Spelar modekort någon roll vid överklockning av GPU?

Permalänk
Medlem

Spelar modekort någon roll vid överklockning av GPU?

Som rubriken lyder!

Jag har hört att chipsetet spelar roll om man ska överklocka CPU, men hur är det med GPU? Kan jag överklocka min GPU på ett H77?

Permalänk
Skrivet av BlueFlux:

Som rubriken lyder!

Jag har hört att chipsetet spelar roll om man ska överklocka CPU, men hur är det med GPU? Kan jag överklocka min GPU på ett H77?

Har för mig att man inte kan ändra volten på ett H77 moderkort så jag skulle råda dig att inte göra det.

Jag kan ha fel men jag har för mig att det var så.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

H serien tillåter inte överklockning. Måste vara P eller Z. T.ex Z77 chipset.

Sen kan moderkort med bättre kylning och spännings reglering ge något bättre och stabilare överklockning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesperu97:

Har för mig att man inte kan ändra volten på ett H77 moderkort så jag skulle råda dig att inte göra det.

Jag kan ha fel men jag har för mig att det var så.

Du har rätt i det, så man måste kunna ändra volten för att överklocka GPU'n också? Sorry, men jag är noob när det kommer till klockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueFlux:

Du har rätt i det, så man måste kunna ändra volten för att överklocka GPU'n också? Sorry, men jag är noob när det kommer till klockning.

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av BlueFlux:

Du har rätt i det, så man måste kunna ändra volten för att överklocka GPU'n också? Sorry, men jag är noob när det kommer till klockning.

Jag är också riktigt usel när det gäller överklockning, kan bara lite gällande komponenter lite hit och dit

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

Ja, processorn. Men nu snackar vi grafikkort, men det funkar väl på liknande sätt då antar jag, ett grafikkort behöver ju också ström... Då blir det väl att skaffa sig ett Z77 då!

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

det är ju GPU han vill klocka, inte CPU?

edit: hittade denna tråden.
sen beror det väl på hur mycke du ska klocka gpu´n, ingen gpu är ju likadan så du kanske kan klocka den utan att höja volten

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

För att klocka på Intel Sandy och Ivy bdrige baserade processorer, så måste moderkortet ha en upplåst multiplier. Och det har inte H77 chipsettet. Som jag nämnde tidigare, måste vara en P eller Z modell.

Så du menar att om du har P eller Z på moderkortet så kan du överklocka en cpu med K på slutet (exempelvis i5 3570K)?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

det är ju GPU han vill klocka, inte CPU?

edit: hittade denna tråden.
sen beror det väl på hur mycke du ska klocka gpu´n, ingen gpu är ju likadan så du kanske kan klocka den utan att höja volten

Oj, jag läste helt fel.

Men att klocka GPU är inte begränsat av moderkort. Dock så beror det helt på grafikkortet man har, på hur mcyekt man kan klocka på det.

För flesta kort så kan man dra upp GPUn en bra bit, utan att ändra spänningen. Dock för att öka till högre värden så behöver spänningen vara upplåst, som bara vissa kort tillåter.

Samt så behöver man även bättre kylning. MEn för det mesta så räcker det med att man drar upp fläktarna en bit.

MSI after burner är ett bra verktyg att klocka på. finns gott om guider om hur man gör, bara man googlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funnyvlad:

Så du menar att om du har P eller Z på moderkortet så kan du överklocka en cpu med K på slutet (exempelvis i5 3570K)?

Yes, Sandy och Ivy bridge serien går endast att klockas på multipliern. Och endast K modellerna har det upplåst.
Men krävs även att moderkortet klarar av att ändra detta. Som endast P och Z serien gör.

EDIT: Ah vänta. sa lite fel. Det går att klocka icke K modeller också. Fast inte lika långt som en K modell. t.ex om max turbo är 3.9GHz, så ska man kunna dra upp det 4 steg extra till 4.3GHz t.ex.

Men kräver att moderkortet har P eller Z chipset.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan givetvis klocka din gpu på h77 även din cpu

http://communities.intel.com/thread/29119

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Yes, Sandy och Ivy bridge serien går endast att klockas på multipliern. Och endast K modellerna har det upplåst.
Men krävs även att moderkortet klarar av att ändra detta. Som endast P och Z serien gör.

EDIT: Ah vänta. sa lite fel. Det går att klocka icke K modeller också. Fast inte lika långt som en K modell. t.ex om max turbo är 3.9GHz, så ska man kunna dra upp det 4 steg extra till 4.3GHz t.ex.

Men kräver att moderkortet har P eller Z chipset.

Tack så mycket. Det innebär att min dator med ett Z77 chipset och i5 3750K cpu är överklockningsbar. Bra att veta.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du kan givetvis klocka din gpu på h77 även din cpu

http://communities.intel.com/thread/29119

Ja, tydligen till max vad din turbo multi är.. whoopdeedoo....

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro