du vill det är ju ditt bygge. . fast finns färgade slangar och som nämts använd INTE faser one ska du ha färgat vatten är mitt bästa tips destillerat vatten med några droppar färg aka "dye bombs" finns även i större antal färger än färdig blandat har jag för mej dock vet jag ej vart man kan få tag på det i Sverige då jag inte är intresserad men kanske finns någon annars kontakta coolingstuff så kanske dom kan plocka hem.

Lycka till i alla fall och hoppas det blir bra.

Ska lyssna på tipset om att hålla min ifrån faser åtminstone!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D * Gigabyte GA-Z77X-D3H * Intel Core i5-3570k Ivy-bridge 3.4GHz * Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB * MSI Geforce GTX670 2GB x2 SLI * Corsair AX 850w V2 /80+ Gold * Samsung 830 SSD 128GB * Corsair Hydro H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Självklart kommer det prestera bättre och vara mer problemfritt, men eftersom TS verkar vilja ha färgad kylarvätska så förslår jag bara den mer problem fria produkten. Har själv aldrig använt Feser, eftersom att jag bara hört skräckhistorier angående dom.

Problemet är mer komplicerat än så, tyvärr. Det kan lika gärna vara en kombination av Fesers premix och materialet slangarna är gjorda av. Det kan även bero på en kombinationen av Fesers premix samt rester av flux i radiatorn, alternativt alla tre! Vissa PVC slangar släpper "mjukgörare" då blir slangarna grumliga och detta blandas ihop med vattnet/premixen och skapar problem.

Det kan även vara Flux rester i radiatorn, även detta skapar stora problem, slangar samt komponter får en blå/grön hinna, i extremfall får man även massa klet i kylblocken. I värsta falls scenario har du flux/mjukgörare som blandas ihop med din premix som även färgtillsatsen separerar från, då blir det inte roligt! Så skylla helt på Feser är fel, personligen har jag använt Feser vid ett flertal tillfällen dock utan problem.

Jag måste dock hålla med dig, jag kan inte heller rekommendera Feser då det flesta extremfallen jag har sätt på nätet, så är Feser inblandat. Jag har använt Mayhems Dyes i 1 år nu och har inte fått några problem än men som sagt, smaken är som baken. Delad!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av _DamnIt:

Ska lyssna på tipset om att hålla min ifrån faser åtminstone!

bra ^^

Här har du olika färger iaf om du beslutar dej för destillerat vatten med färg

http://www.frozencpu.com/cat/l3/g30/c103/s185/list/p1/Liquid_...

och jag vet att dom flesta premixed har skydd mot alger men skulle dock rekommendera antingen

http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Eller http://www.frozencpu.com/products/11744/ex-liq-154/IandH_Dead...

som extra skydd den första finns ej i Sverige men enligt mej värt det för att veta att man har 99% äkta silver i lådan hehe

sist nämnda finns inte heller i Sverige inte av det märket iaf men liknande finns på vilken zoo affär som helst skulle jag tro om du bestämmer dej för att ta premixed

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Sen om du cirkulerar det fortare så krävs det mer för att kyla ner det i dina radiatorer.
Men vattnet måste få tid att kylas av medan du kör och en radiator som kanske rymmer 1 dl vatten hinner inte kyla ner det tillräckligt om du öser på med högt flöde om du int kör med en massa störande fläktar som tar bort ALL tjusning med vattenkylningen då anser jag.
Men alla e olika.
Lycka till iaf
Lars

Hög vattenhastighet påverkar aldrig temperaturen negativt, dock kommer det i princip vara omärkbara skillnaden i temperatur när du väl nått en "lagom" nivå på vattenflödet.

Skrivet av Pappo:

ja du gör så klart som du vill det är ju ditt bygge. . fast finns färgade slangar och som nämts använd INTE faser one ska du ha färgat vatten är mitt bästa tips en annan coolant har för mej att Primochills ska vara "bra" dock har jag aldrig testat så lita inte på det för mycket eller destillerat vatten med några droppar färg aka "dye bombs" finns även i större antal färger än färdig blandat har jag för mej dock vet jag ej vart man kan få tag på det i Sverige då jag inte är intresserad men kanske finns någon annars kontakta coolingstuff så kanske dom kan plocka hem.

http://www.frozencpu.com/products/16576/ex-liq-325/PrimoChill...

Lycka till i alla fall och hoppas det blir bra.

Feser one håller jag med om att det är dåligt, likaså är Primochills vätskor tyvärr. Ett av de få säkra korten idag är Mayhems vätskor.

Skrivet av Pappo:

och jag vet att dom flesta premixed har skydd mot alger men skulle dock rekommendera antingen

http://www.frozencpu.com/products/11441/ex-tub-705/IandH_Silv...

Eller http://www.frozencpu.com/products/11744/ex-liq-154/IandH_Dead...

som extra skydd den första finns ej i Sverige men enligt mej värt det för att veta att man har 99% äkta silver i lådan hehe

sist nämnda finns inte heller i Sverige inte av det märket iaf men liknande finns på vilken zoo affär som helst skulle jag tro om du bestämmer dej för att ta premixed

Att blanda en färdig kylvätska med extra anti-alg medel etc. är väldigt dumt, då det kan fungera dåligt med att blanda just de kemikalerna de använder. Det kan till och med få motsatt effekt mot vad man vill ha. Minst så kommer färgen försvinna om man inte har väldigt mycket tur. Dessutom behövs inte extra skydd till de färdigblandade vätskorna, de har mer än tillräckligt för att undvika alla problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Att blanda en färdig kylvätska med extra anti-alg medel etc. är väldigt dumt, då det kan fungera dåligt med att blanda just de kemikalerna de använder. Det kan till och med få motsatt effekt mot vad man vill ha. Minst så kommer färgen försvinna om man inte har väldigt mycket tur. Dessutom behövs inte extra skydd till de färdigblandade vätskorna, de har mer än tillräckligt för att undvika alla problem.

aj aj okey bra att du sa det. . ja om du följt debatten så har jag bara använt en coolant en gång vilket va EK så vet bara ytterst lite om det vart tillrätta visad om att använda destillerat vatten i stället så vad jag vet om coolants är mest bara vad jag hört aja detta gör bara att jag föredrar destillerat ännu mer då man vet vad det är i och man kan göra vad man vill med det hehe plus du kan ha rätt om att det räcker med premixed då jag har hört att vissa om inte dom flesta har glykol i vilket borde döda det mesta men som sagt vet bara vad jag läst / hört

Permalänk
Skrivet av gummybearkiller:

Sen om du cirkulerar det fortare så krävs det mer för att kyla ner det i dina radiatorer.

Det här vill jag bara påpeka är helt fel, högre flöde ger bättre temperaturer men inte särskilt mycket så länge pumpen orkar 4L/min ungefär enligt tumregeln. Är flödet under det kommer förändringar påverka mer.

Visa signatur

Simlärare